Miksi se nostaa niin suuria tunteita esiin jos äiti on kotona ja lapsi hoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapsi hoidossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27387429]Ymmärtäisin tuonkin paatoksen, jos pitäisin lastani täydet viikot hoidossa joka päivä. Mutta kun en pidä. En vie kuin puolikkaan hoitopaikan ja onhan niitäkin vanhempia, jotka sitä puolikasta paikkaa tarvitsee ja ne saan sen helpommin tuolta, kun siellä edes osa on puolikkaalla. Enkä vie edes 15pv/kk hoitoon, vaan 0-2pv/vko. Eli meidän takiahan siellä on silloin vielä väljempää, kun ei käytetä joka hoitopäivää ja niillä lapsilla vielä mukavammat olot, kun siellä on nytkin jo niin ihanan rauhallista :)

Minä ja mieheni tienaamme sen verran hyvin, että syyllisyyttä tuosta rahanmenosta en osaa kokea. Veroja on maksettu kyllä enemmän kuin moni muu.[/QUOTE]

Hyvä, hyvä. Sittenhän teillä olisi varmaan varaa maksaa myös se oikea hoitomaksu, eli ½-hotoaika => 500€ noin. Sillä saat nämä vihat pois niskastasi ja päiväkoti voi palkata lisää henkilökuntaa, varsinkin jos teitä virikeäitejä on siellä enemmän. Problem solved :D

[QUOTE="vieras";27388292]Hyvä et ymmärsit mun pointtini. Ajattelin juuri et en sit osannut ilmaista itseäni niin et joku ois ymmärtänyt mitä tarkoitintällä ryhmän vieraalla. Mut ilmeiseti tällä yhdellä vieraalla on jokin asenne vamma, kun ei nyt oikein ymmärrä mitä muut hänelle yrittävät kertoa. Tolla asenteella voi vaan olla niin et ei sillä lapsella kohta ole siellä unelmapäiväkodissa mukavat olot. Vaikka vanhempien asenne ei sais vaikuttaa hoidon tasoon niin me hoitajatkin ollaan vaan ihmisä ja ikävä kyllä se vaikuttaa välillä hoitoon vaikka ei sais.[/QUOTE]

Ja tulen kyllä erinomaisesti toimeen hoitajien kanssa, siksihän me siitä paikasta niin tykkäämmekin. Ja lapsemmekin saa pelkästään kehuja. Ja kun mainitsin pk:n johtajalle tulevasta muutoksesta ja siitä, että haluttais kyllä se paikka säilyttää niin sieltä tuli samantien vastaus, etteivät kyllä halua meidän lapsesta luopua eli järjestyy kyllä paikan pitäminen minimipäivillä :)

Kertooko tuo käytös sun mielestä siitä, että niillä hoitajilla on joku ongelma meidän suhteen? :)

[QUOTE="vieras";27388286]Et vaikuta kovin vaativassa hommassa olevan, jos et yhdyssanoja osaa kirjoittaa oikein. Mistä ihmeestä saa tuollaisella kirjoitustaidolla neljän tonnin palkan?!

Ja meidän vuositulot miehen kanssa maksaa kyllä lastemme hoitopaikan takaisin ja paljon, paljon muuta, että huonoa omaatuntoa en tule potemaan, kiitosta vaan :)[/QUOTE]

Anteeksi oikeinkirjoitus virheet. Yleensä mulla on sihteeri, joka kirjoittaa puhtaaksi kaikki työdokumentit.

[QUOTE="mamma";27388341]Hyvä, hyvä. Sittenhän teillä olisi varmaan varaa maksaa myös se oikea hoitomaksu, eli ½-hotoaika => 500€ noin. Sillä saat nämä vihat pois niskastasi ja päiväkoti voi palkata lisää henkilökuntaa, varsinkin jos teitä virikeäitejä on siellä enemmän. Problem solved :D[/QUOTE]

Miksi ihmeessä maksaisimme yhtään enempää kuin muut? Ettekö te vielä tajua, että kyseessä on OIKEUS? Ja sitä oikeutta saa käyttää ne, jotka haluaa. Ja jotka ei halua, niin ihan turha tupista :)

Alkuperäinen kirjoittaja tuhlaajatytär;27388305:
Tämä asia on kyllä kuuma peruna. Perheet ja lapset ovat erilaisia. Mutta jos omasta mukavuudenhalustaan laittaa lapset päiväkotiin, niin se on minusta väärin lapsia ja yhteiskuntaa kohtaan.

