Miksi se nostaa niin suuria tunteita esiin jos äiti on kotona ja lapsi hoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapsi hoidossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27387590]Itse päiväkodissa työskentelevänä voin kertoa et harvoin noiden puolikkaiden takia joku toinen puolikas saa paikan. Ei me voida sanoa et Nico- petteri saa olla hoidossa ma ja ti ja Ellinoora ke ja pe ja Jani-petteri to. Ei se vaan noin mene. Ne vie oikeasti yhden kokopäivä paikan ainakin meidän päiväkodissa. Eli jos sun lapsi on maks kaksi päivää viikossa hoidossa niin viet yhden kokopäiväisen paikan ja kulut on kunnalle sen mukaiset. Ei meillä ainakaan voi vähentää hoitajia niinä päivinä kun kaikki osapäiväiset on kotona. Toki tuossa olet oikeassa et kun lapsesi on pois niin ryhmässä on vähemmän lapsia, mut sit kun hän on hoidossa niin yleensä nämä osapäiväiset tarvitsevat enemmän aikuista esim. leikkeihin mukaan pääsyyn.[/QUOTE]

Se on yksityinen päiväkoti, eri jonottajat jonottaa siihen kuin kunnalliselle. Kunnalliselle ei lasta edes haluta, kun ne nimenomaan tuppaa olemaan niitä laitoksia.

Ja miten niin osapäiväiset tarvitsee enemmän aikuisia? Mun lapsi on ollut siellä samassa paikassa jo vuoden, ei hän sinne nyt uutena mene kun minä jään kotiin. Eli ei vie yhtään enempää aikaa hoitajilta kuin ennenkään, päinvastoin vähemmän, kun ikää tulee kokoajan lisää ja niitä tunteja viikossa on niin vähän, jotka hän tulee hoidossa viettämään.

[QUOTE="vieras";27387689]No meillä on yksi perusterve lapsi, jota käytetään yksityisellä hoidettavana kun tarve vaatii. Eli me "maksamme" takaisin siinä, että emme käytä kunnallisia terveyspalveluja, jotka tulis muuten rutkasti kalliimmaksi kuin tuo päivähoitopaikka. Että vaikka sun mielestä olen vatipää, niin omasta mielestä olen fiksu, kun en anna teidänlaistenne kontrolloida omia tekemisiäni mun omien lasteni kustannuksella :)

Ja lapsemme ei muuten ole kunnallisessa hoidossa, vaan yksityisellä, vaikka tiedän kyllä että verovaroin niitäkin tuetaan.[/QUOTE]

Kaukana olet fiksusta. Sinä vaikuta muiden lasten hoidon saantiin itsekeskeisyydelläsi. Ja moinen itsekeskeisyys ei ole fiksua. KOSKAAN. Eikä tule olemaan.

Pah ne yksityisellä ole. Nyt puhut itsesi muuten pussiin =)

[QUOTE="hhh";27387634]Ihan yhtälailla minäminäminä - säälittävänä vaan piilotat aiheen "lapsen parhaan" taakse. Mitä jos kaikki maailmassa alkaa yhtä omanapaisiksi kuin sinä? Tai yleensä te jotka turhaa täytätte päiväkoteja? Ihan sama pätee tuilla kikkailijoihn. Samassa kastissa oletta.

piiipität että lapsi ei ole kuin osan aikaa hoidossa. Mitä sitten. Kun kaltaisiasi on tuhat viette 500 lapsen paikan. vähintään.[/QUOTE]

Ja mitä sitten? Miksi mulle äkiset, jos käytän jotain OIKEUTTA hyväksi? Hulluhan olisin, jos hyvän paikan irtisanoisin sen takia, että sunlaiset sekopäät pääsee yhtään helpommalla...

[QUOTE="jepjep";27387727]Kaukana olet fiksusta. Sinä vaikuta muiden lasten hoidon saantiin itsekeskeisyydelläsi. Ja moinen itsekeskeisyys ei ole fiksua. KOSKAAN. Eikä tule olemaan.

