Mitä mieltä? Rahankäytöstä, sinun ja minun rahat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Meillä siis tilanne, että mies tienaa moninkertaisesti verrattuna minun palkkaan ja nyt vielä miehen ehdotuksesta alointekemään lyhennettynä työaikaa, että miehellä paremmin aikaa omaan harrastukseen ja työhön. Tuolloin puhuttiin, että sit en pysty osallistumaan arjen pyörittämiseen rahallisesti kovinkaan paljon ja lisäksi sanoin, että ehdottomasti oma ja lasten elintaso pitää pysyä entisellä tasolla.
No, tähän asti ei ongelmaa, mies maksanut laskut ja antaa usein 100-500 e ihan vaan "humputteluun" tai vaikka kauneudenhoitoon, maksanut lapsille vaatteet yms.

Eilen sit tuli puheeksi, ettäolen luvannut meidän kotiin naapurin lapset pariksi päiväksi ( mies ei ole tuolloin kotona), mies raivostui ihan silmittömästi , huuti mm. Että sinä ruokit ne hänen ostamilla ruuilla ja ne sotkee talon yms. Yms. Ja lopputulemana että niin kauan kun hän maksaa asumisen ja elämisen hän päättää mitä tässä talossa taaphtuu!! Olin ihan että what ??

Mietin jo vakavasti että ilmoitan duuniin, että aloitankin tekee taas täyttä työaikaa, jos mun arvostus perheessä on nyt rahattomana tuota luokkaa, aloin myös miettimään, että täyttääkö tuo ihan jopa henkisen väkivallan kriteerit (taloudellinen alistaminen??)

Eilen tuosta riideltiin ihan ravakasti, tänään mies oli ihan niinku mitään ei olis tapahtunutkaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;27212687:
Niin noh... Tavallaan ymmärrän sun miestä...ja sua...

Haluaisitko selventää, mitä tarkoitat?
Mä ehkä ymmärtäisin miehen näkökannan, jos olisin omasta ehdotuksesta/ halusta alkanut lyhentämään työpäivää, mut ehdotus tuli mieheltä ja kauan sitä mietin ennenkin 'suostuin'

[QUOTE="Aloittaja";27212703]Haluaisitko selventää, mitä tarkoitat?
Mä ehkä ymmärtäisin miehen näkökannan, jos olisin omasta ehdotuksesta/ halusta alkanut lyhentämään työpäivää, mut ehdotus tuli mieheltä ja kauan sitä mietin ennenkin 'suostuin'[/QUOTE]
Jos sillä on ollu huono päivä, niin silloin vituttaa kaikki, ja saattaa käydä mielessä, että hänkö tässä elättää koko kylää, mutta ymmärrän kyllä, että sua nyppii tuommonen käytös mieheltäs. Kysy tosiaan, onko se vielä tänään tuota mieltä.

Ei sitä voi kuin ihmetellä millaisissa suhteissa ja millaisten puolisoitten kanssa jotkut elävät.

Tää palsta on kyllä hauska, kun aina jonkun kertoessa riidasta, alkaa muut ihmettelemään tyylillä "mitä ihmettä teet tuollaisessa suhteessa?".

Riidat rahasta, toisen menoista, kasvatuksesta yms. ovat kuulkaas ihan normaalia elämää ja osa tervettä parisuhdetta. Jos toinen ei sanoisi pahasti, ei tulisi riitaakaan. Mutta kun ne riidatkin kuuluvat osana elämään. Joskus toinen sanoo jotain, riidellään ja pyydetään lopulta anteeksi.

Miehet on sikoja ja naiset lehmiä... joo joo... Mies huutaa vihaisena ja nainen nalkuttaa tai itkee. Vaikka se kuulostaakin ehkä radikaalilta, niin sitä se elämä vain on. Eroon johtavat riidat ovat sitten ihan eri kategoriassa; pettämiset, väkivalta yms.

Raha on tuossa sivuseikka. Jos mies on noin hullu ja pimeä, että alkaa tuollaisesta asiasta huutaa, niin ei hyvältä kuulosta. Siis mikä hänellä oli asiaa vastaan. Oma mieheni olisi varmaan ylpeä, jos ottaisin toisten lapset hoitoon useaksi päiväksi.

ymmärrän miestäsi ja ymmärrän sinua.

tosin, riippuu tietysti vähän. Puhuuko miehesi aina kaikesta, mihin aikoo rahaa laittaa ja kysyy sinulta luvan?

ja on itseään kohtaan säästäväinen?

meillä mies ei koskaan sanoisi mitään tuollaista, mutta onhan se työssäkäynti raskasta ja ehkä hän ymmärtää sen arvostuksen puutteena sinulta, että häneltä kysymättä lupaat ottaa vieraita lapsia taloon.

tosin aika lapsellista jos rahaa on noin paljon ylimääräistä antaa tuosta vain 100-500 euroa humputteluun. kuulostaa lapselliselta ja itsekkäältä että se toisten syöminen ja sotkeminen on sitten niin itseltä pois. Mutta tuollaisia monet varakkaat ovat. Rikkaita koska mieluummin otetaan kuin annetaan.

menisin varmaan töihin, ksoka huomasin nyt että mies harrastaa ja elää omaa elämää ja kohta päädyt todennäköisesti katkeraksi.

