11v ei ollut tyytyväinen synttärilahjaansa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
o mores... Joo, itse annoin tuonne 50e lahjakortin joululahjaks 15v kummitytölle, joka oli ollu moisesta summasta onnellinen (oli aika normihintainen lahjaksi multa) ja äitinsä totes, et vähempiki olis riittänyt, ilmeisesti nolotti kertoa lahjakortti-toive. Isoäiti, tuollaisen käytökse jälkeen meiltä ei tulis kyl enää lahjoja...

Mä oon oppinu ja opettanu lapsetkin, että koskaan ei lahjoja arvostella, vaan kiitetään sievästi, vaikkeii mieluinen olisikaan. Siksi oon ihmetellyt, et ihan muuten hyväkasvatuksellisetki lapset saattaa sanoa ettei tykkää ja jopa kieltäytyä lahjan vastaanottamisesta -siis jo kouluikäiset, eikä vanhemmat välttämättä edes asiaan puutu.

[QUOTE="lissu";27239344]Kerro mulle mitä ihmettä saa 10 eurolla H&M:stä? Ton suuruinen lahjakortti on loukkaus:([/QUOTE]

Lahjakortin lisäksi vanhemmat voivat laittaa lisää rahaa, tai mikä parasta lahjan saaja säästää itse lisää rahaa.

Ja tää yhden asian perusteella haukkuminenko on fiksumpaa käytöstä aikuiselta kuin ahneus??
tarvinneeko joka ketjuun tulla parjaamaan vanhempia, jotka vie lapsensa hoitoon, oli sitten kyse siitä, että tarviivat rahaa tai sitten siitä, että eivät viitsi itse lapsiaan hoitaa. kun oikeestihan sei kenellekään kuulu kenenkään perheen sisäiset asiat. kun se ei ole keneltäkään vieraalta pois, kuka kenenkin lapset hoitaa

Meillä kans 4v. sai toisen samanlaisen Salama Mc Qeen-pyyhkeen, eikä poika ollut milläänsäkään. On opettettu jo pienestä kiittämään lahjasta kuin lahjasta. Nyt 6v. säästää itse rahaa, jotta saa ostaa leluja joita haluaa. Saa myös vanhemmiltaan, mutta että oppii, ettei kaikkea saa, mitä haluaa. Raha ei kasva puussa.

[QUOTE="vieras";27239449]Meillä kans 4v. sai toisen samanlaisen Salama Mc Qeen-pyyhkeen, eikä poika ollut milläänsäkään. On opettettu jo pienestä kiittämään lahjasta kuin lahjasta. Nyt 6v. säästää itse rahaa, jotta saa ostaa leluja joita haluaa. Saa myös vanhemmiltaan, mutta että oppii, ettei kaikkea saa, mitä haluaa. Raha ei kasva puussa.[/QUOTE]meillä lapset kanssa säästää rahaa ja sitten ostavat niillä mitä haluavat. toki me vanhemmatkin ostetaan lapsille leluja ja kaikkee, meillä maksetaan aina palkkaa, jos tekevät jonkun työn, joka ei kuulu ns. yhteisen kodin arkipäiväisiin askareisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;27239445:
tarvinneeko joka ketjuun tulla parjaamaan vanhempia, jotka vie lapsensa hoitoon, oli sitten kyse siitä, että tarviivat rahaa tai sitten siitä, että eivät viitsi itse lapsiaan hoitaa. kun oikeestihan sei kenellekään kuulu kenenkään perheen sisäiset asiat. kun se ei ole keneltäkään vieraalta pois, kuka kenenkin lapset hoitaa

Ei kuulu ei, kuin näköjään sulle...

