Mitä syitä on siihen, että erittäin älykäs mies ei ole menestynyt millään tavoin?

• Viestiketjun aloittaja "Milla80"
  • Ensimmäinen viesti
Beep
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27349796:
Jahah, taas tällainen ketju. Tiedättekö, olen huomannut tämän maan olevan täynnä keskimääräistä huomattavasti älykkäämpää väkeä, joka ei vaan saa syystä tai toisesta hyppyään kulkemaan. Milloin on syynä liiallinen älykkyys, milloin taas sosiaalisten taitojen puuttuminen. Joskus syyksi ilmoitetaan myös laiskuus, mutta yhtä kaikki, ympäristö ei vain huomaa tai suostu tunnustamaan näiden poikkeusyksilöiden hämmästyttävää älykkyyttä.

Älkää nyt viitsikö, aikuiset ihmiset! Ihan varmasti on totta, että joidenkin ihmisten kohdalla heidän älyllinen potentiaalinsa jää ikään kuin vajaakäytölle, mutta kun näitä on jo tämänkin ketjun paristakymmenestä kirjoittajasta (ainakin omasta mielestään) puolenkymmentä, niin eikö teidän älykkäiden ihmisten pitäisi jo osata laskea yksi plus yksi...

Mikä sua nyt risoo? Astrolabe vai ap?

Vai oikein puolenkymmentä! :LOL:

"123"
Minusta ihmiset laittavat liikaa painoa älykkyydelle. Varsinkin kun sillä yleensä tarkoitetaan suppeaa älykkyyttä eikä älykkyyden kaikkia lajeja. Ihminen on kokonaisuus ja potentiaalista puhuminen on monesti harhaanjohtavaa tässä yhteydessä. Kukaan ihminen tuskin saavuttaa potentiaaliaan, se vaatisi laajoja resursseja sekä tarkkaa ihmisen tuntemusta.

Tarkkaavaisuushäiriö on olemassa oleva asia, mutta ei se ole sen kummempi este kuin esimerkiksi vähäisempi älykkyys. Se on ominaisuus ihmisessä joka tietyllä tapaa pienentää potentiaalia. Sanotaanko raajarikolle että hänestä on potentiaalia pikajuoksijaksi kunhan saisi jalkansa kuntoon?
Kerrot asiaa mutta kerrot sen akateemisesti, joten menee minulta ohi.siis käytät sanoja "potentiaali" jos kirjotasit näin ymmärtäsin: Yritän tulkata? Ihmiset kuvittelelee että moni on älykäs,eikä älyä sitä että älykkyyttä on monenlaista. Ihminen on ihminen. Kaikki ei voi olla einsteinejä. Tarkkaavuushäiriö on olemassa mutta niitäkin on eri asteisia. elä ota ihtees mutta tiedät asioista mutta et osaa niitä ilmasta. juntti kielellä että minäkin juntti osaan.

"vieras"
Minä lähdin 35-vuotiaana suorittamaan korkeakoulututkintoa. Alussa hirvitti mutta nyt viihdyn tosi hyvin :)
Puhun omasta kokemuksestani. Olen nyt yli kolmikymppisenä yliopistossa, ja opiskelu paljon nuorempien kanssa on välillä haastavaa juurikin siksi, että opinnot on suunniteltu 20-vuotiaiden elämänkokemuksella suoritettaviksi. Aika lailla kuulen luennoilla juttuja, jotka tiesin jo ennestäänkin. Ja aika kiva kuunnella kaksikymppisten hassuja näkemyksiä elämästä. ( Toki ajattelin itsekin niin heidän iässään..) Mutta mitäpä sitä ei tekisi niiden papereiden eteen..

"hmm"
[QUOTE="vieras";27350037]Puhun omasta kokemuksestani. Olen nyt yli kolmikymppisenä yliopistossa, ja opiskelu paljon nuorempien kanssa on välillä haastavaa juurikin siksi, että opinnot on suunniteltu 20-vuotiaiden elämänkokemuksella suoritettaviksi. Aika lailla kuulen luennoilla juttuja, jotka tiesin jo ennestäänkin. Ja aika kiva kuunnella kaksikymppisten hassuja näkemyksiä elämästä. ( Toki ajattelin itsekin niin heidän iässään..) Mutta mitäpä sitä ei tekisi niiden papereiden eteen..[/QUOTE]

Joillakin aloilla elämänkokemuksesta taas ei ole opiskeltavan asian kannalta juuri minkäänlaista väliä. Sensijaan ryhmätyöt, esiintymiset jne. sujuvat epäsosiaaliselta yksilöltä paljon paremmin vähän vanhempana. Tämäkin kokemuksesta.

