Mä en voi käsittää, että kaupassa vanhemmat antavat syödä ties mitä..

  • Viestiketjun aloittaja "outoa"
  • Ensimmäinen viesti
petos
Onneksi monet kaupat nykyään aika helposti kutsuvat poliisit paikalle jos esim. suomalaisia tomaatteja punnitaan muka ulkolaisina. Siksi niitä kuviakaan ei enää ole siinä vaassa ettei kukaan voi sanoa että painoi vahingossa väärää nappia...petossyytehän siitä sitten napsahtaa...siinä vaiheessa ei varmaan enää ole kivaa kun v
talutetaan takakoppiin ja hetken päästä poliisit siellä. Sitten ihmetellään miksi omat lapset varastelee ja huijaa vaikka itse näytetään esimerkkiä...ja eläkeläisille se on todella noloa kun ovat halunneet ne tomaatit 10 senttiä halvemmalla...

Se taas että jotain syödään kaupassa ei ole edes mikään rikos. Se on näpistys vasta sitten kun ollaan menty kassalinjan ohi maksamatta tuotetta .
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja eräss;27303672:
meillä on muistaakseni kerran tempastu kaupan hyllystä pillimehu suoraan tytön käsiin, kun verensokeri laski liian matalalle. Mehu toki maksettiin kassalle. Minusta parempi näin kuin odottaa maksua, jolloin tosin tyttö olis todennäkösesti jo ollut tajuton ja tarvinut ambulanssia.
Näitä ääridramaattisia tilanteita palstalaisilla tuntuu riittävän.
 
[QUOTE="outoa";27303625]vaikka niitä ei ole vielä edes maksettu!!

HUOH, Se on VÄÄRIN![/QUOTE]

Tämä ikuisuusaihe keskustelupalstoilla.
Omat muksuni eivät ole kaupoissa mitään syöneet (ellei ole ollut kyse esille pannusita maistiaisista joita tarkoituskin maistaa tai vaikka kakkukahvitarjoilusta tms), koska ei ole koskaan tullut tarvetta.
Toisaalta ei minua mitenkään haittaa sekään, jos jonkun muun muksut syövät.
Ja - mikä mielenkiintoisinta - yhtään tuntemaani kauppiastakaan ei haittaa eli paheksunta osalla asiakkaista, ei mahdollisella edunmenettäjällä.

:)
 
Mä annan kyllä lapsen joskus ottaa vesipullon ja juoda heti, jos on kovin janoinen. Jos ollaan esim. tulossa pitkältä pyörälenkiltä tms, niin kyllä mä annan vesipullon kaupassa avata ja juoda vähän. Pari kertaa olen kyllä kysynyt luvankin kaupassa tähän ja myyjät ovat sanoneet "tottakai saa juoda". Vesipullo nyt ei aiheuta sotkua kassalla, koska korkin saa kiinni takaisin.
Mutta ei nyt tulisi kuuloonkaan, että mitään suklaapatukoita tms alettaisiin syödä.
 
"vieras"
Mä en käsitä mikä tossa on sitten niin väärin muka? Itsekin joskus avaan jonkun limupullon ja juon sitä jo ennen kassalle menoa. Tietysti maksan sen limun ja jos olen tyhjäksi asti juonut, niin sanon että join sen kun piti ottaa lääkkeet (ei oikeesti). Koskaan ei ole kukaan kassalla ihmetellyt asiaa ainakaan ääneen. Purkkapussin olen myös avannut, kun on ollut paha maku suussa. En siis koe mitenkään oudoksi jos joku äippä tai iskä antaa muksulle syömistä, että saa rauhassa tehdä ostoksia.
Onks sulla useinkin paha maku suussa...

No tajua tai älä, mutta ei toi kauhean hyvää käytöstä ole, kyl aikuisen pitäisi pystyä sääntelemään vähän käytöstään.
 
