Miksi se nostaa niin suuria tunteita esiin jos äiti on kotona ja lapsi hoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapsi hoidossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lapsi hoidossa

Vieras
jos ei hae töitä,ei odota vauvaa,ei ole sairaslomalla yms vaan pitää lapsen hoidossa vaan virikkeiden ja kavereiden takia,niin miksi sellainen tuomitaan?

[QUOTE="vieras";27385696]Plus että toisille tulee paha mieli siitä että joku voi vaan olla, kun suurimman osan täytyy selvitäkseen raataa töissä.

Se kun olisi niin mukavaa itsekin välillä pitää vain vapaata, ihan ilman lapsia. Työssäkäyviltä sellainen on kuitenkin ehdottomasti kielletty. Siksi.l[/QUOTE]

No ei se mun vika ole jos ei jollain ole rahaa olla kotona.

[QUOTE="aloittaja";27385704]No ei se mun vika ole jos ei jollain ole rahaa olla kotona.[/QUOTE]

Ei ole kyse siitä ettei olisi rahaa olla kotona vaan siitä että joku muu maksaa suurimman osan virikelapsen hoidosta. Jos virikelapsesta maksettaisiin todellisten kulujen mukaan, homma olisi vähän oikeudenmukaisempaa.

Esim. mä maksan veroja kuukaudessa noin 2000 euroa, ja maksan sen lisäksi täyden päivähoitomaksun. Saattaa se vähän harmittaa, jos verorahat käytetään jonkun lapsen pelkkään virikehoitoon.

Siis eniten harmittaa tuo "muut saa maksaa" mentaliteetti mikä täällä monella on.

Ja jokainen tietää mikä omalle lapselle ja sen kehitykselle on parasta.

Mun on hyvin vaikea ymmärtää, minkälainen idiootti väittää tällaista? Voi olla, että sinun lapsellesi päivähoito on hyväksi, ja on mahdollista että juuri sinulla on lapsesti kehitystarpeista kattavin kuva, mutta juuri tällaiset heitot saa syvästi epäilemään että tiedät yhtään mistään yhtään mitään.

Onhan se vähän epäoikeudenmukaista jos joku työkykyinen mutta ei työhaluinen katsoo oikeudekseen käyttää yhteiskunnan palveluita, mutta ei halua itse osallistua niiden rahoittamiseen. Sen takia mun mielipide on niin kielteinen näiden virikelasten suhteen. Hoidosta pitäisi maksaa todellisten kulujen mukaan.

Kolikon kääntöpuoli on se että joillekin perheille päivähoito muodostaa ainoan tukiverkoston ja esim. perhessä jossa on työttömyyttä se työttömyys voi olla isokin kriisi. Ei välttämättä ole lapselle parhaaksi joutua eroon kavereistaan kesken kriisitilanteen. Eihän lapsi ole jäänyt työttömäksi vaan aikuinen.

[QUOTE="vieras";27385717]Ei ole kyse siitä ettei olisi rahaa olla kotona vaan siitä että joku muu maksaa suurimman osan virikelapsen hoidosta. Jos virikelapsesta maksettaisiin todellisten kulujen mukaan, homma olisi vähän oikeudenmukaisempaa.

Esim. mä maksan veroja kuukaudessa noin 2000 euroa, ja maksan sen lisäksi täyden päivähoitomaksun. Saattaa se vähän harmittaa, jos verorahat käytetään jonkun lapsen pelkkään virikehoitoon.

Siis eniten harmittaa tuo "muut saa maksaa" mentaliteetti mikä täällä monella on.[/QUOTE]

Oletko koskaan nostanut hetkellisesti mitään valtion tukia? Ajattelitko silloin, että "muut maksaa" nyt sun elämisen ja olemisen?