Mikä sua nyt risoo? Astrolabe vai ap?

Vai oikein puolenkymmentä! :LOL:
Täh?! Ei riso mikään. Mutta laskepas itse kuinka moni tässä ketjussa on kertonut olevansa itse keskimääräistä älykkäämpi (siis siten, että se ei ole manifestoitunut millään tavalla) tai ainakin miehensä/enonsa/kaverinsa olevan tällaisen tapauksen. Niitä on itse asiassa lähemmäs kymmenen.

EDIT: Pahoittelen turhaa sivistyssanan käyttöä; manifestoitua = saada ilmauksensa, ilmentyä, ilmetä

Viimeksi muokattu:
joopa joo
Hih.

Taas tämmöinen ihmeellinen epäonnen soturi, todella lahjakas ja älykäs ja vaikka mitä. Rakastunut/ihastunut nainen kun näkee miehen näin.

Annas olla parin vuoden suutelemisen jälkeen tämäkin prinssi luultavasti osoittautuu juurikin siksi sammakoksi jona kaikki muut kuin rakastunut ap näkevät hänet jo nyt. Ja sittenhän ei naiselle riitä enää että mies on tavallinen sammakko parka alun perinkin, vaan itse asiassa henkisesti häiriintynyt narsisti...

• Tykkää
Reactions: Isämies
"123"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27350072:
Täh?! Ei riso mikään. Mutta laskepas itse kuinka moni tässä ketjussa on kertonut olevansa itse keskimääräistä älykkäämpi (siis siten, että se ei ole manifestoitunut millään tavalla) tai ainakin miehensä/enonsa/kaverinsa olevan tällaisen tapauksen. Niitä on itse asiassa lähemmäs kymmenen.

EDIT: Pahoittelen turhaa sivistyssanan käyttöä; manifestoitua = saada ilmauksensa, ilmentyä, ilmetä
tabu netissä. en käyttäs. Tiedän mitä se tarkottaa mutta se on paljon ilmentynyt näiden jotka lopulta päätyy netistä lööppien etusivulle.

kaamee
Mulle tulee omien kokemusten vuoksi mieleen, että voisi olla jonkinlainen mielenterveyden häiriö kyseessä. Yksi läheinen on erittäin fiksu ja todella pystyvä ja tekevä ihminen. Kuitenkaan hän ei ole menestynyt työelämässä vaan työsuhteet ovat jääneet lyhyiksi kuten myös ihmissuhteet, jotka ovat kestäneet yleensä kolmisen vuotta. Hän on erittäin mukava ihminen tiettyyn pisteeseen asti. Mutta sen jälkeen kun sukset menevät ristiin, niin hän pystyy tekemään elämän helvetiksi keksimällä kaikenlaisia juttuja. Hän on taitava manipuloija, vakuuttava ja osaa kertoa asiat siten, että ihmiset uskovat häntä täysillä. Mitään apua tilanteeseen, siis hänelle itselleen, ei saa, koska hän uskoo juttunsa täysillä ja osaa myös sopivasti poistaa mielestään osan tekemisistään.

Etene varovasti. Ei ole kiva, jos kumppaniksi paljastuu tällainen ihminen. Onko sinulla tietoa hänen edellisista suhteistaan?

[QUOTE="vieras";27350037]Puhun omasta kokemuksestani. Olen nyt yli kolmikymppisenä yliopistossa, ja opiskelu paljon nuorempien kanssa on välillä haastavaa juurikin siksi, että opinnot on suunniteltu 20-vuotiaiden elämänkokemuksella suoritettaviksi. Aika lailla kuulen luennoilla juttuja, jotka tiesin jo ennestäänkin. Ja aika kiva kuunnella kaksikymppisten hassuja näkemyksiä elämästä. ( Toki ajattelin itsekin niin heidän iässään..) Mutta mitäpä sitä ei tekisi niiden papereiden eteen..[/QUOTE]

No kyllä minä ainakin olen oppinut paljon sellaista mitä en ennestään tiennyt. Kieliä siis opiskelen. Erilaista tietty on opiskelu aikuiselle, joskus helpompaa joskus vaikeempaa. Tai sit olin vaan niin tyhmä mennessäni :p

Kakskymppisissä on myös semmoisia pelottavan fiksuja yksilöitä joita kuuntelee vaan et wau, mitähän tostakin tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27349796:
Jahah, taas tällainen ketju. Tiedättekö, olen huomannut tämän maan olevan täynnä keskimääräistä huomattavasti älykkäämpää väkeä, joka ei vaan saa syystä tai toisesta hyppyään kulkemaan. Milloin on syynä liiallinen älykkyys, milloin taas sosiaalisten taitojen puuttuminen. Joskus syyksi ilmoitetaan myös laiskuus, mutta yhtä kaikki, ympäristö ei vain huomaa tai suostu tunnustamaan näiden poikkeusyksilöiden hämmästyttävää älykkyyttä.