Mun mielestä on järkyttävää noin yleisesti, mihin summiin kaverisynttärien lahjat on karanneet... Omasta mielestäni 10 e on ihan riittävä satsaus (ja allekin sen). Olen pitänyt siitä kiinni kun omat lapset (tosin vielä alle kouluikäisiä) menee synttäreille. Ajatuksella oon pyrkinyt lahjat hankkimaan kuitenkin. Meille on tullut kavereilta barbeja, kalliita vaatteita jne. ja oon kyllä ollut jotenkin järkyttynyt. Jos joku on kysynyt lahjatoiveita, olen tarkotuksella sanonut jotain pienempiä juttuja.

Oma mielipiteeni tässä asiassa on, että kohtuus pitää olla. Ei välttämättä ole edes taloudellinen kysymys.

[QUOTE="lissu";27239344]Kerro mulle mitä ihmettä saa 10 eurolla H&M:stä? Ton suuruinen lahjakortti on loukkaus:([/QUOTE]

Jaa, mä olen antanut kaverini tytölle 13 v synttärilahjaksi h&m:n 10€ lahjakortin ja tyttö kiitti kauniisti eikä alkanut narista asiasta, ei mulle eikä mun tytölle.

olipas kiittämätön :/ nooh, oppii ehkä joskus käytöstapoja, ehkä.
mutta jos äitinsä käytöstavat oli yhtähuonot voi olla toivoton yritys? kiittämättömät ihmiset on yks hankalimmista, he on aina parempi, he tietää kaiken, muille se ja sama.. kompastuvat joskus, toivon mukaan.

No ei 30 e juuri mitään kyllä saa. Kivat paidat ja takitkin maksaa ainakin 50-80 €.
Miksi pitää olla niin itsekäs ettei viitsi muille antaa mitään kunnollista lahjaa?

No on mullekin tullu vastaan muuten ihan hyvin kasvatettu lapsi, kouluikäinen, joka lahjan avattuaan kommentoi et "ei tällaista olis halunnu, ihan tyhmää" tai vastaavaa. Oma lapsi pahoitti mielensä kun oli ajatuksella valinnut lahjan.
Kyllä mä mietin silloin et viitsiikö seuraavana vuonna mennä kyseisen lapsen juhliin ollenkaan.
Jos mun lapset käyttäytyis noin, häpeäisin silmät päästäni.

[QUOTE="Silja";27239685]No ei 30 e juuri mitään kyllä saa. Kivat paidat ja takitkin maksaa ainakin 50-80 €.
Miksi pitää olla niin itsekäs ettei viitsi muille antaa mitään kunnollista lahjaa?[/QUOTE]

Kaikilla ei ole niin paljon rahaa kuin sinulla, ehkä.
Enpä ostele edes lapsenlapsilleni noin kalliita lahjoja.
Joulu on erikseen silloin annamme rahaa enemmän.

Pari lasten kavereista on näitä tyytymättömiä, mutta suuri osa suhtautuu lahjoihin ihan normaalisti. Yksi uhkaili jo koulussa vaikka mitä. Heittää roskiin, jos saa vain pienen lahjan tai tappaa koulussa, mikä mun korviin kuulosti kauhealta 8 -vuotiaan suusta. Yksi laittaa aina saamansa kaverilahjat paremmuusjärjestykseen. Oma lapsi ei ole enää halunnut osallistua tuon kaverin synttäreille, mutta sai taas viimeksikin koulussa kuulla, kenen lahja oli paras ja kenen huonoin. Mun mielestä 10-15e on sopiva kaverilahja. Liian kalliit lahjat on jo hiukan vaivaannuttavia ainakin mun mielestä.

ensinnäkin tämän on provo, mutta vastaan silti. Liikaa latasitte kortille rahaa. 10euroa kaverille on ihan sopivasti, kiittämättömälle vielä vähemmän. Toisekseen tyttäresi ei tarvitse selitellä teidän toimeentuloanne kavereilleen :O ihan järjetöntä. mitä se sille kuuluu. Kolmanneksi itsekin olisin hakenut kortin pois, jos ei kelpaa, niin meillä on käyttöä!

