Miksi teitte itse vauvalle soseet/ruuat? Ettekä antaneet valmissoseita pääsääntöisesti.

  • Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti
Helpompaa, halvempaa ja terveellisempää. Reissussa saa purkkiruokaa, muttei meinaa mennä alas ollenkaan. Hedelmäsoseet teen myös itse, ei ole sen hankalampaa kuin tavallinen ruokakaan, paitsi mangosose, jota tarjoan joskus harvoin :)
 
Meillä oli omatekoisille ruoille montakin syytä.

*Maku - Ne kaupan soseet maistuvat hirveiltä. Haluan tarjota lapselle hyvänmakuista ruokaa.

*Allergiat - Moniallergiselle lapselle on vaikeaa löytää sopivaa valmisruokaa.

*Taloudellisuus - Itse valmistetut tulevat edullisemmiksi, varsinkin kun osa aineksista on kasvatettu itse.

*Luomu - Omista kasvimaan antimista sai taatusti luomuruokaa.
 
"vieras"
Kukaan ei voi sanoa, onko purkkiruoka terveellisempää kuin itse tehty ruoka. Molemmista löytyy paljon haitallisia aineita, aivan varmasti, kun lähdetään tutkimaan. Meidän on vain pakko kestää se, että emme pysty täysin terveellistä ja turvallista ruokaa lapsillemme syöttämään, teimme mitä tahansa. Omassa maassa kasvatettu luomuruoka olisi turvallisempaa haitallisten aineiden kannalta, mutta silloin pitää tietää tarkkaan miten paljon mitäkin ravintoainetta lapselle pitää antaa. Kuten kaikessa itse tehdyssä ruoassa.
 
"Periaatteiden alku on viisauden loppu" sanoi oma mummuni.:)

Mulle on oma äitiys opettanut, että kaikkea ei voi suunnitella ja pitää joustaa tilanteen mukaan.

Meidän vauva on saanut korviketta (vaikka mun piti täysimettää 6kk saakka), hän syö kaupan soseita (vaikka mun piti antaa pelkästään itsetehtyjä ruokia), öisin käytetään kertakäyttövaippaa (vaikka piti olla täyskestopeppu).

Kun tekee parhaansa niin se riittää. AINA.
 
heiiih
[QUOTE="vieras";27147628]Kukaan ei voi sanoa, onko purkkiruoka terveellisempää kuin itse tehty ruoka. Molemmista löytyy paljon haitallisia aineita, aivan varmasti, kun lähdetään tutkimaan. Meidän on vain pakko kestää se, että emme pysty täysin terveellistä ja turvallista ruokaa lapsillemme syöttämään, teimme mitä tahansa. Omassa maassa kasvatettu luomuruoka olisi turvallisempaa haitallisten aineiden kannalta, mutta silloin pitää tietää tarkkaan miten paljon mitäkin ravintoainetta lapselle pitää antaa. Kuten kaikessa itse tehdyssä ruoassa.[/QUOTE]

No ei se oikeiden kalamäärien ja vitamiinien miettimininen nyt ydinfysiikkaa ole. :D
Helposti omatekoiseen laittaa vihanneksia, kalaa ja lihaa. Vilkasee vähän kuink usein kalaa ja mistäs sitä ceetä ja koota saikaan.
Kyllä voin väittää, TOTTAKAI omatekoinen on parempaa. Purkkiruuassa on ongelmana myös sen steriilisyys, joka on kaikkea muuta kuin hyvä asia!
 
  • Tykkää
Reactions: Rockwood
Lex
Olisin varmasti käyttänyt enemmänkin, mutta kun ruokavaliona oli pelkkä bataatti ja kesäkurpitsa, niin itsehän ne oli tehtävä =)

Hedelmä- ja marjasoseita kylläkin on ostettu ja käytetty valmiina kun sellaisiin ollaan siirrytty.
 
ulkonainen
Alkuperäinen kirjoittaja Söpön pojan mami;27146919:
Meillä tosiaan poika ei syö itsetehtyjä, kun niissä on pienenpieniä kokkareita, jotka eivät meidän silkkikurkulle käy.:)
Oon soseuttanut ihan sauvasekottimella, pitäisköhän ostaa ihan kunnon tehosekoitin, mikä tekee sileää? Sillä vois sit äitikin tehdä terveellisen smoothien itselleen aamuisin.

Millä te soseutatte vauvanruoat?
Oon yrittänyt sekoittaa omatekemää kaupansoseen joukkoon, poika nipistää suunsa vaan kiinni. Höh.
Meillakin on sihtikurkku, blenderilla saa taysin sileaa sosetta vaikka olisi lihaakin mukana.
 
"näin täällä"
Syitä oli monia
- halusin lapsen tottuvan monipuolisesti erilaisiin (ja toisaalta meidän perheelle tyypillisiin) makuihin, valmissoseet maistuu kaikki tärkkelykselle ja mausteita ei käytetä juuri lainkaan
- halusin monipuolisemman valikoiman kasviksia kuin mitä soseet tarjoaa
- en ole ollenkaan varma, että lisätty vitamiini imeytyy samalla tavalla kuin "aito tavara"
- kaupan soseet ovat suutuntumaltaan hyvin yksitoikkoisia, mikä ei edistä suun motoriikan kehitystä (ei sillä että sitä nyt tarvitsisi projektiluontoisesti kehittää, mutta laajentaa lapsen kokemusmaailmaa kehityksen mukaisesti siinä missä kaikessa muussakin)
- halusin lapsen mukaan perheen yhteisiin ruokahetkiin ja minusta siihen kuuluu myös mahdollisuuksien mukaan yhteinen ruoka
- purkkiruoat hurjine säilymisaikoineen on epäluonnollisen puhtaita (tätä tutkitaan vaikuttaako runsas purkkiruokien käyttö suoliston mikrobikantaa epäsuotuisaan kehitykseen ja sen myötä joidenkin sairauksien yleisyyteen, muun muassa diabetes on tässäkin yhteydessä mainittu)

