Miksi teitte itse vauvalle soseet/ruuat? Ettekä antaneet valmissoseita pääsääntöisesti.

  • Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti
Koska niihin ei se aika tärvääntynyt sen enempiä mitä muullekkaan porukalle sapuskaa vääntäessä..Jotkut hedelmäsoseet ostin valmiina,mutta 99% tein itse ruokasoseet.
Ja joku jo mainitsi että halvemmaksi tuli,toki sekin on syy.Ja se että tiesinpähän mitä laps söi.
 
"eräs"
Ensimmäinen syy: haju! Valmisruoat haisevat purkin avatessaan niin pahalle, että itse ei tee mieli koemaistaa saati sitten antaa lapselle varsinaisena ravintona. Hedelmäsoseita olen kyllä antanut välillä välipaloilla, mutta niitä voin syödä itsekin. Toinen syy: terveellisyys. Uskon että itse tehty ruoka on terveellisempää (en itsekään syö valmisruokia, niin miksi antaisin pienelle lapselle niitä). Esikoinen ei tainnut syödä purkin purkkia, kuopuksen kanssa oli muutama tilanne jolloin säilyvyyden kannalta oli järkevämpää antaa valmisruokaa reissussa, ja silloin ostin niitä enemmän oikean aterian näköisiä annoksia.
 
kahvikirahvi
Osittain rahallisista syistä, ja siksi koska tykkään ruuan tekemisestä. Musta oli kivaa myös se että pystyin itsetekemänä tarjoamaan vauvalle monipuolista ruokaa. Ja koska itse olen kasvissyöjä niin halusin pienestä pitäen opettaa lapsen syömään erilaisia kasviksia, eikä aina lihaa (en oo löytänyt kasvisvalmisruokia vauvalle), ja halusin opettaa lapsen myös eri mausteisiin, mitä valmisruoissa tuntuu olevan aika niukasti, sillä meillä syödään mausteisia ruokia. Enkä olisi jaksanut kaupasta kantaa niitä purkkeja koska pojalla on aina ollut todella hyvä ruokahalu. Ja tietenkin siksikin että en itsekään haluaisi syödä päivästä toiseen valmisruokaa.
Siinä nyt muutama syy.

Purkkiruuat oli ja on edelleen käytössä reissussa ollessa, kun on helppo kuljettaa ja säilyttää.
 
"tiuku"
Kuopukselle olen ihte keitellyt perunat ja muut sörsselit siksi, etten halua toistaa samaa virhettä kun esikoisen kanssa !! ;

Alotin esikoisen syöttämisen kaupan purkkisoseilla, jollain hyvällä tietenkin. Ensimmäiseen vuoteen se sihtikurkku ei sitten muuta suostunutkaan syömään, kun niitä aivan sileiksi ajettua mössöjä. Siis onko ne nyt 5kk ikäsille tarkotettuja! Aina kun tarjosi jotain omatekemää / kökkösempää, niin lapsipa ei syönytkään. Kako, oksensi, huusi, jne. No, ruokaahan nekin toki on, mutta kyllä perkele hävetti kaivaa joku vauvojen sose esille yksivuotiaalle >:| !

Mutta muuten, ei tuo esikoinen mikään aneeminen ole, vaikkei olekaan ekaan vuoteen syöynyt omatekemiäni ruokia, että kyllä tuo kuopuskin tulee niitä välillä syömään.
 
Meillä tosiaan poika ei syö itsetehtyjä, kun niissä on pienenpieniä kokkareita, jotka eivät meidän silkkikurkulle käy.:)
Oon soseuttanut ihan sauvasekottimella, pitäisköhän ostaa ihan kunnon tehosekoitin, mikä tekee sileää? Sillä vois sit äitikin tehdä terveellisen smoothien itselleen aamuisin.

Millä te soseutatte vauvanruoat?
Oon yrittänyt sekoittaa omatekemää kaupansoseen joukkoon, poika nipistää suunsa vaan kiinni. Höh.
 
Se oli halvempaa ja oli oikeastaan ihan hauska tehdä itse mössöjä. Lopulta esikoinen ei sitten suostunutkaan syömään ollenkaan kaupan purkkiruokia (joskus olis ollut ihan kiva jos olis niitä suostunut syömään), eli siinä vaiheessa sitten ei ollutkaan enää vaihtoehtoja itse tehdylle.