Älkää nyt viitsikö, aikuiset ihmiset! Ihan varmasti on totta, että joidenkin ihmisten kohdalla heidän älyllinen potentiaalinsa jää ikään kuin vajaakäytölle, mutta kun näitä on jo tämänkin ketjun paristakymmenestä kirjoittajasta (ainakin omasta mielestään) puolenkymmentä, niin eikö teidän älykkäiden ihmisten pitäisi jo osata laskea yksi plus yksi...
Kai siis kaikki huomaa että tämä ap, joka esiintyy naisena, on itse tämä reppanamies, joka vähän väliä käy täällä tilittämässä omaa älykkyyttään ja kyselemässä miksei pärjää?! :LOL:

• Tykkää
Reactions: Isämies
"123"
Mulle tulee omien kokemusten vuoksi mieleen, että voisi olla jonkinlainen mielenterveyden häiriö kyseessä. Yksi läheinen on erittäin fiksu ja todella pystyvä ja tekevä ihminen. Kuitenkaan hän ei ole menestynyt työelämässä vaan työsuhteet ovat jääneet lyhyiksi kuten myös ihmissuhteet, jotka ovat kestäneet yleensä kolmisen vuotta. Hän on erittäin mukava ihminen tiettyyn pisteeseen asti. Mutta sen jälkeen kun sukset menevät ristiin, niin hän pystyy tekemään elämän helvetiksi keksimällä kaikenlaisia juttuja. Hän on taitava manipuloija, vakuuttava ja osaa kertoa asiat siten, että ihmiset uskovat häntä täysillä. Mitään apua tilanteeseen, siis hänelle itselleen, ei saa, koska hän uskoo juttunsa täysillä ja osaa myös sopivasti poistaa mielestään osan tekemisistään.

Etene varovasti. Ei ole kiva, jos kumppaniksi paljastuu tällainen ihminen. Onko sinulla tietoa hänen edellisista suhteistaan?
suoralta käsin pistät luovan sekopääks? Teitkö mensan testin? Miehet on hakoja matikassa ja näissä mensan testeissä.

[QUOTE="ap";27349773]
Sosiaalinen älykkyys ja sosiaalinen "järkevyys" on sitä paitsi aivan eri juttu. Niinkuin ylipäätään älykkyys ja "järkevyys". Todella monet älykkäät ihmiset eivät käyttädy monen mielestä järkevällä tavalla. Tämä johtuu siitä, että järkevä käytös on yleensä keskiälyisten määrittelemää.[/QUOTE]

Tämän takana olisi helppo piilotella ja joillekin se on hyvä defenssi. Muiden mielestä käyttäydyn järjettömästi mutta se johtuu vain siitä että olen niin älykäs :vampire: Vaikka olisi oikeastikin huomattavan älykäs, niin silti kannattaa kuunnella muita ettei mene harhaan. Älykäskin voi lukkiutua helposti yhteen näkökulmaan ja se voi tuottaa virheellisiä ajatelmia.

• Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
kaamee
[QUOTE="123";27350244]suoralta käsin pistät luovan sekopääks? Teitkö mensan testin? Miehet on hakoja matikassa ja näissä mensan testeissä.[/QUOTE]
En ole pistänyt ketään miksikään, mutta sanon, että mielenterveyden häiriö on yksi vaihtoehtoinen syy sille, ettei selviydy työelämässä vaikka onkin fiksu. Vai tarkoitatko, että se on luovuutta, että kehittelee kaikenlaisia tarinoita läheisistään ja muista ihmisistä? Miksi mensan testi olisi pitänyt tehdä ja kenelle? Henkilö, josta puhuin on nainen, mutta varmasti miehetkin voivat käyttäytyä samoin.

"vieras"
Itselläni yliopisto-opinnot olivat takuta pahemman kerran.

Lukiossa menestyin hyvin, opiskelu oli koulumaisempaa ja läksyjäkin tuli tehtyä.

