Miten muiden ekaluokkalaisten koulu sujuu nyt tässä vaiheessa?

  • Viestiketjun aloittaja "Inka"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Kuulostaa oudolta. Eihän ekaluokkalaisen tässä vaiheessa tarvi osata kaikkea. Ihan ihme touhua, kun koko ajan vaaditaan enempi ja enempi nuorempana. Meillä ope sanoi, että luokassa melki kaikki lukee, mutta ei tarvi osata. Mitään kiirettä ei ole ja niinku ei olekkaan. AP:lle voimia ja parasta mitä voit lapsesi kanssa tehdä on keskustella ja tsempata lasta kertomalla ettei kaikkea tarvi heti osata. Ja voisko kysymys olla väsymyksestä? meillä ekaluokkalainen on hyvin menestynyt, mutta todella väsynyt ja kiukkuinen kotona. Eka luokan aloitus on lapselle iso asia ja kaikkea voi tulla vastaan. Ja tuskin asiat kuitenkaan on niin huonosti mitä annettu ymmärtää. Olisko joku vaihe vain menos.... tsemppiä.
 
"kukin tyylillään"
Poika lukee meillä sanoja ihan selkeästi esim. Uu-ni, a-na-nas jne. Kirjoittaa sanelusta esim. Sana naa-li, niin kirjoittaa sen na-li ja tämä kai se ongelma on tai sitten kirjoittaa miten sattuu sen sanan. Opettaja todella huolissaan. He eivät kuulema kohta enää tiedä mitä tehdä.
No sitten pätevämpää eka-luokan opea kehiin. Nuo vaatimuksethan on ihan kohtuuttomia. Vertaan tässä nyt omaan sujuvasti lukevaan ekaluokkalaiseeni, joka kuitenkin saattaa ihan hyvin kirjoittaa na-li tai saap-aat. Noita ei vielä tarvitse osatakaan!
 
,,
Meillä ekaluokkalinen ei selviä vielä kaksi kirjaimisista tavuistakaan. Ei taida kunnolla osata vielä kaikkia kirjaimiakaan. Matikka sujuu hienosti samoin muut taidot.

Käy erityisopettajalla silloin tällöin, tekee lukuläksyjä silloin kun muutkin (eli ei joka päivä) ja ekapeliä ollaan ihan omasta aloitteesta pelattu muutaman kerran. Ei mitään negatiivista ole koulusta tullut.

Jos opettaja moittisi ottaisin taatusti yhteyttä erityisopettajaan ja rehtoriin. Ei ekaluokkalaista saa tuolla tavalla lytistää. Ekan keväällä jos ei osaa lukea, sitten mietitään että tuplataanko vai ei.
 
"röyhkeä koira"
En lukenut kuin ensimmäiset viestit.

Haluan vaan sanoa, että opettaja on hölmö! Älä mene mukaan siihen touhuun. Iloitkaa siitä mitä lapsi on oppinut. Se on tässä vaiheessa ihan riittävästi.
 
vasdsdasd
Meillä suurin ongelma on tylsistyminen. Lapsi osaa lukea, osaa myös tavuttaa. Matikassakaan ei ole tullut vielä eteen mitään, mitä ei vielä tietäisi. Pelkään, että lapsi oppii laiskaksi. Tekee jonkin verran huolimattomuusvirheitä. Ei siis oikeasti keskity läksyihin sen vertaa, että katsoisi oliko lasku 5+2 vai 5-2. Saanut vähän palautetta siitäkin, että käsiala on vähän vauhdikasta, eli ei keskity tekemisiinsä. Minä sitten kotona tarkastan läksyt ja pistän kirjoittamaan uusiksi, jos on huolimattomuuksia.

Haasteet meillä liittyy koulunkäynnissä siihen, että uskaltaisi hyvillä mielin kulkea yksin kouluun ja olla yksin kotona. Jännittää vieläkin kovasti. Toinen juttu on tavaroista huolehtiminen. Millon on sateenvarjo unohtunut koulun naulakkoon, millon sormikkaat. Lisäksi lapsen on kamalan vaikea uskoa, että ne ulkohousut ja takki pidetään päällä, vaikka vähän aurinko lokakuussa paistaisikin...

