Mua ärsyttää kun mies ei anna etukäteen ostaa vaatteita lapselle!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Välikausipuku on ostettu viime keväänä, ostin reilumman että menee tän syksyn. Viime viikolla sanoin miehelle että alkaa kohta käydä pieneksi. Isompi välikausipuku on kyllä odottamassa, mutta se on TOOSI ISO!
Ja viikossa se "alkaa kohta käydä pieneksi"-puku on jo käynyt niin pieneksi, ettei sitä voi käyttää?

Aikamoinen ihmelapsi teillä. Omien lasteni (3 kpl) kasvu on kyllä ollut tasaisempaa.

Eihän siinä etukäteen ostamisessa mitään järkeä ookkaan, mulla on jääny 98% etukäteen ostetuista vaatteista pitämättä vauvalla...ne ei oo enää miellyttäneet silmää :) ostan enää vaan sen kokoisia vaatteita, kun sillä hetkellä tarvitaan. Ostin keväällä alesta ihanan, silloin ruskean tähtitoppahaalarin vauvalle talveksi..joo, ei iske enää, mutta en viitti enää uutta ostaa.

Haha.

Pistä mies kauppaan lapsen kanssa hakemaan sitä pukua, vaikka noin arki-iltana töiden jälkeen. Pääset itse kaikin puolin vähemmällä. Tämä menettelytapa toistetaan muutaman kerran vuodessa, eli kun kledjua tarvitaan esim. HUOMENNA niin tänään mies hakee sen kaupasta.

Eiköhän mies kohta jo polvillaan kerjää että rakas vaimokulta, ottaisitko kuitenkin sen vaatehuollon vastuullesi... Nimittäin eihän niitä edes aina sopivia ja sopivan hintaisia satele juuri sillä hetkellä kuin sitä vaatetta just nyt jo tarvittais...

Meillä sovitaan aika pitkälle yhdessä lapsen vaatehankinnoista. Ollaan siis kaupoilla yleensä yhdessä, ja mies on onneksi samaa mieltä että kannattaa ostaa etukäteen kirpparilta/alesta. Ostelen kyllä vaatetta kysymättä miehen mielipidettä, mutta kalliimpien hankintojen kohdalla usein neuvotellaan. Senkin takia, että myös miehellä on oma mielipide vaatteiden ulkonäöstä ja siitä, mikä on käytännöllistä ja mikä ei. Ehkä just siksi, että kun ollaan kierrelty noita kauppoja yhdessä, mieskin on hyvin perillä siitä, mitä tulisi maksamaan uutena, normaalihintaisena koko setti toppapuvusta vedenpitäviin kenkiin ja kintaisiin ym. asusteisiin. Ja sisävaatteetkin on kalliita, jos ne ostaa normaalihinnalla. Meillä lapsen viime kesän vaatteisiin meni noin. 15e + ylimääräiset 20e juhlien takia. Mulla oli jemmassa kaverin lapsen vanhoja vaatteita ja lisäksi huippulöytöjä kirpparilta, esim. hyväkuntoisia t-paitoja 0,10-0,50e/kpl sekä edelliskesän lopussa ostettuja alevaatteita. Summa olisi vähän erilainen jos olisin ostanut kaiken uutena keväällä ;)

Meillä on jäänyt etukäteen ostetuista käyttämättä joitakin pikkuvauvan vaatteita (ei ollut kokemusta niin ostin epäkäytännöllisiä jne.), mutta kaikki vähänkin isommalle hankitut on kyllä käytetty. Monet meidän lempivaatteista on ostettu kirpparilta hyvissä ajoin :) Nytkin mulla on seuraavan koon collegehousuja pojalle varmaan viidet, ostettu -70% alesta. Vuodenvaihteen jälkeen saa varmaan ottaa sen pinon käyttöön, ja taas säästyy rahaa kun ei tarvitse lähteä ostamaan kalliimmalla kaupasta :)

[QUOTE="hemmu";27279543]Kun tulee välikausi kelit (ei muuten tule YLLÄTYKSENÄ kuin niille jotka talvikin yllättää liikenteessä) niin sitten ostaa haalarin. Ostoprosessi ottaa tunnin. EI niitä varastoihin tartte ostella odottamaan. Ja lapsi EI joudu kärsimään yhtään mistään.

Oikeasti, tuohon etukäteen osteluun ei ole juurikaan mitään järjellistä perustetta olemassa. Joo, voi saada halvemmalla- mutta toisaalta, sitten se talvihaalari ei mahdukaan kun muksu ottaa kesällä kirin ja kasvaakin enemmän kuin piti. Tai sitten vähemmän ja kulkee hakalassa ja isossa haalarissa.

Mä ymmärrän - vaikka nainen olenkin - ap miestä. Tavaraa ei ostella säilytykseen vaan tarpeeseen. Paljon mukavampikin kun saa ihanan uuden vaatteet ottaa heti käyttöön.[/QUOTE]

Kyllä mä ostan mielummin etukäteen koska täällä ei pahemmin vaatekauppoja ole eikä autottomana pääse naapurikuntiin ostoksille tuosta noin vain. Netistä on löytynyt kätevästi vaatteita uutena ja käytettynä.