Pah ne yksityisellä ole. Nyt puhut itsesi muuten pussiin =)[/QUOTE]

Ai missä puhuin pussiin? Ihan yksityinen päiväkoti on, muutenhan siellä olis takuu ja voitais lapsi kotiin ottaakin! Mutta koska ei ole takuuta, niin ei todellakaan tulla hyvästä paikasta luopumaan.

Ja mulle on edelleen ihan sama, mitä sunlaiset musta ajattelee. Tulen jatkossakin toimimaan AINA oman lapseni parhaaksi :)

No niin nyt on aika pyyhkiä ne siiderivaahdot suupielistä ja hakea se juuri päiväunitettu ja välipaloitettu lapsi pois sieltä laitokselta. Toivottavasti on hyvin virikkeellistetty ettei häiritse maman loppupäivää.

[QUOTE="hhh";27387634]Ihan yhtälailla minäminäminä - säälittävänä vaan piilotat aiheen "lapsen parhaan" taakse. Mitä jos kaikki maailmassa alkaa yhtä omanapaisiksi kuin sinä? Tai yleensä te jotka turhaa täytätte päiväkoteja? Ihan sama pätee tuilla kikkailijoihn. Samassa kastissa oletta.

piiipität että lapsi ei ole kuin osan aikaa hoidossa. Mitä sitten. Kun kaltaisiasi on tuhat viette 500 lapsen paikan. vähintään.[/QUOTE]

No mut kun nää äidit ei osaa ajatella kuin itseään tai omaa lastaan. Ei heitä kiinnosta mitä naapuri tekee kunhan vaan omalla lapsella on se hyvä päiväkotipaikka varalla jos sitä vaikka sattuis tällä viikolla tarvitsemaan. Eihän sillä ole väliä jos tuhat muuta tekee samoin kun vain MINUN lapsella on se hyvä hoitopaikka eikä vaan missään tapauksessa naapurin Maijan lapsi saa sitä kun naapuri käy töissä ja tarttis hoitopaikkaa joka päivä.

[QUOTE="vieras";27387791]No mut kun nää äidit ei osaa ajatella kuin itseään tai omaa lastaan. Ei heitä kiinnosta mitä naapuri tekee kunhan vaan omalla lapsella on se hyvä päiväkotipaikka varalla jos sitä vaikka sattuis tällä viikolla tarvitsemaan. Eihän sillä ole väliä jos tuhat muuta tekee samoin kun vain MINUN lapsella on se hyvä hoitopaikka eikä vaan missään tapauksessa naapurin Maijan lapsi saa sitä kun naapuri käy töissä ja tarttis hoitopaikkaa joka päivä.[/QUOTE]

Pitää täysin paikkaansa. Musta se olis luonnonvastaista, jos asettaisin jonkun vieraan lapsen edut oman lapseni etujen edelle.

[QUOTE="vieras";27387407]Tarkoitettu on joo, enkä minäkään lastani alunperin vienyt päiväkotiin, ennen kuin itse menin töihin. Mutta nyt kun lapseni on hoitopaikkaan tottunut ja vuoden siellä ollut, kaikki on mennyt hyvin ja paikka on unelma, niin miksi ihmeessä mun pitäis ottaa lapsi vuodeksi sieltä pois ja laittaa sitten molemmat lapset johonkin laitokseen? Kun kuitenkin haluan, että lapseni saa myös vanhempien lasten kanssa olla tekemisissä äippälomani aikana ja se hoituu hyvin tuolla tutussa paikassa.

Mikä ero siinä on, mihin se lapsi viedään? Ettekö tekin mieluummin veisi tutuille hoitajille tuttujen lasten keskelle leikkimään kerran-pari viikossa, kuin outoon paikkaan?[/QUOTE]

On sun lapsella kallis leikkipaikka. Ei ihme et Suomella on rahat loppu jos sun kaltaisia äitejä on paljon täällä Suomessa.