Kuopus oli sitten ihan toista maata, ei mun itse tekemät kelvanneet vaikka mitä koitin, mentiin sit pelkillä kaupan mössöillä.
 
"vieras"
[QUOTE="hmmm";27144671]No on tuo ihan sanomattakin selvää että itse tehty ruoka on terveellisempää. Paljon tutkimuksia joita voit googlettaa sekä juuri oli uusi dokumentti siitä mitä kuraa löytyy valmisruuista. : /

Itseäni harmittaa korvike ihan tarpeeksi, en halua altistaa lisää lastani purkkiruokien haitoille. Tai toisinpäin, poistaa itse ethtyjen terveellisten ruokien hyviä puolia.[/QUOTE]

Viljeletkö myös perunat, tomaatit, hedelmät jne itse ilman mitään torjunta-aineita? Sanomattakin on selvää että se on terveellisempää. Ethän siis altista lastasi millekään mitä muut ovat tuottaneet. Kasvata myös lehmät, kanat, siat itse. Näin toimii erinomaiset äidit kuten sinäkin ilmeisesti luulet olevasi.
 
"Meikku"
Minä käännän tämän asian toisin päin:Olisin halunnut antaa mahd.paljon itsetehtyä sosetta,mutta en luottanut että
-ravintoarvoja ja vitamiineja ym on riittävästi.
-ruoka on varmasti ´puhdasta´
-ettei ruokaan jää mitään isoa johon voisi tukehtua.

Ja ärsyttää ja hävettää näin jälkikäteen!! Seuraavalle mukelolle kyllä koetan tehdä itse...
 
vastaan
[QUOTE="vieras";27147153]Viljeletkö myös perunat, tomaatit, hedelmät jne itse ilman mitään torjunta-aineita? Sanomattakin on selvää että se on terveellisempää. Ethän siis altista lastasi millekään mitä muut ovat tuottaneet. Kasvata myös lehmät, kanat, siat itse. Näin toimii erinomaiset äidit kuten sinäkin ilmeisesti luulet olevasi.[/QUOTE]

On ihan tutkittu juttu että itse tehtyä ruokaa saaneet lapset ovat terveempiä. Uskon että aika harva niitä lehmiä on itse kasvattanut.

Miksi tämä ärsyttää niin paljon? Ja annoinhan lapselleni saatanallista korviketta vaikk rintamaito on taatusti terveellisempää. Erinomainen äiti olen kyllä, mutta ei se itse tehty ruoka sitä minusta tee yksinään. On aika paljon asioita joilla voi olla aivan surkea äiti, ei purkkiruuan antaminen tee huonoksi äidiksi vaikka monet syyllistyvätkin.
 
"vieras"
No esikoiselle ei montaa eri ruokavalmissosetta voinut antaa, kun useimmissa on halpaa porkkanaa ja se on ainoa ruoka-aine, jolle hän oli allerginen. Kakkoselle ja kolmoselle oli sitten edullisempi tehdä itse, paljon tuli käytettyä perunaa ja riisiä, mitä muullekin perheelle laitettiin ruoksi. Pakkasesta siihen vaan eri aineksia nökösinä mukaan. Tein aina kerralla ison satsin pakkaseen nökösinä pakastettavaksi.
 
Mä tein kaiken itse siksi, että halusin tietää, mitä soseet sisältää. Toinen asia oli, että halusin sekoitella makuja hiukan eri tavalla kuin valmissoiseissa oli: Täysimetin 8 kk tuota nuorempaa, ja sen jälkeen vasta alettiin maistella makuja. Tällaisessa tilanteessa uusia ruoka-aineita voi lisätä nopeammin kuin silloin, jos syöttää jo kiinteitä 3-4 kk iässä.

Lisäksi halusin vähän rakennetta ruokiin, enkä kaikkea surruuttanut sauvasekoittimella.

Maustoin yrteillä.
 
naaa
Minä olisin tehnyt ruoat itse, jos voisin myös kasvattaa ne itse. Mutta kun en voi, ostin purkkiruokia, jotka ovat paljon tutkitumpia ja tarkemmin valvottuja kuin tavalliset ruoka-aineet. Valmisruoat on myös terkemmin valvottuja ja tasapainoitettua kasvun kannalta kuin oma tekemät. Siksi keskosille lääkärit saattavat kieltää itse tehdyn ruoan ja käskeä syöttämään purkkiruokaa. Valmisruoissa ei ole lisäaineita (siis purkkiruoissa ja vauvoille tarkoitetuissa).

