Vauvan ilmavaivat - mikä ratkaisuksi??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hopeless"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hopeless"

Vieras
Vauvalla noin 4kk on ainakin 2,5kk jatkuneet ilmavaivat, jotka eivät vaivaa hereillä ollessaan (piereskelee toki), mutta päiväunilla ja etenkin yöunilla heräilee monta kertaa yössä päästelemään kipeänoloisia pieruja ulos. Saattaa kipristellä jalkojaan pari minuuttia itkun kanssa ennenkuin pieru pääsee ulos. Heti rauhoittuu kunnes seuraava alkaa vaivaamaan melkein heti perään. Näitä tulee yleensä 10-15minuutin ajan ja parin tunnin välein. On kokeiltu Disflatylit ja Cuplaton menossa parhaillaankin, joka ehkä on tuonut helpotusta etenkin hereilläoloaikaan, jolloin ilmat tulee ulos usein 'sarjatulena'. On nyt pari viikkoa pantannut kakkaa, on mennyt 3-4 päivää ennen kakkaamista, ja muutamaan kertaan minä olen joutunut avustamaan kakan ulos glyseriinisupolla, kun olen epäillyt että jumiutunut kakka tuottaa ilmavaivoja. Eipä ole yöt olleet sen helpommat kakkaamisen jälkeenkään.
Vauva saa ainoastaan rintamaitoa. Olen karsinut pavut, herneet, paprikan ja sipulin kokonaan pois ruokavaliosta.
Lopetanko imetyksen, jos onkin niin että ilmavaivat johtuu mun maidosta? Mikä muu voi olla syynä ja mitä tehdä? Kyseessä toinen lapsi, ekalla ei ollut ollenkaan saman tason ongelmaa. Olen valmis tekemään mitä tahansa, että yöt helpottuu. Vauva syö vain kerran yössä, monesti jaksaa jopa kello 6 saakka ennen syömistä, joten nämä ilmavaivat pilaavat yöt totaalisesti.

Just tuota jalkojen pumppaamista tarkoitin, mutta harmi jos siitä ei ole apua..
Korvike yhtälailla voi aiheuttaa mahavaivoja, jos ei sovi vauvalle..
Mielestäni kannattaisi imettää niin kauan kuin vain mahdollista. (Itselle sitä iloa ei suotu kummankaan lapsen vauvana ollessa)

Vaikka mikäpä minä olen sinua kieltämään imetyksen lopettamisen, mutta tuntuu vain niin pahalta kun itselle ei sitä mahdollisuutta oikeastaan suotu ja kuulee joittenkin äitien suusta, ettei sen vuoksi imetä, kun rinnat menee pilalle jne...
Tottakaihan sitä korviketta voi kokeilla, mutta mahavaivojakin siitä saattaa vauvalle tulla..

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="hopeless";27228997]Vauvalla noin 4kk on ainakin 2,5kk jatkuneet ilmavaivat, jotka eivät vaivaa hereillä ollessaan (piereskelee toki), mutta päiväunilla ja etenkin yöunilla heräilee monta kertaa yössä päästelemään kipeänoloisia pieruja ulos. Saattaa kipristellä jalkojaan pari minuuttia itkun kanssa ennenkuin pieru pääsee ulos. Heti rauhoittuu kunnes seuraava alkaa vaivaamaan melkein heti perään. Näitä tulee yleensä 10-15minuutin ajan ja parin tunnin välein. On kokeiltu Disflatylit ja Cuplaton menossa parhaillaankin, joka ehkä on tuonut helpotusta etenkin hereilläoloaikaan, jolloin ilmat tulee ulos usein 'sarjatulena'. On nyt pari viikkoa pantannut kakkaa, on mennyt 3-4 päivää ennen kakkaamista, ja muutamaan kertaan minä olen joutunut avustamaan kakan ulos glyseriinisupolla, kun olen epäillyt että jumiutunut kakka tuottaa ilmavaivoja. Eipä ole yöt olleet sen helpommat kakkaamisen jälkeenkään.
Vauva saa ainoastaan rintamaitoa. Olen karsinut pavut, herneet, paprikan ja sipulin kokonaan pois ruokavaliosta.
Lopetanko imetyksen, jos onkin niin että ilmavaivat johtuu mun maidosta? Mikä muu voi olla syynä ja mitä tehdä? Kyseessä toinen lapsi, ekalla ei ollut ollenkaan saman tason ongelmaa. Olen valmis tekemään mitä tahansa, että yöt helpottuu. Vauva syö vain kerran yössä, monesti jaksaa jopa kello 6 saakka ennen syömistä, joten nämä ilmavaivat pilaavat yöt totaalisesti.[/QUOTE]

