Mä en voi käsittää, että kaupassa vanhemmat antavat syödä ties mitä..

  • Viestiketjun aloittaja "outoa"
  • Ensimmäinen viesti
"hehee"
Tämä ikuisuusaihe keskustelupalstoilla.
Omat muksuni eivät ole kaupoissa mitään syöneet (ellei ole ollut kyse esille pannusita maistiaisista joita tarkoituskin maistaa tai vaikka kakkukahvitarjoilusta tms), koska ei ole koskaan tullut tarvetta.
Toisaalta ei minua mitenkään haittaa sekään, jos jonkun muun muksut syövät.
Ja - mikä mielenkiintoisinta - yhtään tuntemaani kauppiastakaan ei haittaa eli paheksunta osalla asiakkaista, ei mahdollisella edunmenettäjällä.

:)
Hih. Mitenhän luotettava tuo asia on, ettäkauppiasta ei oikeasti haittaa? Jos kertoo asiakkaalle, ettähäntä haittaa se ruokailu, niin mitäs siitä seuraa?

Ihminen, joka ei tajua itse olevansa moukka, loukkaantuu jos hänelle kertoo, että hänen käytös ei miellytä. Tästähän seuraa se, että kauppias menettää moukan ostokset tai se, että pahimmillaan asiakas alkaa salaa sotkea enemmän.

Elämän totuuksia, ihminen tajuaa itse miten kuuluu käyttäytyä. Jos ei tajua, niin älä vain kerro.
 
Ken guru
[QUOTE="Mari";27304294]Vaikka yritän järjestää päivät ja viikot niin, että nälkäisen lapsen kanssa ei tarvitsisi lähteä kauppaan, niin aina se ei onnistu.

Jos haen lapsen päiväkodista 16.30 ja joudun menemään kaupan kautta ennen kun menen kotiin ruoanlaittoon, niin lapsella on HUUTAVA nälkä. En tosiaan ymmärrä mitä kamalaa siinä on, että annan irtomyynnistä valituista ja punnituista karjanlanpiirakoista yhden lapselle jo kaupassa ja säästän loput kotiin. Olenpa joskus jopa avannut Reissumies pussin ja antanut sieltä yhden leivän lapselle kouraan.[/QUOTE]

Ota mukaan banaani ja anna se lapselle ennen kauppaan menoa tms.
 
[QUOTE="hehee";27304314]Hih. Mitenhän luotettava tuo asia on, ettäkauppiasta ei oikeasti haittaa? Jos kertoo asiakkaalle, ettähäntä haittaa se ruokailu, niin mitäs siitä seuraa?

Ihminen, joka ei tajua itse olevansa moukka, loukkaantuu jos hänelle kertoo, että hänen käytös ei miellytä. Tästähän seuraa se, että kauppias menettää moukan ostokset tai se, että pahimmillaan asiakas alkaa salaa sotkea enemmän.

Elämän totuuksia, ihminen tajuaa itse miten kuuluu käyttäytyä. Jos ei tajua, niin älä vain kerro.[/QUOTE]

Puhuessaan asiasta sellaiselle, jonka muksut eivät syö kaupassa voisi olla "turvallisempa" pikkuisen paheksua niitä, joiden muksut syövät, kuin ilmaista jotta ei todellakaan haittaa?
Eli en usko teoriaasi.

:)
 
Meillä on monessa marketissa sellainen kahvilanurkkaus. Ne kahvilan tuotteet maksetaan kassalla. Eli jos otat kahvilassa vaikkapa kaksi karjalanpiirakkaa ja kaksipullaa, niin myyjä laittaa tyhjiin paperipusseihin niistä ne hinnat ja maksat kassalla tyhjät paperipussit.
Miten tämä nyt eroaa sitten siitä, että et mene kahvilaan, vaan ostat lapselle piirakan, joka syö sen heti ja maksat tyhjän pussin kassalla? Kyllä mä nyt teoriassa tuon eron ymmärrän, mutta käytännössä eroa ei ole.

