Sossut uhkaa viedä mun lapsen!

• Viestiketjun aloittaja stressaantunut
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="...";27225276]No,mä en puhunu mitään tuoliin sitomisista..Ja lainauskset kannattaa tehä oikein ja jos vaan kommentoi ketjuun niin pistää vaan oma kommentti,eikä lainailla sellasia kommentteja jossa ei puhuta edes siitä asiasta johon kommentoi..[/QUOTE]

huomauttaa sanasta "lainauskset" jos ois ollut pitkässä koodissa ei ois toiminut sinun koodis.

varmaanolijo
En välitä mitään noille nuorille, ei kuulu tapoihin.

Meillä leikitään ja jutellaan lapsen kanssa paljon, käydään ulkona, sukulaisilla, rentoudutaan.. Aion kyllä tosiaan pyytää kunnon perusteet tuohon huostaanottojuttuun liittyen, jos vaikka ymmärtäisin paremmin. Se mitä tuo sossutäti on puhunut on niin absurdia ja paikkaansapitämätöntä. Voin niin huonosti kuulemma, etten huomaa lapsen elinympäristön olevan huono. Eikä muuten huomaa kukaan muukaan. Olen ollut niin pohjalla, että tunnistan masennuksen hiipivän jos semmoinen on tulossa, ja pidän itseni kunnossa.
Kymmenen vuotta olen taistellut aiemmin noitten mielenterveysjuttujen kanssa ja nyt kun vihdoin olen ollut monta vuotta voiton puolella ja nauttinut elämästä, tulee tämmöinen.
Siis sä olet 20v ja jo kymmenen vuotta paininut mielenterveysongelmien kanssa ja samalla jo monta vuotta ollut voiton puolella? Pari vuotiaanako ensimmäiset mielenterveysongelmat ilmeni?

stressaantunut
aapee on takaisin täällä! en jaksanut lukea noita kaikkia viestejä mitä tähän oli tullut, mutta joku oli epäillyt biletystä teinien kanssa. Meillä ei kukaan heilu kännissä tai muissa aineissa, itse en edes juo humalahakuisesti.

Valitukset tehty, asianajajaan ollaan oltu yhteyksissä. Pojalla oli eilen 1v-synttärit.

'Siis sä olet 20v ja jo kymmenen vuotta paininut mielenterveysongelmien kanssa ja samalla jo monta vuotta ollut voiton puolella? Pari vuotiaanako ensimmäiset mielenterveysongelmat ilmeni?'
kolmosluokalla aloin masentelemaan ja nämä viimeiset muutama vuosi on tosiaan mennyt koko ajan parempaan päin ja nyt jo jonkun aikaa olen ollut täysin kuivilla.

stressaantunut
Alkuperäinen kirjoittaja minämyös;27223150:
Tuolla lattialla on kyllä paljon sellaista roskaa, jonka alle vuoden ikäinen voi tunkea suuhunsa. Miltä sitten keittiön lattia näyttää. Onko teillä kissa, onko nuo kissan leluja tuolla sohvalla? Mietin miten kovasti teillä haisee kissanpissa ja kakka, tuleeko kissanastia pidettyä puhtaana. JOs talo haisee, niin helposti tulee saastainen mielikuva, varsinkin jos lattialla on vielä roskia. Olohuoneen kuvasta on paha sanoa, mikä siisteystaso on, keittiö ja WC kertovat enemmän.

Aijaa.com - 11117828 tuommoisen kuvan löysin keittiöstä.

Meillä on kissa kyllä, sisäsiisti. Kissan hiekkalaatikko ja ruuat on kylppärissä, minne kissa pääsee mutta poika ei. Hiekkalaatikko siivotaan päivittäin ja vaihdetaan kokonaan uuteen parin viikon välein. Vessa on samaa siisteystasoa, mutta näyttää kamalalta alkuperäisten 70-luvun muovimattojen ja tapettien kera, lattialla on pinttymää vuotaneesta hanasta(joka on korjattu kauan aikaa sitten jo).

stressaantunut
Ai niin, asun Perusturvakuntayhtymä Karviaisen alueella. Sain tietää oikeusasiamieheltä, että näistä meidän lastensuojelijoista on tullut lähiaikoina niin paljon valituksia, että olis melkein jo ryhmäkanteen paikka.

stressaantunut
Vastasin nyt vaan noihin mitä jotkut oli laittanut. Huostaanottopäätöksessä tosiaan perustelut oli tosi absurdeja, homeisia vaatteita, lutikoita jne, mitä meillä ei ole ollut.

