Suojaikäraja? Oma mielipiteesi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kenkku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nuorena olisin itse sanonut, että 16 on hyvä - lähinnä siksi että ne pari vuotta vanhemmat pojat oli ne, jotka kiinnosti. Nyt aikuisena olisin valmis nostamaan rajaa 18 ikävuoteen.. ehkä jollain lievennyksellä että jos vanhempi osapuoli on alle 20v niin toi 16v ikäraja vois olla myös ok.

Niin ja tarkennuksena siis suojaikärajaa ajattelin itse ainakin siitä näkökulmasta, että lapsi tai nuori ei joudu aikuisen hyväksikäytön uhriksi. Teinit saa mun puolesta harrastaa seksiä keskenään alle 16veenäkin ja saada sitä nautintoa niin paljon kun huvittaa kunhan muistavat huolehtia ehkäisystä ja itsestään.

• Tykkää
Reactions: fortunate
Mun mielestä on ok nykyisellään. Ei ainakaan laskea pitäisi. Ja mun mielestä siis alle 16 vuotiaan ja 16-18 vuotiaan suhde/seksi on vielä ihan ok, näin kai nykyisinkin on laissa. Tosin joissain tapauksissa myös 16-18 vuotiaan ja aikuisen välinen seksi tulisi olla rangaistavaa, vaikka kyse ei olisi raiskauksesta. Näin taitaakin olla mikäli kyseessä on esimerkiksi opettajan ja oppilaan suhde. Tosin en tiedä kuinka paljon näistä tehdään mitään ilmoituksia.

Ehdoton alaikäraja pitää mielestäni olla tuo 16 vuotta. Sitä nuorempiin kohdistuneet teot automaattisesti luokiteltava hyväksikäytöiksi.

Lisäksi voitaisiin tulkita tapauskohtaisesti hyväksikäytöksi myös 16-17 vuotiaiden kohdalla, jos siihen on aihetta. Mutta näinhän tämä taitaa Suomen lain mukaan ollakkin.

Lisäksi voitaisiin tulkita tapauskohtaisesti hyväksikäytöksi myös täysi-ikäisten, eli 18 vuotiaiden ja sitä vanhempien kohdalla, jos siihen on aihetta. Jos on oikeasti joku hitaammin kehittynyt ja aikuistunut 18 vuotta täyttänyt ja toinen osapuoli on paljon vanhempi ja kokeneempi, niin voi olla aiheellista tutkia tapaus. Osa täysi-ikäisistäkin, esimerkiksi alle parikymppiset ovat omalla tavallaan vielä melko lapsia.

Yhteistyössä