Aika erikoisen kuulonen tilanne ap:n lapsella. Tai ehkä erikoinen tilanne ei ole lapsen vaan opettajan päässä. Toivottavasti ilmapiiri ei ole luokassa sellainen, että lapsi kokee huonommuutta tai paineita. Faktahan sekin on, että jos luokka on tosi kovatasoinen, sellainen normaalitasoinen oppilas kokee helposti olevansa surkea. Munkin luokallani oli yläasteella usempi kympin keskiarvolla. Arvaa oliko mun 9.5 mun mielestäni yhtään mitään siihen verrattuna? On kamalan vaikeaa olla vertaamatta itseään muihin.

Tsempit! Älä tee tästä liian isoa möykkyä itsellesikään.
 
1-2:n ope
Siis mitä ihmettä täällä puhutaan?

Olen eka-tokqaluokan opettaja. Olemme menossa e-kirjaimessa, käytössä Pikkumetsän Aapinen. Luokastani 2 osasi lukea kouluun tullessaan, muut osasivat kirjaimet, kuka mitenkin. Tällä hetkellä nämä ei-lukevat osaavat yhdistellä jo käytyjä äänteitä (a, i, o, u, n, t, s) toisiinta ja lukevat tavuja. Erityisopettajan kanssa tehdään yhteistyötä, eikä kenenkään suhteen ole todellakaan tässä vaiheessa huolestuttu! Nyt en ymmärrä alkuunkaan ap:n lapsen opettajia. Mikä ihmeen kiire siellä on? Poikahan on editynyt keskitasoa paremmin. Aivan käsittämätöntä nuo puheet luetunymmärtämisistä, nehän vasta opettelee lukemaan, miten he voisivat ymmärtää lukemaansa kun lukevat vasta tavuja! Kannattaa tutustua 1-luokan opsiin. Siellä sanotaan, että lukutaito saavutetaan 1-luokan aikana, ei ennen syyslomaa. En myöskään lähtisi vertaamaan matematiikan taitoihin tässä vaiheessa, koska matikassa opetellaan vasta piirtämään numeroita ja laskemaan yksinkertaisia yhteen- ja vähennyslaskuja, joita on tehty jo koko eskarivuosi.

Mietin pitkään, onko aloituksessa virhe, että siinä pitäisi lukea "tokaluokkalaisten". Ihan oikeasti ap, en voi ymmärtää noiden opettajien touhua lainkaan. Ja uskallan sanoa, että kaikki tuntemani alkuopettajat ovat samaa mieltä kanssani.
 
Aapp
Siis mitä ihmettä täällä puhutaan?

Olen eka-tokqaluokan opettaja. Olemme menossa e-kirjaimessa, käytössä Pikkumetsän Aapinen. Luokastani 2 osasi lukea kouluun tullessaan, muut osasivat kirjaimet, kuka mitenkin. Tällä hetkellä nämä ei-lukevat osaavat yhdistellä jo käytyjä äänteitä (a, i, o, u, n, t, s) toisiinta ja lukevat tavuja. Erityisopettajan kanssa tehdään yhteistyötä, eikä kenenkään suhteen ole todellakaan tässä vaiheessa huolestuttu! Nyt en ymmärrä alkuunkaan ap:n lapsen opettajia. Mikä ihmeen kiire siellä on? Poikahan on editynyt keskitasoa paremmin. Aivan käsittämätöntä nuo puheet luetunymmärtämisistä, nehän vasta opettelee lukemaan, miten he voisivat ymmärtää lukemaansa kun lukevat vasta tavuja! Kannattaa tutustua 1-luokan opsiin. Siellä sanotaan, että lukutaito saavutetaan 1-luokan aikana, ei ennen syyslomaa. En myöskään lähtisi vertaamaan matematiikan taitoihin tässä vaiheessa, koska matikassa opetellaan vasta piirtämään numeroita ja laskemaan yksinkertaisia yhteen- ja vähennyslaskuja, joita on tehty jo koko eskarivuosi.

Mietin pitkään, onko aloituksessa virhe, että siinä pitäisi lukea "tokaluokkalaisten". Ihan oikeasti ap, en voi ymmärtää noiden opettajien touhua lainkaan. Ja uskallan sanoa, että kaikki tuntemani alkuopettajat ovat samaa mieltä kanssani.

Puhun todellakin ekaluokkalaisesta, joka on käynyt koulua muutaman kuukauden. Itse asiassa koulua oli käyty pari viikkoa niin poika oli jo tukiopetuksessa, mikä on tietysti tosi hyvä, mutta mutta. En saa enää nukuttuakaan tämän asian takia ja nyt vielä vähemmän. Kaikkeni teen ja muuta en enää voi.
 