Poika on kehittynyt edellä ikätovereitaan(konttasi 5kk iässä, alkoi kävelemään kunnolla 10kk iässä), ikävöi kovin vanhempiaan, kommunikoi, leikitään paljon yhdessä, luetaan kirjoja, vuorovaikutusasioistakaan ei ole kyse. Terve ja perusluonteeltaan iloinen muksu.

Tiedän ettei monet usko tätä, tai etten vaan kerro mistä todella on kyse, mutta voin kyllä sanoa, että kaikki jotka ovat tuon päätöksen lukeneet, eivät voi käsittää tilannetta eivätkä perusteluja.

Kyllä se on tosiasia että sossut tekevät välillä todellisia virhearvioita. Joku joskus sanoi että he joskus väsymyksen keskellä valitsevat ns. helppoja perheitä hoidettavakseen (siis ilman päteviä syitä), koska ne todelliset ongelmaperheet ovat niin paljon raskaampia hoitaa.
Itse olen tehnyt LS-ilmoituksen sellaisesta perheestä jossa mies oli väkivaltainen lapsen läsnäollessa ja jopa niin että kävi avovaimonsa päälle vaikka tällä oli lapsi sylissä. Ovat jo eronneet mutta tuolloin ei ollut puhettakaan huostaanotoista. Samaten yksi pariskunta oli erotettu poliisin toimesta useita kertoja heidän tapellessaan vaikka lapsi kotona ja siellä he edelleen jatkavat kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Mutta tiedän myös tapauksen jossa ls-asiakkuus on aivan tarpeeton toimenpide ja johtuu exän harrastamasta kiusanteosta. Aivan käsittämättömiä lausuntojakin muka päteviltä ihmisiltä liittyen jopa normaalin kodin sisustukseen. Aina eivoi ymmärtää.
Jos sinulla ap on todella puhtaat jauhot pussissa, toivon sinulle voimia äärettömän raskaaseen tilanteeseen. Koetetaan luottaa siihen että oikeus tapahtuu.

Lex
Siis sä olet 20v ja jo kymmenen vuotta paininut mielenterveysongelmien kanssa ja samalla jo monta vuotta ollut voiton puolella? Pari vuotiaanako ensimmäiset mielenterveysongelmat ilmeni?
Mitäs ihmeellistä siinä on?

Itselläni on ollut paniikkihäiriö alle kouluikäisestä, eli aikalailla yli 20 vuotta. Vasta viimeiset kaksi vuotta olen nauttinut siihen lääkitystä ja voinut hyvin.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27205691]Totuus on, että lastensuojeluviranomaiset ei tee mitään vain heppoisin perustein, jos esim. huostaanottoa valmisteltaisiin niin kyllä siellä joku huoli/huomio on ihan selkeästi jostain joka vaarantaa lapsen kehityksen tai turvallisuuden.[/QUOTE]

Mutta ne ei aina välttämättä perustu tosiasioihin. Joskus ls:n huolet ja homiot eivät siis ole todellisia, ainoastaan oletuksia. Ap:n ikäkin voi olla yksi syy.

"vieras"
Vastasin nyt vaan noihin mitä jotkut oli laittanut. Huostaanottopäätöksessä tosiaan perustelut oli tosi absurdeja, homeisia vaatteita, lutikoita jne, mitä meillä ei ole ollut.

Poika on kehittynyt edellä ikätovereitaan(konttasi 5kk iässä, alkoi kävelemään kunnolla 10kk iässä), ikävöi kovin vanhempiaan, kommunikoi, leikitään paljon yhdessä, luetaan kirjoja, vuorovaikutusasioistakaan ei ole kyse. Terve ja perusluonteeltaan iloinen muksu.