[QUOTE="vieras";27387689]No meillä on yksi perusterve lapsi, jota käytetään yksityisellä hoidettavana kun tarve vaatii. Eli me "maksamme" takaisin siinä, että emme käytä kunnallisia terveyspalveluja, jotka tulis muuten rutkasti kalliimmaksi kuin tuo päivähoitopaikka. Että vaikka sun mielestä olen vatipää, niin omasta mielestä olen fiksu, kun en anna teidänlaistenne kontrolloida omia tekemisiäni mun omien lasteni kustannuksella :)

Ja lapsemme ei muuten ole kunnallisessa hoidossa, vaan yksityisellä, vaikka tiedän kyllä että verovaroin niitäkin tuetaan.[/QUOTE]

Te ette varmaan sit saa edes siitä yksityislääkäristä Kela korvausta mikä maksetaan kans yhteiskunnan varoista.

[QUOTE="nuuh";27387774]No niin nyt on aika pyyhkiä ne siiderivaahdot suupielistä ja hakea se juuri päiväunitettu ja välipaloitettu lapsi pois sieltä laitokselta. Toivottavasti on hyvin virikkeellistetty ettei häiritse maman loppupäivää.[/QUOTE]

Itse olen kylläkin töissä tässä kirjoitellessa, tunnin päästä haen lapsen siitä ihanasta päiväkodista pois :) Että nyt sun on varmaan aika pyyhkiä ne vaahdot ja alkaa leikkimään lapsesi kanssa sen sijaan, että istut päivän kotona koneella :)

[QUOTE="vieras";27387830]Te ette varmaan sit saa edes siitä yksityislääkäristä Kela korvausta mikä maksetaan kans yhteiskunnan varoista.[/QUOTE]

Minä olen sunkin toimeentulotuet maksanut monta kertaa omasta pussista, että turhaan äkiset siellä.

[QUOTE="vieras";27387813]On sun lapsella kallis leikkipaikka. Ei ihme et Suomella on rahat loppu jos sun kaltaisia äitejä on paljon täällä Suomessa.[/QUOTE]

On täällä kyllä niin paljon kateellisia ihmisiä, koettakaa jotenkin kanavoida tuo kateus tehokkaaseen työntekoon tai muuhun, ettei ihan hukkaan mene tuo energia :)

[QUOTE="vieras";27386802]Mä tarkoitin vähän eriaisaa isoilla ongelmilla. Mun mielestä masennus ei ole iso ongelma. Mun työssä nää isot ongelmat on mm. suonensisäisiä huumeita käyttävät äidit, tosin voi heilläkin olla taustalla masennustakin. Meidän kunnassa saa kotityöntekijän kotiin noiden terapia käyntien ajaksi. Ja miksei niitä pieniä kotitöitä vois tehdä yhdessä sen lapsen kanssa. Ei lasta niiden takia tarvitse päiväkotiin viedä.[/QUOTE]

Erikoinen näkökulma, että vakava masennus ei ole iso ongelma. Meidän kunnassa ei saa perhetyöntekijää noin helposti vaan täytyy olla ls-asiakkuus, joka on älytöntä. Jos ihminen on todella vaikeasti masentunut tai ahdistunut niin siinä ei pysty kunnolla pitämään itsestäänkään huolta, saatikka lapsesta ja näissä vaikeissa vaiheissa on takuulla lapselle parempi olla hoidossa. Ja näillä lapsilla voi olla terve, huolehtiva isä joten turha heittää taas sitä huostaanottoa kehiin. Tuskin lapselle on hyväksi, jos äiti on vaikeasti masentunut tai ahdistunut eikä pysty muuhun kuin tekemään pieniä kotitöitä jos sitäkään ja muu aika menee toipuessa? Ymmärrän kyllä, että kokemattomalle elämä on helposti mustaa tai valkeaa :)

Virikehoidossa on mielestäni kaksi erilaista puolta;
1. Lapsi viedään ilam mitään syytä hoitoon
2. Lapselle syntyy sisarus (esim.) kahden päiväkotivuoden jälkeen

