Lapsen kaverisynttärit - mitään sokeria sisältävää ei kuulemma saa tarjoilla.

[QUOTE="vieras";27267784]Niin, oliko kyseessä joku sokeri allergiasta kyse?
Se, että vieras antaa ehdot on mielestäni todella törkeää. Mutta jos tulee pyyntö, että ei antaisi lapselle mitään sokeripitoista herkkua niin voin kyllä yrittää sen verran vahtia, mutten lupaisi ehdottomasti.[/QUOTE]

Ei tällä lapsella ole mitään allergioita , diabetesta tai muuta. Ihan perusterve lapsi jolla on höyrähtänyt äiti.

[QUOTE="Siiri";27267793]Oikeasti??? Onko näin tiukkapipoisia ihmisiä olemassa?

Minä kun pidin jo ystävääni tosi tiukkiksena, kun kävivät meillä viikonloppuna vierailulla. Meillä oli aikuisille kahvipöydän tarjoilut (pizzahyrriä, korvapuusteja ja rahkapiirakkaa) ja lapsille ensin välipalaksi hedelmiä (nektariineja, luumuja, omenia ja viinirypäleitä) ja sen jälkeen noita ”aikuisten” herkkuja (+ oman kuopuksen herkkuja Carneval-keksejä).

Ystäväni antoi lapsensa (3v) syödä noita hedelmiä vapaasti ja sen jälkeen antoi hänen ottaa YHDEN keksin. Ja minä pidin häntä vähän tiukkapipoisena. Mutta näköjään paljon pahempiakin on…[/QUOTE]

Kyllä, oikeasti. Valitettavasti. TOivoisin että olisi vaan puppua mutta tämä on täyttä totta. TUollaisen puhelun sain menneellä viikolla, jossa soittaja toivoi ettei synttäreillä olisi tarjolla mitään sokeripitoista, ei edes riisipiirakkaa tai hedelmiä kun niissäkin on kuulemma sokeria. Eikä ees tarkoittanu vain omaa lastaan vaan että muillekin pitäisi tarjota samaa kuin hänen lapselleen ettei hänen lapselle tule paha mieli :headwall:
Mutta kuten jo kirjoitin, ainahan voi toivoa. Se on eri asia toteutuuko ne :D

"vieras"
Se lapsi ei saa syödä myöskään hedelmiä koska nekin on hiilarihöttöä. Kerran pitkin hampain salli lapselle omenan kun olivat meillä. Muutoin hedelmät on pannassa.

Mutta siis en todellakaan ala tuohon. Mekin ollaan melko nipoja herkkujen syönnin kanssa (esim meillä ei mehua ole arkena koskaan tarjolla vaan vain juhlissa, kun on vieraita tms, ja karkkia saavat tosi vähän), mutta kyllä synttärit on synttärit ja siellä herkutellaan. Teen ison kermakakun ja laitan yhtä ja toista muuta "sokeripommia" pöytään. Jos ei kelpaa niin voi olla ilman.
Niin ja siis kyse kaverisynttäreistä mutta tämän muksun mamma tulee kuitenkin mukaan, varmaankin siksi että voi kytätä mitä lapsi syö :O
sähän voisit antaa tuolle lapselle edes palan normaalia lapsuutta pitämällä kaverisynttärit vapaana vanhemmista. miks ihmeessä kaverisynttäreille pitäis päästää vanhempia?
Kyllä on hulluks mennyt.

helunakeijo
Ai ei hedelmiäkään? No nyt on pakko kyllä sanoa että vittu mitä paskaa! Sairasta että lapselle toteutetaan tommosta ruokavaliota.. itse en TODELLAKAAN ole mikään karppauksen kannattaja, mutta tehköön aikuiset ruokiensa kanssa mitä lystäävät, omahan on häpeensä jos niistä jotain joskus seuraa. Mutta että lapsellekin :/

• Tykkää
Reactions: Dongxi
"hmmm"
Aika uskomattomalta kuulostaa. Mä varmaan tekisin niin että lisäisin niiden omien tarjoomusten lisäksi vielä jonkun helposti valmistettavan karppiherkun tota lasta ja äitiään varten. siis tyyliin joku valmis pähkinäsekoituspussi tai vaikka leipäjuustoa (ja lakkahilloa, joka ei taida tosin sekään olla sallittu :LOL:). Siis etenkin jos lapsi olisi oman lapsen hyvä kaveri kiuitenkin.