Ratkaisevaa ja valinnassa pysymistä helpottavaa oli toki se, että lapsemme on täysin sormiruokaileva, ja ne kaupan ruokasoseet ei ainakaan alussa ole kovin kätsyä tavaraa siihen :D Nyt (lapsi 1v2kk ja osaa käyttää siis lusikkaa) olen ostanut yhden hätävarapurkin kaappiin oikeastaan uteliaisuuttani, josko siihen olisi tarvetta joskus tutustua, vielä ei ole tullut.

Hedelmäsoseita olen käyttänyt joskus leivonnassa, rahkan seassa yms. Niitä syön itsekin joskus jos pitää lennossa napata jotain. Soseruoissa en näe mitään vikaa, siis ruokavalion osana, mutta en kyllä niille perustaisi koko ruokavaliota.
 
"hmm"
[QUOTE="vieras";27147628]Kukaan ei voi sanoa, onko purkkiruoka terveellisempää kuin itse tehty ruoka. Molemmista löytyy paljon haitallisia aineita, aivan varmasti, kun lähdetään tutkimaan. Meidän on vain pakko kestää se, että emme pysty täysin terveellistä ja turvallista ruokaa lapsillemme syöttämään, teimme mitä tahansa. Omassa maassa kasvatettu luomuruoka olisi turvallisempaa haitallisten aineiden kannalta, mutta silloin pitää tietää tarkkaan miten paljon mitäkin ravintoainetta lapselle pitää antaa. Kuten kaikessa itse tehdyssä ruoassa.[/QUOTE]

Söisitkö itse pelkkää purkkiruokaa?
 
agrologi
Oletteko koskaan katsoneet, mitä purkkiruuat sisältävät? Piltti peruna-kukkakaalisoseessakin on 38% perunaa ja 15% kukkakaalta ja mitä loput, lähes puolet purkista riisitärkkelyksellä paksunnettua vettä! Itse käsitän peruna-kukkakaalisoseen koostuvan pääasiassa niistä perunasta ja kukkakaalesta ja mieluiten vielä kotimaisista sellaisista. Riisitärkkelyksen alkuperää en edes halua tietää, vängällä tulee mieleen kiinalainen maatalouskulttuuri melamiinimaitoineen ja saatuneine maatalousalueineen...
 
"vieras"
- Me kasvatetaan itse vihanneksia, niin soseet oli helppo ja halpa tehdä takapihalta haetuista aineksista. Sen mitä ostin kaupasta, ostin luomuna. Ainakin sain olla varma, että puhtaassa ympäristössä kasvaneisiin raaka-aineisiin ei ole sotkettu teollisia lannoitteita ja torjunta-aineita.

- Halusin totuttaa lapsen kotiruuan makuun, piltit haisee ja maistuu pitkälti samalta. Siirtyminen soseista tavallisiin ruokiin oli helppoa, kun osan ruuasta oli alusta asti saanut sormiruokana ja muuten ruuan koostumusta ja makua pystyi pikkuhiljaa muuttamaan kohti perusruokaa jota muu perhe syö.

- Tympii kuskata lasipurkkeja kierrätykseen, enkä halua että minkään ikäinen ihminen joutuu meillä elämään pelkillä säilykkeillä

Meillä on silti käytetty kaupan soseita kotiruuan rinnalla, aina reissussa/kylässä ja välillä kotonakin jos en ole jaksanut laittaa ruokaa ja pakastimestakin on ollut annokset loppu. Mä toivoin että lapsi oppisi myös kaupan soseille, koska niitä on helposti saatavilla reissussa ja muutenkin niiden kanssa pääsee kodin ulkopuolella vähän helpommalla kuin jos kuljettaisi mukaan aina kotiruokaa. Naureskeltiinkin aina miehen kanssa, jos pysähdyttin vaikka huoltsikalle pitsalle ja lapattiin vauvalle pilttiä, että nyt saa vauvakin "roskaruokaa" :D
 
Pidän ruoanlaitosta ja itse tekemänä on vaihtoehdot monipuolisempia + sitä ruokaa mitä muukin perhe syö. Lastenruoat on pääsääntöisesti todella mauttoman makuisia, poikkeuksena Semperin ruoat. Mua myös ällötti se lasipurkkien määrä.
 
"Annika"
En itsekään syö eineksiä enkä pelkästään säilykkeitä. En näe mitään ideaa syöttää vauvalle pelkkää säilykettä kun tuoretta ruokaa on helposti saatavilla.
 
"tiki"
Olisin halunnut tehdä ruoat itse, mutta esikoinen ei niitä huolinut, vaikka pääsääntöisesti niitä tarjosin. Toisella lapsella oli erittäin paha koliikki. Herätti 20 kertaa yössä, kunnes oppi nukkumaan 2-vuotiaana. Mä en kertakaikkiaan jaksanut tehdä. Hyvä, kun jaksoin hereillä pysyä. Enkä koe edes huonoa omatuntoa. Kummatkin ovat poikkeuksellisen terveitä, ja ovat oppineet syömään kaikkea normaalia ruokaa oikein hyvin.
 

Yhteistyössä