Ja samaa mieltä olen itsekin tässä asiassa.

[QUOTE="vieras";27388345]Ja tulen kyllä erinomaisesti toimeen hoitajien kanssa, siksihän me siitä paikasta niin tykkäämmekin. Ja lapsemmekin saa pelkästään kehuja. Ja kun mainitsin pk:n johtajalle tulevasta muutoksesta ja siitä, että haluttais kyllä se paikka säilyttää niin sieltä tuli samantien vastaus, etteivät kyllä halua meidän lapsesta luopua eli järjestyy kyllä paikan pitäminen minimipäivillä :)

Kertooko tuo käytös sun mielestä siitä, että niillä hoitajilla on joku ongelma meidän suhteen? :)[/QUOTE]

Teillä taitaa olla aika erikoinen päiväkoti, mut pitäkää ihmeessä paikkanne. Tarkoitin vaan yleisellä tasolla sitä miten näihin virikelapsiin osassa päiväkodeista suhtaudutaan tai oikeastaan heidän vanhempiin.

[QUOTE="vieras";27388251]No lapsellani ON ystäviä ja hän tulee toimeen muiden lasten kanssa. Eikö se ole se pääasia? Ja jos joku nukkeleikki jää kesken, niin tuskin se nyt lasten elämää kaataa :) Ja siksihän minäkin sen paikan pidän, koska haluan lapselleni parasta.[/QUOTE]

Itse muistan omista hoitoajoistani sen, kuinka odotin monesti, että pääsen jatkamaan keskenjäänyttä leikkiä niiden kavereideni kanssa. Joten kyllä, maailmani olisi voinut kaatua silloin 5- vuotiaana.

Ja uskon, että lapsellasi on ystäviä. Lähinnä takerruin siihen, kun kirjoitit, että sinulle on pääasia, että tiedät mihin maksaa hoitomaksut ja mihin ottää yhteys, jos joku askarruttaa.

Sen verran kylmä varmasti olisin, että ottaisin lapseni pois hoidosta, jos syntyisi pikkusisarus. Osaksi siksi, että on melko työlästä lähteä viemään muutaman tunnin takia lasta päiväkotiin. Pukea molemmat/kaikki lapset ja lähteä kävellen/pakata auto kohti päiväkotia. Sitten pariksi tunniksi kotiin ja hakemaan kersa(t).
Eikö virikehoito ole vain muutaman tunnin päivässä, vai olenko ihan hukassa? Tämän samanhan ajaisi seurakunnan kerho, jossa muuten ei edes jeesustella niin paljoa kuin luulisi. Anoppini on seurakunnan kerhonvetäjä, eikä ole mitenkään uskontohihhuli.

[QUOTE="vieras";27388405]Teillä taitaa olla aika erikoinen päiväkoti, mut pitäkää ihmeessä paikkanne. Tarkoitin vaan yleisellä tasolla sitä miten näihin virikelapsiin osassa päiväkodeista suhtaudutaan tai oikeastaan heidän vanhempiin.[/QUOTE]

No se on yksityinen päiväkoti, johan olen sen jo sanonut. Kunnalliseen on ihan eri jonot, tuo ei ole missään tekemisissä kunnallisen kanssa. Eli pk:n johtaja saa itse valita ne lapset, jotka sinne otetaan.

Ja sun kommentin jälkeen olen, jos mahdollista, vielä varmempi siitä että meidän ratkaisu on oikea. En haluais lastani ikinä sellaiseen paikkaan, jossa hoitajat suhtautuu vanhempiin tai varsinkin lapsiin eri tavalla heidän taustojen perusteella! Ammattitaidottomuutta kerrakseen.

[QUOTE="vieras";27388286]Et vaikuta kovin vaativassa hommassa olevan, jos et yhdyssanoja osaa kirjoittaa oikein. Mistä ihmeestä saa tuollaisella kirjoitustaidolla neljän tonnin palkan?!

