Sossut uhkaa viedä mun lapsen!

• Viestiketjun aloittaja stressaantunut
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Totuus on, että lastensuojeluviranomaiset ei tee mitään vain heppoisin perustein, jos esim. huostaanottoa valmisteltaisiin niin kyllä siellä joku huoli/huomio on ihan selkeästi jostain joka vaarantaa lapsen kehityksen tai turvallisuuden.

"vieras"
Huostaanotto kuulostaa mun korviin erittäin radikaalilta toimeenpiteeltä. Koska lapsen parastahan näissä nimenomaan aina ajatellaan, tai ainakin pitäisi ajatella. Jos kotona on kaikki ok kuten ap kertoi, herää kysymys että miksi lapsen paras olisi muualla kuin tutun ja turvallisen oman äidin luona. :confused:
Mitä luulet, kuinka moni ls- perhe myöntää itse, ettei kotona ole kaikki kunnossa?

[QUOTE="vieras";27205695]Mitä luulet, kuinka moni ls- perhe myöntää itse, ettei kotona ole kaikki kunnossa?[/QUOTE]

Niinpä, sitähän mä ajattelinkin ettei ap kerro koko totuutta. Vaikea uskoa että joku sossu tahallaan kiusaisi normaalia perhettä. Eiköhän heillä ole oikeitakin ongelmia ratkottavana.

"eräs"
[QUOTE="Kifa";27205682]Usein näissä tämäntyyppisissä tilanteissa on kyse siitä, että sitä todellista ongelmaa ei osata tai haluta nähdä ja sitten takerrutaan juurikin johonkin "kun meillä on ihan siistiäkin" -tyyppiseen juttuun. Itse muistan esim. tilanteen jossa oli tosi paha vuorovaikutusongelma vanhemman ja lapsen välillä mt-problematiikasta johtuen ja siinä keskustelu jumiutui juurikin aina tälle tasolle että kun lapsella kerran on puhtaat vaatteet ja vaippa, saa ruokaa sovittuina kellonaikoina eikä lasta lyödä niin mikään ei VOI olla vialla. Huostaanottoon jouduttiin lopulta kun ei vanhempaa saatu mihinkään terapiaan tai perhekuntoutukseen tai vastaavaan kun hänen mielestään ongelmaa ei kerran ollut.[/QUOTE]

Veit JALAT suustani!
Juurikin näin. Ja usein ne perheet, joihin huostaanoton uhka kodistuu tai lastensuojeluilmoitusta tehdään, eivät kertakaikkiaan ymmärrä perusteita.
Voi olla juurikin noita pahoja vuorovaikutusongelmia ja lapsi jää aivan vaille hyvää hoitoa, johon kuuluu muutakin kuin siisti koti, puhtaat vaatteet ja tavarat pois lattialta.

Mutta edelleen kehottaisin alkuperäistä vaatimaan jotakin verkostopalaveria asian selvittämiseksi, jossa useampi ammattiryhmä voisi arvioida tilannetta.

"Vieras"
Kyllä ne vaan virassa olevat ihmiset ovat aivan normaaleja ihmisiä paheineen ja luonnevikoineen.
Asia ei kuulu tähän ketjuun, mutta itsellä kokemusta.
Olin melkein kymmenen vuotta sitten pitkään työttömänä, niin pitkään että laskettiin jo pitkäaikaistyöttömäksi.
Työkkärissa oli oman alani virkailija jonka luona piti käydä asioimassa.
Koskaan en saanut häneltä osoituksia töihin joita etsin ja tarvitsin.
Jos nyt joskus ihme ja kumma tuli lähete jonnekin työhaastatteluun, niin sain lähetteitä sellaisiin töihin joihin en olisi voinut mennä, tai mihin ei koulutus ja taidot riittäneet riittänyt.
Ainoat työpaikat jotka sain työttömän ollessa tulivat aina tämän virkailijan loman aikana, kun joku toinen oli tuuraamassa häntä.

näin
oletteko huomanneet sellaista että romanien lapsia harvoin huostaanotetaan olivatpa olosuhteet millaiset tahansa?
johtunee kaiketi siitä ettei heidän lapsiaan halua kukaan hoitoonsa ;)

stressaantunut
En välitä mitään noille nuorille, ei kuulu tapoihin.