1. tapaa en hyväksy, sillä mielestäni on vanhempien vastuulla hoitaa ja "virittää" lapsensa. En tykkää, että virikelapsen takia joku oikeasti (=työssäkäyvä) paikkaa tarvitseva jää ilman tai joutuu viemään oman lapsensa täysin vastakkaiseen suuntaan, missä työpaikka on. Luulisin, että edes jossain leikkipuistossa on lapsia sen verran, että lapsi pääsee opettelemaan sosiaalista kanssakäymistä. Kun siis, monilla on tilanne, että leikkipuistot on tyhjiä (?!) kokopäivän..
Tähänkin tosin varmaan auttaa se, että virikemukulat otettaisiin pois päiväkodeista, jolloin vanhempien pitää itse ulkoiluttaa lapsensa. Näin saadaan tilaa päiväkotiin ja lapsia puistoihin.

2. tapa on OK, jossain määrin. Tässäkään en pidä, että esikoinen kiikutetaan joka päivä hoitoon tapaamaan kavereitaan. 1-3x/viikko riittänee tähän.

Sitten on erikseen vanhemmat ja lapset, joilla on oikea tarve virikehoidolle - lapsen puheen kuntoutus, äidin masennus jne.
Kukaan 2v ei (MIELESTÄNI) kaipaa niin paljoa kavereita, että menee mieluummin päiväkotiin kuin on äidin/isän kanssa kotona ja puistoissa.
Tähän virikehoitoon pitää keksiä joku oikeasti toimiva systeemi, kenties sitten korottamalla sitä kotihoidontukea ja mahdollista kuntalisää. Tulisikohan se edullisemmaksi valtiolle/kunnalle..?

[QUOTE="vieras";27387719]Se on yksityinen päiväkoti, eri jonottajat jonottaa siihen kuin kunnalliselle. Kunnalliselle ei lasta edes haluta, kun ne nimenomaan tuppaa olemaan niitä laitoksia.

Ja miten niin osapäiväiset tarvitsee enemmän aikuisia? Mun lapsi on ollut siellä samassa paikassa jo vuoden, ei hän sinne nyt uutena mene kun minä jään kotiin. Eli ei vie yhtään enempää aikaa hoitajilta kuin ennenkään, päinvastoin vähemmän, kun ikää tulee kokoajan lisää ja niitä tunteja viikossa on niin vähän, jotka hän tulee hoidossa viettämään.[/QUOTE]

Kyllä huomaa sun kommenteista et sulla ei ole mitään käsitystä miten päiväkoti toimii. Kuvitteletko sä et ne muut lapset tosta noin vaan ottaa sun lapsen mukaan leikkeihin silloin harvoin kun se hoitoon tulee. Itsellä hoitajana on vähän eri kokemus. Ne lapset jotka ovat hoidossa joka päivä hitsautuvat yhteen ryhmäksi ja toimivat ryhmänä. Kun siihen sit silloin tällöin tulee vieras (joo tiedän et paikka on sun lapselle tuttu, mut ryhmässä hän on sillä hetkellä vieras) niin se rikkoo ryhmädynamiikkaa ja siihen tarvitaan sit sitä hoitajaa avuksi. Ja mitä vanhemmiksi lapset tulevat niin sitä vaikeampi siihen ryhmään on vieraana päästä. Voivat esim. jatkaa edelllispäivänä aloitettua leikkiä ja siihen voi olla vieraan vaikea päästä mukaan.

[QUOTE="vieras";27388088]Kyllä huomaa sun kommenteista et sulla ei ole mitään käsitystä miten päiväkoti toimii. Kuvitteletko sä et ne muut lapset tosta noin vaan ottaa sun lapsen mukaan leikkeihin silloin harvoin kun se hoitoon tulee. Itsellä hoitajana on vähän eri kokemus. Ne lapset jotka ovat hoidossa joka päivä hitsautuvat yhteen ryhmäksi ja toimivat ryhmänä. Kun siihen sit silloin tällöin tulee vieras (joo tiedän et paikka on sun lapselle tuttu, mut ryhmässä hän on sillä hetkellä vieras) niin se rikkoo ryhmädynamiikkaa ja siihen tarvitaan sit sitä hoitajaa avuksi. Ja mitä vanhemmiksi lapset tulevat niin sitä vaikeampi siihen ryhmään on vieraana päästä. Voivat esim. jatkaa edelllispäivänä aloitettua leikkiä ja siihen voi olla vieraan vaikea päästä mukaan.[/QUOTE]

