M
"miumau"
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Huonoäiti päivää!;27369201:Tein muuten tuollasen masennustestin:
Sait 12 DEPS-pistettä
Vastauksesi perusteella näyttää siltä, että podet masennusta. Keskustele asiasta lääkärin kanssa.
Ja toinen testi sanoo:
Testipistemääräsi on 24.
Testin suorittaneet ovat saaneet keskimäärin 20 pistettä.
Jos pisteiden yhteismääräksi tulee 17 tai enemmän, lääkärin puheille menoa suositellaan. Masennus luokitellaan lieväksi, keskivaikeaksi tai vaikeaksi. Yli 30 pistettä viittaa jo vaikeaan masennustilaan, jolloin on viimeistään ehdottomasti syytä hakeutua hoitoon.
Siltä kyllä ainakin pari viime viikkoa on tuntunut. Oikeastaan kun miettii, en jaksa edes ulkoilla lasten kanssa, koko ajan särkee päätä ja väsyttää vaikka kuinka nukkuu, ja toisina öinä taas heräilen jatkuvasti. Mitään lääkitystä en haluaisi kuitenkaan aloittaa, koska imetän vauvaa vielä.
Itse ei itseään kannata diagnosoida, nuokin testit ovat suuntaa-antavia. Kuitenkin sinuna ottaisin heti maanantaina yhteyttä lääkäriin (yksityinen psykiatri tai terveyskeskuksen yleislääkri), ja puhuisin hänelle kaikki oireet ja tuntemukset. Varaa myös heti ma aika perheneuvolaan, jonne menette koko perhe (myös mies). Noista asiat lähtee eteenpäin.
Joillain masennus esiintyy ennenkaikkea aggressiivisuutena, kuten omalla äidilläni joka myös töni, läpsi ja tukisti. Itse jouduin mm. tuon takia aikanaan itse käymään psykoterapiassa.