Suojaikäraja? Oma mielipiteesi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kenkku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kenkku"

Vieras
Suojaikäraja seksiin on Suomessa 16v. Monessa Euroopan maassa se on 14v tai ainakin 15v. Espanjassa 13v, Ukrainassa raja on murrosikä!!! Mikä sinun mielestä olisi sopiva ikäraja? Ja pitäiskö ikäraja olla jotenkin portaittainen? Esim. niin että olisi ok jos 16v harrastaisi seksiä 14v kanssa, mutta ei niin että 20v harrastaisi seksiä 14v kanssa.

Mun mielestä 16v on hyvä suojaikäraja. Ja sitten vois olla niin, että yli 25v ei sais harrastaa alta 18v.

Suojaikärajassa on olemassa joustomahdollisuus eli jos vaikkapa 15 ja 17 vuotiaat harrastavat keskenään seksiä, 17-vuotiasta ei tuomita, koska katsotaan kyseessä olevan seurustelu. Jos taas 15-vuotias harrastaa seksiä 30-vuotiaan kanssa, kyse on lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Nykyinen ikäraja oikein hyvä ja ei tarvitse alentaa!

• Tykkää
Reactions: Katylina
Minun mielestäni saisi sopiva ikäraja olla 18 vuotta. Jos joku 45v saa rangaistuksetta jyystää 16-vuotiasta niin huh huh. Ei sillä että hyvällä katsoisin samanlaista tilannetta 18-vuotiaankaan kanssa mutta 18v ainakin olisi aikuinen ja vastuussa itsestään.

Minun mielestäni saisi sopiva ikäraja olla 18 vuotta. Jos joku 45v saa rangaistuksetta jyystää 16-vuotiasta niin huh huh. Ei sillä että hyvällä katsoisin samanlaista tilannetta 18-vuotiaankaan kanssa mutta 18v ainakin olisi aikuinen ja vastuussa itsestään.

Nimenomaan! Täysi-ikäinen tehköön mitä huvittaa. 16-vuotias on alaikäinen. Onhan aikuisviihteessäkin ikäraja 18v. Tosin se saisi kyllä olla 20 tai 21.

16 on varmaan ihan hyvä suojaikäräja, ei ainakaan yhtään alhaisempi. Ei siihen varmasti ole yhtä oikeaa vastausta, koska kaikki kehittyy niin eri tahtiin, joku voi olla vielä 18-vuotiaanakin kypsymätön ja henkisesti valmistautumaton seksiin.

No ei siihen ole oikeaa vastausta. Joku saattaa sekstata 13v ja vain nauttii siitä eikä oo moksiskaan. Joku taas on epäkypsä vielä 18v. Mutta jos pitää kumminkin vetää joku raja niin kai sitten se 16v.

Mun käsittääkseni toi raja ei oo ehdoton tai ei sen aiankaan pitäis olla. Mun mielestä jos on ihan selkeesti kypsempi tyttö 14-15v (tai miksei poikakin), niin se ei aina oo ihan sama. Mut joo siis 16v perusraja mutta sitten sen alta olevat 14-15v vois olla harmaata aluetta.

18 vuotta.

Musta on kummallista, että 16-vuotias on täysin vanhempien vastuulla eikä saa polttaa tupakkaa tai juoda alkoholia, mutta saa harrastaa seksiä vaikka 30-vuotiaan kanssa.

Tupakki oli ennen 16v. Ja joskus kauan sitten ei ollu mitään ikärajaa. Ja monissa maissa olutta saa ainakin juoda aika nuoretkin. Ja tupakki ja alko ovat haitallisia terveydelle AINA. Seksi ei niinkään.

Alkoholi on rankka huume ja sais olla ikäraja vaikka 21v, koska aivot kehittyy nuorilla vielä kovaa. Tiiän ettei sitä muuttaa vois kun kulttuuri on tää, mut silti olis hyvä et alta 20v ei kauheesti jois...

Minkäikäisiä työ ootta? Entäs jos se 16-vuotias haluaisi harrastaa seksiä 17-vuotiaan kans? Mitä työ heti noita hirmu isoja ikäeroja tyrkkäätte? Mun mielestä 15 vuotta olisi hyvä ikäraja, koska jos 15-vuotias nuori tekee rikoksen, hän voi saada sakkoja tai vankeutta, hänellä on oikeus tehdä ja sanoa irti työsopimus, hänellä on oikeus päättää, mitä hän tekee omilla rahoillaan, hänellä on oikeus erota tai liittyä johonkin uskontoon, jos huoltaja antaa luvan, hän voi liittyä esimerkiksi poliittiseen puolueeseen, hän saa ajaa mopoa ja käyttää yksin peliautomaatteja. ELI 15-VUOTIAS EI OLE ENÄÄ MONES ASIAS LAPSEN ASEMASSA!!!

