Joulukuussa 7v täyttävä tyttö jää joka aamu itkien koulun pihalle :( Neuvoja, vinkkejä, tukea?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Alkuun oli tarkoitus, että alkaisi kulkea itsekseen/osan päivistä rinnakkaisluokkalaisen naapuruston tytön kanssa kouluun (menevät ti ja to samaan aikaan), mutta ei uskalla kulkea yksin tai tuon kaverin kanssa. Ei uskalla olla yksin kotona eikä kulkea ilman aikuista kouluun. Joten nyt sumplitaan niin, että päästään viemään minä tai mies tyttö aamulla.

Ongelma on kuitenkin se, että meidänkin pitää olla töissä viimeistään 9.00 ja tytön koulu alkaa kolmena päivänä 9:ltä, yhtenä 10:ltä ja yhtenä 8:lta. Pakko on lähteä itse koulun pihalta 8.30 aikaan ysin aamuina, jotta ehtii nippanappa ajoissa itse töihin! Tyttö jää surkeana itkien, joka kerta! Räkä ja kyyneleet valuu, ulisee ja yrittää juosta perään. Yskii ja kakoo ja meinaa joskus oksentaakin rajun itkun takia. Joskus on kavereita pihalla siinä vaiheessa kun pitää lähteä, joskus ei.

10:n aamuna menee naapuruston tytön kanssa samaan aikaan (onneksi) ja naapurin äiti vie, ainut vaan, että itkee kyllä silloinkin ja haluaisi mun vievän.

Alkaa olla aika ahdistavaa. Mikä neuvoksi? Muita noin rajusti itkeviä lapsia en ole koulussa nähnyt.

Eikö lapsi ole ollut ennen koulun alkua itsekseen missään? Tuntuu oudolta. Oiskohan ihan otettava yhteyttä johonkin ammattilaisiin? Neuvola, koulupsykologi, opettajat mukaan?

Koulussa on ollut pari "sattumaa". Kerran isommat tytöt oli kiusanneet, siis ihan tönimistä ja nimittelyä. Koulu on iso eikä tyttö myöhemmin osannut näyttää kiusaajia, ei muistanut. Ei sattunut enää uudestaan vastaavaa, oli yksi kerta. Toinen sattuma on, kun loukkasi itsensä kiipeilytelineestä pudotessaan.

Tyttö itse kysyttäessä sanoo, että itkee koska tulee ikävä ja koska koulu on niin iso ja liian jännittävä paikka.

Millainen tyttö on muuten luonteeltaan? Onko ujo tai arka? Oletko jutellut asiasta opettajan kanssa? Voisitko tehdä 6h päivää nyt ekan kouluvuoden, sullahan on siihen oikeus.. Onko ollut päiväkodissa tai hoidossa ennen koulunalkua? Miten ragoi silloin?

Alkuperäinen kirjoittaja kysykää apua;27244944:
Eikö lapsi ole ollut ennen koulun alkua itsekseen missään? Tuntuu oudolta. Oiskohan ihan otettava yhteyttä johonkin ammattilaisiin? Neuvola, koulupsykologi, opettajat mukaan?

Meni jo 1v perhepäivähoitoon ja 3v päiväkotiin. Kuitenkin aina ennenkin esim. ryhmän vaihto päiväkodissa on ollut rankkaa ja eskarisyksynäkin itki ryhmän ja hoitajien vaihtuessa alkusyksystä. Ei kuitenkaan mitään näin rajua kuin nyt. 1v hoidon aloittaessaan itki ekat puoli vuotta joka aamu, rajusti...

Harrastaa uintia ja jumppaa ja niistä pitää. On kavereita ja ei heidän kanssa vapaa-aikana ongelmia. On herkkä ja tunteellinen tyttö kyllä...

No mieleen tulee meikäläisellä, että joko meni liian aikaisin kouluun (joulukuussa syntynyt kuitenkin eli tapauskohtaista), eli ois siirrettävä vuodella, tai sit ois syytä mahiksien mukaan muuttaa niin että pääsis huomattavasti pienempään kouluun..

[QUOTE="mmm";27244962]Millainen tyttö on muuten luonteeltaan? Onko ujo tai arka? Oletko jutellut asiasta opettajan kanssa? Voisitko tehdä 6h päivää nyt ekan kouluvuoden, sullahan on siihen oikeus.. Onko ollut päiväkodissa tai hoidossa ennen koulunalkua? Miten ragoi silloin?[/QUOTE]

On ujo ja arka, rauhallinen, herkkä ja viihtyy tutuissa ja turvallisissa kuvioissa. Pelkkää villejä juttuja ym.

Mummollekin uskalsi yökylään ekaa kertaa vasta 4v, sitä ennen meni alkuyö itkiessä siellä, jonka jälkeen haettiin kotiin ;) Mutta nyt yökyläileekin jo mielellään mummolla sekä yhdellä kaverilla.

