Miten nuorilla äideillä oikein on varaa niihin ihaniin ja laadukkaisiin lastenvaatteisiin? Lainarahallako ne elää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Oon katsellut puistoissa ja perhekerhoissa joitain nuoria äitejä, joiden lapsilla on viimeisen päälle hienot ja uudet vaatteet, vaunut, turvakaukalot sun muut. Näillä äideillä on joko koulut vielä kesken tai käymättä tai sitten joku pienipalkkainen työ odottamassa äitiyslomalta paluuta. Miehensäkin ovat opiskelijoita tai pienipalkkaisia.

Herää kysymys, että miten ihmeessä kustantavat lapsilleen kaiken sen kalliin hepenen (on ME&I:tä, Ticket to Heavenia, Pomp de Luxia sun muuta)? Lainarahallako elävät vai karsivatko sitten ruoasta tai muusta tarpeellisesta? Hölmöähän tollainen törsääminen on pienistä rajoista, mutta että jollain konstilla kuitenkin mahdollista?

Käytetyiltä ei vaikuta, koska ihan puhuvat olleensa Me&I-kutsuilla ja postiin tulleen paketin Ticketiltä jne.

jos ostavat alennusmyynneistä? tai joku sukulainen sponssaa? tai säästää muissa kustannuksissa? Moni vanhemmalla iällä äidiksi tullut on jo tottunut tietynlaiseen elintasoon, johon kuuluu tiettyjä "mukavuuksia" kun taas nuoret äidit tulee toimeen vähemmällä. Itse en esimerkiksi käy kampaajalla kuin pari kertaa viikossa, kauneushoitolassa tai manikyyrissä en ole käynyt koskaan, en omista autoa ja ostan itselleni uusia vaatteita aniharvoin. Lapsilla sen sijaan on ihan mukavasti vaatteita ja ulkovaatteissa panostan laatuun. En tosin ole enää kovin nuori, mutta olin nuori tullessani äidiksi ensimmäisen kerran.

varmaan aika monen tosi nuoren äidin oma äiti on se ekaa kertaa mummoksi tullut, joka on mennyt aivan sekaisin. Eli lahjaksi varmaan tulee ja voihan olla saanut perintöä, mies hyvissä töissä yms yms.

Villi veikkaus: puoliso on töissä ja niillä rahoilla ostavat, tai säästörahoilla jos itse ovat olleet töissä, tai vanhemmat ovat sponssanneet? Oma nuori äiti tuttuni on ollut itse töissä ja on myös esim. pyhiä, jolloin miehensä (normipalkatyössä) on lasten kanssa, luonnollisesti.

Tai sitten kuten meillä, moni merkkivaate on ostettu käytettynä puoleen hintaan, mutta silti tosi hyväkuntoisena :)

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="vieras";27376332]jos ostavat alennusmyynneistä? tai joku sukulainen sponssaa? tai säästää muissa kustannuksissa? Moni vanhemmalla iällä äidiksi tullut on jo tottunut tietynlaiseen elintasoon, johon kuuluu tiettyjä "mukavuuksia" kun taas nuoret äidit tulee toimeen vähemmällä. Itse en esimerkiksi käy kampaajalla kuin pari kertaa viikossa, kauneushoitolassa tai manikyyrissä en ole käynyt koskaan, en omista autoa ja ostan itselleni uusia vaatteita aniharvoin. Lapsilla sen sijaan on ihan mukavasti vaatteita ja ulkovaatteissa panostan laatuun. En tosin ole enää kovin nuori, mutta olin nuori tullessani äidiksi ensimmäisen kerran.[/QUOTE]

:D

Pappa betalar. Ja mikäs siinä. Itse vaan en ihan äkkisiltään maksais (tai maksattais kellään) 40 euroa vauvan tunikasta vaikka olisi kuinka laadukas, en näe järkeä.