Ei se mummoudesta kii oo... Ennen pantiin kyllä hyvinki nuorena. Ripariakin sanottiin naimaluvaksi ja sillon oltiin vasta 14v. Ennen kyllä nussittiin minkä miehet ehti tappelemilta.

Mun mielestä porrastettu raja olisi ihan hyvä eli esim. 15v ja 18v suhde olisi ihan ok, jos se on oikeasti suhde jne.
Muutenkin tuo "lapsen hyväksikäyttö" on monesti täysin väärä termi jos puhutaan 15-16 vuotiaista, koska hyvin monissa tilanteissa kyse on siitä että ikä on valehdeltu ja mies saa syytteen niskaan vaikka ei oikeasti ole mitään virhettä tehnyt (kun on luullut jyystävänsä täysi-ikäistä), ei kukaan voi ruveta kaikilta hoidoiltansa papereita kyselemään.
Mutta siis tuo 16v on hyvä raja, vaikka mun mielstä on ihan yhtä sairasta jos suhteessa on 30v ja 16v, kuin esim. 18v ja 50v...

[QUOTE="vieras";27238210]Tupakki oli ennen 16v. Ja joskus kauan sitten ei ollu mitään ikärajaa. Ja monissa maissa olutta saa ainakin juoda aika nuoretkin. Ja tupakki ja alko ovat haitallisia terveydelle AINA. Seksi ei niinkään.

Alkoholi on rankka huume ja sais olla ikäraja vaikka 21v, koska aivot kehittyy nuorilla vielä kovaa. Tiiän ettei sitä muuttaa vois kun kulttuuri on tää, mut silti olis hyvä et alta 20v ei kauheesti jois...[/QUOTE]

Niin on, en mä sitä tarkoittanut, että tupakka ja alko olisivat 16-vuotiaalle ok, mutta mä näen kehittyvän nuoren ja selkeästi aikuisen seksin myös vaarallisena.

Esimerkiksi 16-vuotias ei aina tajua asioiden syy-seuraus-suhdetta ja on aika vietävissä, minkä aikuinen tietää hyvin.
Kehittyvän nuoren tunne-elämä voi kärsiä hyvinkin paljon liian nuorena harrastetun seksin vuoksi ja etenkin jos partneri on vanha, henkinen darra voi jatkua vuosikausia tapahtuneen jälkeen.
Lisäksi nuori ei välttämättä uskalla pitää kiinni oikeuksistaan etenkin vanhemman seurassa, esimerkiksi ehkäisy jne.

Jos mun pitäisi valita, kokeileeko tyttäreni 16-vuotiaana tupakkaa tai alkoholia, vai harrastaako seksiä itseään vanhemman miehen kanssa, valinta olisi helppo; päihteet.

18.v ehdottomasti!
Mä en tule ikinä laittamaan tänne lapsistani minkäänlaista kuvaa, uskomattoman paljon, näitä pedareita täällä pyörii, tuossa toisessakin ketjussa oli sama meininki kuin tässä, ja nyt saa palstalaiset huoritteluja niskaan, kun "papat" ei pääsee jyystämään lapsia ja yleinen mielipide on sitä vastaan!

18.v ehdottomasti!
Mä en tule ikinä laittamaan tänne lapsistani minkäänlaista kuvaa, uskomattoman paljon, näitä pedareita täällä pyörii, tuossa toisessakin ketjussa oli sama meininki kuin tässä, ja nyt saa palstalaiset huoritteluja niskaan, kun "papat" ei pääsee jyystämään lapsia ja yleinen mielipide on sitä vastaan!

Se on ihan hyvä sääntö. Tänne sunmuihin blogeihin kuviaan laittaa vaan ajattelemattomat tai sitten semmoset ihmiset jotka aidosti ei osaa aatella muita. Luulen silti, että noi "huorahuudot" on lähinnä yhden känniläisen naisiin katkeroituneen peräkammarin pojan heittoja. Liikaa toki sekin.

Se näkyy taas täällä kun ylilaudan yksinäiset jonnet viettää viikonloppua.

Olisi se varmaan niidenkin mielestä kivaa, jos joskus pääsisi jonnekin bileisiin tai muuta sellasta "normaalia" mitä nuoret harrastaa, mutta jos ei pääse "piireihin" niin voihan huvit repiä vaikka netissä.
Yrittämällä järkyttää palstamammoja ja -pappoja. Hitto mikä og-meininki. :D

Yhteistyössä