Ja meidän vuositulot miehen kanssa maksaa kyllä lastemme hoitopaikan takaisin ja paljon, paljon muuta, että huonoa omaatuntoa en tule potemaan, kiitosta vaan :)[/QUOTE]

Olen eri vieras, mut et varmaan ole ikinä lukenut lääkärin itsensä kirjoittamia potilaspapereita. Lääkäreille taidetaan maksaa vielä enemmän mut oikein kirjoitusta he eivät hallitse.

Ja tähän ap:n kysymykseen vastaan et mua ärsyttää se lähinnä siksi et en saa omaa lastani lähipäiväkotiin vaan joudun viemään hänet pidemmälle hoitoon. Ryhmät myös on isompia, kun näitä virikelapsia on paljon. Meidän kunnalla ei ainakaan ole rahaa rakentaa lisää päiväkoteja vaan hoitoa tarvitsevat lapset sullotaan niihin jo olemassa oleviin päiväkoteihin.

Itse muistan omista hoitoajoistani sen, kuinka odotin monesti, että pääsen jatkamaan keskenjäänyttä leikkiä niiden kavereideni kanssa. Joten kyllä, maailmani olisi voinut kaatua silloin 5- vuotiaana.

Ja uskon, että lapsellasi on ystäviä. Lähinnä takerruin siihen, kun kirjoitit, että sinulle on pääasia, että tiedät mihin maksaa hoitomaksut ja mihin ottää yhteys, jos joku askarruttaa.

Sen verran kylmä varmasti olisin, että ottaisin lapseni pois hoidosta, jos syntyisi pikkusisarus. Osaksi siksi, että on melko työlästä lähteä viemään muutaman tunnin takia lasta päiväkotiin. Pukea molemmat/kaikki lapset ja lähteä kävellen/pakata auto kohti päiväkotia. Sitten pariksi tunniksi kotiin ja hakemaan kersa(t).
Eikö virikehoito ole vain muutaman tunnin päivässä, vai olenko ihan hukassa? Tämän samanhan ajaisi seurakunnan kerho, jossa muuten ei edes jeesustella niin paljoa kuin luulisi. Anoppini on seurakunnan kerhonvetäjä, eikä ole mitenkään uskontohihhuli.

Mieheni hoitaa esikon kuskaukset aamulla, mulle jää vain haku kun en halua koko päivää pitää. Ja jos sen kerran-pari viikossa käydään ajelemassa, niin ei ole kyllä liikaa :)

Joka päivä en tuota rumbaa tekis kyllä itsekään enkä näe järkeä, että lapsi on hoidossa joka päivä jos äiti on kotona, mutta paikka kun pidetään niin välillä sitä myös aiotaan käyttää. Niin ja siis silloin kun viedään, niin viedään aamulla ja haetaan kahden-kolmen aikaan pois. Kun ei me sitä paikkaa virikepaikan takia pidetä vaan sen takia, että säilyy hyvä hoitopaikka, kuten olen tuolla jo sanonut. Ja joka viikko ei aiota tuota edes käyttää, mutta maksetaan kyllä joten kiva se on lapsen joskus sinne leikkimään päästä, eipähän tarvitse kerhoissa juosta kun pääsee tuttujen kavereiden kanssa leikkimään :)

Mä uskoen että subjektiivinen hoito-oikeus tulee joskus poistumaan. VAAN ja ainostaan teidän väärinkäyttäjien vuoksi. Järjestelmä syö jo itseään niin kovaa.

Mutta mitäpä te välitätte. ei ole teidän huoli

Mä uskoen että subjektiivinen hoito-oikeus tulee joskus poistumaan. VAAN ja ainostaan teidän väärinkäyttäjien vuoksi. Järjestelmä syö jo itseään niin kovaa.

Mutta mitäpä te välitätte. ei ole teidän huoli

Tiedätkö, että minäkin toivon, että tuota subjektiivista hoito-oikeutta rajataan, väärinkäyttöä on niin paljon. Mutta niin kauan, kun hoitotakuupaikkaa ei ole olemassa joka paikassa, niin tuo oikeus on meidän ja monen muun perheen turva :)

[QUOTE="vieras";27388388]Miksi ihmeessä maksaisimme yhtään enempää kuin muut? Ettekö te vielä tajua, että kyseessä on OIKEUS? Ja sitä oikeutta saa käyttää ne, jotka haluaa. Ja jotka ei halua, niin ihan turha tupista :)[/QUOTE]