Vaikka aion viedä lapseni ainakin vähäksi aikaa virikehoitoon (parina päivänä viikossa) toisen lapsen syntymän jälkeen, olen maksanut monta vuotta veroja ja tulen maksamaan jatkossakin. Jos se mun lapsen hetkellinen virikehoito nyt menis sitten vaikka niistä mun aiemmin maksamista veroista.. Ja oikeastaan virikkeet ei nyt ole tässä tilanteessa ainoa syy lapsen hoitoon viemiseen (tai hoitopaikassa jatkamiseen), mutta ne syyt nyt ei kuulu tähän ketjuun.

Oletko koskaan nostanut hetkellisesti mitään valtion tukia? Ajattelitko silloin, että "muut maksaa" nyt sun elämisen ja olemisen?

Vaikka aion viedä lapseni ainakin vähäksi aikaa virikehoitoon (parina päivänä viikossa) toisen lapsen syntymän jälkeen, olen maksanut monta vuotta veroja ja tulen maksamaan jatkossakin. Jos se mun lapsen hetkellinen virikehoito nyt menis sitten vaikka niistä mun aiemmin maksamista veroista.. Ja oikeastaan virikkeet ei nyt ole tässä tilanteessa ainoa syy lapsen hoitoon viemiseen (tai hoitopaikassa jatkamiseen), mutta ne syyt nyt ei kuulu tähän ketjuun.

Jos kyse ei ole virikkeistä niin ok. Mutta aika hemmetin kalliita virikkeitä ne askarteluvirikkeet on jos hoitopaikka maksaa 900e/kk yhteiskunnalle ja perhe maksaa itse siitä ehkä satasen. Saattaisi tolla rahalla saada jo sakset, liimaa, paperia ja värikyniä kotiinkin pitkäksi aikaa.

Enemmän pitäisi kehittää palveluita joita sellaiset kotona olevat perhet voisivat käyttää. Lapsiparkkeja yms, jotta oikeat hoitopaikat pystyttäisiin kohdentamaan niille jotka tarvitsevat hoitoa opiskelun tai työnteon takia. Tuollainen lapsiparkki johon lapsen voisi viedä muutamaksi tunniksi asioinnin tms ajaksi todennäköisesti monelle kotona olevalle perheelle ajaisi sen oman ajan ja asioinnin aiheuttaman hoitopaikan tarpeen. Tällaisen lapsiparkin voisi hyvin järjestää vaikka sosiaali- ja terveysalan oppilaitos oppilastyönä niin että siitä saisi opintoviikkoja.

Olen nostanut opintotukea ja saanut äitiyspäivärahaa. Ensimmäinen tähtäsi tutkinnon saamiseen, joka toki maksoi myös yhteiskunnalle, mutta olen sen jälkeen jo 15 vuoden ajan maksanut ihan reippaanlaisesti veroja. Äitiyspäivärahaa olen saanut sen yhden äitiysloman verran. Nämä nyt ovat ihan normaaleja kuluja yhteiskunnalle mitä ihmisten kouluttautumisesta tulee, on aika eri asia se että äiti joka pystyisi hoitamaan lapsensa kotona vie lapsen tarkoituksella päivähoitoon, jos syynä ei ole sairaus, masennus tms syy.

Tuossa jo aiemmin kirjoitin että lapsiparkkeja pitäisi olla enemmän, että niitä voisi järjestää sote- opiskelijat. Samoin esim. seurakunta voisi tarttua aktiviisemmin siihen miten kotona olevia perheitä tuetaan. Joku lapsiparkki pari kertaa viikossa järjestettynä kirkon lapsityöntekijöiden toimesta olisi hyvä juttu kaikille. Me työikäiset maksamme kuitenkin eniten myös kirkollisveroa ja saamme vähiten palveluita.

Ok. Kun nyt niin moni vetää tuon rahan tähän keskusteluun, niin sitten varmaan perheen tuloilla pitäisi olla merkitystä. Meillä se tilanne, että lapsen isä maksaa niin paljon veroja, että sillä kuitataan helposti meidän virikelapsen kulut, ja hyvin jää rahaa vielä parin muunkin lapsen hoitokuluihin. Eli meidän lapsi varmaankin saa olla sielä virikehoidossa?