Kauppiaan tytär
Se muuten EI OLE VÄÄRIN, jos lapsi syö jo kaupassa jotakin. Se on ihan täysin laillista. Tavaran saa ottaa käyttöön jo kaupassa, mutta silloin on ostopäätös tehty ja se on maksettava. Eli lelupaketinkin saa lain mukaan avata kaupassa, mutta silloin se on pakko ostaa. Tällöin ei voi ruveta katumaan ostostaan, vaan se on otettava.

Mun vanhempani ovat kauppiaita ja nuorena olin kaikki kesät kaupalla töissä. Juuri noita vesipulloja ja pillimehuja availtiin etenkin kesäisin paljon etukäteen ja maksettiin kassalla. Aika moni vanhempi kysyi kyllä luvankin. Ne saa juoda jo kaupassa, kunhan muistaa maksaa.
 
päivän naurut
Onko oikeasti kaikilla pipo näin kireällä? Kyllä meillä ainakin saa piirakan syödä kaupassa (koska on muutenkin irtotuote, eli mitään pakkausta ei revitä auki/tahmata). Eipä ole kaupan henkilökunta koskaan muuta kun hymyillyt asialle ja ystävällisesti kysynyt saako pussin heittää roskiin kassalla.

Jotenkin tuli sellainen olo, että tää on oikea kyttääjien kansa :) Kuten yksi ulkomaalainen tuttu totesi "Mihin te edes Suomessa tarvitsette poliisia?" Päivän naurut tuli tästä ketjusta :D

Ps. En itsekään koskaan repisi auki pakkauksia kaupassa, ymmärrän että se on väärin. Mutta joku irtotuote - onko sillä väliä laittaako sen niistä pihdeista pussiin vai antaako sen siististi syövälle taaperolle käteen? Tai älkää edes vastatko, kun tiedän jo että olen suorastaan rikollinen :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kauppiaan tytär;27304176:
Se muuten EI OLE VÄÄRIN, jos lapsi syö jo kaupassa jotakin. Se on ihan täysin laillista. Tavaran saa ottaa käyttöön jo kaupassa, mutta silloin on ostopäätös tehty ja se on maksettava. Eli lelupaketinkin saa lain mukaan avata kaupassa, mutta silloin se on pakko ostaa. Tällöin ei voi ruveta katumaan ostostaan, vaan se on otettava.

Mun vanhempani ovat kauppiaita ja nuorena olin kaikki kesät kaupalla töissä. Juuri noita vesipulloja ja pillimehuja availtiin etenkin kesäisin paljon etukäteen ja maksettiin kassalla. Aika moni vanhempi kysyi kyllä luvankin. Ne saa juoda jo kaupassa, kunhan muistaa maksaa.
Ja taas olen fiksumpi, ei tää oo huono palsta ollenkaan:)
 
  • Tykkää
Reactions: Marza1970 ja äit86
knn
Mikä siinä on väärin, jos janoonsa avaa vesi/limu/mehupullon tms jo kaupassa ja maksaa kassalle? Laillista se on.
Jos tuote on viallinen, niin silloin saa perua ostopäätöksensä, pyytää uutta tilalle tms, vaikka se olisi avattukin jo kaupassa.
Syöminen nyt on vähän turhaa sielä kaupan puolella, mutta en näe mitään hirveää siinä, jos aikuinen tai lapsi juo kaupassa janoonsa jotakin ja maksaa sen sitten kassalla.
 
"qwerty"
Kaupankassana törmään tähän usein. Kaupassa tuotteiden syöminen kielletty samoin juominen.
Aina vedotaan siihen "mutta kun lapsi"
Ihan sama. Se on kaupan omaisuutta niin kauan ennekuin se maksetaan.
Ja entäs jos maksukortti ei toimikkaan kun tuotteet pitäsi maksaa?
 