Meillä leikitään ja jutellaan lapsen kanssa paljon, käydään ulkona, sukulaisilla, rentoudutaan.. Aion kyllä tosiaan pyytää kunnon perusteet tuohon huostaanottojuttuun liittyen, jos vaikka ymmärtäisin paremmin. Se mitä tuo sossutäti on puhunut on niin absurdia ja paikkaansapitämätöntä. Voin niin huonosti kuulemma, etten huomaa lapsen elinympäristön olevan huono. Eikä muuten huomaa kukaan muukaan. Olen ollut niin pohjalla, että tunnistan masennuksen hiipivän jos semmoinen on tulossa, ja pidän itseni kunnossa.
Kymmenen vuotta olen taistellut aiemmin noitten mielenterveysjuttujen kanssa ja nyt kun vihdoin olen ollut monta vuotta voiton puolella ja nauttinut elämästä, tulee tämmöinen.

stressaantunut
Tuli mieleen, auttaiskohan mun terapeutin lausunto mitään tuossa asiassa? Olen siis yli vuoden käynyt samalla terapeutilla joka tietää miten mulla menee henkisesti..

"spy"
kuinka usein teillä käy se perhetyöntekijä? kyllähän se raportoi näkemästään ja onhan noita muitakin palveluita ennaltaehkäistä huostaanotto. Yleensä huostaanotetaan ne jotka kokee väkivaltaa, huutoa, hoidonlaiminlyöntiä. Se miten käsittelet vauvaa tapaamisten aikana arvioidaan myös. Suosittelen että saisit jostain sellaisen oppaan (tosi ohut ja helppo lukea) : miten autan lastani-opas vanhemmille,joilla on mielenterveyden ongelmia. Itse koin tämän hyödyllisenä!!

stressaantunut
[QUOTE="spy";27206086]kuinka usein teillä käy se perhetyöntekijä? kyllähän se raportoi näkemästään ja onhan noita muitakin palveluita ennaltaehkäistä huostaanotto. Yleensä huostaanotetaan ne jotka kokee väkivaltaa, huutoa, hoidonlaiminlyöntiä. Se miten käsittelet vauvaa tapaamisten aikana arvioidaan myös. Suosittelen että saisit jostain sellaisen oppaan (tosi ohut ja helppo lukea) : miten autan lastani-opas vanhemmille,joilla on mielenterveyden ongelmia. Itse koin tämän hyödyllisenä!![/QUOTE]

Se käy parin viikon välein, viipyy vartin verran, kerron sille miten menee, joka kerta se on ollut tyytyväinen eikä ole tarvinnut autella muksun kanssa. Voisi kai tuon oppaan lukaista, vaikka tuntuu ettei siitä ole mitään apua, tällä hetkellä kun nuo mt-jutut ei ole päällä. :) Kiitti vinkistä, pitää käydä kirjastossa lähiaikoina jos siellä olisi.

"spy"
Se käy parin viikon välein, viipyy vartin verran, kerron sille miten menee, joka kerta se on ollut tyytyväinen eikä ole tarvinnut autella muksun kanssa. Voisi kai tuon oppaan lukaista, vaikka tuntuu ettei siitä ole mitään apua, tällä hetkellä kun nuo mt-jutut ei ole päällä. :) Kiitti vinkistä, pitää käydä kirjastossa lähiaikoina jos siellä olisi.

siinä on kerrottu lastensuojelusta yms. vaikkei se mt-jutut ole päällä mutta vaikuttavat silti elämään jos kerran sossu meinaa viedä lapsesi vedoten tuohon mt-juttuun. Mutta kysele sitä vaikka tuolta työntekijältä. Tuo löytyi meille neuropsykologin kautta.