[QUOTE="vieras";27267807]sähän voisit antaa tuolle lapselle edes palan normaalia lapsuutta pitämällä kaverisynttärit vapaana vanhemmista. miks ihmeessä kaverisynttäreille pitäis päästää vanhempia?
Kyllä on hulluks mennyt.[/QUOTE]

Jos mä sanon että vanhemmat ei ole tervetulleita niin sillä lapsella jää sitten synttärit kokonaan välistä. Ei se tuo sitä sitten ollenkaan synttäreille. Mutta en sitte tiiä olisko se kuitenkin parempi vaihtoehto...

"sipsi"
Minä olisin saattanut puhelimessa avautua, ja todeta, että tässä osoitteessa minulla on oma tupa ja oma lupa - myös synttäritarjoilujen suhteen :) Ja ehkä olisin kysynyt myös, mitä mieltä neuvolan väki tuon 5 veen eväistä on...

Ai ei hedelmiäkään? No nyt on pakko kyllä sanoa että vittu mitä paskaa! Sairasta että lapselle toteutetaan tommosta ruokavaliota.. itse en TODELLAKAAN ole mikään karppauksen kannattaja, mutta tehköön aikuiset ruokiensa kanssa mitä lystäävät, omahan on häpeensä jos niistä jotain joskus seuraa. Mutta että lapsellekin :/
Mäkin oon ollut siinä uskossa että hedelmät on ok kunnes tein hedelmäsalaattia tarjottavasti kun nämä tulivat kylään. Sillon se äiti väänteli naamaansa ja mutisi että hän ei oo tavannu antaa lapselleen hedelmiä kun niissä on ihan hirveästi sokeria. Olin ihan :O

fdas
Jos itse tuollaisen puhelun joskus saisin (ei ole kylläkään vastaan), niin vastaisin varmaan suurin piirtein näin:
Minut on opetettu siihen, että talo tarjoaa ja vieraat joko syövät tai jättävät syömättä!
Ja sitten varmaan tarjoaisin, että tulen tekemään synttäreille myös tuoretta ja terveellistä syötävää (esim nämä jonkun muunkin mainitsemat kasvis- ja juurestikut dippikastikkeen kera on olleet meillä synttäreillä yllättävän kova hitti).
Ja sitten tekisin selväksi, että synttäreillä tulee olemaan tarjolla myös sokerisia herkkuja!

Aivan uskomatonta, että joku edes on noin tiukkapipoinen.
Puhumattakaan siitä, miten huonoa käytöstä on yrittää muille määräillä mitä he saavat tarjoilla omassa kodissaan.

"vieras"
Jos mä sanon että vanhemmat ei ole tervetulleita niin sillä lapsella jää sitten synttärit kokonaan välistä. Ei se tuo sitä sitten ollenkaan synttäreille. Mutta en sitte tiiä olisko se kuitenkin parempi vaihtoehto...
onko sen hullun lapsi sitten päiväkodissa? tuskin siellä saa tiukkaa karppiruokaa..
Ihan hullu akka.. säälittää pieni 5v. kiva olla aina se erilainen ja katsella kieli pitkällä kun muut saa herkkuja ja hän ei. :(

[QUOTE="Piipii";27267828]Täh? Mitä se mukula koulussa syö?[/QUOTE]

Ei se ole vielä koulussa. se on 5vuotias ja on kotihoidossa juurikin sen takia että päiväkotien ruoka on pelkkää myrkkyseosta.