Mäkin olen sitä mieltä, että kaupassa ei tarvitsisi syödä tai juoda. Toisaalta etenkin isoissa marketeissa on helpompi tehdä ostokset rauhassa. Eli jos lapsi rupeaisi vinkumaan janoaan, niin ilmanmuuta ottaisin vesipullon hyllystä ja kysyisin lähimmältä myyjältä onko ok, jos juodaan tästä. Pari kertaa näin on käynyt ja lupa ollaan saatu.
Palstamammojen lapsethan eivät koskaan kiukuttele ja omaavat täydelliset käytöstavat. Meidän lapsi kuitenkin joskus saa kiukkukohtauksia. Etenkin väsyneenä. Jos mä olen itsekin väsynyt, niin mä kyllä aion tästä eteenpäinkin mennä kysymään voidaanko avata vesipullo.
Ymmärrän kyllä, että käytöstavat pitää olla ja ne pitää opettaa. Joskus vaan on sellainen tilanne, että ollaan kumpikin niin väsyneitä ja kiukkuisia, että haluan päästä helpommalla.
Jos myyjä ei lupaa pullon avaamiseen antaisi, niin silloin pullo pysyisi kiinni.

Palstamamoillahan ei ole koskaan tilannetta, että pitäisi mennä väsyneen ja kiukkuisen lapsen kanssa kauppaan. Mulla tällaisia tilanteita kuitenkin JOSKUS HARVOIN tulee.
 
"tirskis"
Tottakai asiakaspalveluhenkinen kauppias SAA antaa asiakkaalle luvat ottaa vesipullosta hörpyt tms. Hänellä ei kuitenkaan ole VELVOLLISUUTTA toimia näin, vaan hän voisi myös nostaa asiasta metelin. Yleensä kuitenkin kauppias on joustava asiakkaalle, jotta tämä tulisi toistekin ostoksille. Se taas ei tarkoita, että suklaiden natustaminen kaupassa olisi fiksua tai että kassatyöntekijästä olisi kiva käsitellä kuolaisia, nuhjaantuneita karkkipapereita.

Lasten etu elämää ajatellen on opetella odottamaan vuoroaan. Ymmärrän esimerkiksi poikkeustilanteen diabeteslapsen kohdalla, mutta myyjältä voi silti kysyä fiksusti luvan pakkauksen avaamiseen. Jos taas on menossa lapsen kanssa hoitopäivän jälkeen ruuhkaiseen kauppaan, fiksu vanhempi ottaa jo aamulla kyytiin vaikka banaanin ja antaa lapsen syödä sen jo matkalla kauppaan.

"Avattu pakkaus on ostopäätös" ei muuten pidä paikkaansa. Jos nyt joku repii karkkipussin tai avaa olutpullon kaupassa, hän joutuu sen tietysti korvaamaan. Muuten kyse on vahingonteosta. Sen sijaan jos siististi avaa vaikka pakkauksen, jossa on sisällä pitkät kalsarit (kaikista tuotteista ei todellakaan ole mallikappaletta avattuna) niin laki ei velvoita niitä ostamaan.
 
Eikai tässä sitäpaitsi mistään RUOKAILUSTA ole nyt ollut kyse? On kuitenkin eri asia siinä, katatko sille lapselle täyden päivällisen ostoskärryyn, vai annatko myyjän luvalla lapsen juoda huikan vettä janoonsa?
 
[QUOTE="vieras";27304356]Et varmaankaan lue itseäsi palstamammoihin kuuluvaksi. ;)[/QUOTE]

En varmaan saa lupaa lukea itseäni palstamammaksi :(. Meillä kun lapsi joskus kiukuttelee ja vaikka kuinka olen hyvien käytöstapojen perään, niin silti joskus lapselle voi sattua erehdys ja päästää pienen inahduksen suustaan. Meillä myös joskus syödään eineksiä. Ainiin, hesessäkin ollaan pari kertaa lapsen kanssa käyty.
Palstalaiset varmaan haluaisivat passittaa mut vankilaan.
 
"vieras"
En varmaan saa lupaa lukea itseäni palstamammaksi :(. Meillä kun lapsi joskus kiukuttelee ja vaikka kuinka olen hyvien käytöstapojen perään, niin silti joskus lapselle voi sattua erehdys ja päästää pienen inahduksen suustaan. Meillä myös joskus syödään eineksiä. Ainiin, hesessäkin ollaan pari kertaa lapsen kanssa käyty.
Palstalaiset varmaan haluaisivat passittaa mut vankilaan.
Ohi meni, antaa olla:)
 
Mä en ole koskaan avannut mitään syömistä,mutta kerran jouduin avaamaan Nessu-paketin ja pyyhkimään pojan nenän ku räkä valui jo olkapäille. Omat nessut oli jääny kotiin :ashamed:
Maksoin tietty kassalla avaamani paketin.
 