Olisin siis tehnyr ruoat ehdottomasti itse, jos olsin voinut kasvattaa edes suurimman osan raaka-aineista omassa pellossa. Mutta valitettavasti se ei ole mahdollista. Meidän lapset on olleet todella terveitä, mutta meillä on valmisruokien vastapainona iso eläinkatras kotona, että varmasti altistuvat baketeereille. Ikävä todeta, että vaikka me pidämme suomen ruoan tuotantoa huippuna niin kun katselee ympärille huomaa, että lehmät laiduntavat isojen valtateiden varsilla ja vilja kasvaa vilkasliikenteisten teiden vierellä monin paikoin. Ei kovin puhasta ole se ruoka mitä sisäämme mätämme ja lapsillemme joudutaan syöttömään.
 
huooooh
Minä olisin tehnyt ruoat itse, jos voisin myös kasvattaa ne itse. Mutta kun en voi, ostin purkkiruokia, jotka ovat paljon tutkitumpia ja tarkemmin valvottuja kuin tavalliset ruoka-aineet. Valmisruoat on myös terkemmin valvottuja ja tasapainoitettua kasvun kannalta kuin oma tekemät. Siksi keskosille lääkärit saattavat kieltää itse tehdyn ruoan ja käskeä syöttämään purkkiruokaa. Valmisruoissa ei ole lisäaineita (siis purkkiruoissa ja vauvoille tarkoitetuissa).

Olisin siis tehnyr ruoat ehdottomasti itse, jos olsin voinut kasvattaa edes suurimman osan raaka-aineista omassa pellossa. Mutta valitettavasti se ei ole mahdollista. Meidän lapset on olleet todella terveitä, mutta meillä on valmisruokien vastapainona iso eläinkatras kotona, että varmasti altistuvat baketeereille. Ikävä todeta, että vaikka me pidämme suomen ruoan tuotantoa huippuna niin kun katselee ympärille huomaa, että lehmät laiduntavat isojen valtateiden varsilla ja vilja kasvaa vilkasliikenteisten teiden vierellä monin paikoin. Ei kovin puhasta ole se ruoka mitä sisäämme mätämme ja lapsillemme joudutaan syöttömään.
Höpö höpö. Steriili ruoka on nimenomaan ongelma, ellei kyse ole juuri keskosesta. Sillonkin hetki vain on parempi syödä hyperstriisiä einestä. Tutkitusti itse tehty ruoka on terveellisempää, siitä ei päästä mihinkään.
 
"vieras"
Purkkiruoathan pitää kuumentaa ja sitten jäädyttää sopivalle tasolle, niin kuolee bakteerit.

Mutta oli tehnyt niin tai näin, suomessa ei kamalaa haittaa vauvalle ole voinut aiheuttaa vaan hyvin täällä lapset saadaan ruokittua, tuli se purkista tai itse tehtynä. Kunhan ei vallan maksalaatikoita, pinaattilettuja ym. oikeita eineksiä vauvalleen syötä.
 
löpö löpö
Höpö höpö. Steriili ruoka on nimenomaan ongelma, ellei kyse ole juuri keskosesta. Sillonkin hetki vain on parempi syödä hyperstriisiä einestä. Tutkitusti itse tehty ruoka on terveellisempää, siitä ei päästä mihinkään.
Höpö höpö itselles :) (tuo on muuten superlapsellinen tapa aloittaa kirjoitus). Steriili ruoka ei ole ongelma, kunhan baketeereita tulee jotain kautta tarpeeksi. Suomalaisissa kodeissa steriiliys on kylläkin ongelma, on liian siistiä, puhdasta, ei ole eläimiä ym. se on ongelma ja se on TUTKITUSTI, useassa tutkimuksessa todettu ongelma.

Purkkiruoka ei ole ongelma, jos kodissa on tarpeeksi eläinhilsettä, likaa lattioilla, lapsi pääsee ulos ja saa maistella lattialta ja nurmikolta, hiekalta yms. makupaloja. Siitä se terveys tulee.
 

Yhteistyössä