[QUOTE="vieras";27267827]onko sen hullun lapsi sitten päiväkodissa? tuskin siellä saa tiukkaa karppiruokaa..
Ihan hullu akka.. säälittää pieni 5v. kiva olla aina se erilainen ja katsella kieli pitkällä kun muut saa herkkuja ja hän ei. :([/QUOTE]

Ei ole päiväkodissa. Päiväkotien tarjoama hoito ja kasvatus on ala-arvoista eikä kukaan tervejärkinen laita lastaan hoitoon kodin ulkopuolelle, lisäksi hoidossa tarjottava ruoka on pelkkää myrkkyhöttöä jollaista kenenkään ei pitäisi tarjota lapselleen

"vieras"
Mulla on kans kaveri joka karppaa, mutta kyllä niillä lapset syö ihan normi ruokaa ja on karkkipäiväkin. Mun kaverikin söi herkkujakun oli meillä lapsen synttäreillä, ei vaatinut edes itselleen eri ruokaa vaan kertoi etukäteen et voi syödä juhlissa myös herkkuja. Suututan varmaan kaikki karppaajat, mut itse olen sitä mieltä et tiukka karppaus ei vo olla terveydelle hyväksi. varsinkin kasvaville lapsille pitäis antaa monipuolöista ravintoa, myös niitä hiilihydraatteja. Ja ap:lle niin voithan laittaa tarjolle vaikka pähkinöitä tälle yhdelle lapselle.

En ole törmännyt tuollaiseen, mutta aina silloin tällöin toki siihen ajatukseen, ettei sokeri pienille mukuloille hyvästä - niin itseni ajattelemana kuin muidenkin ilmaisena.

Tällaisen kuvan sain eilen illalla facaseinälleni sen jälkeen kun tyttärentytär oli lähtenyt kotiinsa oltuaan vuorokauden minulla hoidossa.
Kuvatekstinä oli tyttären kirjoittamana: "Kiitos kun latasit lapsemme tänään täyteen sokeria. On aina ilo viettää iltaa pirteän ja energisen mukulan kanssa."

Jostain kumman syystä minä epäilen kiitoksia sarkasmiksi... :D

"vieras"
Ei ole päiväkodissa. Päiväkotien tarjoama hoito ja kasvatus on ala-arvoista eikä kukaan tervejärkinen laita lastaan hoitoon kodin ulkopuolelle, lisäksi hoidossa tarjottava ruoka on pelkkää myrkkyhöttöä jollaista kenenkään ei pitäisi tarjota lapselleen
mitenköhän tää hullu mamma ajatteli koulun hoitaa :headwall:
vaikuttaa kyllä niin maaniselta tapaukselta ton ruoan kanssa et ehkä kannattais neuvolassa vähän seurailla.
toivottavasti lapsi pääsee äidin silmän alta synttäreillä herkuttelemaan.

"vieras"
En ole törmännyt tuollaiseen, mutta aina silloin tällöin toki siihen ajatukseen, ettei sokeri pienille mukuloille hyvästä - niin itseni ajattelemana kuin muidenkin ilmaisena.

Tällaisen kuvan sain eilen illalla facaseinälleni sen jälkeen kun tyttärentytär oli lähtenyt kotiinsa oltuaan vuorokauden minulla hoidossa.
Kuvatekstinä oli tyttären kirjoittamana: "Kiitos kun latasit lapsemme tänään täyteen sokeria. On aina ilo viettää iltaa pirteän ja energisen mukulan kanssa."

Jostain kumman syystä minä epäilen kiitoksia sarkasmiksi... :D
Syötätkö sä sit paljonkin sokeria niille mukuloille?
Ja ei se sokeri kellekkään ole hyväksi, mutta kyllä sitä joskus saa syödä, muistaa vaan kohtuuden. Ja surullista jos lapselta on hedelmätkin kielletty.

eikä
Ei kamala :( Itsekin olen tarkka siitä mitä lapseni syö ja meillä syödään erilailla kuin suositukset ovat, mutta tuo menee jo pahasti yli. Minusta se jos ei saa sitä mitä muut syövät niin on jo henkistäkin väkivaltaa. Toivottavasti lapsi saa kuituja ja rasvaa riittävästi.