"Tuomas"
Voi ette arvaa kuinka mua naurattaa. Harvoin tulee yksin repeiltyä millekkään.
Tästä saa nyt käsityksen, että joku on jonkun huovan kanssa kattamassa piknikiä s-marketin lattialle.
Siis miettikää nyt ihan oikeasti: Teidän mielestänne on ihan suoraa helve**, jos lapsi tai aikuinen juo myyjän luvalla vettä janoonsa kaupssa ja maksaa pullon kassalla?
Hyvät käytöstavat kunniaan, mutta sekö nyt on sen kaiken käytöksen perusta, jos kerran vuodessa tulee tilanne, että on kova jano ja myyjältä kysytään lupa veden juomiseen? Eri asia, jos tätä tapahtuisi joka kaupassareissu. Silloin voi sanoa sille pennulle, että EI. Mutta tässä nyt väännetään siitä, JOS JOSKUS HARVOIN tulee jollekkin jano kaupassa ja pyydetään henkilökunnalta lupaa veden aukaisemiseen?`Antakaa mun kaikki kestää.
Mä voisin omalle piltilleni opettaakin, että on ihan ok, jos joskus harvoin tulee kaupassa jano, niin silloin PITÄÄ kysyä henkilökunnalta lupa ja jos luvan saa, voi ottaa vettä, kunhan maksaa pullon kassalla ja näin saa tapahtua vain joskus.

Yllättävän moni teistä oli joskus aikaisemmin ainakin valmiita ostamaan teinille (alaikäiselle) pari siideriä? Mutta jo on piru merrassa, jos nyt herranjumala VESIPULLO aukaistaan kerran kolmessa vuodessa kesähelteellä myyjän luvalla etukäteen kaupassa?
 
"..."
Vanhemmathan ne käytöstavat lapsilleen opettaa..Minusta se on siis huonoa käytöstä syödä kaupassa maksamattoamia tuotteita. Ei mikään ihme että nykyään lasten pitää saada kaikki heti nyt. Edes kaupassa ei voi odottaa kassalle asti, että saisi juomansa / ruokansa..
 
Ei toikaan saa syödä ikinä kaupassa mitään maksamatonta. Eriasia ne jaettavat näytteet. Ja tietää että mitään ei avata ennenkun on maksettu. Itse sain kakarana avaa ja ei se kyl ollu vanhemmilta fiksua. Yhden kerran on poika syöny luvatta, pikkutaaperona pääs nappaamaan ompun ja mussutti sitä kun tajuttiin. Tunnustin senkin myyjälle että näin kävi. Eikös niiden diapeetikkojen pitäs joka taskussa ja kassissa kantaa varasytövää ettei tarvi tempaa hyllystä ja selitellä että ei ollukaan mukana? Jos kerran tulee pahoja tilanteita. Ettei oo se yks siripiri väärässä taskussa.
 
keiju2
[QUOTE="vieras";27304392]Ohi meni, antaa olla:)[/QUOTE]

Varmaan tarkoittaa sitä, kun palstalla kaikkien mammojen lapset omaavat kuniinkaalliset käytöstavat. palstammammojen lapset eivät edes osaa kiukutella, vaan seisovat selkä suorana ja suu supussa miikkareissa ja ticketeissään kärryistä kiinni pitäen, kun äiti lastaa luomuvihanneksia ostoskärryyn.
Palstamammoille ei tule ikinä tilannetta, jolloin lapsi pitäisi väsyneenä viedä mihinkään, vaan palstamammojen lapsi pääsee aina nukkumaan, kun haluaa.
 
mkfo
Lain mukaan saa juoda ja syödä kaupassa, kunhan maksat tuotteet ja et tahallasi sotke. Eli ei ole väärin antaa muksun syödä sitä suklaapatukkaa jo kaupassa.
Mä olin opiskeluiden ohella töissä isossa marketissa. Etenkin joulun alla, kun aikuiset tekivät jouluostoksia yms ja kärryissä istui pikkuinen hiukan hermostuneena, niin moni vanhempi antoi juuri se pillimehun kouraan. Osa kysyi lupaakin. Tottakai noin saa tehdä. Meidän kaupassa ei ikinä ollut itse kaupan puolelta mitään ongelmia tuon asian kanssa. Mikä siinä on niin kauheaa ja väärin?!
Ja onko tähän muka ihan oikeasti LAKIKIN?
 