oppinut
Lain mukaan saa juoda ja syödä kaupassa, kunhan maksat tuotteet ja et tahallasi sotke. Eli ei ole väärin antaa muksun syödä sitä suklaapatukkaa jo kaupassa.
Mä olin opiskeluiden ohella töissä isossa marketissa. Etenkin joulun alla, kun aikuiset tekivät jouluostoksia yms ja kärryissä istui pikkuinen hiukan hermostuneena, niin moni vanhempi antoi juuri se pillimehun kouraan. Osa kysyi lupaakin. Tottakai noin saa tehdä. Meidän kaupassa ei ikinä ollut itse kaupan puolelta mitään ongelmia tuon asian kanssa. Mikä siinä on niin kauheaa ja väärin?!
 
tytä
Alkuperäinen kirjoittaja Kauppiaan tytär;27304176:
Se muuten EI OLE VÄÄRIN, jos lapsi syö jo kaupassa jotakin. Se on ihan täysin laillista. Tavaran saa ottaa käyttöön jo kaupassa, mutta silloin on ostopäätös tehty ja se on maksettava. Eli lelupaketinkin saa lain mukaan avata kaupassa, mutta silloin se on pakko ostaa. Tällöin ei voi ruveta katumaan ostostaan, vaan se on otettava.

Mun vanhempani ovat kauppiaita ja nuorena olin kaikki kesät kaupalla töissä. Juuri noita vesipulloja ja pillimehuja availtiin etenkin kesäisin paljon etukäteen ja maksettiin kassalla. Aika moni vanhempi kysyi kyllä luvankin. Ne saa juoda jo kaupassa, kunhan muistaa maksaa.
EI MUUTEN SAA! ei me henkilökuntakaan saada syödä eväitä ennekuin ne on maksettu. Tuote on lain mukaan kauppiaan niin kauan kuin se on maksettu.
Ei kauppa ole mikään ravintola.
Meille on tämä asia opastettu koulutuksessa.
Olen töissä isossa marketissa, ja olen useasti nähnyt myös, että vartijat ottaa asian puheeksi asiakkaan kanssa!
 
"nuuh"
No niin näin kulttuurin rikastuttaminen etenee, tämä tapa on ollut ennen vain nuorten ajurilakkisten ja samettihameisten eläkeläisten etuoikeus! Hienoa että heimot yhdistyy :)
 
Moniko teistä kaupassa ruokailun puolesta on tietoinen siitä, kuinka paljon niitä syötyjä ja juotuja pakkauksia löytyy hyllyjen välistä tai ihan hyllystä?Vaikka te ette jätä maksamatta, niin joku toinen jättää..luuletteko te, että kaupan henkilökunta/vartija pystyy kulkemaan jokaisen eväitä mutustelevan asiakkaan perässä kassalle asti ja varmistaa, että ne nautitut tuotteet tulee maksettua?
 
"Linda"
No mä olen aina kysynyt myyjältä, voidaanko avata vesipullo, kun lapsella on jano. Aina on lupa saatu. Ei tehdä tästä asiasta nyt ongelmaa. Jos lapselle tai itsellesi tulee kova jano kaupassa, niin ottakaa se vesipullo hyllystä ja kysykää myyjältä lupa. Aina on se lupa saatu.
Kyllä voi olla turha aihe kinastella. KYSYKÄÄ MYYJÄLTÄ LUPA. Olen ihan satavarma, että aina tulette saamaan luvan sen vesipullon aikaisemiseen.
 
Viimeksi viimeviikonloppuna juotiin vettä kaupassa:
Oltiin leikkipuistossa paljon suunniteltua kauemmin ja mentiin sieltä ruokakauppaan. Lapset kiljuivat janoaan ja laitettiin vesipullot kärryyn. Sanoin ääneen itse lapsille, että odottakaa hetki, kun päästään kassalle. Meille tuli myyjä itse sanomaan, että anna vain lasten juoda vesi ja maksakaa sitten pullo kassalla.
 