Teen 6h päivää, mutta silti mun oltava klo: 9.00 töissä (ennen lyhennettyä työaika olis ollut 8.00-16.00, nyt 9.00-15.00, en voi tätä itse päättää). Miehellä aamuliukuma on 7-9, mutta tuon enempää ei voi joustaa.

Edellisesssä viestissä kerroin päivähoitotaustoista, meni jo 1v hoitoon, 3v päiväkotiin, eskarin kävi, on harrastuksia, ollaan liikuttu ihmisten ilmoilla, mutta ei tykkää vieraista paikoista eikä väkijoukoista. Itku saattaa tulla myös mm. yksin kaverin synttäreillä.

[QUOTE="vieras";27244977]No mieleen tulee meikäläisellä, että joko meni liian aikaisin kouluun (joulukuussa syntynyt kuitenkin eli tapauskohtaista), eli ois siirrettävä vuodella, tai sit ois syytä mahiksien mukaan muuttaa niin että pääsis huomattavasti pienempään kouluun..[/QUOTE]

Koulukypsyystestejä ei tytölle edes tehty. Itse niitä kyselin, mutta päiväkodin mielestä ei ollut tarvetta. Tyttö kuitenkin osasi jo eskarissa lukea, oli muiden kansas hyvin toimeentuleva (vaikka herkkä), tottelevainen, hienosti ohjeita noudattava ym.

Koulussa on 650 oppilasta, eli on suuri koulu. Ei ole pikkukouluja lähistöllä.

Kyllä mä ottaisin yhteyttä tytön opettajaan. Luulis että heillä olis tohon apua ja konsteja, voisko tyttö tulla alkuun vaikka sisälle ennen koulun alkua tms. Pikkuhiljaa sitten jäädä ulos tms. Hakisin apua tosiaan tilanteeseen, ellei luokkakaveri, koulupsyk, koulukuraattori, opettaja tai muutaman vuoden vanhempi "tukioppilas" vois auttaa niin jo on kumma.

Kuulostaa samanlaiselta tapaukselta kuin meidän poika (nyt ikää 5 v.), joka on kovasti äidin perään ja vaikka on pk:ssa ollut 2 v. alkaen niin edelleen tulee välillä äitiä ikävä pk:ssa ja yksin ei halua kavereiden luona kyläillä. Myöskin veljeni 6 v. on samanmoinen ja työvaerini 8 v. itki joka aamu kouluun lähtöä ekalla luokalla, ei suostunut menemään yksin (isovanhemmat sitten vei joka aamu kouluun). Eli sinänsä tuossa ei minusta ole mitään outoa tai epänormaalia. Onko tytöllä kännykkä, auttaisiko se, jos voisi soittaa jollekin sieltä koulun pihalta? Jommallekummalle vanhemmalle tai sitten vaikka isovanhemmalle? Juttele opettajan kanssa, olisiko niillä tarjota jotain ratkaisua..esim. joku opettajista voisi tulla ennen koulun alkua ulos valvomaan tilannetta (tähän voi selittää että kiusaamista on tapahtunut) kuten välitunneillakin (eikös jonkun pidä olla välituntivalvojanakin..). Onko teillä aamukerhoa tms.? Meilläpäin on sellaisia ja ne on tarkoitettu niille, jotka tulee kouluun vasta myöhemmin?

Sen kummemmin en osaa neuvoja antaa, mutta kannattaisin mahdollisuuksien mukaan vaihtoa toiseen kouluun.
Meillä tyttö aloitti nyt eskarin. On ollut 3 vuotiaasta saakka päiväkodissa ja viimeinen vuosi päiväkodissa ollessa oli yhtä tuskaa. Niin meille vanhemmille kuin tytöllekkin. Tyttö itki joka aamu, teki niin pahaa jättää itkevä lapsi päiväkotiin. Kyseltiin syytä, vastaus oli aina, että hän ei tykkää olla siellä. Hoitajien mukaan mitään ikävää ei ollut sattunut.
Kauhulla odotin syksyä ja eskarin alkamista...
Eskari alkoi, mutta ensimmäisen aamun jälkeen tyttö ei ole kertaakaan itkenyt! Menee hyvällä mielellä eskariin ja totesikin heti ensimmäisellä viikolla, että onneksi mun eskari ja hoitopaikka on eri kuin ennen.

Tuli mieleen että eikö ekaluokkalaiselle ole mahdollista järjestää aamuksi vaikka päiväkodin/eskan puolelta hoitoa siksi aikaa jos joutuu tulemaan aikaisemmin kouluun??
Meillä näyttäisi tytön eskarissa olevan poika joka tulee aamulla aikaisin päiväkodin/eskan puolelle josta sitten koulupäivän alettua siirtyy aidan taa koululle.