Miksi mun pitää edes tietää, miten päiväkoti toimii? En ole alalla, olen ihan täysin erityyppisellä itse töissä. Mulle riittää se, että tiedän miten lapseni saa hoitopaikan ja mihin suoritan kerran kuussa maksun ja mihin otan yhteyttä, jos jokin askarruttaa. Mikä ihmeen asiantuntija mun pitäis kuluttajana olla?

Ja lapseni ei tule olemaan mikään ryhmälle outo, jos käy siellä pari kertaa viikossa, vai ajattelitko että ne samat lapset unohtaa samantien ihmisiä? Minkälaisia vatipäälapsia se sinä kasvatat, jotka ei paria päivää pidemmälle ihmisiä muista? :D
Ja kyse siis pienestä, alle 30-paikkaisesta päiväkodista jossa noita pieniä on 4-6. Eiköhän he siellä mun lapsen muista :)

[QUOTE="vieras";27388132]Miksi mun pitää edes tietää, miten päiväkoti toimii? En ole alalla, olen ihan täysin erityyppisellä itse töissä. Mulle riittää se, että tiedän miten lapseni saa hoitopaikan ja mihin suoritan kerran kuussa maksun ja mihin otan yhteyttä, jos jokin askarruttaa. Mikä ihmeen asiantuntija mun pitäis kuluttajana olla?

Ja lapseni ei tule olemaan mikään ryhmälle outo, jos käy siellä pari kertaa viikossa, vai ajattelitko että ne samat lapset unohtaa samantien ihmisiä? Minkälaisia vatipäälapsia se sinä kasvatat, jotka ei paria päivää pidemmälle ihmisiä muista? :D
Ja kyse siis pienestä, alle 30-paikkaisesta päiväkodista jossa noita pieniä on 4-6. Eiköhän he siellä mun lapsen muista :)[/QUOTE]

Et tainnut ihan ymmärtää. Jos lapsilla on eilen aloitettu nukkekotileikki, kaikilla omat roolinsa ja juttunsa, sinun lapsesi on vaikea päästä tähän ryhmään mukaan. Eivät he unohda lastasi, vaat pitävät tätä "vieraana", joka on hoidossa silloin tällöin.

Ja äitinä minä ainakin haluan tietää enemmän kuin sen, mihin kuukausimaksun suoritan ja mihin otan yhteyttä, jos jokin askarruttaa.
Haluan, että lapsellani on ystäviä ja että hän tulee toimeen muiden ryhmäläisten kanssa. Jos näin ei olisi, varmasti joutuisin vaihtamaan päiväkotia, koska haluan lapselleni parasta siksi aikaa kun itse olen töissä.

[QUOTE="vieras";27387926]Minä olen sunkin toimeentulotuet maksanut monta kertaa omasta pussista, että turhaan äkiset siellä.[/QUOTE]

Ikävä kyllä en toimeentulo tukea saa vaan töissä tässä palaverin lomassa lueskelen näitä ketjuja. Kuukausipalkka mulla on neljän tonnin luokkaa, joten luulen et maksan ihan tarpeeksi veroja palveluista joita meidän perhe käyttää. sattu vaan oleen tylsä palaveri tää ketju on paljon mielenkiintosempi. Pitää varmaan näyttää noille työkavereille kun välillä ihmettelevät mitä hihittelen.

Vastaus alkuperäiseen kysymykseen:

Siksi, että työssäkäyvien äitien lapset saisivat päiväkotipaikan ja vieläpä kohtuulliselta etäisyydeltä kodista/työpaikasta. Saman perheen lasten olisi myös päästävä samaan päiväkotiin logististen syiden takia.

