Miten muiden ekaluokkalaisten koulu sujuu nyt tässä vaiheessa?

  • Viestiketjun aloittaja "Inka"
  • Ensimmäinen viesti
"Inka"
Opettajan kanssa tänään keskustelu ja pojalla suuria hankaluuksia lukemisessa ja kirjoittamisessa. Ollut tukiopetuksessa ja erityisopettajan kanssa harjoitelleet jo yli kuukauden. Lukee sanoja, kaksitavuisia ihan ok ja kirjoittaa hiukan. Kuulunymmärtäminen hankalaa eli kirjoittaminen kuullun perusteella ja kolmitavuiset sanat. Olen ollut Wilmassa opettajan kanssa yhteydessä sekä erityisopettajan, nyt kaksi kuukautta eikä me olla tajuttu, että asiat nyt noin pielessä on. Minusta kotiharjoittelu on mennyt tosi hyvin ( joka päivä harjoitellaan kotona ) ja edistynyt ihan hirveästi. Siltikin opettaja sanoi, että poika on kaikkein heikonlenkki koko luokassa. Itkuhan minulta sitten pääsi. Matikassa tosi hyvä, käytös erittäin hyvä, hiljainen, joten tuntiaktiivisuus voisi olla parempi. Olen ihan epätoivoinen. Vertaistukea kiitos! En ole edes tajunnut, että nyt pitää jo osata kaikki asiat! Mitä me ollaan tehty väärin?
 
aapp
[QUOTE="vieras";27295864]Tee aloitus uudella otsikolla. Tuo on semmoinen lässynlässyn -otsikko, johon ei tartuta. Laita vaikka että Apua! Vertaistukea lapsen kouluvaikeuksiin tms.[/QUOTE]

no tartuithan sinäkin?
 
"Millis"
Ette te ole tehneet mitään väärin. Otatte nyt vastaan kaiken avun, mitä saatavilla on, ja elätte viikko kerrallaan. Muistakaa antaa kotona pojalle onnistumisen kokemuksia. Kehukaa, paijatkaa ja kaikkea. Voimia äidillekin.

Meillä ekaluokkalainen lukee, mutta jättää tavaransa minne sattuu. Sellainen huoleton hulivili.
 
ekaluokkalaisen pitää tässä kohtaa osata ne kirjaimet mitä on käyty ja vähän tajuta miten niistä yhdistyy tavuja. se, että muu luokka on edellä aikaansa ei muuta ekaluokan opetussuunnitelmaa taikka tavoitteita mitenkään.

et liene viestisi kanssa tosissasi, harmi jos siitä joku kuitenkin oman ekaluokkalaisensa osaamistasosta turhaan pelästyy.
 
aapp
[QUOTE="Millis";27295889]Ette te ole tehneet mitään väärin. Otatte nyt vastaan kaiken avun, mitä saatavilla on, ja elätte viikko kerrallaan. Muistakaa antaa kotona pojalle onnistumisen kokemuksia. Kehukaa, paijatkaa ja kaikkea. Voimia äidillekin.

Meillä ekaluokkalainen lukee, mutta jättää tavaransa minne sattuu. Sellainen huoleton hulivili.[/QUOTE]

en voi tajuta miten tämä ottaakin niin koville. Varsinkin kun on esikoisesta kysymys. Oli kuin märkä rätti olisi paiskattu päin naamaa. Varsinkin kun eskari sujui loistavasti ja aina tuli vaan kehuja miten fiksu poika on ja matemaattisesti lahjakas! kehumme kyllä poikaa aina ja ollaan kehuttu. Annan aikaani, koska olen kotona. Saa levätä, harjoitellaan, olen läsnä. Tuntuu vaan, että nyt katkesi itseltäni jaksaminen ja itken vaan! Pahinta kun ei täällä ole meillä mitään tukiverkkoa mihin tukea eli isovanhemmat pitkän matkan päässä. Voisi hiukan jakaa tätä kaikkea. Itse alan olla ihan poikki.
 
vieras*
Taitaa opettaja itse olla se heikoin lenkki (ja ikävällä asenteella liikenteessä). Kyseesä eka luokka ja koulua käyty vasta 2 kk.

"Siltikin opettaja sanoi, että poika on kaikkein heikonlenkki koko luokassa."
 
aapp
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;27295914:
siis ekaluokkalainen joka osaa jo jonkun verran lukea ja kirjoittaa tässä vaiheessa ja sun mielestä asiat on huonosti? (tai opettajan mielestä?)
minusta me ollaan edistytty hienosti ja kyllä hän osaa jo tavuja ja kirjaimet ja yhdistää niitä jne. mutta opettaja on tuota mieltä, että pulassa pian ollaan jos ei parannusta piean tapahdu. Melkein koko muu luokka osaa lukea ( osa osannut jo eskarissa ) osa todella sujuvasti, osa hiukan huonommin ja pari ( mukaan lukien meidän poika ) ei sitten osaa vielä lukea kovin paljon. Onkohan täällä sitten vaatimustaso korkeampi?
 