Tota noin, oletko vielä antanut vauvalle ollenkaan soseita?

En ole antanut soseita, kun vauva ei ole ihan vielä 4kk ikäinen.
Onko niistä odotettavissa apua ilmavaivoihin?

Siis en ole lopettamassa imetystä ihan keveillä perusteilla, ajattelin vaan, että jos joku olisi samassa tilanteessa siirtynyt korvikkeeseen ja se olisi tuonut avun?

Jospa ne ilmavaivat edes pikkasen helpottaisi, kun soseita alat antamaan, kun saa massuun kiinteetäkin ruokaa..
Oman lapseni vauvaiästä on jo kuitenkin yli 8-vuotta, mutta mahavaivoista meilläkin on kärsitty aikoinaan..
Ikävä kyllä en tämän kummemmin osaa sua neuvoa, mutta jospa neuvolassa/muut osaisivat antaa lisää vinkkejä, mikä auttais

Jospa ne ilmavaivat edes pikkasen helpottaisi, kun soseita alat antamaan, kun saa massuun kiinteetäkin ruokaa..
Oman lapseni vauvaiästä on jo kuitenkin yli 8-vuotta, mutta mahavaivoista meilläkin on kärsitty aikoinaan..
Ikävä kyllä en tämän kummemmin osaa sua neuvoa, mutta jospa neuvolassa/muut osaisivat antaa lisää vinkkejä, mikä auttais

Kiitos sulle, aika hiljaista on muiden neuvojen osalta...

Jalkajumppaa täytyy tehdä pitkin päivää. Meillä Cuplaton auttoi paremmin kun neuvolan ohjeen mukaan annettiin vain joka toisen syötön yhteydessä. Nieleekö vauva ilmaa rinnalla? Imuotteen tarkistaminen voi tällöin auttaa. Ihmettelen kyllä miten voi olla kakka niin kiinteää että jää jumiin, maitokakkahan on ihan litkua.

Alkuperäinen kirjoittaja äiskäk;27229194:
Jalkajumppaa täytyy tehdä pitkin päivää. Meillä Cuplaton auttoi paremmin kun neuvolan ohjeen mukaan annettiin vain joka toisen syötön yhteydessä. Nieleekö vauva ilmaa rinnalla? Imuotteen tarkistaminen voi tällöin auttaa. Ihmettelen kyllä miten voi olla kakka niin kiinteää että jää jumiin, maitokakkahan on ihan litkua.

Mistäs sitä tietä nieleekö vauva ilmaa rinnalla. Kyllä tuollaisen 4kk ikäisen imuote on jo niin hyvin hallussa, ettei siinä mielestäni ainakaan ole parantamista. Rinnoista tulee maitoa ainakin aamuisin suihkuina, mutta esikoisen aikana tilanne oli paljon pahempi (maitoa tuli paljon enemmän ja suuremmalla paineella) ja eipä esikoisella silti mitään ilmavaivoja ollut.

Lähes kaikilla vauvoilla on ilmavaivoja, ja etenkin ensimmäiset kuukaudet, kun suolisto on vasta kehittymässä. Yleensä 6kk tienoilla alkaa helpottaa.
Jumppauta vauvaa ja nukuta välillä mahallaan, niin auttaa edes vähän.

joo kunnon jalkajumpat ja pumppailut pitkin päivää, ja massuhierontaa. Ja kun alkaa äheltämään öisin niin saatan nostaa mun jalkoja vastaan pystyyn istumaan sellaiseen "kakkausasentoon" (makaan itse selälläni), vauva siis istuu mahan päällä jalkoja vasten mutta nojaa eteenpäin. Tuossa asennossa meidän poika turauttaa usein kunnon satsit. Mieti siis missä asennossa sun itse olisi paras ponnistaa kakkaa, useimmille jalat koukussa ja vähän etukenossa :P