Miksi sillä lahjakortilla pitäisi saada joku tuote kokonaan? Ihmeellisiä nuo kommentit ettei sillä ja tällä summalla saa sieltä mitään, lahjakortilla voi kyllä osallistua myös osittain jonkun tuotteen hankintaan.
Itse en aseta mitään rajoja siihen miten paljon kaverilahjasta maksan, mutta 30€ on hyvä lahja, siitä on turha marista.

Tosin onhan näitä tyytymättömiä toki. Lapseni eskarikaverikin oli sanonut tytölleni synttäreillä, että et sitten ostanut barbia hänelle. Tyttäreni lahja oli Littlest pet shopeja ( kaksi samassa paketissa ) ja iso tehtävä/värityskirja. Tyttö oli hiukan surullinen, mutta sanoin, että aina löytyy lapsia joille ei kelpaa ja se on heidän ongelmansa ei meidän. Lahja oli hyvä ja sopivan hintainen. Kyllä ne pienetkin osaa olla :O

[QUOTE="vieras";27239941]Miksi sillä lahjakortilla pitäisi saada joku tuote kokonaan? Ihmeellisiä nuo kommentit ettei sillä ja tällä summalla saa sieltä mitään, lahjakortilla voi kyllä osallistua myös osittain jonkun tuotteen hankintaan.
Itse en aseta mitään rajoja siihen miten paljon kaverilahjasta maksan, mutta 30€ on hyvä lahja, siitä on turha marista.[/QUOTE]

niinpä. Itse olen aina ajatellut lahjakorttia niin, että se on vaan "apu" ja kun laittaa lisää niin saa enemmän.

H&M:n nettisivuilta esimerkiksi:

pitkähihaiset trikkopaidat 9,95 tai tyttöjen vakosamettihousut 9,95. T-paidat 4,95. Neulepuseroita 9,95. Leggingsit 9,95. Fleecetakki 9,95. Pipoja ja myssyjä 7,95.

Plus tietysti kaikkea hiuskrääsää ja koruja ja kosmetiikkaa.

Tosin onhan näitä tyytymättömiä toki. Lapseni eskarikaverikin oli sanonut tytölleni synttäreillä, että et sitten ostanut barbia hänelle. Tyttäreni lahja oli Littlest pet shopeja ( kaksi samassa paketissa ) ja iso tehtävä/värityskirja. Tyttö oli hiukan surullinen, mutta sanoin, että aina löytyy lapsia joille ei kelpaa ja se on heidän ongelmansa ei meidän. Lahja oli hyvä ja sopivan hintainen. Kyllä ne pienetkin osaa olla :O

Huh mitä kommentteja lapsillta. Mikä siinä on ettei lapsille opeteta, että ne kalleimmat lahjat tulevat vanhemmilta tai isovanhemmilta (tai muilta lähisukulaisilta) ja kaverit antaa sitten jotain pientä kivaa ja kaikesta ollaan kiitollisia. Ärrr!

[QUOTE="Kupla";27240031]Huh mitä kommentteja lapsillta. Mikä siinä on ettei lapsille opeteta, että ne kalleimmat lahjat tulevat vanhemmilta tai isovanhemmilta (tai muilta lähisukulaisilta) ja kaverit antaa sitten jotain pientä kivaa ja kaikesta ollaan kiitollisia. Ärrr![/QUOTE]

niinpä! ja varsinkin tyttöjen kanssa pyrin olemaan ostamatta esim. barbeja, koska kaikki tytöt ei niistä edes tykkää. Ns. neutraalit jutut parempia. Varsinkin kun ei ole mikään kovin tuttu tyttö. Vasta kuukauden "tunnettu" mistä sitä voi tietää mitä kukakin haluaa.

Naapurin poika oli kommentoinut vähemmän kauniisti kavereilta saamiaan lahjoja. Seuraavana vuonna tuli kutsu synttäreille lahjakiellon kera. Äitinsä vielä muistutti, ettei sitten lahjoja keneltäkään.

• Tykkää
Reactions: Anatolia

Yhteistyössä