Mun mielestä on ihan järkevää ostaa osa vaatteista (varsinkin niistä kalliimmista) etukäteen halvemmalla. Mutta miehesi on varmaan ärsyyntynyt siitä, ettei lapsella ole sopivaa haalaria, vaikka keväällä ostit ja se toinen valmiiksi ostettu on ihan liian suuri. Eli olet ostanut kaksi, mutta kumpikaan ei sovi.

Siirrä koko vaatteiden hankinta miehelle. Ostakoon milloin lystää.

Itse jaksan tosi harvoin lähteä mitään vaatteita ostamaan, joten kun kerran menen, ostan kyllä isompiakin varastoon jos sopivia sattuu löytymään.

Minä en enää raaskisi välikausihaalaria ostaa, korkeintaan tehtaanmyymälästä -50%. Käytetty talvihhalari tai halpahallin kevyttoppa on ollut lapsen vaatetuksena, jos vaatteet ovat jääneet pieneksi tähän aikaan syksystä.

Jos haalari on jäänyt pieneksi vain yhdetä kohtaa, esim vain hihat lyhyet, ei kannata ostaa samanmerkkistä haalaria enää.

äh, sähän oot vaan fiksu jos osaat ennakoida tulevat tarpeet ja ostaa alesta etukäteen - ei tarvii sitten ostaa täyteen hintaan hirveessä kiireessä kun tarvii heti käyttöön. Ymmärrän sun miestä jos ostat alennusten takia ihan liikaa niitä vaatteita.. siinä ei voita mitään.

[QUOTE="vieras";27283019]äh, sähän oot vaan fiksu jos osaat ennakoida tulevat tarpeet ja ostaa alesta etukäteen - ei tarvii sitten ostaa täyteen hintaan hirveessä kiireessä kun tarvii heti käyttöön. Ymmärrän sun miestä jos ostat alennusten takia ihan liikaa niitä vaatteita.. siinä ei voita mitään.[/QUOTE]

Toisaalta tässä ennakointi on mennyt vähän metsään jos se haalari minkä piti käydä syksy onkin jo ihan liian pieni ja seuraavaksi haalariksi hankittu taas aivan liian iso. Sinänsä miehen pointti siitä että ostetaan vaatteet silloin kun niitä aletaan tarvia -sen kokoisina että varmasti passaavat- om ihan ymmärrettävä.

en jaksaisi päivääkään, että minua, aikuista ihmistä määräillään kuin pientä lasta. Kai nyt saan ostaa rahoillani lapsille mitä haluan eikä minun sitä tarvitse kenelläkään hyväksyttää, varsinkaan miehelläni. Ne on lapsille, ei miehelle. Kunhan lapset tykkää niin se on pääasia.

Toisaalta tässä ennakointi on mennyt vähän metsään jos se haalari minkä piti käydä syksy onkin jo ihan liian pieni ja seuraavaksi haalariksi hankittu taas aivan liian iso. Sinänsä miehen pointti siitä että ostetaan vaatteet silloin kun niitä aletaan tarvia -sen kokoisina että varmasti passaavat- om ihan ymmärrettävä.

Minusta ennakointion mennyt ihan nappiin, jos haalari jää kohta pieneksi. Kohta voi laittaa talvihaalarin. Uusi haalari on nyt reilusti iso eli se on sopiva kun välikausihaalaria seuraavan kerran tarvitaan.

[QUOTE="Vieras";27283155]Minusta ennakointion mennyt ihan nappiin, jos haalari jää kohta pieneksi. Kohta voi laittaa talvihaalarin. Uusi haalari on nyt reilusti iso eli se on sopiva kun välikausihaalaria seuraavan kerran tarvitaan.[/QUOTE]

Ei vaan aloituksessa ap sanoi että tarvitsevat välikausipuvun vielä tälle syksylle.

[QUOTE="mies";27279726]"Miehellä" oli pointti siinä että krääsän ja tavaran määrä on jotenkin päässyt olennaiseksi osaksi lapsen kanssa vuorovaikuttamista. Omalla lapsellani olisi yhtä tyhjän kanssa, millaiset vaatteet on päällä, kunhan tarvittava löytyy. Sama juttuhan on vaikka noissa lastenvaunuissa. Aivan sama kunhan eteenpäin pääsee. Keskittyisin johonkin paljon olennaisempaan, tuostahan saa hirveän stressin ja pohdinnan halutessaan.

Tuote-äitiyden pauloissa ei varmaan ole viihtyisä olla. Jos muut dissaa sinua, vaihda maisemaa.[/QUOTE]

Samahan se on autoissakin, mitä sitä valikoimaan, aivan sama kunhan eteenpäin pääsee.

Mun miehen mielestä on järkevää ostaa se yhden koon isompi vaate edullisesti alesta. Sama haalarien kanssa, meistä molemmista ne ostetaan alesta seuraavalle vuodelle.

Apn mies ei nyt taida ymmmärtää koko juttua. Jos on tarkka rahoista niin silloinhan juuri alelöydöt on niitä parhaita!

Yhteistyössä