[QUOTE="hopeless";27229231]Mistäs sitä tietä nieleekö vauva ilmaa rinnalla. Kyllä tuollaisen 4kk ikäisen imuote on jo niin hyvin hallussa, ettei siinä mielestäni ainakaan ole parantamista. Rinnoista tulee maitoa ainakin aamuisin suihkuina, mutta esikoisen aikana tilanne oli paljon pahempi (maitoa tuli paljon enemmän ja suuremmalla paineella) ja eipä esikoisella silti mitään ilmavaivoja ollut.[/QUOTE]

Minusta sen kyllä kuulee jos nielee ilmaa. Koitapa aamulla puristaa enimmät maidot pois ennen imetystä, josko siitä saisitte avun. Vauvat ovat erilaisia, vaikka esikoiselle ei tullut vaivoja tuosta niin toiselle voi tulla.

Lisäksi koita sitä Cuplatonia vain joka toisella syötöllä ja jalkajumppaa ja vatsahierontaa pitkin päivää.

[QUOTE="...";27229238]Lähes kaikilla vauvoilla on ilmavaivoja, ja etenkin ensimmäiset kuukaudet, kun suolisto on vasta kehittymässä. Yleensä 6kk tienoilla alkaa helpottaa.
Jumppauta vauvaa ja nukuta välillä mahallaan, niin auttaa edes vähän.[/QUOTE]

Mä kun luulin että se aikaraja mahakivuille oli 3kk...

Mahallaan ei osaa nukkua (on kokeiltu), nostelee vaan päätään kun on nyt oppinut kääntymään selältä mahalle jota harrastaa päivät pitkät. Nukkuu kapalossa selällään.

[QUOTE="hopeless";27229291]Mä kun luulin että se aikaraja mahakivuille oli 3kk...

Mahallaan ei osaa nukkua (on kokeiltu), nostelee vaan päätään kun on nyt oppinut kääntymään selältä mahalle jota harrastaa päivät pitkät. Nukkuu kapalossa selällään.[/QUOTE]

3-4 kk kestää useimmilla, ja monella siihen saakka että alottaa kiinteät. Näin mulle on neuvottu... luin myös jostain että paras nukutusasento on oikealla kyljellään, suolet on jotenkin niin että ilma pääsee tässä asennossa parhaiten ulos. Tosin nukutusasentoa pitäisi vaihtaa välillä, ettei tule klommoa päähän, vauvan kallo on vielä niin pehmeä ja muotoutuu :)

Alkuperäinen kirjoittaja äiskäk;27229336:
Tuli mieleen vaan että voisko kapalo aiheuttaa noita oireita? Liikkumattomuus aiheuttaa aikuisillakin vatsaoireita.

aattelin samaa... tai ainakin voisi tuntua ikävältä jos tekee mieli pistää jalkoja koukkuun ja suoristaa jne (ainakin meidän vauva tekee näin kun tekee kakkaa/pierua) niin ei pysty. Hankala sitä voi olla ulos sit saadakkaan... :/

Alkuperäinen kirjoittaja äiskäk;27229336:
Tuli mieleen vaan että voisko kapalo aiheuttaa noita oireita? Liikkumattomuus aiheuttaa aikuisillakin vatsaoireita.

Ihan hyvä pointti. Katsotaan ehkä nyt kiinteiden aloitus ens viikolla, jos ei tule apua, niin sit kokeilemaan nukkumista ilman kapaloa.

[QUOTE="hopeless";27229361]Ihan hyvä pointti. Katsotaan ehkä nyt kiinteiden aloitus ens viikolla, jos ei tule apua, niin sit kokeilemaan nukkumista ilman kapaloa.[/QUOTE]

Itse koittaisin eri päin. Kuitenkin täysimetystä suositellaan 6 kk. Ilman kapaloa noin vanha nukkuu jo hyvin.

Yhteistyössä