1-2:n ope
Puhun todellakin ekaluokkalaisesta, joka on käynyt koulua muutaman kuukauden. Itse asiassa koulua oli käyty pari viikkoa niin poika oli jo tukiopetuksessa, mikä on tietysti tosi hyvä, mutta mutta. En saa enää nukuttuakaan tämän asian takia ja nyt vielä vähemmän. Kaikkeni teen ja muuta en enää voi.
Käsittämätöntä. Itse olen suunnitellut aloittavani tukiopetuksen vasta syysloman jälkeen. Nyt kyllä poikasi opettajalla on suhteellisuudentaju kokonaan kadonnut. Voisiko olla, että hänellä on ollut peräkkäisinä vuosina sellaisia luokkia, jossa kaikki on osanneet lukea? Tai milloin hän ylipäätään on opettanut viimeksi ekaluokkalaisia? Aloin pohtia, että vaikka kerroit hänen olevan kokenut ja jo iäkäskin, se ei tosita yhtään mitään. Jos on esim opettanut viimeiset 5 vuotta ylempiä luokkia, voi olla, että ekaluokan jutut on painuneet unohduksiin. Ja (näin tiskin tältä puolen uskaltanen sanoa), että jos on koulussa vaikutuvaltainen tapaus, saattaa puhua erkankin pään pyörälle ja saada tämän vakuuttuneeksi, että pojallasi olisi muka jotain vaikeuksia. Usko minua, tuo hänen touhunsa on aivan päätöntä!

Nyt otat yhteyttä erityisopettajaan, kerrot ajatuksistasi, kerrot keskustelleesi muiden alkuopettajien kanssa (älä mainitse kaksplussaa :D ) ja pyydät eo:n todellisen mielipiteen ja näkemyksen asiasta. Ja kerrot myös mielipiteesi siitä, että saat(te) vain moitteita, ei kannustusta tai kehuja. Jos erityisope ei tule yhtään vastaan, ota yhteys rehtoriin ja kerro asiallisesti, mikä mielestäsi mättää.

Sanon vielä kerran, että poikasi opettajan touhu on nyt ihan pielessä. Poikasi osaa jo nyt enemmän kuin tarvisi - ei tarvitse osata vielä kuin ne kirjaimet ja äänteet jotka on käyty läpi, ja niiden yhdistelyn tavuiksi. Ei todellakaan muuta. Nuku rauhassa, ja huomenna yhteys kouluun! Tsemppiä!!
 
Rauhoitu
Poika lukee meillä sanoja ihan selkeästi esim. Uu-ni, a-na-nas jne. Kirjoittaa sanelusta esim. Sana naa-li, niin kirjoittaa sen na-li ja tämä kai se ongelma on tai sitten kirjoittaa miten sattuu sen sanan. Opettaja todella huolissaan. He eivät kuulema kohta enää tiedä mitä tehdä.
No justhan se koulu alkoi!
Jos olet tosissasi etkä provoile, niin sitten taitaa vain tämä opettaja sinua kiusata. Kysypä siltä, miksi opetus on niin huonotasoista, ettei lapsi opi lukemaan? Voi niitä opejenkin sanomisia hieman kyseenalaistaa.
 
Aapp
Käsittämätöntä. Itse olen suunnitellut aloittavani tukiopetuksen vasta syysloman jälkeen. Nyt kyllä poikasi opettajalla on suhteellisuudentaju kokonaan kadonnut. Voisiko olla, että hänellä on ollut peräkkäisinä vuosina sellaisia luokkia, jossa kaikki on osanneet lukea? Tai milloin hän ylipäätään on opettanut viimeksi ekaluokkalaisia? Aloin pohtia, että vaikka kerroit hänen olevan kokenut ja jo iäkäskin, se ei tosita yhtään mitään. Jos on esim opettanut viimeiset 5 vuotta ylempiä luokkia, voi olla, että ekaluokan jutut on painuneet unohduksiin. Ja (näin tiskin tältä puolen uskaltanen sanoa), että jos on koulussa vaikutuvaltainen tapaus, saattaa puhua erkankin pään pyörälle ja saada tämän vakuuttuneeksi, että pojallasi olisi muka jotain vaikeuksia. Usko minua, tuo hänen touhunsa on aivan päätöntä!