Yliopistossa kaikki oli omalla vastuulla, esim. matikantehtäviä tuli laskettu vasta muutamaa päivää ennen koetta eikä siinä ehtinyt mitään laskurutiinia saada aikaan. Lukiossa huomattavasti huonommin menestyneet tekivät enemmän töitä ja pääsivät tenteistä läpi. Lopulta otin itseäni niskasta kiinni ja valmistuin.

Yliopisto-opiskelu vaatii sinnikkyyttä ja työtä... ainaki DI puolella.

"hih"

Missähän yliopistossa tällaista? Minäkin yliopistossa, ja tuota, ei ole kenenkään kokemuksista siellä kyse ja opettajat opettavat ja oppilaat eivät kerro kokemuksiaan.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27349977:
Koskaan kuullut aineettomasta kasvusta? Esim. ohjelmistojen yms. aineettoman infran kohdallahan tilanne on se, että ainoastaan sen kehittäminen sitoo kustannuksia ja muita resursseja. Tämän jälkeen on vaikkapa nyt sitten niiden luonnonvarojen käytön suhteen käytännössä yhdentekevää, myydäänkö ko. ohjelmistoa 1000 vai 1000000 kopiota.

Ja ne nk. "kasvun rajathan" tulivat sen Rooman klubin mukaan vastaan jo 1960-luvulla. No, maailmantalous on kuitenkin kasvanut sen jälkeen monikymmenkertaiseksi ilman pallo olisi räjähtänyt... :)

Mutta joo, ymmärrän pointtisi enkä itsekään pidä jatkuvaa kasvua tavoittelemisen arvoisena.
Mielenkiintoinen ajatus, meinaat että ne 10000000 kopiota toimivat ihan tyhjässä vai? Jos minä haluan jonkin ohjelmiston, totta hitossa minä tarvitsen myös sen fyysisen laitteiston jossa ne toimivat eli jos sitä ei ole ennestään, niin hankittava se on. Ja minä en ole vielä kuullut niin loistavasta ohjelmistosta,jota ei tarvitse ylläpitää...

"jaahas"
En ole pistänyt ketään miksikään, mutta sanon, että mielenterveyden häiriö on yksi vaihtoehtoinen syy sille, ettei selviydy työelämässä vaikka onkin fiksu. Vai tarkoitatko, että se on luovuutta, että kehittelee kaikenlaisia tarinoita läheisistään ja muista ihmisistä? Miksi mensan testi olisi pitänyt tehdä ja kenelle? Henkilö, josta puhuin on nainen, mutta varmasti miehetkin voivat käyttäytyä samoin.
Jaa, no työelämässä suuri osa syö jos mitä lääkkeitä mielenterveyteensä, ja narsisti tai sosiopaattikin pärjää hyvin työelämässä.

[QUOTE="vieras";27350455]Mielenkiintoinen ajatus, meinaat että ne 10000000 kopiota toimivat ihan tyhjässä vai? Jos minä haluan jonkin ohjelmiston, totta hitossa minä tarvitsen myös sen fyysisen laitteiston jossa ne toimivat eli jos sitä ei ole ennestään, niin hankittava se on. Ja minä en ole vielä kuullut niin loistavasta ohjelmistosta,jota ei tarvitse ylläpitää...[/QUOTE]

Et tarvitse uutta konetta jokaista ohjelmistoa varten. Lisäksi ohjelmistojen ylläpitäminen ja päivittäminen kuluttavat varsin niukasti luonnonvaroja.

Tuota, oletko siis eri mieltä pointistani (aineettoman kasvun mahdollisuuksista), vai huomasitko ainoastaan esimerkkini toimimattomaksi?

Jees-woman
Itse en tiennyt ennen lapsen kouluikää, missä hän olisi lahjakas. Ei piirtänyt erityisen hyvin , kuten monet muut tytöt, ei musiikillista erityislahjakkuutta, sosiaalisestikin normaali. Vastasinkin lapsen lahjakkuutta kysyttäessä, että en tiedä, onko missään hyvä. Taitaa olla tavallinen kaikessa.

Kunnes kouluiässä havaitsin hänen olevan perinteisellä tavalla erittäin älykäs, eli loogismatemaattisesti. (ja näkyy siis arvosanoissa ja opettajien palautteessa) Silti pitää matematiikkaa ja koulua tylsänä, eikä akateemiset jutut kiinnosta millään tavalla.

Itsekin olisin aiemmin naureskellut näille jutuille älykkyydestä ja menestyksestä. Mutta ehkä kaikkia ei vain kiinnosta harjoittaa niitäkään taitoja, joissa on lahjakas luonnostaan, puuttuu jotain... en tiedä mitä.

Yhteistyössä