Miksi se nostaa niin suuria tunteita esiin jos äiti on kotona ja lapsi hoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapsi hoidossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aloittaja";27386116]Entä kun on tehnyt vain yhden lapsen eikä ole tarkoitus tehdäkkään enempää ja aika lailla on tullut meidän perheessä veroja maksettua?[/QUOTE]

Halveksun. Eri asia jos hoitais lapsensa kotona. Mun mielestä päivähoito on tarkotettu työssäkäyvien lapsille. Jos äiti tai isä vaan makaa kotona ja lapsi on hoidossa niin huh huh.

[QUOTE="aloittaja";27386077]Muuta toimintaa tällä paikkakunnalla yli 4v lapselle ei ole kuin seurakunnan kerho 2 kertaa viikossa.Minusta se ei ole hyvä vaihtoehto ei ole avoimia päiväkoteja tms siksi parasta mitä voi lapselle antaa on laittaa päiväkotiin.[/QUOTE]

Oikeasti parasta mitä lapselle voit antaa on oma aikasi ei päiväkoti. Ja mitä vikaa srk:n kerhossa on? Meidän kerhossa käy paljon myös lapsia joiden toinen vanhempi ei edes kuulu kirkkoon. Ei siellä niin paljon sitä uskotoa ole, et lapsi siitä kärsisi.

[QUOTE="vieras";27386112]Meillä tää on ratkaistu niin et me käydään välillä sovitusti hakemassa näitä vanhoja kavereita leikkimään meille päiväkodista suoraan. Vanhemmat sit illalla hakee lapsen kotiin. Ja ainakin meillä lapset saivat äkkiä uusia kavereita seurakunnankerhosta ja ne vanhat kaverit ei ollut niin tärkeitä. Tosin vieläkin tavataan usein porukalla viikonloppuisin puistossa. Musta toi on vaan tekosyy pitää lapsi hoidossa ja samalla viedä yksi hoito paikka sellaiselta joka sitä voisi kipeästi tarvita.[/QUOTE]

Mutta miksi meidän pitäis luopua tuosta hoitopaikasta? Kun tiedän, että sinnekin on jonot, eli ei varmasti saatais samaa paikkaa kun 1-1,5v:n päästä tarve tulis. Miksi mun pitäis asentaa muut lapset omien lasteni edelle? Ja viedä lapseni sitten isoon, laitospäiväkotiin, johon varmasti sitten joutuis kun töihin jälleen lähden.

Musta olisin huono äiti, jos niin tekisin, ei se ole mikään tekosyy vaan se on ihan oikea syy tuo hoitopaikan säilyttäminen.

omaa mokaahan se myöskin silloin oli että oli tilanne mikä oli. harmittaa se kieltäytyä työstä kun ei osaa pkpaikkaa. onneksi se on ollutta ja mennyttä. siltikin toivon jotain muutosta järkevää sellaista tuohon asiaan. muutenpa ei voi sanoa muuta kuin jokainen tehköön sitten kuin lystää :D itse voin sanoa hyvällä omalla tunnolla että muksu on pkssa ja käyn töissä, en lorvi kotona.

[QUOTE="vieras";27386135]Oikeasti parasta mitä lapselle voit antaa on oma aikasi ei päiväkoti. Ja mitä vikaa srk:n kerhossa on? Meidän kerhossa käy paljon myös lapsia joiden toinen vanhempi ei edes kuulu kirkkoon. Ei siellä niin paljon sitä uskotoa ole, et lapsi siitä kärsisi.[/QUOTE]

Seurakunnan kerho on hyvin harvoin ja pienen aikaa lisäksi siellä vaihtuu jatkuvasti lapset ja tädit,päiväkoti huomattavasti parempi.

[QUOTE="aloittaja";27386116]Entä kun on tehnyt vain yhden lapsen eikä ole tarkoitus tehdäkkään enempää ja aika lailla on tullut meidän perheessä veroja maksettua?[/QUOTE]

Se mitä olette veroja maksaneet ei vaikuta yhtään mitään. Virikehoidosta pitäisi periä korkeampi maksu, ja lapsen kaverisuhteet hoitaa jotenkin muuten. Päiväkoti ei ole ainut paikka mistä lapsi voi saada kavereita, on olemassa erilaisia harrastuksia jne. Jos lapsi on kerran päivän ollut kotona jaksaa varmaan ihan hyvin illalla käydä muskarissa tai jumpassa.

