G: Vesirokkorokote vai taudin sairastaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mulla on 3 pientä (alle 3v) lasta ja olen miettinyt pitäisikö hankkia rokotteet vai odottaa että tauti meille jostain kantautuu. Olen lukenut niin paljon pahoja jälkitauti-juttuja, että on alkanut pelottamaan. Myöskään mieheni ei ole sairastanut rokkoa ja eikös se aikuisilla ole yleensä aika vakava sairaus?

Taudin sairastaminen. Tosin en hakemalla hae tautia, mutta jos kohdalle osuu niin sitten osuu.

Niin tautiin kun rokotteisiin liittyy aina omat riskinsä. Se mikä on parempi paha, on itse päätettävä.
Itse olen taudin sairastanut, eikä se mielestäni ollut paha. Muutama näppylä. Eipä sitä kyllä koskaan tiedä millälailla omat lapset sen tulevat sairastamaan.

Ja kuten joku sanoikin, ei se rokote anna 100% suojaa. Kun taas sairastettuna uskon, että immuniteetti on suurempi kuin rokotettuna. Tässäkin tietty poikkeuksia, mutta suurin osa kuitenkin taudista selviää "helpolla".

Ja aina, ihan kaikkeen sairasteluun voi tulla jälkitaudit. Jo pelkkään kuumeeseenkin voi kuolla.

meille sanottiin aikanaan neuvolasta et jos lapsi ei kouluikään mennessä oo sairastanu niin sitten kannattaa ottaa, muuten on hyvä sairastaa, eli jos mulla olis tää tilanne niin mies sais sen ottaa, jos tahtoo

Se rokote ei kai anna sitten täyttä suojaa?
Pitää kuitenkin muistaa että rokotuksesta pitää kulua tarpeeksi pitkä aika ennen altistumista vesirokolle että vasta-aineita ehtii kehittyä tarpeeksi.
Joka tapauksessa kai se tauti on lievempi jos on rokotettu ja sitten sairastuu kuin että ei olisi rokotettu ja sairastuu. Jos joku rokotettu saa pahan taudin on se sen merkki että rokottamattomana olisi voinut olla henkeä uhkaava tilanne.

Meillä lapselle on ehdotettu rokotusta atopian takia, mutta ajateltiin ottaa vasta kun kouluun menee, mikäli taudilta välttyy. Itseni rokotutin ennen kuopuksen odotusta, koska vesirokko on raskaana vaarallinen sikiölle. Se on muutenkin raju tauti aikuisella, kannattaa rokottaa mies ainakin.

Anna sairastaa siinä 2-6-vuotiaana. Käy vaikka hakemalla hakemassa jostakin.

Se tietää kouluikäiselle pitkän poissaolon koulusta ja lisäksi on kurjaa katsottavaa kun sellaiset 170-senttiset korstot krapsaa itseään.

Minä näin kun lapsistamme toinen ja kolmas sairastivat sen 5. ja 7.luokkalaisina. Kaikkein vähimmällä pääsi puolitoistavuotias, joka vain nukkui.

Miehelle rokote ehdottomasti. Omat ovat sairastaneet 0,5 v ja 1,5 v ja nuoremmalla meinas mennä ohi niin etten huomannut (sairastivat siis eri aikaan), vanhemmalla oli tauti viikon verran, mutta tietty jollain voi olla rajumpaakin kuin meillä. Sinuna varmaan koittaisin saada lapsille tartunnan heti kun miehellä rokote kunnossa. Vaikka olen minäkin kuullut useamman tapauksen, että on tauti tullut siitä huolimatta...

Sekä rokote että vesirokko aiheuttavat vanhemmiten vyöruusua (yli puolet sairastuu) joten kannattaa miettiä asioita kauemmaksikin. Jos lapsi sairastaa vesirokon, vanhemman immuunipuolustus aktivoituu ja vyöruusun puhkeaminen tulee epätodennäköisemmäksi.

Kannattaa muuten tarkistuttaa vasta-aineet mieheltä ennen kun ottaa rokotuksen. Mun miehellä ei ollu neuvolakortin tai vanhempien muistin mukaan ollu vesirokkoa, mutta vasta-aineet oli eli ei tarvinnu ottaa rokotusta! Mut siis jos ei ole niin ilman muuta miehelle rokote, lapsista ei osaa sanoa, kun itsekin pohdin samaa...