Kuulostaa meidän pojalta (nyt 11v)

Hän aloitti koulun pienryhmässä, kävi 2 luokan toiseen kertaan)

Ei kylläkään jäänyt koululle itkevänä, tsemppasi tosi kovasti.

Uudet asiat pelottaa ja ei vielä kouluiässä uskaltanut esim hesellä hakea yksin paperia tms.
Nykyään matkustaa junalla jo yksinään :o

Koulua on vasta niin vähän takana, että se tuntuu sun tytöstä vielä ihan uudelta asialta. Koita vaan rohkaista jäämään itkemättä koulun pihalle, mun poika on kaikessa vastahakoinen mutta kerran kun uskaltaa niin seuraava kerta onkin sitten helppoa.

[QUOTE="vieras";27244917]Alkuun oli tarkoitus, että alkaisi kulkea itsekseen/osan päivistä rinnakkaisluokkalaisen naapuruston tytön kanssa kouluun (menevät ti ja to samaan aikaan), mutta ei uskalla kulkea yksin tai tuon kaverin kanssa. Ei uskalla olla yksin kotona eikä kulkea ilman aikuista kouluun. Joten nyt sumplitaan niin, että päästään viemään minä tai mies tyttö aamulla.

Ongelma on kuitenkin se, että meidänkin pitää olla töissä viimeistään 9.00 ja tytön koulu alkaa kolmena päivänä 9:ltä, yhtenä 10:ltä ja yhtenä 8:lta. Pakko on lähteä itse koulun pihalta 8.30 aikaan ysin aamuina, jotta ehtii nippanappa ajoissa itse töihin! Tyttö jää surkeana itkien, joka kerta! Räkä ja kyyneleet valuu, ulisee ja yrittää juosta perään. Yskii ja kakoo ja meinaa joskus oksentaakin rajun itkun takia. Joskus on kavereita pihalla siinä vaiheessa kun pitää lähteä, joskus ei.

10:n aamuna menee naapuruston tytön kanssa samaan aikaan (onneksi) ja naapurin äiti vie, ainut vaan, että itkee kyllä silloinkin ja haluaisi mun vievän.

Alkaa olla aika ahdistavaa. Mikä neuvoksi? Muita noin rajusti itkeviä lapsia en ole koulussa nähnyt.[/QUOTE]

Onko koulussa mahdollisuuttaa ap-kerhoon? IP-kerho ilmeisesti on pienille.

Jos ihan suoraan sanotaan niin syytän teitä vanhempia. Miksi ihmeessä lapsi on kasvatettu noin vanhempaisriippuvaiseksi ja yliherkäksi? Kyllä sen napanuoran saa katkaista ennen 18 ikävuottakin.

Sääliksi käy lasta. Ottakaa yhteyttä kouluun, sekä opettajaan että koulupsykologiin. Lisäksi ottakaa päivittäiseksi tehtäväksenne selittää tytölle, että maailmassa ei aina itkut auta.

[QUOTE="vieras";27245165]Jos ihan suoraan sanotaan niin syytän teitä vanhempia. Miksi ihmeessä lapsi on kasvatettu noin vanhempaisriippuvaiseksi ja yliherkäksi? Kyllä sen napanuoran saa katkaista ennen 18 ikävuottakin.

Sääliksi käy lasta. Ottakaa yhteyttä kouluun, sekä opettajaan että koulupsykologiin. Lisäksi ottakaa päivittäiseksi tehtäväksenne selittää tytölle, että maailmassa ei aina itkut auta.[/QUOTE]

Mitäs meidän olisi pitänyt tehdä toisin? Kerrohan...
Lapsi viety jo 1v päivähoitoon ja 3v päiväkotiin. Välillä pitkiäkin, 9h päiviä ja joka arkipäivä. On harrastanut, käynyt kavereilla. Mitä vielä?

ap

[QUOTE="vieras";27245165]Jos ihan suoraan sanotaan niin syytän teitä vanhempia. Miksi ihmeessä lapsi on kasvatettu noin vanhempaisriippuvaiseksi ja yliherkäksi? Kyllä sen napanuoran saa katkaista ennen 18 ikävuottakin.

Sääliksi käy lasta. Ottakaa yhteyttä kouluun, sekä opettajaan että koulupsykologiin. Lisäksi ottakaa päivittäiseksi tehtäväksenne selittää tytölle, että maailmassa ei aina itkut auta.[/QUOTE]

Jep jep. Sinulla taitaa ollakin paljon kokemusta vähän ujommista ja aremmista lapsista.. Lapsen luontaista luonnetta kun ei voi kasvatuksella muuttaa. Jos lapsi kerran on pk:ssakin ollut ja selvinnyt, miksei koulussakin.

Yhteistyössä