aapp
ekaluokkalaisen pitää tässä kohtaa osata ne kirjaimet mitä on käyty ja vähän tajuta miten niistä yhdistyy tavuja. se, että muu luokka on edellä aikaansa ei muuta ekaluokan opetussuunnitelmaa taikka tavoitteita mitenkään.

et liene viestisi kanssa tosissasi, harmi jos siitä joku kuitenkin oman ekaluokkalaisensa osaamistasosta turhaan pelästyy.
Kyllä hän nuo osaa, mutta sanelut menee huonosti ja siihen opettaja eniten puuttuikin. Kyllä minä lastani rakasta ja häneen luotan, mutta opettaja oli ihan oikeasti todella huolissaan.
 
minusta me ollaan edistytty hienosti ja kyllä hän osaa jo tavuja ja kirjaimet ja yhdistää niitä jne. mutta opettaja on tuota mieltä, että pulassa pian ollaan jos ei parannusta piean tapahdu. Melkein koko muu luokka osaa lukea ( osa osannut jo eskarissa ) osa todella sujuvasti, osa hiukan huonommin ja pari ( mukaan lukien meidän poika ) ei sitten osaa vielä lukea kovin paljon. Onkohan täällä sitten vaatimustaso korkeampi?
no itseasiassa meillä opettaja just kertoi vanhempainillassa et nämä lapset jotka on oppineet itsekseen lukemaan jo ennen koulua eivät sitten niin helposti opikkaan kaikkia taitoja lukemisessa ja kirjoittamisessa ja on tehty tutkimus et yleensä 2.lk aikana lukemisen taidossa nämä myöhemmin oppineet ohittavatkin nämä aiemmin oppineet.

relaa hyvä ihminen ja anna sen lapsen oppia omaan tahtiinsa.
 
"Mira"
Mikäs aapinen teillä on käytössä? Nimittäin meillä lapsen koulussa on ainakin sellainen, jossa kappaleet on jaettu kolmeen osaan tason mukaan eli jo lukemaan osaaville, vähän tavuja osaaville ja ihan alusta aloitteleville. Jo lukemaan osaavien ryhmässä taitaa olla 2-3, kun muu osa luokasta on noissa kahdessa ryhmässä.

Se, mitä kerrot, kuulostaa kyllä oudolta sen perusteella, mitä itse tiedän käytännöistä ekalla luokalla.
 
"Lissu"
Mikäs on erityisopettajan näkemys asiassa? Mä haluaisin nyt kyllä muidenkin mielipiteitä, kuin tuon yhden opettajan.

Meille juuri vanhempainillassa sanottiin että ei mitään hätää jos lukeminen ei vielä suju, joillakin kuulemma vasta keväällä loksahtaa palikat kohdalleen lukemisen kanssa ja se on ihan ok.
 
rröhömn
Meidän tyttö oppi lukemaan kunnolla vasta tokan luokan keväällä...ja aika takkuamista muutenkin koko koulun alku. Sitten kolmosella sai lukustipendin keväällä kun oli innostunut lukemaan ja luki mm kolme Harry Potteria ihan pienen ajan sisällä!
Aika jännä kommentti opettajalta, koska meillä ruvettiin huolestumaan vasta tokan luokan syksyllä (matikassa oli vaikeuksia kun oli paljon sanallisia tehtäviä...muuten koulu sujui ihan kohtalaisesti). Oli meidän 4s lapsi joten itse en kauheasti ottanut paineita kun vanhemmat sisaruksetkin olivat oppineet lukemaan hyvin eri aikaaan...
 
aapp
Höpsis.
Ope haahuilee.

Jos lapsi ei opi lukemaan maaliskuuhun mennessä niin sitten mietitään joko erityisapua lapselle tai opettajan vaihtoa.
Jahjakas lapsi ei muutu lahjattomaksi yhden syksyn mittaan...
Sitä juuri ihmettelnkin ja opettajallekin sanoi, että on se kumma, että lapsi loisti eskarissa aina. Ei koskaan mitään negatiivista tai sitä, että ei olisi osannut. Matikassa loistaa edelleen. Miten lapsi voi muuttua parissa kuukaudessa muka täysin lahjattomaksi?
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Valtakunnallisten kriteerien mukaan lukemisen pitää olla sujuvaa 2. luokan päättyessä. Meidän pojan opettaja sanoi aikanaan, että hänen (yli 20 vuoden) kokemuksen perusteella lähes kaikki lapset oppivat lukemaan ekan luokan jouluun mennessä. Kovin kummalta tuntuu, että lasta sanotaan heikoimmaksi lenkiksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Ainoa asia, joka tuossa tilanteessa laittaa ammattilaisena ihmettelemään, on se, miksi lukeminen ei jo suju, jos matikka sujuu erinomaisesti ja muut koululaisen taidot ovat hanskassa. Todella harvoin tuota tulee vastaan. Itse lukutaito lukuvuoden ajankohtaan nähden mahtuu hyvin normaalihajontaan, mutta lukutaidon taso pojan muuhun tasoon nähden ei. Epäilen, että siksi poikaa tuetaan jo nyt näin vahvasti.