Tiedän ettei monet usko tätä, tai etten vaan kerro mistä todella on kyse, mutta voin kyllä sanoa, että kaikki jotka ovat tuon päätöksen lukeneet, eivät voi käsittää tilannetta eivätkä perusteluja.
Minä uskon kyllä. Exäni veti mut muutama vuosi sitten mukaan ls-touhuun eron yhteydessä. Uhkaili siis lapsen viemisellä vedoten ensisijaisesti mun masennukseen. Ja voi luoja että se touhu olikin sitten täysin absurdia...mun poikaa kehuttiin kanssa kilpaa kuinka on aina niin terve, iloinen, kiintynyt minuun, taitava, kasvaa käyrillä, saa paljon rakkautta jne. mutta ei, jotain vikaa täytyy olla kun mies niin väittää (narsistit kun tuppaa niin tekemään...) no, multa ei oltu lasta ottamassa pois mutta meinasivat kallistua isän puolelle huoltajuutta mietittäessä, ei onneksi onnistunut.

Mutta harva tosiaan uskoisi miten löyhin perustein tai joskus jopa perusteetta siellä valitettavan usein toimitaan. Taistelin myös ja myös mun tapauksessa yksi nurmijärveläinen juristi sanoi olevansa umpi kyllästynyt sossujen touhuun kun yli puolet hänen ajastaan kuluu niiden kanssa tapellessa.

vieas
[QUOTE="vieras";27355365]Minä uskon kyllä. Exäni veti mut muutama vuosi sitten mukaan ls-touhuun eron yhteydessä. Uhkaili siis lapsen viemisellä vedoten ensisijaisesti mun masennukseen. Ja voi luoja että se touhu olikin sitten täysin absurdia...mun poikaa kehuttiin kanssa kilpaa kuinka on aina niin terve, iloinen, kiintynyt minuun, taitava, kasvaa käyrillä, saa paljon rakkautta jne. mutta ei, jotain vikaa täytyy olla kun mies niin väittää (narsistit kun tuppaa niin tekemään...) no, multa ei oltu lasta ottamassa pois mutta meinasivat kallistua isän puolelle huoltajuutta mietittäessä, ei onneksi onnistunut.

Mutta harva tosiaan uskoisi miten löyhin perustein tai joskus jopa perusteetta siellä valitettavan usein toimitaan. Taistelin myös ja myös mun tapauksessa yksi nurmijärveläinen juristi sanoi olevansa umpi kyllästynyt sossujen touhuun kun yli puolet hänen ajastaan kuluu niiden kanssa tapellessa.[/QUOTE]

Niin ja lisään vielä, etten ollut tuolloin niin masentunut että se olisi vaikuttanut kykyyni olla lapseni kanssa. Samoin masennukseni ja terapiani ovat tehneet minusta sensitiivisen vanhemman, jolle lapsen hyvinvointi on todella tärkeää ja tunnistan toisen tunteet ja tarpeet keskivertoihmistä paremmin. Tätä on myös tutkittu että usein siinä käy juuri noin. Olisi niin kiva joskus huomata painotettavan tuotakin eikä aina vain masennuksen huonoja puolia ja leimata masentuneet vanhemmat huonoiksi.

stressaantunut
Niin ja lisään vielä, etten ollut tuolloin niin masentunut että se olisi vaikuttanut kykyyni olla lapseni kanssa. Samoin masennukseni ja terapiani ovat tehneet minusta sensitiivisen vanhemman, jolle lapsen hyvinvointi on todella tärkeää ja tunnistan toisen tunteet ja tarpeet keskivertoihmistä paremmin. Tätä on myös tutkittu että usein siinä käy juuri noin. Olisi niin kiva joskus huomata painotettavan tuotakin eikä aina vain masennuksen huonoja puolia ja leimata masentuneet vanhemmat huonoiksi.
Mulla on tuo sama jäänyt jäljelle niin sanotusti masennusajoista.

"jep"
pari pointtia.

- Vuorovaikutushössötykseen: eiköhän ammattitaitoinen sosiaalityöntekijä ota arviossaan huomioon sellaisenkin pointin kuin kiintymyssuhde. Joidenkin teksteistä kun saa sen kuvan, että huostaanottoon riittäisi perusteeksi vuorovaikutuksen "epätäydellisyys". Ei riitä. Parempi epätäydellisen kiintymyskohteen kanssa kuin täydellisen vieraan. Siis jos laiminlyöntejä tai väkivaltaa ei tapahdu, vaan kyse on siitä, ettei äiti aina esim. ymmärrä kaikkia lapsensa viestejä.

