Minusta kerrot hyvin selkeästi "niin kuin kuuluu"-elämästä. Kotonasi on hoidettu lapset, pidetty koti siistinä jene, mutta tunne siteet on puuttunueet, jos käsitän oikein.Muotoillaan näin, että minusta tämä (hormonihuuruinen?) tunne omaa lasta kohtaan oli niin suuri, että aloin miettiä, miksi en ollut "tuntenut" sen vaikutusta omalla kohdallani, kun olin pieni. Jos tämä rakkaus lasta kohtaan on näin syvää ja ehdotonta, miksi minä kuitenkin koin pienenä, että minua rakastettiin ehdollisesti? Sitten aloin miettiä, että miten muut asian kokevat ja onko äitini "poikkeus" johonkin suuntaan.
Oikeastaan enempää en osaa motiiveistani selittää - lähinnä se epäsuhdan tunne omien äitiyden tunteiden suuntautumisessa lapseen ja sitten taas se "rakkauden puutteen" tunne toiselta suunnalta eli minun vanhemmiltani. Selittääkö tämä yhtään?
Nyt sinä koet ensimmäistä kertaa elämässäsi voimakkaan tunteen, äidinrakkauden, ja olet sen edessä hämilläsi. Tarpeista huolehtiminen ja rakkaus menee sinulla nyt sekaisin; eihän parisuhde rakkauteen kuulu minkäänlaisia velvollisuuksia -paitsi tietty että se pidetään, mitä yhdessä on sovittu- esim. kodinhoidon, ruokkimisen tms. käytännön asioiden hoitamisen suhteen. Äidinrakkauteen taas kuuluu perushoito kun lapsi on pieni. Äitisi tapa osoittaa "rakkautta" isällesi on ilmeisesti ollut huolehtia hänen tarpeistaan ja pitää koti siistinä. Äitiäsi pelottaa enemmän ajatus isän kuin lasten menettämisestä, joten hänen riippuvuutensa isää kohtaan on vahvempi ja siksi hän tekee näitä "ulospäin näkyviä "rakkaudentekoja" enemmän puolisoaan kohtaan kuin teitä lapsia kohtaan. Mutta rakkautta se, mitä äitisi tuntee isää kohtaan ei ole, vaan menettämisen pelkoa ja tämä mielipiteeni perustuu omaan kokemukseen läheisriippuvassa perheessä elämästä.