Mites asutteko kenties alueella jossa on kunnallistekniikka? Että paska menee pöntötä yleiseen viemäriin jne. Käyttekö lääkärissä yleisellä puolelle? Meinasitteko laittaa lapsenne kenties kouluun?? Onko kadullanne katuvalot? Aurataanko niitä talvisin? Sinne niitä verovaroja menee myös. Meillä kaikilla tai ainakin suurimmalla osalla. Ei pelkään päivähoidon järjestämiseen.

Itse asun maalla. Meille ei ole järjestetty katuvaloja, ei kunnallistekniikkaa, ei aurauspalveluita. Kaikki maksetaan itse. Silti sun paskat kulkeutuu MUN maksamilla verorahoilla rakennetun järjestelmän kautta MUN verovaroilla maksamaan puhdistuslaitokseen. SUN katu aurataa mun maksamilla verovaroilla... Pitäskös mun nyt sit saada korvausta kun en käytä näitä palveluita??

Tosiasia, miksi käyttäisin koska minulla ei ole niille tarve. Se on niille jotka noita palveluja tarvitsevat. Ihan oma valinta kysymys, kun asumme sivulla. Miksi sinä hankit sitten lapsen jos et hänen kanssaan jaksa olla ja osaa kehittää virikeitä? Vaan kuppaat valtiolta vaikka oikeaa tarvetta sille ei ole

[QUOTE="vieras";27386031]Mutta auttaako päivähoito siihen et kotona on ongelmia. Mä en oikeasti tajua tätä et siksi pitää olla subjektiivinen hoito-oikeus et nää lapset pääsee hoitoon keillä on huonot kotiolot. Eiköhän siihen pitäis olla jokin muu ratkaisu esim. tukipalvelut kotiin tai huotaanotto. Ja itse tiedän työni puolesta useamman alkoholisoituneen/ huumeperheen eivätkä nämä äidit todellakaan vie lastaan vapaaehtoisesti päivähoitoon. Vai voitteko te joilla lapsi on päiväkodissa rehellisesti sanoa et näitä lapsia ois teidän lapsen ryhmässä?

Lisäkis mulla on parikin kaveria, jotka ovat sairastuneet synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja he eivät todellakaan vieneet vanhempaa lasta hoitoon vaan saivat tarvittaessa apua kotiin. Yksikin kaveri sanoi et oli enemmän apua masennukseen siitä et lapsen kans piti pitää edes jonkinlaista päivärytmiä ja lähteä pakolla ulos, kuin siitä et ois vaan maannut kotona. Tiedän et saan tältä vihaisia kommenteja et en tiedä mitä on olla oikeasti masentunut. Voin sen verran kertoa et olen psykiatrinen sairaanhoitaja ja olen 15 vuotta hoitanut mm. masentuneita niin tiedän et se kotona oleminen ei ain ole se paras hoito keino. Ei työstäkään enää välttämättä saa sairaslomaa masennuksen takia vaan suuntaus on pikemminkin se et yritetään pysyä mahdollisuuksien mukaan mukana normaalielämässä.[/QUOTE]
Mun mielestäkään se ei auta, kun kotonahan ne ongelmat on. Mâ sanoisin, että yhtälailla pitäisi hoitaa vanhemmat tai jopa ensisijaisesti. Mä luulen, että ne vanhemmat on enemmän niiden virikkeiden tarpeessa.

Onko missään muualla maailmassa näin, että yhteiskunta kustantaa lapsen päivähoidon, kun vanhemmat tai toinen vanhemmista on kotona? Ei taida olla.

Mun mielestäni tällaisen hoidon tulisi olla omakustanteista eli jokainen maksaa sitten sen virikehoidon täysihintaisena - tai sitten tilalle joku maksullinen kerhosysteemi. Ja jos sitä virikehoitoa päiväkodissa tarvitaan esim. äidin masennuksen tai muun vastaavan syyn vuoksi, niin se äiti hoidetaan samalla eli äiti myös jonkin sortin hoitoon tai terapiaan, kun lapsi on hoidossa. Masennus kun ei yleensä kotona makaamalla parane.