[QUOTE="Linda";27304248]No mä olen aina kysynyt myyjältä, voidaanko avata vesipullo, kun lapsella on jano. Aina on lupa saatu. Ei tehdä tästä asiasta nyt ongelmaa. Jos lapselle tai itsellesi tulee kova jano kaupassa, niin ottakaa se vesipullo hyllystä ja kysykää myyjältä lupa. Aina on se lupa saatu.
Kyllä voi olla turha aihe kinastella. KYSYKÄÄ MYYJÄLTÄ LUPA. Olen ihan satavarma, että aina tulette saamaan luvan sen vesipullon aikaisemiseen.[/QUOTE]

samalla kun kysyy myyjältä lupaa, voi sen vesipullon maksaa kätevästi kassalla ;)
 
Mikä siinä on niin vaikeaa odottaa sinne kassalle asti, ja opettaa lapsellekin kärsivällisyyttä? Käytöstavoista puhumattakaan. Kukaan ei Suomessa kuole janoon tai nälkään jos joutuu odottamaan 15 min. Ei edes lapset.
Ihan totta tämäkin. Toisaalta jos pitää tehdä isommat ostokset ja on kova jano, niin ei se nyt ole mikään iso ongelma mennä kysymään henkilökunnalta lupaa vesipullon aikaisemiseen.

On myös ihan eri asia antaa lapsen mussuttaa karkkia, suklaata tai pullapitkoa sielä kaupassa, kuin se, että luvan kanssa juo vettä janoonsa.
 
"Mari"
Vaikka yritän järjestää päivät ja viikot niin, että nälkäisen lapsen kanssa ei tarvitsisi lähteä kauppaan, niin aina se ei onnistu.

Jos haen lapsen päiväkodista 16.30 ja joudun menemään kaupan kautta ennen kun menen kotiin ruoanlaittoon, niin lapsella on HUUTAVA nälkä. En tosiaan ymmärrä mitä kamalaa siinä on, että annan irtomyynnistä valituista ja punnituista karjanlanpiirakoista yhden lapselle jo kaupassa ja säästän loput kotiin. Olenpa joskus jopa avannut Reissumies pussin ja antanut sieltä yhden leivän lapselle kouraan.
 
kanttis
Mä olin tosi nolona, kun ihan aikuinen ystäväni "osti" karjalanpiirakan ja söi sen sitten kaupassa ennen kassaa. En vieläkään tajua, että miksi ei sitä viittä minuuttia olisi jaksanut odottaa, kun diabeetikko ei ole kyseessä.

Taaperolle meillä on omat naksut ja vesipullo aina mukana pakattuina omiin eväslaatikoihin, jotta eivät voi sekoittua kaupan tuotteisiin.
 
"Martta"
Me käydään täällä Vaasassa keskustan Citarissa ruokakaupassa. Sielä on usein jopa 20min jonot kassalle ja joskus pitemmätkin. Meillä ei ole vielä ikinä tarvinnut avata sitä pulloa kaupassa, mutta jos tilanne tulisi, niin en näe ongelmaa kysyä lupaa. Nää on aika ääritapauksia, mutta esim. meillä on viikonloppuna synttärit. Perjantaina sielä ruokakaupassa varmasti vierähtää kauan, koska pitää ajan kanssa miettiä ja hakea kaikenlaista. Mennään sinne suoraan eskarista. Joten jos tyttö rupeaa valittamaan janoaan tai itselleni tulee kova jano sielä kaupassa, niin todellakin menen myyjältä kysymään onko ok, jos juon vettä pullosta ja maksan kassalla. Miksi helvet*** tästä pitää tehdä niin kauhean vaikeaa?! Helpointa se olisi tehdä juuri näin, kuin jättää osa jo kärryyn laitetuista ostoksista kauppaan ja mennä kassalle puoleksi tunniksi jonottamaan ja sitten takaisin kauppaan.
Kyse on VESIPULLOSTA?!?! JOS lupaa ei juomiseen saa, niin se on eri asia tottakai.

Taitaa tämä asia nyt vaivata enemmän kyylämammoja, kuin itse kauppaa.
 

Yhteistyössä