- lapsen kehitysviive ei sinällään ole peruste lastensuojeluilmoitukselle, sen sijaan tutkimuksista tai hoidosta kieltäytyminen voi olla. Useimmiten hitaaseen kehitykseen on muita syitä kuin äärimmäisen virikkeetön ympäristö (esim. "lapselle ei puhuta") - vastuullinen vanhempi kuitenkin on halukas tekemään yhteistyötä asian selvittämiseksi esim. puheterapian keinoin.

Toivottavasti asiat selviävät. Noin pienelle ero vanhemmasta on jo itsessään traumaattinen kokemus, joten aina sitä toivoisi, että ensin lähdettäisiin avohuollon tukitoimista, jos lapsi ei ole välittömässä vaarassa, väkivallan uhan alla tms.

"huoh"
Ilmeisesti olet yksi niistä jotka ovat joutuneet sossun hampaisiin koska a) olet nuori äiti b) sinulla on mielenterveystausta c) olet luultavasti yh? d) elämäsi poikkeaa jotenkin normaalitanttojen elämäntyylistä

Sinua on helppo pompotella koska olet vielä nuori ja tietämätön. Nyt pitää ottaa kovat aseet käyttöön ja olet jämäkkä. Ei noita tarnttoja tarvitse nöyristellä, sinulla on omat oikeutesi!
Ota selvää MIKSI perhetyöntekijä käy ja tarvitseeko sen käydä.
Millainen asiakassuunnitelma sinulla on? Onko se tehty kirjallisesti, mitkä ovat perusteet ja milloin sen on tarkoitus päättyä?
Älä ole yhdessäkään palaverissa yksin, ota tukihenkilö mukaan, mieluiten äänität joka palaverin. Voit esim. laittaa videokameran äänittämään.
Tarvittaessa ole yhteydessä sosiaaliasiamieheen, ota vaikka hänet turvaksesi jos muita ei ole.

Selvitä sossulle seikkaperäisesti tilanteesi, jos et koe tarvetta tuelle. Kerrot heille että sinulla ja lapsella on asiat hyvin, mitkä ovat tulevaisuudensuunnitelmasi, mistä saat tukea tarvittaessa jne.

Eli lyöt faktat pöytään selkeästi niin heillä ei ole siihen mussuttamista.

Mikäli tilanne käy tukalaksi, kerro että otat asianajan hoitamaan asioitasi. Sinulla on oikeus saada perhettäsi koskevat tiedot sossulta.

Älä hyväksy mitään epäoikeudenmukaisuutta ja vääryyttää sossuilta vaikka he ovatkin viranomaisia!

"huoh"
Ai lapsi vietiinkin jo :( Oletko saanut kunnon perusteet, onko sinulla asianajaja? Voi h.... näitä tapauksia! Todellakin odotan että Venäjä pistää maailmalaatuisen haloon näistä suomalaisista huostaanotoista, kun ei täällä asioille kukaan tee mitään!

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma;27205637:
Sinun kannattaa nyt suhtautua avoimesti teille tarjottaviin tukimuotoihin, ota siis vastaan se apu, jota teille tarjotaan ja vinkit jotka saat elämänhallintaan. Tee yhteistyötä yhteisymmärryksessä sosiaaliihmisten kanssa ja keskustele rakentavasti. Tsemppiä!
No tuosta sen verran, että se apu, jota tarjotaan, ei välttämättä ole ko. perheelle sopivaa apua. Sen ottamatta jättämisellä on usein seurauksia kuin myös sillä, että suostuu niihin ennalta kirjattuihin, ohjesäännön mukaisiin, ei-asiakaslähtöisiin pakkointerventioihin, joista on monelle enemmän tuskaa ja kärsimystä kuin oikeaa apua. Se o iso iso ongelma.

• Tykkää
Reactions: Mrs Bean
Sosku
Tiedäthän sinä, että tuo perhetyöntekijäkin vie sanaa soskuun päin.... eli paikkojen pitää olla silloinkin samaa luokkaa kuin soskun käynnin yhteydessä. Soskuna herättää enemmän epäilyjä liian siisti kämppä kuin pikkuinen sekasotku...

Yhteistyössä