G: Vesirokkorokote vai taudin sairastaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksi parempi?

No jos vesirokko tappaa niin se on sitten siinä, mutta rokotteen kun ottaa niin sauraavat vuosikymmenet odotella keliakiaa, epilepsiaa, reumaa, diabetestä, narkolepsiaa, allergioita ja ties mitä. Ja vesirokonkin voi silti vielä sairastaa. Eli tulkoon tauti, olen sen itsekin joskus sairastanut ja muistan että kurkkua myöten oli vesirokkorakkuloita silloin.

[QUOTE="vieras";27358237]Vesirokkorokote ei välttämättä 100 % suojaa itse vesirokolta (tämä voi tulla lievempänä), mutta sen vakavilta jälkitaudeilta kylläkin.[/QUOTE]

Mahtaako suojata vakavilta jälkitaudeiltakaan, kun kerta rokotetut sairastavat itse taudinkin rajuna.

Meillä lapsi sai vesirokkorokotteet jo pienenä. Kuuluvat täällä lasten rokotusohjelmaan ja lastenlääkärimme niitä suositteli. Sanoi kyllä, että lievän vesirokon voi silti saada, mutta suoja jälkitaudeille on olemassa.

Tätä ketjua lukiessa on vain tullut mieleen, että onpa hyvä, että asun maassa, jossa lasten terveydenhoito on ilmaista rokotuksia myöten...

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
[QUOTE="vieras";27358248]Mahtaako suojata vakavilta jälkitaudeiltakaan, kun kerta rokotetut sairastavat itse taudinkin rajuna.[/QUOTE]

Yksikään rokotuksen saanut ei ole 20 viime vuoden aikana kuollut tai pysyvästi vammautunut.
Vesirikkoon sen sijaan kuolee 1-2 ihmistä vuodessa ja eliniäksi vammautuneiden määrä paljon suurempi.

Minä EN enää koskaan chanssaile läheisten hengellä saati saata heitä kovan kivun ja tuskan tilaan. Moni muu valitsee toisin.
Kukin arvojensa mukaan.

Meillä lapsi sai vesirokkorokotteet jo pienenä. Kuuluvat täällä lasten rokotusohjelmaan ja lastenlääkärimme niitä suositteli. Sanoi kyllä, että lievän vesirokon voi silti saada, mutta suoja jälkitaudeille on olemassa.

Tätä ketjua lukiessa on vain tullut mieleen, että onpa hyvä, että asun maassa, jossa lasten terveydenhoito on ilmaista rokotuksia myöten...

Suomessakin on keskimääräistä paremmin asiat.
Tosin parin rokotteen kohdalla säästetään, kun ajatellaan, ettei se "muutama kuolema tule kuitenkaan niin paljon yhteiskunnalle maksamaan".

:(

Suomessakin on keskimääräistä paremmin asiat.
Tosin parin rokotteen kohdalla säästetään, kun ajatellaan, ettei se "muutama kuolema tule kuitenkaan niin paljon yhteiskunnalle maksamaan".

No mitä täältä olen lukenut, olen aivan kauhuissani Suomen terveydenhoidon tilasta. Kun äidit täällä kyselevät, että kannattaako kuumeisen lapsen kanssa lähteä lääkäriin, ettei tarvitse turhaan maksaa. Minulla kun lapsi on kipeänä, menen lapsen omalle lastenlääkärille (tai viikonloppuna sairaalan lastenosaston päivystykseen) enkä maksa senttiäkään, edes lapselle määrätyistä lääkkeistä.

Niin, ja lasten terveydenhoidosta säästäminen on minun mielestäni syvältä...

Mä olen kokenut, ettei sairastettu vesirokko ole ollut liian paha sairastettavaksi joten mikä vika sitä olisi sairastaa?

Mikä vika on rokotuksessa?

"Vesirokkorokote sisältää elävää, heikennettyä Varicella zoster -virusta. Rokote ei suojaa vesirokolta täydellisesti, mutta estää vaikean taudin puhkeamisen.

Tamperelaisessa tutkimuksessa vesirokkorokotteen suojatehoksi todettiin 85 % lieviä tautitapauksia vastaan ja 100 % tavallista tautia vastaan. Kyseinen rokote sisälsi suuria viruspitoisuuksia. Myös yhdysvaltalaisissa tutkimuksissa rokotteen tehon on todettu olevan samaa luokkaa. Haittavaikutuksia esiintyy harvoin. Noin viisi prosenttia rokotetuista saa yksittäisiä vesirokkonäppylöitä."

Itselle on osunut kohdalle raju vesirokko. En tykännyt. Rokotutin siis lapset.

En näe oikeastaan mitään eroa sairastamisessa ja rokottamisessa: rokote kun sisältää virusta.