Juu, juu, ymmärrän OIKUDET. Yritin vaan kertoa millä saat vihat pois niskastasi, jos ymmärrät mitä tarkoitan ;) Sitten voisi tarjota päiväkotipaikkaa täyteen markkinahintaan niille jotka muuten vaan haluaa kansoittaa päiväkodit niin sillä rahalla saa sitten lisää henkilökuntaa päiväkoteihin.
Nythän on kunnallisvaalit tulossa joten pitää nyt äänestää sitä subjektiivista päivähoito-oikeutt vastaan. Ne jotka ei työn tai muun painavan syyn takia tarvitse päivähoitopaikkaa eivät sitä myöskään pitäisi saada. Äänestämällä voi vaikuttaa tähän asiaan.

[QUOTE="mamma";27388557]Juu, juu, ymmärrän OIKUDET. Yritin vaan kertoa millä saat vihat pois niskastasi, jos ymmärrät mitä tarkoitan ;) Sitten voisi tarjota päiväkotipaikkaa täyteen markkinahintaan niille jotka muuten vaan haluaa kansoittaa päiväkodit niin sillä rahalla saa sitten lisää henkilökuntaa päiväkoteihin.
Nythän on kunnallisvaalit tulossa joten pitää nyt äänestää sitä subjektiivista päivähoito-oikeutt vastaan. Ne jotka ei työn tai muun painavan syyn takia tarvitse päivähoitopaikkaa eivät sitä myöskään pitäisi saada. Äänestämällä voi vaikuttaa tähän asiaan.[/QUOTE]

No minä en usko, että saan enää millään vihojani niskasta, sen verran tykitystä meidän valintaa kohtaan on tullut ;)

Mutta totta puhut, itsekin otan äänestyksessä huomioon tuon subjektiivisen päivähoito-oikeuden, en äänestä sellaista henkilöä joka sitä rajoituksetta ajaa. Toivon kuitenkin, että jos siihen tulee muutoksia, niin eivät ehdi pariin vuoteen jalkautumaan ja meidän lapsi ehtii kouluikäiseksi.

Hoitotakuupaikat pitäis olla joka paikassa, sillä päästäis ainakin osasta ongelmia, vaikkakin suuremmat ongelmmat taitaa johtua niistä jotka täyttä viikkoa pitävät lapsia hoidossta kuin niissä, jotka pitävät minimin ja sen alle.

[QUOTE="vieras";27388487]Mieheni hoitaa esikon kuskaukset aamulla, mulle jää vain haku kun en halua koko päivää pitää. Ja jos sen kerran-pari viikossa käydään ajelemassa, niin ei ole kyllä liikaa :)

Joka päivä en tuota rumbaa tekis kyllä itsekään enkä näe järkeä, että lapsi on hoidossa joka päivä jos äiti on kotona, mutta paikka kun pidetään niin välillä sitä myös aiotaan käyttää. Niin ja siis silloin kun viedään, niin viedään aamulla ja haetaan kahden-kolmen aikaan pois. Kun ei me sitä paikkaa virikepaikan takia pidetä vaan sen takia, että säilyy hyvä hoitopaikka, kuten olen tuolla jo sanonut. Ja joka viikko ei aiota tuota edes käyttää, mutta maksetaan kyllä joten kiva se on lapsen joskus sinne leikkimään päästä, eipähän tarvitse kerhoissa juosta kun pääsee tuttujen kavereiden kanssa leikkimään :)[/QUOTE]

Pointti tuokin, siis että tutut kaverit ja paikan säilyvyys. Ja varmasti voisin tehdä myös teidän tavallanne, varsinkin, jos on varma työpaikka odottamassa äitiys- ja vanhempainlomien jälkeen.
Tässä ketjussa on vain niin monta 'vieras'ta, ettei enää pysy kärryillä kuka on kukin, siksi ehkä hieman kärkästä kommenttia itseltäni.