Et tainnut ihan ymmärtää. Jos lapsilla on eilen aloitettu nukkekotileikki, kaikilla omat roolinsa ja juttunsa, sinun lapsesi on vaikea päästä tähän ryhmään mukaan. Eivät he unohda lastasi, vaat pitävät tätä "vieraana", joka on hoidossa silloin tällöin.

Ja äitinä minä ainakin haluan tietää enemmän kuin sen, mihin kuukausimaksun suoritan ja mihin otan yhteyttä, jos jokin askarruttaa.
Haluan, että lapsellani on ystäviä ja että hän tulee toimeen muiden ryhmäläisten kanssa. Jos näin ei olisi, varmasti joutuisin vaihtamaan päiväkotia, koska haluan lapselleni parasta siksi aikaa kun itse olen töissä.

No lapsellani ON ystäviä ja hän tulee toimeen muiden lasten kanssa. Eikö se ole se pääasia? Ja jos joku nukkeleikki jää kesken, niin tuskin se nyt lasten elämää kaataa :) Ja siksihän minäkin sen paikan pidän, koska haluan lapselleni parasta.

[QUOTE="vieras";27388232]Ikävä kyllä en toimeentulo tukea saa vaan töissä tässä palaverin lomassa lueskelen näitä ketjuja. Kuukausipalkka mulla on neljän tonnin luokkaa, joten luulen et maksan ihan tarpeeksi veroja palveluista joita meidän perhe käyttää. sattu vaan oleen tylsä palaveri tää ketju on paljon mielenkiintosempi. Pitää varmaan näyttää noille työkavereille kun välillä ihmettelevät mitä hihittelen.[/QUOTE]

Et vaikuta kovin vaativassa hommassa olevan, jos et yhdyssanoja osaa kirjoittaa oikein. Mistä ihmeestä saa tuollaisella kirjoitustaidolla neljän tonnin palkan?!

Ja meidän vuositulot miehen kanssa maksaa kyllä lastemme hoitopaikan takaisin ja paljon, paljon muuta, että huonoa omaatuntoa en tule potemaan, kiitosta vaan :)

Hyvä et ymmärsit mun pointtini. Ajattelin juuri et en sit osannut ilmaista itseäni niin et joku ois ymmärtänyt mitä tarkoitintällä ryhmän vieraalla. Mut ilmeiseti tällä yhdellä vieraalla on jokin asenne vamma, kun ei nyt oikein ymmärrä mitä muut hänelle yrittävät kertoa. Tolla asenteella voi vaan olla niin et ei sillä lapsella kohta ole siellä unelmapäiväkodissa mukavat olot. Vaikka vanhempien asenne ei sais vaikuttaa hoidon tasoon niin me hoitajatkin ollaan vaan ihmisä ja ikävä kyllä se vaikuttaa välillä hoitoon vaikka ei sais.

Tämä asia on kyllä kuuma peruna. Perheet ja lapset ovat erilaisia. Mutta jos omasta mukavuudenhalustaan laittaa lapset päiväkotiin, niin se on minusta väärin lapsia ja yhteiskuntaa kohtaan.

[QUOTE="vieras";27388292]Hyvä et ymmärsit mun pointtini. Ajattelin juuri et en sit osannut ilmaista itseäni niin et joku ois ymmärtänyt mitä tarkoitintällä ryhmän vieraalla. Mut ilmeiseti tällä yhdellä vieraalla on jokin asenne vamma, kun ei nyt oikein ymmärrä mitä muut hänelle yrittävät kertoa. Tolla asenteella voi vaan olla niin et ei sillä lapsella kohta ole siellä unelmapäiväkodissa mukavat olot. Vaikka vanhempien asenne ei sais vaikuttaa hoidon tasoon niin me hoitajatkin ollaan vaan ihmisä ja ikävä kyllä se vaikuttaa välillä hoitoon vaikka ei sais.[/QUOTE]

Mun lapsi oli ensimmäisen puoli vuotta siellä päiväkodissa 3pv/vko, ei ollut kyllä mitään ongelmia muiden lasten kanssa. Eli mikä asenne mulla nyt on väärin? :)

Yhteistyössä