Muistutuksena kaikille, jouluun n.3kk aikaa, nyt viimeistään ruvetaan laittaan rahaa sivuun, että

"hohhoijaa"
Aivan turha ketju. Jos ei ole jouluna rahaa lahjoihin, ei sitä ole nytkään siihen säästämiseen. on todennäköisesti pikavippivelkaa tai kaikki raha menee ruokaan ja pakolliseen tai sairaskuluihin.
 
"hohhoijaa"
[QUOTE="emppu";27141697]Varmaan ärsyttävin aloitus ikinä. On todellakin ihmisiä joilla ei ole varaa laittaa latin latia säästöön etukäteen. Toki on niitäkin joiden rahapula johtuu vain kykenemättömyydestä hoitaa raha-asioitaan, mutta pahalta tuntuu niiden puolesta jotka, syystä tai toisesta, ovat oikeasti köyhiä. Hyvä se on irvailla jos itsellä on asiat kunnossa. Elämä ei ole niin musta-valkoista kuin mitä jotkut tuntuvat kuvittelevan. Joskus saattaa teillekin totuus valjeta, ehkä jopa joudutte omakohtaisesti kokemaan vähän kovempaa elämää.[/QUOTE]

No peesi.

Lopetetan tämä juttu jouluun varautumisesta. On niin ala-arvoista touhua.

Jos se hätä on jouluna, on se nytkin.

jep ehkä on pieni joukko joka elää huvikseen kädestä suuhun, eli tuhlaa ja törsää nyt, mutta se on vähemmistö.
 
"hohhoijaa"
[QUOTE="hohhoijaa";27145515]No peesi.

Lopetetan tämä juttu jouluun varautumisesta. On niin ala-arvoista touhua.

Jos se hätä on jouluna, on se nytkin.

jep ehkä on pieni joukko joka elää huvikseen kädestä suuhun, eli tuhlaa ja törsää nyt, mutta se on vähemmistö.[/QUOTE]

ja näillä tyypeillä on lähes aina rikkaat vanhemmatkin joilta saa, eivät he näe jouluna pulaa, nämä törsääjätyypit.

kyllä se on ne oikeasti köyhät joilla ei ole msitä säästää.
 
"hohhoijaa"
Alkuperäinen kirjoittaja mä...;27142564:
Tässä maassa ei ole yhtäkään, ei todellakaan yhtäkään sellaista perhettä, joka ei pystyisi paria euroa kuussa tinkimään menoistaan. Moni on ostanut nyt jo lapsille leluja alekoreista ja poistoista eurolla, parilla.

Usein nämä, joilla ei muka ole sentin senttiä laittaa sivuun, polttavat tupakkaa, ottavat alkoholia silloin tällöin, syövät karkkia, ostavat lehtiä, meikkaavat, käyttävät kalliimpaa shampoota kuin se halvin on jne. Jokainen voi jostain tinkiä. Tässä maassa jokaisella on mahdollisuus säästää muutama euro kolmen kuukauden aikana.
ei pidä paikkaansa. nämä sinun kuvaamat tyypit törsäävät lapsiinsa enemmän lahjoja kuin keskituloiset.
oikeasti köyhiä on.
 
Pyh koko joulu! Luojalle kiitos omat on jo niin isoja,että yhden lahjatoiveen kertovat ja sit annan lahjakorttina jonnekkin (Iippa esim. tahtoi kampaajalle/vaatekauppaan,Vilho taas pelikauppaan ja Kesämies pelikauppaan/musiikkikauppaan)..Näin äiti pääsee helpommalla.

Muun suvun kanssa ollaan sovittu,että kimppalahjoja tehdään-eli esim. äiti ja isi osallistuu mun kanssa siskon perheen lahjaan ...
 
"CIS"
Ihanaa, tulee joulu :) Mä yleensä budjetoin veronpalautusrahat joululahjoihin. tänäkin vuonaan sitä saa, niin ei sekota muita menoja. yhtään lahjaa en oo hankkinu vielä :D noitten lasten mielipiteet ja toiveet kerkee vaihtuun vielä monta kertaa.
 
että näin
Alkuperäinen kirjoittaja mä...;27142564:
Tässä maassa ei ole yhtäkään, ei todellakaan yhtäkään sellaista perhettä, joka ei pystyisi paria euroa kuussa tinkimään menoistaan. Moni on ostanut nyt jo lapsille leluja alekoreista ja poistoista eurolla, parilla.

Usein nämä, joilla ei muka ole sentin senttiä laittaa sivuun, polttavat tupakkaa, ottavat alkoholia silloin tällöin, syövät karkkia, ostavat lehtiä, meikkaavat, käyttävät kalliimpaa shampoota kuin se halvin on jne. Jokainen voi jostain tinkiä. Tässä maassa jokaisella on mahdollisuus säästää muutama euro kolmen kuukauden aikana.
Kyllä minä väitän,että suomestakin löytyy ihmisiä,joiden kohdalla nuo väittämäsi eivät pidä paikkaansa,yksinkertaisesti siksi,ettei ole varaa laittaa rahojaan tuollaisiin "ylellysyyksiin".Meillä esim ei ole varaa laittaa rahoja mihinkään ylimääräiseen,laskut saadaan maksettua (vuokra,vesi+sähkö) ja lopuilla pärjätään juuri ja juuri ja nekin menevät ruokaan.Meillä ei tuollaisiin ylellisyyksiin ole varaa.
 