[QUOTE="mamma";27388557]Juu, juu, ymmärrän OIKUDET. Yritin vaan kertoa millä saat vihat pois niskastasi, jos ymmärrät mitä tarkoitan ;) Sitten voisi tarjota päiväkotipaikkaa täyteen markkinahintaan niille jotka muuten vaan haluaa kansoittaa päiväkodit niin sillä rahalla saa sitten lisää henkilökuntaa päiväkoteihin.
Nythän on kunnallisvaalit tulossa joten pitää nyt äänestää sitä subjektiivista päivähoito-oikeutt vastaan. Ne jotka ei työn tai muun painavan syyn takia tarvitse päivähoitopaikkaa eivät sitä myöskään pitäisi saada. Äänestämällä voi vaikuttaa tähän asiaan.[/QUOTE]

Samaa mieltä sun kanssa olen, mut mistä puolueesta löytyis ehdokas joka uskaltaisi kyseenalaistaa tän subjektiivisen oikeuden.

Mietin tätä vierailijaa, jonka lapsi käy vain välilä hoidossa. Jos itse olisin kyseisen yksityisen päiväkodin johtaja ottaisin mieluumin niitä KOKOPÄIVÄ lapsia, jotka maksavat kokopäivähoidosta. Mitenhän päiväkodin taloudelle kävis jos siellä olis paljon kyseisen vieraan kaltaisia perheitä. Maksavat vain pientä hoitomaksua, mut silti ei voida vähentää henkilökuntaa kun nämä lapset sit joskus voivat tarvita sitä hoitoa ja vielä hyvin satunnaisesti. Itse yrittäjänä kyllä haluaisin asiakkaikseni vain täyden hinnan maksavia asiakkaita.

Meillä lapsi jatkaa pk:ssa (osapvähoito) vauvan synnyttyä mm. seuraavista syistä:
- viihtyy hoidossa mahdottoman hyvin, en raaskisi kokonaan ottaa pois
- vauva syntyy talvea vasten, joten esim. ulkoilu taattu pk:ssa ollessa
- rutiinien säilyttäminen esikoisella (suuri muutos kuitenkin sisaruksen tulo)
- oman jaksamisen tukeminen, esikoinen ei ole koskaan muiden hoidettavana, kuin koti/pk
- lapsi >3v
Mm. tällaiset asiat ovat vaikuttaneet meidän ratkaisuun, enkä koe siitä huonoa omaa tuntoa, eikä kukaan ole kyllä ainakaan ääneen uskaltanut arvostellla...

[QUOTE="vieras";27388639]Samaa mieltä sun kanssa olen, mut mistä puolueesta löytyis ehdokas joka uskaltaisi kyseenalaistaa tän subjektiivisen oikeuden.

Mietin tätä vierailijaa, jonka lapsi käy vain välilä hoidossa. Jos itse olisin kyseisen yksityisen päiväkodin johtaja ottaisin mieluumin niitä KOKOPÄIVÄ lapsia, jotka maksavat kokopäivähoidosta. Mitenhän päiväkodin taloudelle kävis jos siellä olis paljon kyseisen vieraan kaltaisia perheitä. Maksavat vain pientä hoitomaksua, mut silti ei voida vähentää henkilökuntaa kun nämä lapset sit joskus voivat tarvita sitä hoitoa ja vielä hyvin satunnaisesti. Itse yrittäjänä kyllä haluaisin asiakkaikseni vain täyden hinnan maksavia asiakkaita.[/QUOTE]

Siinä päiväkodissa on pari muutakin, jotka teki silloin puolikasta, jotenkin he on saaneet tuon toimimaan. Varmasti helpompi hallinnoida, kun lapsia on niin vähän, mene, tiedä?

Ja kyllä me joka kuukausi laitettiin silloin ne päivät ennakkoon, kun mulla oli työpäivä ja varmasti tullaan laittamaan sitten vuoden vaihteen jälkeenkin, kun lapsi ei enää ole täyttä päivää siellä.

[QUOTE="vieras";27388726]Siinä päiväkodissa on pari muutakin, jotka teki silloin puolikasta, jotenkin he on saaneet tuon toimimaan. Varmasti helpompi hallinnoida, kun lapsia on niin vähän, mene, tiedä?