Itse ostan paljon vaatteita etukäteen alesta, jolloin saan merkkivaatteetkin siis halvalla. Sisävaatteet tosin meillä on henkkamaukkaa lähestulkoon kaikki, mutta ulkovaatteisiin panostan sitäkin enemmän. Joskus olen ostanut myös osamaksulla, jos on tiukkaa ollut. Lastentarvikkeita taas isovanhemmat ovat innoissaan ostelleet silloin ensimmäiselle lapselle ja tavarat luonnollisesti siirtyivät sitten kuopuksenkin käyttöön. Meillä mies ollut suht hyväpalkkaisessa työssä ja itse olin 6 vuotta kotona. Nyt olemme molemmat työelämässä.

Tuttavapiiriin kuuluu monenikäisiä äitejä, ja varsinkin nuorempien joukossa tuntuu olevan aika yleistä, että innokkaat isovanhemmat auttavat paljon niin taloudellisesti kuin hoitoapunakin. Vähän vanhempina vanhemmiksi tulleilla isovanhemmat harvemmin ovat yhtä paljon apuna.

Villi veikkaus: puoliso on töissä ja niillä rahoilla ostavat, tai säästörahoilla jos itse ovat olleet töissä, tai vanhemmat ovat sponssanneet? Oma nuori äiti tuttuni on ollut itse töissä ja on myös esim. pyhiä, jolloin miehensä (normipalkatyössä) on lasten kanssa, luonnollisesti.

Tai sitten kuten meillä, moni merkkivaate on ostettu käytettynä puoleen hintaan, mutta silti tosi hyväkuntoisena :)

Täällä meni veikkaus oikein :) eli meillä puoliso käy töissä, minä opiskelen. Vauvalle kaikki vaatteet on ostettu paria juttua lukuunottamatta joko alesta tai käytettynä. Kaikki on kuitenkin ns. merkkijuttuja vaunuista lähtien. Olen ajatellut että jos haluan niistä joskus luopua, saan paremmin kaupaksi kuin esim. Hm:ltä ostetut vaatteet. Ja lahjaksikin olemme saaneet paljon tavaraa.

mä olen nuori äiti, mulla on pienipalkkainen työ odottamassa, tosin aion mennä opiskelemaan sitten kun olen valmis laittamaan lapsen päiväkotiin. Nyt olen siis kotihoidontuella+kuntalisällä, ja ihan hyvin on varaa ostaa merkkivaatteita sun muuta kun mies on töissä. Mies on mua 7 vanhempi, korkeakoulutettu ja hyväpalkkaisessa työssä. Kummankaan vanhemmat eivät ole auttaneet meitä mitenkään taloudellisesti tai tavaroita ostamalla, jos ei nyt perus synttäri ja joululahjoja lasketa. Asumme Helsingin keskustassa kivassa kolmiossa ja ihan miehen palkasta maksetaaan asuntolainaa. Mä osallistun sitten enemmän ruokakustannuksiin ja ostan juuri niitä vaatteita lapselle ja itselleni. Kunhan olen opiskellut opiskeluni, voin osallistua asumiskustannuksiinkin enemmän.

Ihan samaa olen miettinyt minäkin. Enkä kyllä tiedä miten meidänkään elintaso poikkeaisi muista. Ihan normiarkea normisäästeliäästi eletään. Auto on ehkä tavallista kalliimpi ja isoruokaisempi, mutta on noita kyydittäviäkin tieten enemmän. Itse olen kotona ja mies on melko hyväpalkkaisessa työssä, vaan ei meilläkään silti ole varaa ostella merkkivaatteita lapsille. Sisävaatteet ostan yleensä käytettynä. Tosin pyrin aina kaikessa ensin katsastaan käytetyt tavarat, siis kirppikset, ennen kuin menen kauppaan. Itse en käy kampaajalla juuri koskaan, saatika missään manikyyreissä tahi vastaavissa, uusi vaatteitakin ostan ehkä kerran pari vuodessa. Joskus sitä miettii, että olisi kivaa pystyä pitämään vähän parempaa huolta omasta ulkonäöstään ja sitten tulee vastaan joku 10 vuotta nuorempi äiti juurikin näissä kalliissa vaatteissa, viimeisen päälle huoliteltuna ja lapsikin kalliisti puettuna. Nooh, niin kauan kun ei ole varaa niin pesen sitten soodalla ja hunajalla hiukset, tuntuvat kivan pehmosilta niittenkin jälkeen :)

Minä ainakin haluan panostaa hyviin ulkovaatteisiin, mutta ostankin ne aina alennusmyynneistä tai käytettynä. Sisävaatteet ovat meillä kyllä yleensä ihan perus h&m -tasoa. Turvakaukalo( isovanhemmat halusivat lahjoittaa) vaunut ja turvaistuin on tilattu Saksasta halvemmalla.