Ota ja kysy siltä mieheltäsi, vieläkö asia hiertää? Me ei voida sitä täällä tietää, tämä mitenkään ilman vittuilua.
Jatkon kannalta varmaan olisi hyvä jos menisit kokopäiväisesti töihin sillä on mielestäni kohtuutonta olettaa että puoliso maksaa ja vastaa jatkossakin ihan kaikesta.

Meilläkin mies tienaa enemmän kuin minä, kun käy töissä ja mä olen kotona lapsen kanssa. Mies käytännössä maksaa "kaiken", mä maksan omistani mun nimellä tulevat laskut (oma puhelin, osan vakuutuksista, yms.) ja osan ruuasta jos jotain jää. Ikinä ei ole riitaa saatu aikasiksi rahasta. Ja meillä myös silloin tällöin ystavän lapsi/lapset "päivähoidossa". Mies vaan tyytyväinen, että mun ja lapsen päiviinkin tulee vähän vaihtelua, kun lpaelle tulee leikkikaveri! :)

Mutta mä oonkin tullut palstaa lukiessa siihen tuokseen, että mun mies on todellinen HELMI! :D

• Tykkää
Reactions: jaassi
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;27212712:
Niin tällänen irrallinen tapaushan kertoo meille totuuden ap:n parisuhteen tilasta.

Kyllä se kertoo siitä, että mies ajattelee, että koska maksaa elämisen, hänellä on enemmän päätösvaltaa. Ja oikeassahan mies tavallaan siinä on. Se joka maksaa ja ansaitsee rahat, saa ensisijaisesti päättää, mitä niillä tehdään.

MUTTA, eikö teistä nyt muka ole outoa, että joku tuollaisesta asiasta hermostuu. Siis toinen lupaa hyvää hyvyyttään ottaa toisen lapset hoitoon, ja joku suuttuu siitä. Mielestäni se on käsittämätöntä.

[QUOTE="hmm";27212835]Kyllä se kertoo siitä, että mies ajattelee, että koska maksaa elämisen, hänellä on enemmän päätösvaltaa. Ja oikeassahan mies tavallaan siinä on. Se joka maksaa ja ansaitsee rahat, saa ensisijaisesti päättää, mitä niillä tehdään.

MUTTA, eikö teistä nyt muka ole outoa, että joku tuollaisesta asiasta hermostuu. Siis toinen lupaa hyvää hyvyyttään ottaa toisen lapset hoitoon, ja joku suuttuu siitä. Mielestäni se on käsittämätöntä.[/QUOTE]

No niin munkin mielestä, mä en voi ymmärtää keneltä se on pois jos auttaa toisia....ja tuskin nuo kolme mukulaa meitä vararikkoon syö parissa päivässä!! Mut mies on sitä mieltä, että "äiti teresana" olo saa loppua. Ei siis todellakaan ollu ensimmäinen kerta, kun oon lapsia ottanu meille hoitoon, tosin en ennen noin pitkäksi aikaa.
Mies. Myös vetosi siihen, että ei meidänkään lapset oo kavereilla hoidossa paria tuntia pidempään, ( tuokin ehkä max. 3 kertaa vuodessa) no niin ei oo, Ei ole tullut sellaista tarvetta...

Just nyt ärsyttää tuo ukko niin satasella!!!

[QUOTE="Aloittaja";27212889]No niin munkin mielestä, mä en voi ymmärtää keneltä se on pois jos auttaa toisia....ja tuskin nuo kolme mukulaa meitä vararikkoon syö parissa päivässä!! Mut mies on sitä mieltä, että "äiti teresana" olo saa loppua. Ei siis todellakaan ollu ensimmäinen kerta, kun oon lapsia ottanu meille hoitoon, tosin en ennen noin pitkäksi aikaa.
Mies. Myös vetosi siihen, että ei meidänkään lapset oo kavereilla hoidossa paria tuntia pidempään, ( tuokin ehkä max. 3 kertaa vuodessa) no niin ei oo, Ei ole tullut sellaista tarvetta...

Just nyt ärsyttää tuo ukko niin satasella!!![/QUOTE]

Puolustan miestäsi siitä, että minusta hänen asiansa oli oikea, reagointitapa vain väärä ja meni "yli". Kyllä hänelläKIN pitää olla sanansa sanottavissa siihen mihin perheessä rahaa käytetään, enkä itsekään haluaisi ylläpitää mitään toisten lasten päivähoitolaa (jos hoitamisia kerran on usein niinkuin sanoit).

Jo ihan yleisestikin on kohtuutonta, jos joku tuo teille lapset pidemmäksi (> 1-2 ruokailua) eikä samalla tuo tai maksa lasten ruokia. Kuulostaa kertomasi perusteella, että ehkä sinun hyväntahtoisuuttasi käytetään hieman hyväksi. Ja sen ymmärrän, että moinen miestä ärsyttää kun hän "lystin" maksaa (oli se maksumiehen osa sitten yhdessä sovittu tai ei).

Yhteistyössä