Mutta jos lukutaitoa tuetaan pelkästään siksi, että muut osaavat jo lukea, on nyt jollain hiukan kiire. Itselläni ei ole tapana verrata oppilasta muihin oppilaisiin, vaan oppilaan omiin taitoihin ja edellytyksiin sekä lukuvuoden oppimistavoitteisiin.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Viime syksynä lapsen koulussa ekat luokat (2 kpl, yhteensä 40 lasta) yhdistettiin ja jaettiin uudelleen kolmeen eri ryhmään. Niihin jotka lukevat, niihin jotka melkein lukevat ja niihin jotaka eivät lue.

Ryhmät muodostettiin lukutuntien ajaksi, jokainen ryhmä pystyi etenemään oman osaamistason mukaisesti.
 
"mie"
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;27295987:
no itseasiassa meillä opettaja just kertoi vanhempainillassa et nämä lapset jotka on oppineet itsekseen lukemaan jo ennen koulua eivät sitten niin helposti opikkaan kaikkia taitoja lukemisessa ja kirjoittamisessa ja on tehty tutkimus et yleensä 2.lk aikana lukemisen taidossa nämä myöhemmin oppineet ohittavatkin nämä aiemmin oppineet.
Mistäs löytyy lähde tälle "tieteelliselle" tutkimukselle? Halusi varmaan vain lohduttaa niitä vanhempia, joiden mussukka ei ole oppinut kouluikään mennessä, tällä diipadaapa-jutullaan...
 
aapp
[QUOTE="Lissu";27296010]Mikäs on erityisopettajan näkemys asiassa? Mä haluaisin nyt kyllä muidenkin mielipiteitä, kuin tuon yhden opettajan.

Meille juuri vanhempainillassa sanottiin että ei mitään hätää jos lukeminen ei vielä suju, joillakin kuulemma vasta keväällä loksahtaa palikat kohdalleen lukemisen kanssa ja se on ihan ok.[/QUOTE]

erityisopettaja on laittanut hyvin positiivisia viestejä, siksi ehkä olinkin nyt niin järkyttynyt. Hiihtolomaan mennessä jos tilanne ei huomattavasti muutu niin aletaan puhua jo ekan tuplaamisesta :( enkä nyt sano, että se pahasta olisi, mutta olen luullut, että ekaluokka on sellaista opettelua ja jokainen oppii omaan tahtiinsa :( minulle tämä on ollut aivan kauheaa :( Tosin kai se tupolaaminenkin on ihan meidän päätös ja ihan kaikkea en kyllä niele!
 
"Mira"
[QUOTE="mie";27296047]Mistäs löytyy lähde tälle "tieteelliselle" tutkimukselle? Halusi varmaan vain lohduttaa niitä vanhempia, joiden mussukka ei ole oppinut kouluikään mennessä, tällä diipadaapa-jutullaan...[/QUOTE]

No minäkin olen kyllä kuullut ihan opettajilta, että ne, jotka osaavat lukea ennen kouluunmenoa, törmäävät sitten vaikeuksiin tavuttamisessa, eivätkä malttaisi millään niitä tavuja sitten opetella, joten kirjoittamisessa tulee hankaluuksia. Mut eihän tämä mikään "sääntö" tietty ole.
 
"Lissu"
erityisopettaja on laittanut hyvin positiivisia viestejä, siksi ehkä olinkin nyt niin järkyttynyt. Hiihtolomaan mennessä jos tilanne ei huomattavasti muutu niin aletaan puhua jo ekan tuplaamisesta :( enkä nyt sano, että se pahasta olisi, mutta olen luullut, että ekaluokka on sellaista opettelua ja jokainen oppii omaan tahtiinsa :( minulle tämä on ollut aivan kauheaa :( Tosin kai se tupolaaminenkin on ihan meidän päätös ja ihan kaikkea en kyllä niele!
Jos tuo luokanopettaja on yksin mielipiteensä kanssa, niin älkää mihin tahansa suostuko. Jos erityisopettaja on samaa mieltä opettajan kanssa niin sitten eri juttu. Hiihtolomaan on pitkä aika ja poika ehtii hyvin oppia ennen sitä, ellei hänelle kasata liikaa paineita asiasta. Luota poikaasi ja ota rennosti, kuulostaa siltä ettei ole aihetta huoleen. :)
 
"Lissu"
[QUOTE="Mira";27296067]No minäkin olen kyllä kuullut ihan opettajilta, että ne, jotka osaavat lukea ennen kouluunmenoa, törmäävät sitten vaikeuksiin tavuttamisessa, eivätkä malttaisi millään niitä tavuja sitten opetella, joten kirjoittamisessa tulee hankaluuksia. Mut eihän tämä mikään "sääntö" tietty ole.[/QUOTE]

Samasta ilmiöstä olen minäkin kuullut.
 
[QUOTE="mie";27296047]Mistäs löytyy lähde tälle "tieteelliselle" tutkimukselle? Halusi varmaan vain lohduttaa niitä vanhempia, joiden mussukka ei ole oppinut kouluikään mennessä, tällä diipadaapa-jutullaan...[/QUOTE]

Teoriaa

en tiiä onko toi nyt mikään tietellinen todiste, mut kuitenkin.
 

Yhteistyössä