"vieras"
Kädestä suuhun eläminen ei katso sitä miten isot tulot on vaan sitä että osaako käyttää rahaa. 4000euron nettotuloilla onnistuu toisella perheellä kädestä suuhun eläminen, ja toinen saa rahaa säästöön puolet pienemmästä.

Jos missään kuuussa ei ole mahdollista laittaa rahaa säästöön, pitää alkaa etsiä vaihtoehtoisia tapoja. Lisätyötä, lehdenjakoa? Löytyykö kotoa jotain mitä voisi myydä?

Onko mahdollista opiskella uutta ammattia joka työllistäisi paremmin?
Tai mennä marjaan. Thaikutkin poimivat 3000-5000 eurolla marjoja, sienillä saa vielä helpommin.
 
tarkka
Ostin juuri tälläviikolla ensimmäiset joululahjat HALVALLA
-49 cm hetrra-nuket 2,95(norm.15€).
-Brion junarataan kuuluvan kultakaivoksen (kiskot,juna,vuori,kulta...) 14,95 (norm.30€)
- Barbin 10€
Ei paha....
 
mä...
Alkuperäinen kirjoittaja että näin;27145540:
Kyllä minä väitän,että suomestakin löytyy ihmisiä,joiden kohdalla nuo väittämäsi eivät pidä paikkaansa,yksinkertaisesti siksi,ettei ole varaa laittaa rahojaan tuollaisiin "ylellysyyksiin".Meillä esim ei ole varaa laittaa rahoja mihinkään ylimääräiseen,laskut saadaan maksettua (vuokra,vesi+sähkö) ja lopuilla pärjätään juuri ja juuri ja nekin menevät ruokaan.Meillä ei tuollaisiin ylellisyyksiin ole varaa.
En usko sua, en todellakaan. Haluaisin nähdä kaikki teidän kuitit kuukauden ajalta. Voin taata, että sieltä jostain voi pihistää sen pari euroa.
 
"akka"
Nuoriso tänä vuonna joulun isällään, miehen nuoriso äidillään. Ei mene ruokiin paljon rahaa kahdelta hengeltä.
Nuorisolle ostan kahdelle nuoremmalle vaatteita ja toiselle kännykän ja kolmelle vanhimmalle jotka asuvat omillaan ostan jotain kotiin tarvittavaa.
Jouluruuat, jos perinteisiä laittaa ja itse tekee, tulee paljon halvemmaksi kun heseruuat mitä täälläkin iso osa äideistä harrastaa.Ei maksa montaa euroa porkkanalaatikkoon, lanttulaatikkoon ja perunalaatikkoon ainekset.Riisipuuroa aamupalaksi, muutaman joulutortun vääntää kahvin kanssa, ostaa kulhollisen hedelmiä ja kinkkua vähän jos siitä tykkää. En ole koskaan ymmärtänyt valitusta siitä miten kallista jouluruoka on.
 
"Kiira"
Alkuperäinen kirjoittaja kantojäärä;27142673:
Jos nyt ihan asiaakin tähän ketjuun :xmas:, niin nyt ovat metsät täynnä sieniä ja marjoja. Joulukukkien sijasta voi viedä pari purkillista itse tehtyjä hilloja tai kuivattuja sieniä.
Miksi aina tyrkytetään noita sieniä!?! Mä inhoan yli kaiken sieniä!
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt
joulu on ihana
En kyllä usko minäkään, ettei jostain pihistämällä jokainen sais säästettyä esim 10 euroa kolmessa kuukaudessa!
Uskon, että ihminen aidosti voi luulla näin, mutta totuus on toinen ja tällä ihmisellä ei silloin ole taloudenhallinta kunnossa.
Ja itse kyllä tiedän mistä puhun. Ei rikkaita vanhempia, itseasiassa vanhempani elävät todella "köyhästi" sairastuttuaan. Itse taas hoidan heitä, joten tulot ei tosiaankaan ole isot. Silti saan säästettyä, ja esim juuri joululahjat ostettua.
 
"Joku"
en kanssa ymmärrä miksi ihmiset ei kierrä esim.leluosastoja pitkin vuotta kun siellä usein kaikkia kivoja juttuja -50% tai jopa -70%..täällä oli Prismassa yx päivä legoja vaika mitä -70% ja ostettin niitä monta pakettia isoja ja pieniä..pienet voi laittaa kaverilahjoihin ja isommat omille lapsille ja kummilapsille..kannattaa pitää silmät auki ympäri vuoden=)
 

Yhteistyössä