Nyt otat yhteyttä erityisopettajaan, kerrot ajatuksistasi, kerrot keskustelleesi muiden alkuopettajien kanssa (älä mainitse kaksplussaa :D ) ja pyydät eo:n todellisen mielipiteen ja näkemyksen asiasta. Ja kerrot myös mielipiteesi siitä, että saat(te) vain moitteita, ei kannustusta tai kehuja. Jos erityisope ei tule yhtään vastaan, ota yhteys rehtoriin ja kerro asiallisesti, mikä mielestäsi mättää.

Sanon vielä kerran, että poikasi opettajan touhu on nyt ihan pielessä. Poikasi osaa jo nyt enemmän kuin tarvisi - ei tarvitse osata vielä kuin ne kirjaimet ja äänteet jotka on käyty läpi, ja niiden yhdistelyn tavuiksi. Ei todellakaan muuta. Nuku rauhassa, ja huomenna yhteys kouluun! Tsemppiä!!
Kiitos! Yritän rauhoittua. Tahti on ollut vaan niin huima, että itse olen ihan poikki saati sitten poika, joka on kuitenkin vielä pieni ja koulun aloitus muutenkin ollut hänelle hyvin iso juttu, koska on hiljainen, ei hirveän sosiaalinen ja joutui toiselle luokalle kuin eskarikaverinsa. Pari tyttöä tuli samalle luokalle, onneksi. Yhtään ei ajatella, että toisille tämä kouluympäristö on jo nin iso muutos, että siihen sopeutumiseen menee jo pari kuukautta helposti. Olen ollut niin iloinem. Että poika on löytänyt kavereita, leikkii muiden kanssa, kulkee kouluun itse, pitää huolen tavaroistaan, on innostunut ja menee kouluun mielellään.
 
erään ammattilaisen näkökulma
Ainoa asia, joka tuossa tilanteessa laittaa ammattilaisena ihmettelemään, on se, miksi lukeminen ei jo suju, jos matikka sujuu erinomaisesti ja muut koululaisen taidot ovat hanskassa. Todella harvoin tuota tulee vastaan. Itse lukutaito lukuvuoden ajankohtaan nähden mahtuu hyvin normaalihajontaan, mutta lukutaidon taso pojan muuhun tasoon nähden ei. Epäilen, että siksi poikaa tuetaan jo nyt näin vahvasti.

Mutta jos lukutaitoa tuetaan pelkästään siksi, että muut osaavat jo lukea, on nyt jollain hiukan kiire. Itselläni ei ole tapana verrata oppilasta muihin oppilaisiin, vaan oppilaan omiin taitoihin ja edellytyksiin sekä lukuvuoden oppimistavoitteisiin.
Ainakin näin monen vuoden erityisopettajan avustajana voin sanoa, että LuKi-vaikeus on eriasia, kuin matematiikan hallitseminen. Ainakin minun kohdalleni osuneet erityisryhmässä olleet lapset pärjäsivät matematiikan alueella paremmin, vaikka kirjoittaminen ja lukeminen tuottivatkin vaikeuksia. Tai, jos ongelmia on tuottanut matematiikka, niin kirjoittaminen sekä lukeminen on ihan normaalilla tasolla. Erityislapset ovat sitten asia erikseen.

Omassa pienryhmässäni on monia eritasoisia oppilaita. Yleisin on kuitenki LuKi-vaikeus sen kaikessa muodossaan. EKAPELI on loistava tapa auttaa pientä koululaista hahmottamaan kirjaimia sekä erilaisia tavuja hauskan pelin kera. Kyseinen peli on monella erityisopettajalla käytössä. Pelin tasoja on erilaisia ja lapsi keskittyy kuulemaansa. Peli on ihan ilmainen ja on auttanut monia lapsia. (Myös omia) Suosittelen!
 
"Vieras"
Samaa mieltä kuin toisetkin. Tarvitsette selvennystä, miksi lapsi lapsi on tukiopetuksessa ja yhteisen sopimuksen, minkä verran lapsi tarvitsee harjoittelua kotiharjoittrlua. Esim 1/2 t päivä tai mitä sitten sovittekin. Nyt harjoittelette liikaa ja siitä on vaan haittaa. Keksikää muuta ajattelemista vapaa-ajalle. Vaikka metsään tarpomaan tai uimahalliin polskimaan.