[QUOTE="vieras";27385753]

Enemmän pitäisi kehittää palveluita joita sellaiset kotona olevat perhet voisivat käyttää. Lapsiparkkeja yms, jotta oikeat hoitopaikat pystyttäisiin kohdentamaan niille jotka tarvitsevat hoitoa opiskelun tai työnteon takia. Tuollainen lapsiparkki johon lapsen voisi viedä muutamaksi tunniksi asioinnin tms ajaksi todennäköisesti monelle kotona olevalle perheelle ajaisi sen oman ajan ja asioinnin aiheuttaman hoitopaikan tarpeen. Tällaisen lapsiparkin voisi hyvin järjestää vaikka sosiaali- ja terveysalan oppilaitos oppilastyönä niin että siitä saisi opintoviikkoja.[/QUOTE]

Tästä olen kyllä ihan samaa mieltä. Toinen syy meillä lapsen hoidossa parina päivänä viikossa pitämiseen on juurikin arjen helpottaminen, koska tukiverkot on huonot. Isovanhemmat auttavat mielellään mahdollisuuksien mukaan, mutta asuvat 300km:n päässä ja ovat töissäkäyviä, joten esim. arjen asioinneissa ei juurikaan ole apua.. Pääsevät hoitamaan lasta, jos tiedän tarvitsevani hoitoa viikkoja etukäteen ja aika tärkeä asia täytyy olla, että kehtaan edes pyytää tulemaan niin kaukaa. Kolmas syy on oma jaksaminen toisen vauvan synnyttyä. Ajattelin, että jos vauva valvottaa paljon niin saan sitten ehkä kahtena päivänä viikossa nukkua päiväunet kun vauva nukkuu ja isompi on hoidossa. En usko, että veisin lasta päivähoitoon, jos olisi edes mahdollisuus saada lapsi viikolla joskus muutamaksi tunniksi johonkin hoitoon. Jonkinlainen lapsiparkki ratkaisisi varmasti monella tilanteen ja kunnallinen päivähoito ei kuormittuisi läheskään niin paljoa.

No jos todella jollain on sellainen elämäntilanne, että on vain kotona eikä aikomustakaan töihin niin hyvä, että lapsi on hoidossa näkemässä normaalia elämää eikä ole kotona kököttämässä masentuneen äidin kanssa, joka ei viitsi järjestää lapselle kerhotoimintaa tai perhekahviloita ym. toimintaa.

Mua ottaa aina päähän nää äidit jotka vie lapsen hoitoon virikkeiden takia. Mitä sellaisia virikkeitä lapsi saa hoidossa mitä äiti/isä ei voi kotona tarjota? Kuten joku jo sanoi on päivähoto yhteiskunnalle kallista ja vanhemmat maksavat siitä vain pienen osan ja vievät samalla lähipäiväkodista paikan joltakin joka sen oikeasti tarvitsisi. Sit nää työssäkäyvät vievät lapsensa toiselle puolelle kaupunkia kun lähipäiväkoti on täynnä. Näin ainakin pk- seudulla. Täällä en edes usko et täyteen ahdettu päiväkoti on lapsen kehityksen kannalta paras ratkaisu.

jos ei hae töitä,ei odota vauvaa,ei ole sairaslomalla yms vaan pitää lapsen hoidossa vaan virikkeiden ja kavereiden takia,niin miksi sellainen tuomitaan?

minua ainakin sapetti kun työt olisi alkanu ja en saanut päivähoitopaikkaa. ja tieto siitä kuinka paljon on sellaisia jotka ei niin pakosta tarvitse sitä pkpaikkaa pitää niitä paikkoja varattuna. kyllä se pitäs olla niin että ketkä oikeesti tarvii työn jne puolesta ja vaikka erikseen "virike" hoidot.

Ok. Kun nyt niin moni vetää tuon rahan tähän keskusteluun, niin sitten varmaan perheen tuloilla pitäisi olla merkitystä. Meillä se tilanne, että lapsen isä maksaa niin paljon veroja, että sillä kuitataan helposti meidän virikelapsen kulut, ja hyvin jää rahaa vielä parin muunkin lapsen hoitokuluihin. Eli meidän lapsi varmaankin saa olla sielä virikehoidossa?