Meillä sai tänään vesirokkorokotteet, 2,5v ja 4,5v lapset.
Vihdoin viimein sain asian hoidettua, kun kuulin, kuinka lähipiirissäni oleva lapsi meni todella sairaaseen kuntoon vesirokosta. Koko kroppa täynnä rakkuloita suuta myöten, korkea kuume monta päivää, ei pystynyt syömään tms. ei voinut edes syliin ottaa, kun oli niin kipeä joka paikasta, spiraa olivat käyneet tervarissa hengittämässä, kun oli mennyt aivan tukkoon koko lapsi ja lisäksi olivat joutuneet sairaalaan, koska tulehdusarvot kohonneet jne. Sairaalassa onneksi oltiin tultu siihen tulokseen, että vesirokko ei ollut mennyt keuhkoihin asti.
Vaikka rokote ei suojaa antaisikaan 100%, niin jos se meille tulee, niin todennäköisesti lievempänä, mitä olisi tullut ilman rokotetta. Lisäksi atooppinen iho molemmilla lapsilla voisi todennäköisesti hankaloituttaa lisää vesirokkoa.
Erään suomalaisen lääkärin sanoin; "miksi ei ota rokotetta, jos kerran sellainen on saatavilla".
Näin meillä, teillä ihan miten itse haluatte! Tehköön jokainen niin, kuin parhaaksi näkee!

Rokotin esikoisen 2v:na ja seuraavakin tulee saamaan todennäköisesti heti 1v:nä. 16# selitti muuta mutta minä olen nimenomaan ymmärtänyt että jos on sairastanut vesirokon voi myös saada vyöruusun. Jos taas ottaa rokotteen ei voi saada vyöruusua. Tämän takia vesirokko rokotteen tulemista yleiseen rokote ohjelmaan on vuosia lykätty koska lapsien rokottaminen voisi aiheuttaa aikuis/vanhusväestöllä vyöruusun esiintymisen lisääntymistä.

Rokotuksen voi ottaa vielä tartunnan jälkeenkin, se lievittää puhkeamassa olevan vesirokon oireita.

Meillä kaksi atoopikkolasta. Kuopus sai hoitopaikasta vesirokon ja kävimme rokottamassa esikoisen heti kuopuksen oireiden alkamisen jälkeen. Kuopus sairasti pitkän ja todella rajun vesirokon, josta muistona syviä arpia, esikko taas selvisi kahdella vesikellolla ja ilman kuumetta. Meillä siis ainakin kannatti rokottaa.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Minäkin suosittelen rokotusta miehellesi ja lapset rokottaisin vasta kouluiässä jos eivät sitä ennen sairasta. Rokote ei ole sataprosenttinen. Äärimmäisen harvoin vesirokko vie noin huonoon kuntoon kuin mitä "Tau" kirjoitti ja sillä rokotuksellakin on haittavaikutuksensa, ja se esim. ei suojaa vyöruusulta, jolta taas sairastettu vesirokko suojaa.

Olen ottanut rokotteen lapsilleni. Tästä huolimatta toinen sairasti vesirokon. Tauti oli kuitenkin lievä, ei kuumetta eikä kauheaa kutinaa.
Esikoinen sairasti aikoinaan rotaviruksen ja sai jälkitautina aivokuumeen. Hengen lähtö oli lähellä, oli viikon sairaalssa ja osan ajasta tajuttomana. Herättyään ei osannut kävellä, aivotoiminta oli epänormaalia jne. Onneksi lapsi toipuu hyvin ja parin kk kuluttua lapsi oli kunnossa. Mahdollista olisi ollut, että aivokuumeesta olisi jäänyt jonkinlainen kehitysvamma.
En miettinyt hetkeäkään tuon tapauksen jälkeen, että otanko vesirokkorokotetta lapsilleni vai en. Ei se itse tauti, vaan mahdolliset jälkitaudit. Vesirokko ei ole mikään vähäpätöinen tauti, onhan sekin tulossa jossain vaiheessa rokoteohjelmaan.

Yhteistyössä