"leenuliinu"
Mutta onko tässä nyt osattu erotella asiat? Sillä hätätapauksiahan sattuu. Vaikka eikö teille tule IKINÄ yllätyksiä lapsen kanssa? Kaupunkireissu venyykin paljon luultua pitemmäksi syystä X? Pihalla on kova helle, olette touhunneet puistossa ja unohdit erehdyksissäsi vesipullon kotiin, mikä on inhimillistä? Se, että tällaisissa tilanteissa vaikka selittää lapselle mikä tilanne on ja miksi nyt tehdään näin ja miksi on tärkeää kysyä myyjältä lupa veden aukaisemiseen. Missä siis ongelma?

On taas ihan eri asia, jos tämän tästä pitää lapselle avata ruokapaketteja hyllystä.

Meidän lapsille on joskus (se kerran vuodessa ehkä) avattu luvalla vesipullo kaupassa. Silti meillä osataan käyttäytyä, odottaa omaa vuoroa, eikä todellakaan olla opittu siihen, että kaiken saa heti.
On varmaan kasvatuksessa vikaa sitten vähän laajemminkin, jos kerta ongelma syntyy siitä, että kerran vuodessa avataan vesipullo.
 
"Vieras"
On munkin lapsillani ollut nälkä kaupassa. Ja joo, alkavat kiukutella. Mä olen vain todennut silloin, että kunhan päästään ulos, niin mennään äkkiä kotiin syömään ja saatte vaikka jätskin jälkkäriksi. Tai sitten ostan jotain harvinaisempaa herkkua (välipalapatukoita tai jotain kaakaovanukasta) ja lupaan, että saavat syödä heti autossa tai kotona. Tai mennään kahvilaan/ravintolaan syömään.

Kyllä normaali lapsi osaa odottaa yhden kauppareissun nälkäisenä tai janoisenakin. Ei kukaan kuole pikku odotukseen. Ja ainahan voi pitää jotain pientä purtavaa (välipalapatukat tms.) mukana joko autossa tai laukussa. Ei ole iso vaiva ja helppo muistaakin, jos vaan ottaa sen tavaksi. Syö ja juo sitten ennen kauppaan menoa.

Mä en ole kenenkään nähnyt syövän kaupassa, mutta olen nähnyt tyhjiä, syötyjä/juotuja pakkauksia rytättynä jonnekin hyllyille :(. Usein ne on just pillimehupakkauksia. Tiukka linja kaupoille, niin loppuu tuollainen. Kunnon asiakkaathan ne maksaa hävikin. Jos kaupassa ei saa syödä, niin on vähän vaikeampi varastaa ruokia tai juomia syömällä/juomalla ne jo kaupassa.
 
Varmaan tarkoittaa sitä, kun palstalla kaikkien mammojen lapset omaavat kuniinkaalliset käytöstavat. palstammammojen lapset eivät edes osaa kiukutella, vaan seisovat selkä suorana ja suu supussa miikkareissa ja ticketeissään kärryistä kiinni pitäen, kun äiti lastaa luomuvihanneksia ostoskärryyn.
Palstamammoille ei tule ikinä tilannetta, jolloin lapsi pitäisi väsyneenä viedä mihinkään, vaan palstamammojen lapsi pääsee aina nukkumaan, kun haluaa.
VOi toki. Montakertaa on ollu mukana väsyny ja nälkäinenkin kakara. Silti en ole antanut hänen syödä maksamattomia. Joko käyään nopsaa tai ennakoin ennen kauppaan menoa. Ei tosiaan oo käytökseltään kukkanen toi mukula mut silti minä en anna. huutoon ei kukaan kuole.
 
Blue
[QUOTE="tirskis";27304354]Tottakai asiakaspalveluhenkinen kauppias SAA antaa asiakkaalle luvat ottaa vesipullosta hörpyt tms. Hänellä ei kuitenkaan ole VELVOLLISUUTTA toimia näin, vaan hän voisi myös nostaa asiasta metelin. Yleensä kuitenkin kauppias on joustava asiakkaalle, jotta tämä tulisi toistekin ostoksille. Se taas ei tarkoita, että suklaiden natustaminen kaupassa olisi fiksua tai että kassatyöntekijästä olisi kiva käsitellä kuolaisia, nuhjaantuneita karkkipapereita.