Ei mun mielestä perheen tuloilla vaan sillä mitä se hoito maksaa. Jos lapsi on huvikseen hoidossa, siitä pitäisi maksaa todelliset hoidosta aiheutuvat kulut.

Jos on hoidossa opiskelun, työnteon tai vanhemman sairauden tms syyn vuoksi, niin sitten verovaroista tuettua hoitoa.

Ja virikelapsille joku muu mahdollisuus esim. seurakunnan tai yhdistysten järjestämät lapsiparkit. Näitä pitäis järjestää enemmän ja tukea enemmän.

Meidän tyttö käy kyllä nimenomaan virikehoidossa ens maaliskuusta eteen päin, jonnekkin seuraavaan vuoden vaihteeseen. Tyttö on nyt 2 vuotta ollut päiväkodissa, missä on hyviä kavereita ja joita ei nää päivähoidon ulkopuolella. Kun meidän toinen lapsi syntyy niin en todellakaan aio sanoa tytölle että hei nyt kun meille tulee vauva niin et voi mennä päivisin kavereiden kanssa leikkimään. Joten siis hän saa käydä 2 päivää viikossa päiväkodissa ja kun äitiyslomani loppuu menevät lapset sitten yhdessä lähemmäs päiväkotiin.

Vaikea muiden puolesta sanoa,
mutta itselläni on se tilanne etä olen viemässä 14kk lapsen kuukauden sisällä hoitoon "pakko"tilanteessa ja se harmittaa, olisin mielelläni kotona tytön kanssa ainakin siihen asti että hän on päälle 2v.
Täällä on mietitty päät puhki miten saadaan mahdollisimman lyhyt hoitoaika järjestettyä,
ja miten ehditään töiden lomassa hoitamaan nämä ns. tutustumiskäynnit ja vanhemman mukana olot eka päivinä.

Totta kai se harmittaa (vaikka ehkä lapsellista onkin) kun jotkut äidit vie lapsensa hoitoon vain huvin vuoksi,
ja itsellä pakko tilanne vaikken haluaisi.

Ja raha, tietysti aina raha. Itse en näin ajattele mutta ymmärrän toisaalta monien vastahangan kotiäitien päiväkoti lapsia kohtaan. Verorahoillahan ne lapset siellä on.

Ja vielä semmoinen pointti, että kaikki eivät saa kipeästi tarvitsemaansa hoitopaikkaa välttämättä heti kun tarvitsevat, koska ryhmät ovat täynnään. Onhan se ikävää että Ville 3v. mikä on hoidossa vain huvin vuoksi ja virikkeiden kannalta vie paikan Leila 3v.ltä jonka äiti on menossa töihin ja tarvitsee kipeästi rahaa elämiseen.

Eikö niitä virikkeitä voisi järjestää jotenkin muuten?
Päivähoito nyt kumminkin on päivähoito, eikä mikään kunnallinen HopLop...

minua ainakin sapetti kun työt olisi alkanu ja en saanut päivähoitopaikkaa. ja tieto siitä kuinka paljon on sellaisia jotka ei niin pakosta tarvitse sitä pkpaikkaa pitää niitä paikkoja varattuna. kyllä se pitäs olla niin että ketkä oikeesti tarvii työn jne puolesta ja vaikka erikseen "virike" hoidot.

Vaikka yhdenkään työttömän vanhemman lapsi ei olisi tuolloin hoidossa ollut niin tuskin olisit saanut päiväkotipaikkaa sen kummemmin. Päiväkodeissa kun ei pidetä varalta paikkoja sitä ajatellen, että jos joku vaikka kesken päiväkotivuoden haluaisi paikan. Jos nyt subjektiivinen hoito lopetettaisiin niin se tarkoittaisi tuhansien päivähoitajien irtisanomista eli ei niitä päivähoitopaikkoja olisi tarjolla pilvin pimein.