Onko lapsella normaali kuulo? Yksityiselle korvalääkärille pääsee ilman lähetettä. Yksityiselle kuulontutkijalla pääsee myös, jos on korvalääkärin lähete, saa kelakorvauksen.

Muistakaa nauttia syyslomasta!
 
aapp
[QUOTE="Vieras";27297723]Samaa mieltä kuin toisetkin. Tarvitsette selvennystä, miksi lapsi lapsi on tukiopetuksessa ja yhteisen sopimuksen, minkä verran lapsi tarvitsee harjoittelua kotiharjoittrlua. Esim 1/2 t päivä tai mitä sitten sovittekin. Nyt harjoittelette liikaa ja siitä on vaan haittaa. Keksikää muuta ajattelemista vapaa-ajalle. Vaikka metsään tarpomaan tai uimahalliin polskimaan.

Onko lapsella normaali kuulo? Yksityiselle korvalääkärille pääsee ilman lähetettä. Yksityiselle kuulontutkijalla pääsee myös, jos on korvalääkärin lähete, saa kelakorvauksen.

Muistakaa nauttia syyslomasta![/QUOTE]

kuulo on normaali. Ainakin kouluuntulotarkastuksessa oli. Huomenna mennään lääkärille, joten siellä otetaan tuo kuulo vielä. Kuulo ja näkö on hänellä ollut hyvä, mutta korvatulehduksia on kyllä ollut. Näiden takia ollaan käyty yksityisellä ja ihan korvalääkärillä.

Tänään tehtiin aamulla harjoituksia ja poika osasi hyvin ja luki jo sellaisia sanoja, joissa oli äätä ja öötäkin, vaikka niitä ei ole harjoiteltu vielä paremmin. Samoin muidosti paperikirjaimista sanoja kun sanoin äänen sanan. Esim. sanoin uuni ja hän kirjoitti paperikirjaimista sanan uuni. En tajua miten hän voi tällä osaamisella olla kaikkein heikoin!?
 
tulin juuri oman ekaluokkalaisen vanhempainvartista, tyttö ei osaa lukea, osaa kirjaimet ja jonkin verran jo muodostaa tavuja, opettajan mielestä ihan normaali ekaluokkalainen siis.
Matematiikassa sit on hyvä, sai ensimmäisestä kokeesta kiitettävän arvosanan.
Tehtävien tekemisessä vielä harjoittelemista, välillä tuppaa kyllästymään tekemiseen.

ja näillä perusteilla kuitenkin mukava ja innokas ekaluokkalainen jonka asioissa ei ole mitään huolestuttavaa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;27300314:
tulin juuri oman ekaluokkalaisen vanhempainvartista, tyttö ei osaa lukea, osaa kirjaimet ja jonkin verran jo muodostaa tavuja, opettajan mielestä ihan normaali ekaluokkalainen siis.
Matematiikassa sit on hyvä, sai ensimmäisestä kokeesta kiitettävän arvosanan.
Tehtävien tekemisessä vielä harjoittelemista, välillä tuppaa kyllästymään tekemiseen.

ja näillä perusteilla kuitenkin mukava ja innokas ekaluokkalainen jonka asioissa ei ole mitään huolestuttavaa..
näin meilläkin ekaluokkalainen poika. Osaa jo muodostaa tavuista sanoja. Matikassa hyvä. Opettaja huolissaan :/ Näyttää olevan aika erilaista hajontaa tässä ketjussa.
 
kuulostaa
tuo ap:n lapsen opettaja käsittämättömän epäpätevältä kommentteineen. Hänen tehtävänään on opettaa ekaluokkaista lukemaan ja kirjoittamaan eikä olettaa että lapset ne asiat jo osaavat valmiiksi. Eikä lytätä lasta ja vanhempia asiattomilla kommenteilla.

Ap:nä kääntyisin todellakin erityisopen puoleen ja pyytäisin keskustelua tilanteesta. Jos erityisopella on perusteltua huolta lapsesta, niin siihen suhtautuisin vakavammin (vaikka yhtään enempää et asioihin voikaan kotoa käsin vaikuttaa). Mutta jos erityisope on kertomasi mukaan antanut positiivista palautetta niin tuskin hänellä silloin on suurta huolta? Jospa hän saisi opettajan ymmärtämään tehtävänsä?

Onko mahdollista saada lasta siirrettyä rinnakkaisluokalle?
 