stressaantunut
[QUOTE="spy";27206459]siinä on kerrottu lastensuojelusta yms. vaikkei se mt-jutut ole päällä mutta vaikuttavat silti elämään jos kerran sossu meinaa viedä lapsesi vedoten tuohon mt-juttuun. Mutta kysele sitä vaikka tuolta työntekijältä. Tuo löytyi meille neuropsykologin kautta.[/QUOTE]

Kiitos sulle paljon! :) Kyllä minä aion lapseni pitää, kun mitään hätää ei ole.

stressaantunut
Noniin, nyt se sitten tapahtui. Perusteeton, laiton huostaanotto. Syynä se, että vaa'asta oli pudonnut(ehjä) paristo lattialle, ja että minulla on alaikäisiä kavereita. Pesussakin oli pissainen peitto.

Yhtäkään huostaanottoon liittyvistä laeista ei siis noudatettu. Valitukset ja rikosilmoitus tehty, mutta se missä tarvitsen neuvoa: mitä kautta sais terveysviranomaisen tms tarkistamaan ja tekemään lausunnon tästä asunnosta? Laissa mainittu 'välitön hengenvaara' ei täyty millään logiikalla.

stressaantunut
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/241585_10151172628714461_1617646826_o.jpg

tässä vielä linkki asuntoon, joka on lapselle välittömästi vaaraksi hengelle..

stressaantunut
Miksi et siivoaisi ja laittaisi tavarat paikoilleen. Laukkusi lojuu lapsen ulottuvilla.
Ilmapiiri on aika ankea ja aistin että on elämänhallinnan kanssa.
Siksi että pyykkäysoperaatio oli kesken. Laukussani ei ole muuta kun lompakko, siihen lapsi tuskin kuolee. Ilmapiirin 'ankeus' johtunee siitä, ettemme ole miljonäärejä ja koko sisustusta ei pysty uusimaan kerralla.

• Tykkää
Reactions: DuskyLeDoux
minämyös
Tuolla lattialla on kyllä paljon sellaista roskaa, jonka alle vuoden ikäinen voi tunkea suuhunsa. Miltä sitten keittiön lattia näyttää. Onko teillä kissa, onko nuo kissan leluja tuolla sohvalla? Mietin miten kovasti teillä haisee kissanpissa ja kakka, tuleeko kissanastia pidettyä puhtaana. JOs talo haisee, niin helposti tulee saastainen mielikuva, varsinkin jos lattialla on vielä roskia. Olohuoneen kuvasta on paha sanoa, mikä siisteystaso on, keittiö ja WC kertovat enemmän.

Ihan tavallinen olohuone. Meidän sohvalla taitaa nytkin olla enemmän tavaraa. Mä en suostu uskomaan että tuon takia lapsi otettu huostaan.

Kaikilla kun ei oikeasti ole varaa sisustaa mitenkään erityisen hienosti, ei meilläkään, mutta ei se ole huostaanoton peruste.

:(
Sinuana ottaisin heti yhteyttä asianajajaan. Oman paikkakuntasin oikeusaputoimistoon! Heti!
Kyllä noita perusteetomia huostaanottoja vaan tapahtuu vaikka osa haluaa pitää niistä silmänsä suljettuna.
Yleltä tuli jokuaika sitten dokumetti huostaanottobisnes tai vastaava. kannattaa katsoa.

• Tykkää
Reactions: DuskyLeDoux
"maalla on mukavaa"
Olen työssäni joutunut tekemään lastensuojeluilmoituksia ja ihan ystävällisesti sanon, että mulla tässä hommassa kalskahtaa korvaan tuo nuorison kanssa kaveeraus. Yleensä täysi-ikäinen ja teinit -yhdistelmä merkitsee jonkinlaista riippuvuussuhdetta puolin tai toisin... :( Mikäli kyseessä todella on laiton huostaanotto, niin toivon sinulle ap voimia taistella tässä asiassa! Toivottavasti kaikki järjestyy.

Yhteistyössä