Monta syytä. Yksi niistä on kapeakatseisuus. Ei voida käsittää, että me kaikki ollaan erilaisia ja ajatellaan asioista eri tavalla. Siksi me toimitaankin eri tavalla. Ihmiset nykyisin tuntevat niin vahvasti, että se mun tapa toimia on ainoa oikea. Joten sitten kaikkien pitäs noudattaa samaa kaavaa ja kun näin ei käy, hermostutaan. Typerää.

Toinen on kateus. Kaikilla ei siihen ole varaa, joten keksitään kaikensorttisia syitä, miksi niin ei sais tehdä. ...vaikka monesti syynä on kateus.

Tästä olen kyllä ihan samaa mieltä. Toinen syy meillä lapsen hoidossa parina päivänä viikossa pitämiseen on juurikin arjen helpottaminen, koska tukiverkot on huonot. Isovanhemmat auttavat mielellään mahdollisuuksien mukaan, mutta asuvat 300km:n päässä ja ovat töissäkäyviä, joten esim. arjen asioinneissa ei juurikaan ole apua.. Pääsevät hoitamaan lasta, jos tiedän tarvitsevani hoitoa viikkoja etukäteen ja aika tärkeä asia täytyy olla, että kehtaan edes pyytää tulemaan niin kaukaa. Kolmas syy on oma jaksaminen toisen vauvan synnyttyä. Ajattelin, että jos vauva valvottaa paljon niin saan sitten ehkä kahtena päivänä viikossa nukkua päiväunet kun vauva nukkuu ja isompi on hoidossa. En usko, että veisin lasta päivähoitoon, jos olisi edes mahdollisuus saada lapsi viikolla joskus muutamaksi tunniksi johonkin hoitoon. Jonkinlainen lapsiparkki ratkaisisi varmasti monella tilanteen ja kunnallinen päivähoito ei kuormittuisi läheskään niin paljoa.

Missä päin Suomea asutte? Ainakin Vantaalla on järjestetty tilapäipäistä lastenhoitopalvelua useammassa päiväkodissa, tosin palvelu on maksullista. Sit ainakin Tikkurilan srk järjestää ihan ilmaista lapsiparkki toimintaa. Lisäksi täällä on kaupungin järjestämää kerhotoimintaa yli 2,5 v lapsille. Ja on hoitopaikkatakuu, et lapsi pääsee takaisin tuttuun päiväkotiin. Siitä huolimatta täällä on päivähoidossa 1000 sellaista lasta, joilla toinen vanhempi kotona, enkä usko et nää kaikki on masentuneita tai muuten sairaita. Lisäksi täällä on lapsiperheiden kotipalvelua josta saa kotiin tilapäistä hoitoapua jos omat tukiverkot on huonot. Ja tiedän et ainakin Helsingissä ja Espoossa on näitä kerhoja ja puistotätejä joihin lapsen saa tilapäisesti hoitoon.

Meidän tyttö käy kyllä nimenomaan virikehoidossa ens maaliskuusta eteen päin, jonnekkin seuraavaan vuoden vaihteeseen. Tyttö on nyt 2 vuotta ollut päiväkodissa, missä on hyviä kavereita ja joita ei nää päivähoidon ulkopuolella. Kun meidän toinen lapsi syntyy niin en todellakaan aio sanoa tytölle että hei nyt kun meille tulee vauva niin et voi mennä päivisin kavereiden kanssa leikkimään. Joten siis hän saa käydä 2 päivää viikossa päiväkodissa ja kun äitiyslomani loppuu menevät lapset sitten yhdessä lähemmäs päiväkotiin.

Juuri tällaisessa tapauksessa mun mielestä riittäisi hyvin esim. seurakunna järjestämä kerho 2krt viikossa. Nyt tuo lapsi mahdollisesti vie yhden päivähoitopaikan, silä läheskään aina näille puolipäiväisille/osaviikkoisille ei ole sitä toista lasta joka tekisi sen toisen puolen viikosta.

Yhteistyössä