"Vieras"
kuulo on normaali. Ainakin kouluuntulotarkastuksessa oli. Huomenna mennään lääkärille, joten siellä otetaan tuo kuulo vielä. Kuulo ja näkö on hänellä ollut hyvä, mutta korvatulehduksia on kyllä ollut. Näiden takia ollaan käyty yksityisellä ja ihan korvalääkärillä.

Tänään tehtiin aamulla harjoituksia ja poika osasi hyvin ja luki jo sellaisia sanoja, joissa oli äätä ja öötäkin, vaikka niitä ei ole harjoiteltu vielä paremmin. Samoin muidosti paperikirjaimista sanoja kun sanoin äänen sanan. Esim. sanoin uuni ja hän kirjoitti paperikirjaimista sanan uuni. En tajua miten hän voi tällä osaamisella olla kaikkein heikoin!?
Erikoista totta tosiaan. Taitavahan poika on.
 
Mä sinuna soittaisin johonkin ... koulutoimeen kai ja selvittäisin mitä ton ikäisenä pitää osata. En enää muista mitä oma poikani tuon ikäisenä osasi (eipä kovinkaan paljoa varmaankaan) mutta täällä on ilmeisesti monta ekaluokkalaisen äitiä joiden lapset osaavat muutamia kirjaimia ja pieniä tavuja. Ihan liikaa läksyjä sun lapsella ja samalla sitten sullakin. Oon edelleen sitä mieltä että ope ei jotenkin ymmärrä mitä pitää osata ja mitä vasta harjoitellaan. Jos on unohtanu että lapset on vasta ekalla eivätkä tokalla ;).
 
Sun pojalla on varmaan sama ope kuin oli mun pojalla aikoinaan. Tosi ikävää. Tee kaikkesi että itse motivoit ja kannustat ja kehut poikaa! Jos luokkaan osuu iso osa jo hyvin lukevia lapsia voi olla että jotkut opet etenevät liikaa niiden parempien tahdissa.
Toivon sinulle voimia ja ota mieluummin liian helposti yhteyttä rehtoriin tai erityisopettajaan sen sijaan että uhraisit lapsesi pakotettuun oppimiseen nopeimpien tahdissa.
Meillä aloitti pienin tänä vuonna ekaluokan ja aloitus oli erilainen. Kaksi reppuluokkaa jaetaan kolmeen/neljään ryhmään äidinkielen ja matematiikan opetuksessa. Tälläinen joustava alku takaa kaikille mielekkään oman tasoisen opetuksen.
Lisäksi homma on hoidettu niin hienosti että ainakaan vielä lapset eivät ymmärrä ryhmäjakojen perusteita.
 
Viimeksi muokattu:
"lukia"
Meillä poikä lue viel yhtään.Opetaja sano ei viel kiire ja vastahan ollaan opeteltu 4kirjainta.Olen kyl huolissaan kun poika ei viel yhtaään lue.Ma ekalla täyttäälokakuun 24 päivä 7 eikeillä on 8v.poika joka ei ihan viel lue.Itse opin lukemaan jo ekalla ja arvauksella.Erityis opettaja sano et vanhempien olisi hyvä opettaa kotona lasta lukemaan,miten opetat kun ei oo hajuakaan miten tänäpäivänä luetaan.Onko missään äänikirjeitä jossa opetetaan tänäpäivänä lukemaan?
 
"vieras"
Ihan oikeasti. Pojassasi ei noiden tietojen perusteella ole mitään vikaa. Ihme vouhottajalta tuo opettaja kuulostaa. Samantasoiset taidot (kuin kuvailit) on meidänkin tytöllä, opiskelee välillä erityisopettajan johdolla, mutta kukaan ei ole ilmaissut huolestumistaan.
 
hyvin tietenkin
Hyvin sujuu, tyttö oppi lukemaan/kirjoittamaan jo eskarissa. opettaja kehui tyttöä tolkuksi ja reippaaksi, mistään ei tarvi olla huolissaan, on hyvää piirtämään, matikka sujuu jne.
 
"lukia"
Meil poika osaa hyvin laskea ja innostunnut matikasta.Kirjoittaa oman nimen jo 4v.mallista kirjoittaa monesti osaa numerot ja kirjaimet tehdä.Erityisope antaa tukiopetusta R kanssa kun ei ossaa viel sanoo olleskaa.Muuten reipas pikkumies.
 

Yhteistyössä