Minä luulen, että moni nuori äiti mieluummin nipistää muualta ja pukee ja varustaa sitten lapsensa selvästi ei-halpis-vaatteisiin suojautuakseen tältä "ei pitäis niitä pentuja laittaa ennen kuin on varaa ne huoltaa" -syyttelyltä, ts. on (tietoinen tai tiedostamaton) tarve osoittaa, että meillä on (nuoresta iästä ja mahdollisesta koulutuksen puutteesta huolimatta) antaa lapselle kaikki tarvittava.

Se ei ole järkevä tapa käyttää rahaa jos sitä rahaa ei juurikaan ole, mutta ymmärrän loistavasti tuon ajatusmallin.

Ex-nuorena äitinä sanoisin, että elintaso... Meillä ei autoa ollut lainkaan, opiskeluaikojen pääteeksi ei todellakaan oltu totuttu luksukseen vaan penniä venyttämään :) Ruoka edullista, ei juur matkusteluja jne. Monet nuoret äidit kyllä omasta ja lapsen ulkonäöstä huolehtii keskimääräistä enempi ja niihin uppoaa rahaa sitten suhteessa aika paljon, mutta muut jutut jää vähemmälle. Esim. kodin sisustus on usein saatua/kirppikseltä.

[QUOTE="vieras";27376332]jos ostavat alennusmyynneistä? tai joku sukulainen sponssaa? tai säästää muissa kustannuksissa? Moni vanhemmalla iällä äidiksi tullut on jo tottunut tietynlaiseen elintasoon, johon kuuluu tiettyjä "mukavuuksia" kun taas nuoret äidit tulee toimeen vähemmällä. Itse en esimerkiksi käy kampaajalla kuin pari kertaa viikossa, kauneushoitolassa tai manikyyrissä en ole käynyt koskaan, en omista autoa ja ostan itselleni uusia vaatteita aniharvoin. Lapsilla sen sijaan on ihan mukavasti vaatteita ja ulkovaatteissa panostan laatuun. En tosin ole enää kovin nuori, mutta olin nuori tullessani äidiksi ensimmäisen kerran.[/QUOTE]

pari kertaa viikossa kampaajalla? :o mitä edes teet siellä niin usein?

Itse olen 22 v, ja odotan esikoistani nyt viimeisellä kolmanneksella. Meillä ei hirveesti tota rahaa ole, vaikka kummallakin työpaikka. Oon ettiny pitkin raskautta hyviä tarjouksia lehdistä ja tehnyt ostoksia pikkuhiljaa :) niin ei tule könttäsummana paljoa maksettavaa :) ja toki on tulevat mummot halunneet osallistua isoihin ostoksiin, kuten vaunuihin ym.

[QUOTE="Tulevamamma";27376545]Itse olen 22 v, ja odotan esikoistani nyt viimeisellä kolmanneksella. Meillä ei hirveesti tota rahaa ole, vaikka kummallakin työpaikka. Oon ettiny pitkin raskautta hyviä tarjouksia lehdistä ja tehnyt ostoksia pikkuhiljaa :) niin ei tule könttäsummana paljoa maksettavaa :) ja toki on tulevat mummot halunneet osallistua isoihin ostoksiin, kuten vaunuihin ym.[/QUOTE]

Aaaaa, määrittelyero. 22-vuotias ei minusta ole "nuori äiti", siis mainitsemisen arvoisen ja omaan ryhmäänsä kategorioitavan nuori äiti.

Yhteistyössä