Ja kyllä me joka kuukausi laitettiin silloin ne päivät ennakkoon, kun mulla oli työpäivä ja varmasti tullaan laittamaan sitten vuoden vaihteen jälkeenkin, kun lapsi ei enää ole täyttä päivää siellä.[/QUOTE]

Ja lisään vielä, että se todellakin on yksityinen ja pk:n johtajan ei ole meitä siellä pakko pitää. Mutta eipä tuo ole poiskaan potkinut, onneksi :)

Tästä olen kyllä ihan samaa mieltä. Toinen syy meillä lapsen hoidossa parina päivänä viikossa pitämiseen on juurikin arjen helpottaminen, koska tukiverkot on huonot. Isovanhemmat auttavat mielellään mahdollisuuksien mukaan, mutta asuvat 300km:n päässä ja ovat töissäkäyviä, joten esim. arjen asioinneissa ei juurikaan ole apua.. Pääsevät hoitamaan lasta, jos tiedän tarvitsevani hoitoa viikkoja etukäteen ja aika tärkeä asia täytyy olla, että kehtaan edes pyytää tulemaan niin kaukaa. Kolmas syy on oma jaksaminen toisen vauvan synnyttyä. Ajattelin, että jos vauva valvottaa paljon niin saan sitten ehkä kahtena päivänä viikossa nukkua päiväunet kun vauva nukkuu ja isompi on hoidossa. En usko, että veisin lasta päivähoitoon, jos olisi edes mahdollisuus saada lapsi viikolla joskus muutamaksi tunniksi johonkin hoitoon. Jonkinlainen lapsiparkki ratkaisisi varmasti monella tilanteen ja kunnallinen päivähoito ei kuormittuisi läheskään niin paljoa.

kuka pakotti pykäämään niitä lapsia niin paljon ettei niitä jaksa itse hoitaa????jos teet, hoida ite! täst vois tulla uus vaalilause, ehdokas, poimi omaksesi, ihan ilmaiseksi!!

Alkuperäinen kirjoittaja niiipä;27388820:
kuka pakotti pykäämään niitä lapsia niin paljon ettei niitä jaksa itse hoitaa????jos teet, hoida ite! täst vois tulla uus vaalilause, ehdokas, poimi omaksesi, ihan ilmaiseksi!!

Taas todella rakentavaa keskustelua :D

Alkuperäinen kirjoittaja niiipä;27388820:

Samaa mieltä. Mulla on kaveri jolla neljä alle kouluikäistä lasta ja isovanhemmat asuvat 500km päässä. silti ei ole yksikään lapsista ollut päiväkodissa. Itse on lapsensa hoitanut. Oikeasti kannattaa miettiä ennen kuin niitä lapsia lisää hankkii et jaksaako ne hoitaa vai pitääkö antaa yhteiskunnan hoidettavaksi.

Kaikki eduskuntavaaliehdokkaat ottakaa tuo uudeksi iskulauseeksi niin täällä on yksi varma äänestäjä.

[QUOTE="vieras";27388936]Samaa mieltä. Mulla on kaveri jolla neljä alle kouluikäistä lasta ja isovanhemmat asuvat 500km päässä. silti ei ole yksikään lapsista ollut päiväkodissa. Itse on lapsensa hoitanut. Oikeasti kannattaa miettiä ennen kuin niitä lapsia lisää hankkii et jaksaako ne hoitaa vai pitääkö antaa yhteiskunnan hoidettavaksi.

Kaikki eduskuntavaaliehdokkaat ottakaa tuo uudeksi iskulauseeksi niin täällä on yksi varma äänestäjä.[/QUOTE]

Noita lapsia käy kyllä sääliksi, jos eivät koskaan missään hoidossa ole olleet tai tule olemaan :( Lisäksi ihmetyttää, eikö sun ystävä halua koskaan viettää yhteistä aikaa miehensä kanssa kahdestaan?

Kyllä se on mielestäni väärin. Pk paikat on kiven alla, ja ei ole todellakaan mukavaa viedä lasta usean kilometrin päähän hoitoon ennen töitä, ja sen takia että lähimmät pk:t on täynnä. Lisäksi en tajua miksi tehdä lapsi ja antaa muiden hoidettavaksi muun syyn kuin töiden takia. Noille lapsille pitäisi olla tuplamaksut, eikä suinkaan ilmaista virikehoitoa kuten se monelle pienituloiselle on.

Kerhot on keksitty, ja lähes joka paikassa niitä on.

Täälläpäin ei todellakaan ole pulaa hoitopaikoista,päinvastoin jokainen on varmasti saanut hoitopaikan mistä on halunnut. Pph.ita vähennetään täällä koska heille ei edes lapsia riitä.

Yhteistyössä