Ainoa huono puoli rokotteessa on hinta. Mutta rahaa se vain on. Jätän yhden paidan ostamatta ja mies jättää kahden viikon kaljat juomatta.

No mitä täältä olen lukenut, olen aivan kauhuissani Suomen terveydenhoidon tilasta. Kun äidit täällä kyselevät, että kannattaako kuumeisen lapsen kanssa lähteä lääkäriin, ettei tarvitse turhaan maksaa. Minulla kun lapsi on kipeänä, menen lapsen omalle lastenlääkärille (tai viikonloppuna sairaalan lastenosaston päivystykseen) enkä maksa senttiäkään, edes lapselle määrätyistä lääkkeistä.

Niin, ja lasten terveydenhoidosta säästäminen on minun mielestäni syvältä...

Samaa mieltä.
Ja se , ettei vesirokkorokotus ole rokotusohjelmassa on nykyään vain ja ainostaan "säästön" vuoksi.

Tietenkään osa vanhemmista ei pysty sitä kustantamaan (mikä on rajaton häpeä yhteiskunnalle)... ja sitten on se (luojan kiitos varsin pieni) osa joka saa kicksinsä lasten kivusta ja kärsimyksestä ja niillä pelaamisesta:

"Kokeillaan josko lapsemme saisi sen vain lievänä... ja ihmetellään sitten kovin, jos kärsii, vammautuu tai kuolee"

Mikä vika on rokotuksessa?

"Vesirokkorokote sisältää elävää, heikennettyä Varicella zoster -virusta. Rokote ei suojaa vesirokolta täydellisesti, mutta estää vaikean taudin puhkeamisen.

Tamperelaisessa tutkimuksessa vesirokkorokotteen suojatehoksi todettiin 85 % lieviä tautitapauksia vastaan ja 100 % tavallista tautia vastaan. Kyseinen rokote sisälsi suuria viruspitoisuuksia. Myös yhdysvaltalaisissa tutkimuksissa rokotteen tehon on todettu olevan samaa luokkaa. Haittavaikutuksia esiintyy harvoin. Noin viisi prosenttia rokotetuista saa yksittäisiä vesirokkonäppylöitä."

Itselle on osunut kohdalle raju vesirokko. En tykännyt. Rokotutin siis lapset.

En näe oikeastaan mitään eroa sairastamisessa ja rokottamisessa: rokote kun sisältää virusta.

Ainoa huono puoli rokotteessa on hinta. Mutta rahaa se vain on. Jätän yhden paidan ostamatta ja mies jättää kahden viikon kaljat juomatta.

Jaa, jos siinä ei ole vikaa niin ota ihmeessä se. Meillä kaikki ovat sairastaneet rokon eikä siinäkään mitään vikaa ollut. Mä näen asian niin, että jotkut sairaudet vaan kuuluvat elämään ja pidän hyvänä sitä, että immunitetti on syntynyt luonnollisesti...(okei, ehkä tohon luonnolliseen voi takertua, mutta niin mä nyt sen ilmaisen ).

Samaa mieltä.
Ja se , ettei vesirokkorokotus ole rokotusohjelmassa on nykyään vain ja ainostaan "säästön" vuoksi.

Tietenkään osa vanhemmista ei pysty sitä kustantamaan (mikä on rajaton häpeä yhteiskunnalle)... ja sitten on se (luojan kiitos varsin pieni) osa joka saa kicksinsä lasten kivusta ja kärsimyksestä ja niillä pelaamisesta:

"Kokeillaan josko lapsemme saisi sen vain lievänä... ja ihmetellään sitten kovin, jos kärsii, vammautuu tai kuolee"

Nyt mä en ihan ymmärrä mitä kiksejä lapsen sairastamisesta kukaan saisi....? Meillä tuo vesirokko kun on vaan tullut ilam että kukaan ehti sanoa juuta taikka jaata. Mutta en mä ainakaan kertaakaan ole volttia heittänyt ja halleluujaa huutanut lasten sairastaessa.

Jaa, jos siinä ei ole vikaa niin ota ihmeessä se. Meillä kaikki ovat sairastaneet rokon eikä siinäkään mitään vikaa ollut. Mä näen asian niin, että jotkut sairaudet vaan kuuluvat elämään ja pidän hyvänä sitä, että immunitetti on syntynyt luonnollisesti...(okei, ehkä tohon luonnolliseen voi takertua, mutta niin mä nyt sen ilmaisen ).

Kasvoihin jääneet syvät arvet ovat pienin niistä ongelmista, jotka itse sain vesirokosta.

Aika ikäviä ovat mm. pysyvät hermokivut.

Sairastin vesirokon 25-vuotiaana.