Nämä tyhjänpäiväiset lapsen virikehoidattajat maksamaan täysi hinta siitä luksuksesta. Luksustahan se on ja mun mielestäni on täysin väärin, että muut joutuu sen maksamaan. Mä kannatan siis koko oikeuden poistamista. Lakiin muutos ja turhat lapset pois sieltä hoidosta tai sitten siitä peritään se täysi maksu.

Kaikki meistä käyttää verovaroin kustannettuja palveluja päivittäin. Tarpeeseen. Virikelapset kuuluu muualle kuin päiväkotiin. Heidän hoito ei ole todellinen tarve - vaan "luksus" tekijä tässä laiskistuneessa yhteiskunnassa.

[QUOTE="vieras";27386031]Mutta auttaako päivähoito siihen et kotona on ongelmia. Mä en oikeasti tajua tätä et siksi pitää olla subjektiivinen hoito-oikeus et nää lapset pääsee hoitoon keillä on huonot kotiolot. Eiköhän siihen pitäis olla jokin muu ratkaisu esim. tukipalvelut kotiin tai huotaanotto. Ja itse tiedän työni puolesta useamman alkoholisoituneen/ huumeperheen eivätkä nämä äidit todellakaan vie lastaan vapaaehtoisesti päivähoitoon. Vai voitteko te joilla lapsi on päiväkodissa rehellisesti sanoa et näitä lapsia ois teidän lapsen ryhmässä?

Lisäkis mulla on parikin kaveria, jotka ovat sairastuneet synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja he eivät todellakaan vieneet vanhempaa lasta hoitoon vaan saivat tarvittaessa apua kotiin. Yksikin kaveri sanoi et oli enemmän apua masennukseen siitä et lapsen kans piti pitää edes jonkinlaista päivärytmiä ja lähteä pakolla ulos, kuin siitä et ois vaan maannut kotona. Tiedän et saan tältä vihaisia kommenteja et en tiedä mitä on olla oikeasti masentunut. Voin sen verran kertoa et olen psykiatrinen sairaanhoitaja ja olen 15 vuotta hoitanut mm. masentuneita niin tiedän et se kotona oleminen ei ain ole se paras hoito keino. Ei työstäkään enää välttämättä saa sairaslomaa masennuksen takia vaan suuntaus on pikemminkin se et yritetään pysyä mahdollisuuksien mukaan mukana normaalielämässä.[/QUOTE]

Mun mielestä on käsittämätöntä puusilmäisyyttä se, kun heitetään ilmoille, että jos lapsilla on kotona huono olla niin ne pitäisi huostaanottaa. Ihanko totta tuo on paras vaihtoehto lapsille ja halpa yhteiskunnalle? Pisteet sulle siitä, että heitit myös tuon avun kotiin mutta tuo huostaanotto tulee yleensä aina esille näissä keskusteluissa. Psykiatrisena sairaanhoitajana varmasti (?) tiedät sen, että masennuksia on erilaisia. On aivan eri asia olla lievästi masentunut kuin niin, että ei pysty edes sängystä nousemaan.

[QUOTE="vieras";27386202]Kukaan ei ole vielä vastannut siihen, että miksi mun pitäis asentaa muiden lasten etu oman lapseni edun edelle luopumalla täydellisestä hoitopaikasta?[/QUOTE]

No vaika sen takia että jollain muulla vois olla oikeasti tarvetta sille hoitopaikalle. Toivottavasti sun lapsi ei tuu ikinä koulussa mun luokalle. Olen vaan niin täyis näitä vanhempia joille oman lapsen etu on ensisijalla viis muiden lapsista kunhan omalla on kaikki hyvin.

[QUOTE="vieras";27386264]No vaika sen takia että jollain muulla vois olla oikeasti tarvetta sille hoitopaikalle. Toivottavasti sun lapsi ei tuu ikinä koulussa mun luokalle. Olen vaan niin täyis näitä vanhempia joille oman lapsen etu on ensisijalla viis muiden lapsista kunhan omalla on kaikki hyvin.[/QUOTE]

Eli sinä asetat toiset lapset oman lapsen edelle? Mulle taas oma lapsi on aina ykkönen, haluan hänelle vain parasta. Meitä on niin moneen junaan.

Niin... Varmaan tulee aina monelle niin hyvä mieli, kun saa toisia syyllistää...