Lasten etu elämää ajatellen on opetella odottamaan vuoroaan. Ymmärrän esimerkiksi poikkeustilanteen diabeteslapsen kohdalla, mutta myyjältä voi silti kysyä fiksusti luvan pakkauksen avaamiseen. Jos taas on menossa lapsen kanssa hoitopäivän jälkeen ruuhkaiseen kauppaan, fiksu vanhempi ottaa jo aamulla kyytiin vaikka banaanin ja antaa lapsen syödä sen jo matkalla kauppaan.

"Avattu pakkaus on ostopäätös" ei muuten pidä paikkaansa. Jos nyt joku repii karkkipussin tai avaa olutpullon kaupassa, hän joutuu sen tietysti korvaamaan. Muuten kyse on vahingonteosta. Sen sijaan jos siististi avaa vaikka pakkauksen, jossa on sisällä pitkät kalsarit (kaikista tuotteista ei todellakaan ole mallikappaletta avattuna) niin laki ei velvoita niitä ostamaan.[/QUOTE]

Täyttä asiaa koko juttu!! :flower:

Ja mitään lakeja että kaupassa saa syödä ei-ostettuja tuotteita ei ole.
 
"vieras"
Varmaan tarkoittaa sitä, kun palstalla kaikkien mammojen lapset omaavat kuniinkaalliset käytöstavat. palstammammojen lapset eivät edes osaa kiukutella, vaan seisovat selkä suorana ja suu supussa miikkareissa ja ticketeissään kärryistä kiinni pitäen, kun äiti lastaa luomuvihanneksia ostoskärryyn.
Palstamammoille ei tule ikinä tilannetta, jolloin lapsi pitäisi väsyneenä viedä mihinkään, vaan palstamammojen lapsi pääsee aina nukkumaan, kun haluaa.
Tarkoitin sitä, että häneltä meni ohitse se heittoni palstamammasta.
 
Omat lapset ovat niin yksioikoisia etten edes uskaltaisi näyttää heille että kaupassa saa välillä syödä ennen maksamista ja sitten taas seuraavalla kertaa ei. Selkeämpi vain opettaa että ensin maksetaan ja sitten vasta syödään tai avataan lelujen pakkaukset yms.

En muista kyllä että koskaan olisi tullut eteen pakottavaa tilannetta että olisi ennen kassaa pitänyt kaupan tuotteilla lapsia ruokkia. Tosin, vesipullo kulkee aina mukana ja usein myös hedelmää tms pientä eli jos lapsilla on nälkä/jano voidaan homma hoitaa jo ennen kauppaan menoa. Jos mitään tuollaista ei olisi mukana ja edessä niin pitkät ostokset ettei lapsi niitä kestäisi niin käytäisiin ensin vaikka kioskilla, kahvilassa tms syömässä ja sitten vasta kaupalle.
 
[QUOTE="leenuliinu";27304521]Mutta onko tässä nyt osattu erotella asiat? Sillä hätätapauksiahan sattuu. Vaikka eikö teille tule IKINÄ yllätyksiä lapsen kanssa? Kaupunkireissu venyykin paljon luultua pitemmäksi syystä X? Pihalla on kova helle, olette touhunneet puistossa ja unohdit erehdyksissäsi vesipullon kotiin, mikä on inhimillistä? Se, että tällaisissa tilanteissa vaikka selittää lapselle mikä tilanne on ja miksi nyt tehdään näin ja miksi on tärkeää kysyä myyjältä lupa veden aukaisemiseen. Missä siis ongelma?

On taas ihan eri asia, jos tämän tästä pitää lapselle avata ruokapaketteja hyllystä.

Meidän lapsille on joskus (se kerran vuodessa ehkä) avattu luvalla vesipullo kaupassa. Silti meillä osataan käyttäytyä, odottaa omaa vuoroa, eikä todellakaan olla opittu siihen, että kaiken saa heti.
On varmaan kasvatuksessa vikaa sitten vähän laajemminkin, jos kerta ongelma syntyy siitä, että kerran vuodessa avataan vesipullo.[/QUOTE]

Sitten haetaan sitä juotavaa eikä avata kaupassa. Varmasti lapsi kertoo että on jano, ok. Asia hoidetaan ennen ostoksille menoa. Mikään tilanne ei mulle perustele oikeutta avata kaupassa. Paitsi tosi perusteltu yllätyshätä.
 

Yhteistyössä