Kun töistä poissaolosta niin paljon puhutaan, niin minusta voisi aivan hyvin puhua siitäkin, että esim. kolmen lapsen vanhemmat, jotka eivät halua vesirokkorokotetta, ovat pahimmillaan sitten niiden vesirokkojen takia pois töistä 3-6 viikkoa. Sietäisi olla palkatonta tosiaan.

Sekä rokote että vesirokko aiheuttavat vanhemmiten vyöruusua (yli puolet sairastuu) joten kannattaa miettiä asioita kauemmaksikin. Jos lapsi sairastaa vesirokon, vanhemman immuunipuolustus aktivoituu ja vyöruusun puhkeaminen tulee epätodennäköisemmäksi.

Ihanko näin. Jos nyt ajatellaan, että aikuisväestöstä lähes jokainen on vesirokon sairastanut, (ei ole saanut rokotetta), niin lähes puolet heistä sairastuisi vyöruusuun jossain vaiheessa. En tunne kuin kaksi ihmistä, joilla on vyöruusu ollut. (Tunnen yli 4 aikuista).

[QUOTE="vieras";27358717]Ihanko näin. Jos nyt ajatellaan, että aikuisväestöstä lähes jokainen on vesirokon sairastanut, (ei ole saanut rokotetta), niin lähes puolet heistä sairastuisi vyöruusuun jossain vaiheessa. En tunne kuin kaksi ihmistä, joilla on vyöruusu ollut. (Tunnen yli 4 aikuista).[/QUOTE]

Ja silti kiistattomasti jokaisen tutkimuksen valossa vyöruusuun sairastuminen on merkittävästi vähäisempää rokotetuilla.

Yksikään rokotuksen saanut ei ole 20 viime vuoden aikana kuollut tai pysyvästi vammautunut.
Vesirikkoon sen sijaan kuolee 1-2 ihmistä vuodessa ja eliniäksi vammautuneiden määrä paljon suurempi.

Minä EN enää koskaan chanssaile läheisten hengellä saati saata heitä kovan kivun ja tuskan tilaan. Moni muu valitsee toisin.
Kukin arvojensa mukaan.

Sinä altistat läheisesi rokotuskomplikaatioille, mutta kukin arvojensa mukaan. Pelkoasi vain hoidat noilla rokotuksilla, ja yrität muitakin täällä tehdä hysteeriseksi normaalin virustaudin vuoksi.

Voihan siihen joku Mummeliisan tyylinen rokotusnatsi tarttua, mutta tosiasiahan se on että taudin sairastaminen on LUONNOLLINEN tapa saada immuniteetti.

Kasvoihin jääneet syvät arvet ovat pienin niistä ongelmista, jotka itse sain vesirokosta.

Aika ikäviä ovat mm. pysyvät hermokivut.

Sairastin vesirokon 25-vuotiaana.

Kun töistä poissaolosta niin paljon puhutaan, niin minusta voisi aivan hyvin puhua siitäkin, että esim. kolmen lapsen vanhemmat, jotka eivät halua vesirokkorokotetta, ovat pahimmillaan sitten niiden vesirokkojen takia pois töistä 3-6 viikkoa. Sietäisi olla palkatonta tosiaan.

Itse olen sairastanut vesirokon 6-vuotiaana. Noihin aikoihin sairastin myös sikotaudin ja vihuri- ja tuhkarokot. Omat lapseni ovat sairastaneet vesirokot n. 5-6vuotiaina, nuorin 4kuukautisena, hänellä se oli hyvin lievänä. En minä keneltäkään kiellä rokotteen ottamista, enkä ole ehdottomasti rokotteita vastaan. Lapsille on annettu normirokotusohjelman lisäksi sikainfluenssapiikit, mikä sitten nykyisessä valossa ei tainnut olla kovinkaan vaaratonta...
Mutta omista kokemuksistani ja lähtökohdistani johtuen en myöskään ensimmäiseksi liputa vesirokkorokotuksen puolesta. Jos lapseni olisi tautiin menehtynyt voisi toki olla toinen ääni kellossa, ja minusta se olisi hyvin inhimillistä ja ymmärrettävää.

• Tykkää
Reactions: Ultramariini
Ja silti kiistattomasti jokaisen tutkimuksen valossa vyöruusuun sairastuminen on merkittävästi vähäisempää rokotetuilla.