Olisipa kiva tietää, mitä tällaiset äidit sanoisivat siinä vaiheesssa, kun heidän oma lapsi, paras kaveri, miniä ym ilmoittaisi vievänsä lapsensa hoitoon, vaikka itse ei menisikään töihin. Sanoisitteko nämä kaikki asiat sitten heille päin naamaa?

Subjektiivinen päivähoito-oikeus on läheistä sukua kansalaispalkalle. Työmarkkinatuella ei paljoa virikkeitä kustanneta. Olisihan se kiva jos maksettaisiin myös kansalaispalkkaa jolla kustantaa virikkeitä itselle ja lapsille ihan vaan koska ei huvita mennä töihin vastaavasti kuin ei huvita hoitaa lapsia. Voishan tietty tätä mainostettua virikehoitoa järjestää muutaman tunnin viikossa mutta kokopäiväinen peruste se ei ole.

[QUOTE="vieras";27386137]Mutta miksi meidän pitäis luopua tuosta hoitopaikasta? Kun tiedän, että sinnekin on jonot, eli ei varmasti saatais samaa paikkaa kun 1-1,5v:n päästä tarve tulis. Miksi mun pitäis asentaa muut lapset omien lasteni edelle? Ja viedä lapseni sitten isoon, laitospäiväkotiin, johon varmasti sitten joutuis kun töihin jälleen lähden.

Musta olisin huono äiti, jos niin tekisin, ei se ole mikään tekosyy vaan se on ihan oikea syy tuo hoitopaikan säilyttäminen.[/QUOTE]

KAS MISTÄHÄN ne jonot mahtaa syntyä ? Osaatko ajatelle metrin eteenpäin ketkä täyttävät päiväkodit niin että niihin joutuu työssäkäyvien lapset jonottaan??

[QUOTE="vieras";27386237]Mun mielestä on käsittämätöntä puusilmäisyyttä se, kun heitetään ilmoille, että jos lapsilla on kotona huono olla niin ne pitäisi huostaanottaa. Ihanko totta tuo on paras vaihtoehto lapsille ja halpa yhteiskunnalle? Pisteet sulle siitä, että heitit myös tuon avun kotiin mutta tuo huostaanotto tulee yleensä aina esille näissä keskusteluissa. Psykiatrisena sairaanhoitajana varmasti (?) tiedät sen, että masennuksia on erilaisia. On aivan eri asia olla lievästi masentunut kuin niin, että ei pysty edes sängystä nousemaan.[/QUOTE]

Tiedän et on eriasteista masennusta, mut yleensä jos ollaan vauvan kans kotona ja vanhempi lapsi viedään hoitoon niin harvoin on kyseessä vakava masennus. Silloin ei pärjäis edes sen vauvan kanssa. Jos oikeasti on niin masentunut et ei edes sängystä pysty nousemaan niin aika usein silloin on hoidossa sairaalassa eikä avohoidossa.

Joissakin tapauksissa musta huostaanotto on lapselle parempi vaihtoehto kuin se päiväkoti. Tiedän et se on yhteiskunnalle kallista, mut niin on sen vaurioituneen lapsenkin hoito kallista. Jos kotona olevat ongelmat on oikeasti isoja niin ei siihen pelkkä päivähoto riitä avuksi.

[QUOTE="hep";27386304]KAS MISTÄHÄN ne jonot mahtaa syntyä ? Osaatko ajatelle metrin eteenpäin ketkä täyttävät päiväkodit niin että niihin joutuu työssäkäyvien lapset jonottaan??[/QUOTE]

Ne syntyy siitä, että hoitopaikkoja ja hoitohenkilökuntaa on liian vähän. Ja sekö on minun syy?

En todellakaan luovu hyvästä hoitopaikasta sen takia, että osa ihmisistä jonottaa hoitopaikkaamme. Eikä varmasti luopuis nekään, jotka tuon paikan sais, mun lapsen takia.

Niin kauan kuin subjektiivinen päivähoito-oikeus on olemassa ja hoitojonot on pitkät sekä paikat niin surkeita, pidän lapseni hoitopaikasta kynsin hampain kiinni (onneksi sen hoitaa maksamalla) ja saadaan sitten tuo pikkukakkonenkin samaan paikkaan, kun sisarukset on siellä etulyöntiasemassa kun jaetaan uusia paikkoja. Varmasti itsekästä, mutta kun kyse on lapsistani niin mulla on täysi oikeus olla itsekäs :)

Niin... Varmaan tulee aina monelle niin hyvä mieli, kun saa toisia syyllistää...