[QUOTE="vieras";27267846]mitenköhän tää hullu mamma ajatteli koulun hoitaa :headwall:
vaikuttaa kyllä niin maaniselta tapaukselta ton ruoan kanssa et ehkä kannattais neuvolassa vähän seurailla.
toivottavasti lapsi pääsee äidin silmän alta synttäreillä herkuttelemaan.[/QUOTE]

Se on mulle jo avautunut kuinka häntä huolettaa se, että miten hän saa lapsensa kouluikäisenä vahdittua niin että kun se menee kaverisynttäreille ettei se syö siellä mitään sokeripitoista. ja koulun ruokakin häntä huolettaa niin paljon että hän on pohtinut pitäisikö lapsen kotikoulussa. Eli lapsi ei menisi ollenkaan kouluun ja opiskelisi kotona äidin opettamana.

Kunpa voisin sanoa että tämä koko juttu on vain pelkkää puppua mutta kun en voi :huom: täyttä totta.

Alkuperäinen kirjoittaja eikä;27267864:
Ei kamala :( Itsekin olen tarkka siitä mitä lapseni syö ja meillä syödään erilailla kuin suositukset ovat, mutta tuo menee jo pahasti yli. Minusta se jos ei saa sitä mitä muut syövät niin on jo henkistäkin väkivaltaa. Toivottavasti lapsi saa kuituja ja rasvaa riittävästi.
Oon mäkin aika tiukkis herkkujen ja muutenkin ruuan laadun suhteen, mutta kyllä juhlat on juhlia ja silloin herkutellaan. Esim limsan kanssa oon hirveä nipo, sitä en osta lapsille koskaan muulloin kuin niiden kaverisynttäreille. Oon aatellu että oon kauhea tiukkis mutta kyllä tuon kaverin kanssa ittensä tuntee ihan normaaliksi :D :D

"vieras"
Se on mulle jo avautunut kuinka häntä huolettaa se, että miten hän saa lapsensa kouluikäisenä vahdittua niin että kun se menee kaverisynttäreille ettei se syö siellä mitään sokeripitoista. ja koulun ruokakin häntä huolettaa niin paljon että hän on pohtinut pitäisikö lapsen kotikoulussa. Eli lapsi ei menisi ollenkaan kouluun ja opiskelisi kotona äidin opettamana.

Kunpa voisin sanoa että tämä koko juttu on vain pelkkää puppua mutta kun en voi :huom: täyttä totta.
onko tän hullun mieskin yhtä hullu vai pelkästään välinpitämätön?
säälin lasta entistä enemmän, taitaa jäädä kokonaan normaali lapsuus kokematta. onko ainoa lapsi?

"sipsi"

Onko tuo ihminen muuten ihan normaali? Siis aikamoisia pohdintoja mielestäni, ruokaan liittyen ja lapsen tulevaa kehitystä ajatellen - siis tuota kotikoulua ruoan takia ajattelen tässä vaan.

Kfkdkfkf
Nyt AP tee jotain asialle. Ilmoita tälle äidille, että otat yhteyttä vaikka lastensuojeluun. Lapsesi saattaa menettää kaverin, mutta eiköhän tuon lapsen terveys ole tässä nyt etusijalla.

En voi tajuta... Itsekkään en syö lihaa mutta tarjoan sitä kyllä lapsilleni

[QUOTE="vieras";27267886]onko tän hullun mieskin yhtä hullu vai pelkästään välinpitämätön?
säälin lasta entistä enemmän, taitaa jäädä kokonaan normaali lapsuus kokematta. onko ainoa lapsi?[/QUOTE]

Sillä on yksi pienempi sisarus. Miehensä ei ole karppaaja vaan syö normaalia ruokaa mutta tämä mamma vahtii tiukkana ettei lapsi saa mitään niistä ruuista mitä mies syö. Viimeksi kun olivat kylässä niin se vaahtosi vihaisena siitä kuinka lapsi oli saanu mummolassa MANNAPUUROA. Ihan siis hirveä katastrofi että mummo oli keittäny mannapuuroa HÄNEN lapselleen.

Yhteistyössä