Pienen lapsen harrastukset - mielipiteitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Susanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
meillä 7v poika oli pitkään, että ei halua mitään harrastaa. Enkä pakottanut, kun kuitenkin ulkoilee ja lenkkeilee kotona paljon. Joukkuelajit oli kauhistus. Nyt sitten innostui ratsastamisesta ja siellä käydään kerran viikossa. Olen todella tyytyväinen. Sopii tosi hyvin tuolle rauhalliselle pojalle. Tyttö 6v ratsastaa myös ja hän onkin harrastanut enemmän kaikkea.

Meillä on harrastuksia ollut pari vuotiaasta lähtien, ensin aikuinen-lapsi jumppa 1 krt/viikko. Ensimmäinen lapsen "oma" harrastus oli vajaa nelivuotiaana, kun aloitti muskarin (kesti ½ tuntia kerran viikossa). Nyt on pari vuotta harrastanut liikuntaleikkikoulua ja kesällä käymme urheilukisoissa. Päivät lapsi on hoidossa 8-16 eli ei kovin iltaisin jaksa harrastaa. Minusta 1-2 harrastusta viikossa on sopiva alle kouluikäisille ja ensimmäisillä luokilla (jos lapsi itse haluaa). Mutta jos lapseni arka tms. ehkä tukisin lasta harrastuksiin, niissä oppii hyvin sosiaalisia taitoja ja löytyy kavereita. Ja minusta erityisesti nuo sosiaaliset taidot ovat nykyään todella tärkeitä oppia, niissä pelkkä kotona oleminen ja vanhempien kanssa toimiminen ei riitä. Pitää oppia hyväksymään erilaisuutta, erilaisia toimintatapoja, aikuisen ohjausta ym. tosi tärkeitä taitoja koulumaailmassa ja jatkossa työelämässä.

Tyttö, 4,5v, tanssii kerran viikossa 45min. Arkisin on päiväkodissa, kuten pikkuvelikin 2,5v. Pienempi on uimassa toisen vanhemman kanssa, kun toinen vie tytön tanssimaan. Aiemmin esikoinen kävi jumpassa, kun ei vielä ollut päiväkodissa. Mun mielestä päiväkodin ohella lapsi ei tarvitse harrastuksia, ryhmäytymistä ja liikuntaa tulee päiväkodissa ja jälkimmäistä toiv. kotonakin.

Tai voiko sanoa, että lapseni harrastavat lenkkeilyä? Heh, sitä tehdään ja paljon.
Mutta luulen, että neuvolantäti pyrki vain juttelemaan ja kyselemään kiinnostuksen aiheita..

Minua säälittää vanhemmat jotka eivät tarjoa lapselle harrastusmahdollisuuksia. Jos muut harrastaa, ihan varmasti lapsiraukka pakotetaan siihen... Arkaa lasta en tietenkään pakottais vasten tahtoa, mutta käykää ihmeessä JOSSAIN, teatterissa, joskus yhdessä jossain taideryhmässä, katsomassa lätkämatsiä jne

Meillä 5 v poika harrastaa jalkapalloa kerran viikossa ja uintia/uimahyppyä kaksi kertaa viikossa. Pikkuveli käy jalkapallossa ja uinnissa kerran viikossa. Meillä ainakin lapset haluavat harrastaa kaikkea. Viime vuoden olivat jumppakerhossa ja yleisurheilussa, mut se piti lopettaa kun eivät kaikkeen ehdi. Meillä lapset on kotihoidossa ja harrastukset on heille tärkeitä.

Onkohan tuo vähän paikkakuntakohtainen sana, tai siis sanan merkitys..
Minä voisin tulkita tuon kysymyksen hyvinkin, että mistä lapsi tykkää.

Eli tuo keskustelu voisi hyvin mennä näin:

Mitä poika harrastaa?
No tuo tykkää keräillä kiviä ja leikkiä metsässä kävyillä.

Vai päivittelikö se neuvolatäti sitten jotenkin kun ei ole riittävän aikataulutettua elämä?

3,5v tyttö käy kerran viikossa puolen tunnin ajan satubaletissa. Aloitti nyt syksyllä ja on (4:n kertaa ollut) erittäin innostunut tunneista. Tämän harrastuksen aloittamista edelsi vuoden verran neidin balettiniiausten ja hyppelyjen ja varpaillaan sipsutusten katselua, joten päätin luovuttaa ja pistää pimun tunneille :)
Mielestäni ei noin pieni todellakaan _tarvitse_ mitään harrastuksia, varsinkaan päiväkodin lisäksi, mutta joillekin ne voi sopia.

En mä pidä harrastamattomuutta missään vaiheessa outona, ehkä siksi, että itse en harrastanut mitään ennen kuin joskus 12 vuotiaana...

Meillä oli esikoinen 6kk-3v muskarissa. Nyt ei ole ollut mitään yli vuoteen, balettia varmaan seuraavaksi kun siihen on neidillä kova into päästä.

Kuopus ei harrasta vielä mitään, muskari vissiin jossain vaiheessa, nyt 1v8kk.

[QUOTE="vieras";27176872]Miks pitää aina ottaa itseensä ja ottaa arvosteluna, jos neuvolassa KYSYTÄÄN ja keskustellaan jostain?? Jotkut ihmiset sitä on aina valppaana, sanooko/ kysyykö joku jotain, mistä saisi tilaisuuden loukkaantua.

Sulla on huono itsetunto, jos otat tuollaisen kysymyksen itseäsi loukkaavana ja kasvatuskykysi arvosteluna.[/QUOTE]

Peesi! Eihän se telkkari ilmeisesti pitänyt tilannettanne mitenkään huonona tai arvostellut, vaan sinä itse kehitti tästä ongelman. Ihan turhaan selität mitään "poika on niin ujo ja pitäisi olla sellainen ja sellainen harrastus". Ei lasten tarvitse harrastaa yhtään mitään kodin ulkopuolella jos ei halua, eikä siihen tarvitse mitään perusteluita.

Meillä 4 ja 6 vuotiaat käy muskarissa (päiväkodissa) ja 4 vee lastentanssissa, 6 vee uimakoulussa. 2 vee ei vielä harrasta :) mutta mitä pahaa siinä on jos sitä ei ryppyotsaisesti tee?

3,5v tyttö käy kerran viikossa puolen tunnin ajan satubaletissa. Aloitti nyt syksyllä ja on (4:n kertaa ollut) erittäin innostunut tunneista. Tämän harrastuksen aloittamista edelsi vuoden verran neidin balettiniiausten ja hyppelyjen ja varpaillaan sipsutusten katselua, joten päätin luovuttaa ja pistää pimun tunneille :)
Mielestäni ei noin pieni todellakaan _tarvitse_ mitään harrastuksia, varsinkaan päiväkodin lisäksi, mutta joillekin ne voi sopia.

Tuolla jo aikaisemmin sanoinkin vähän samaa, että kannattaa tutkiskella lasta. Lapsi ei osaa itse välttämättä sanoa mitä hauaa, koska ei tiedä mitä on tarjolla. Mutta tuo on oikein hyvä tapa esitellä pienelle harrastusta, jos huomaa et joku kiinnostaa.

Kuumimmat

Yhteistyössä