Olisipa kiva tietää, mitä tällaiset äidit sanoisivat siinä vaiheesssa, kun heidän oma lapsi, paras kaveri, miniä ym ilmoittaisi vievänsä lapsensa hoitoon, vaikka itse ei menisikään töihin. Sanoisitteko nämä kaikki asiat sitten heille päin naamaa?

Mä oon ainakin sanonut suoraan mitä ajattelen. Tietävät kyllä muutenkin mun kannan. Mut ollaan kavereita siitä huolimatta vaikka en aina hyväksy kaikkien ratkaisuja ja eivät musta ole aina parhaita lapsen kannalta.

Voin sanoa. Koska muita vaihtoehtojakin on. Ja kun niitä muitakin vaihtoehtoja on. Kaveripiirissäni tosin muillakin on terve näkemys siitä missä lasten paikka on kun vanhemmista toinen on kotona.

On todella kipeää että palvelusta jonka piti edistää aluen alkaen mm. sitä että pienten lasten äidit voi opiskella on tullut yleishyödyke jota luullaan "lapsen" parhaaksi. Taustalla se että koetaan lapsen kanssa oleminen liian haastelliseksi ja vaativaksi. Vanhemmuus se todellakin on kadoksissa.

[QUOTE="vieras";27386331]Ne syntyy siitä, että hoitopaikkoja ja hoitohenkilökuntaa on liian vähän. Ja sekö on minun syy?

En todellakaan luovu hyvästä hoitopaikasta sen takia, että osa ihmisistä jonottaa hoitopaikkaamme. Eikä varmasti luopuis nekään, jotka tuon paikan sais, mun lapsen takia.

Niin kauan kuin subjektiivinen päivähoito-oikeus on olemassa ja hoitojonot on pitkät sekä paikat niin surkeita, pidän lapseni hoitopaikasta kynsin hampain kiinni (onneksi sen hoitaa maksamalla) ja saadaan sitten tuo pikkukakkonenkin samaan paikkaan, kun sisarukset on siellä etulyöntiasemassa kun jaetaan uusia paikkoja. Varmasti itsekästä, mutta kun kyse on lapsistani niin mulla on täysi oikeus olla itsekäs :)[/QUOTE]

Lisään tähän vielä, että mun mielestä ne äidit, jotka asentaa TOISET lapset omiensa edelle, on niitä huonoja äitejä. Eivät ne, jotka haluaa lapselleen parasta.

[QUOTE="vieras";27386284]Eli sinä asetat toiset lapset oman lapsen edelle? Mulle taas oma lapsi on aina ykkönen, haluan hänelle vain parasta. Meitä on niin moneen junaan.[/QUOTE]

Onneksi on. Mitähän tästäkin yhteiskunasta tulis jos kaikki ajattelisivat vain omaa ja lapsen parasta muista ihmisitä ei niin väliä. Kyllä mullekin on oma lapsi tärkeä mutta ei minun silti tarvitse jyrätä muiden etua siksi et lapseni sais vaan parasta.

Totta kai.

Mä luulen, että virikelasten vanhempien on muutenkin hyvä tietää, mitä muut heistä ajattelevat. Kaikki ei ehkä sitä sano suoraan, mutta kyllä siitä puhutaan. Myös siellä päiväkodin kahvihuoneessa.

Ja mun mielestäni syyllisyyden tunne voi tulla vain, jos tietää itsekin tekevänsä jotain väärin. Jos pitää toimintaansa oikeutettuna, niin eihän siitä voi syyllistyä.

[QUOTE="vieras";27386334]Mä oon ainakin sanonut suoraan mitä ajattelen. Tietävät kyllä muutenkin mun kannan. Mut ollaan kavereita siitä huolimatta vaikka en aina hyväksy kaikkien ratkaisuja ja eivät musta ole aina parhaita lapsen kannalta.[/QUOTE]

Nooo, kavereille ehkä voi sanoakin. Mutta miten sitten omalle tyttärelle tai miniälle? Tuomitsetteko todellakin myös heidän ratkaisunsa?

Yhteistyössä