Aivan. Ja tuon edellä kommentoimani viestin mukaan lasten vesirokkovirukselle altistuminen vahvistaa (vesirokon sairastaneiden) vanhempien immuniteettia, mutta minulla on se käsitys (voin olla väärässäkin, en jaksa nyt googlata), että nimenomaan vesirokkovirukselle altistuminen voi vyöruusun saada puhkeamaan. Rokotusta puoltaa myös se, että vyöruusutapaukset tulevaisuudessa vähenevät huomattavasti, jos rokotusten ansiosta virusta ei enää "ole liikkeellä" siinä määrin, kuin nyt. Tämän luin artikkelista, jossa punnittiin rokotuksen hyviä ja huonoja puolia.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
[QUOTE="vieras";27358745]Sinä altistat läheisesi rokotuskomplikaatioille, mutta kukin arvojensa mukaan. Pelkoasi vain hoidat noilla rokotuksilla, ja yrität muitakin täällä tehdä hysteeriseksi normaalin virustaudin vuoksi.[/QUOTE]

Eikös Mummeliisan läheiset altistuneet ihan sille aidolle rokolle ja seuraukset tiedämme. Kommenttisi on todella tökerö ja asiaton.

• Tykkää
Reactions: Saksamamma
[QUOTE="vieras";27358852]Eikös Mummeliisan läheiset altistuneet ihan sille aidolle rokolle ja seuraukset tiedämme. Kommenttisi on todella tökerö ja asiaton.[/QUOTE]

Mielestäni on tökeröä ja asiatonta linkata tänne hautajaiskuvia. Kuinka syvälle ihminen voi vajota?
On erittäin asiatonta lietsoa täällä vesirokkohysteriaa vilautellen kuvia ruumisarkuista.

[QUOTE="vieras";27358875]Mielestäni on tökeröä ja asiatonta linkata tänne hautajaiskuvia. Kuinka syvälle ihminen voi vajota?
On erittäin asiatonta lietsoa täällä vesirokkohysteriaa vilautellen kuvia ruumisarkuista.[/QUOTE]

Yhtä tökeröä Mummeliisalta on väittää, että äidit jotka eivät hanki vesirokkorokotteita lapsilleen, saavat kicksejä lastensa kivusta ja kärsimyksestä.

Itse olen sairastanut vesirokon 6-vuotiaana. Noihin aikoihin sairastin myös sikotaudin ja vihuri- ja tuhkarokot. Omat lapseni ovat sairastaneet vesirokot n. 5-6vuotiaina, nuorin 4kuukautisena, hänellä se oli hyvin lievänä. En minä keneltäkään kiellä rokotteen ottamista, enkä ole ehdottomasti rokotteita vastaan. Lapsille on annettu normirokotusohjelman lisäksi sikainfluenssapiikit, mikä sitten nykyisessä valossa ei tainnut olla kovinkaan vaaratonta...
Mutta omista kokemuksistani ja lähtökohdistani johtuen en myöskään ensimmäiseksi liputa vesirokkorokotuksen puolesta. Jos lapseni olisi tautiin menehtynyt voisi toki olla toinen ääni kellossa, ja minusta se olisi hyvin inhimillistä ja ymmärrettävää.

Kukin tietysti toimii omista lähtökohdistaan. Meillä 5 kuukautinen sairasti vesirokon niin rajuna, että kropassa ei ollut tervettä kohtaa, koko vartalo yhtä isoa rupea. Vaippa-alue järkyttävässä kunnossa, kun kakkaa meni rikkoontuneisiin kohtiin. Ei tullut onneksi muita komplikaatioita eikä jäänyt arpia. 8v isoveljellä yhteensä ehkä 5 rakkulaa.

[QUOTE="vieras";27358898]Kukin tietysti toimii omista lähtökohdistaan. Meillä 5 kuukautinen sairasti vesirokon niin rajuna, että kropassa ei ollut tervettä kohtaa, koko vartalo yhtä isoa rupea. Vaippa-alue järkyttävässä kunnossa, kun kakkaa meni rikkoontuneisiin kohtiin. Ei tullut onneksi muita komplikaatioita eikä jäänyt arpia. 8v isoveljellä yhteensä ehkä 5 rakkulaa.[/QUOTE]

Sairastivatko samaan aikaan, eli peräjälkeen? Kumpi sai taudin ensin?

[QUOTE="vieras";27358898]Kukin tietysti toimii omista lähtökohdistaan. Meillä 5 kuukautinen sairasti vesirokon niin rajuna, että kropassa ei ollut tervettä kohtaa, koko vartalo yhtä isoa rupea. Vaippa-alue järkyttävässä kunnossa, kun kakkaa meni rikkoontuneisiin kohtiin. Ei tullut onneksi muita komplikaatioita eikä jäänyt arpia. 8v isoveljellä yhteensä ehkä 5 rakkulaa.[/QUOTE]

Voi toista, on mahtanut tuntua kurjalta...:( On se kieltämättä jännä miten toisilla tulee tosi pahana ja toisilla toiset selviävät muutamalla rakkulalla eikä edes kuume nouse.

Yhteistyössä