Osittainen hoitovapaa ja lapset kuitenkin ma-pe hoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ninna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Ninna"

Vieras
Onko tällaista oikeasti????????? Jotkutko vie lapsen hoitoon kun itsellä ei töitä kun on osittaisella hoitovapaalla???????? Otetaan silloin omaa aikaa lapsesta?

Juu, näin osa tekee. Tästähän oli joku juttukin joko Kaksplussalla tai Meidän Perheessä, muistaakseni. Mä en näe tuossa mitään pahaa, se äidin vapaapäivä voi olla erittäin tarpeellinen perheen hyvinvoinnin kannalta.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Huoh... Vain Suomessa tunnutaan käyvän tällaista keskustelua! Minä olen kotiäiti, ja lapsi (poika 3,5v.) kuitenkin päiväkodissa päivittäin klo 9-15 - enkä todellakaan suostu potemaan tästä asiasta syyllisyyttä. Minusta päiväkoti on hyvä paikka lapselle, huolimatta siitä kuinka hyvät tai huonot vanhemmat lapsella on - ts. näillä kahdella asialla ei ole mitään tekemistä keskenään. Lapsella on tärkeät ihmiset ja rutiinit päiväkodissa, ja tärkeät ihmiset ja rutiinit kotona, eikä nämä kaksi asiaa sulje toisiaan pois. Iltapäivät ja illat ja viikonloput ovat meillä perheen kanssa vietettävää aikaa, mutta ulkoilut, leikit yms. lapsi tekee muiden, ikäistensä kanssa. Mitä hallaa minä lapselleni tällä toiminnalla aiheutan?

Tyhmä kysymys mutta mitä se osittainen hoitovapaa tarkoittaa? Maksetaanko siitä jotain korvausta?

Meillä Ruotsissa voi säästää vanhempainpäiviä ja ottaa niitä sitten vaikka ulos päivän viikossa tehden 4-päiväistä työviikkoa. Silloin lasta ei saa laittaa päivähoitoon tuona päivänä. Muuten on oikeus myös lyhentää työaikaa jolloin tuolta lyhennetyltä ajalta ei saa korvausta. Silloin voi halutessaan viedä lapsen hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Täällä nousi käsi.;27144732:
Huoh... Vain Suomessa tunnutaan käyvän tällaista keskustelua! Minä olen kotiäiti, ja lapsi (poika 3,5v.) kuitenkin päiväkodissa päivittäin klo 9-15 - enkä todellakaan suostu potemaan tästä asiasta syyllisyyttä. Minusta päiväkoti on hyvä paikka lapselle, huolimatta siitä kuinka hyvät tai huonot vanhemmat lapsella on - ts. näillä kahdella asialla ei ole mitään tekemistä keskenään. Lapsella on tärkeät ihmiset ja rutiinit päiväkodissa, ja tärkeät ihmiset ja rutiinit kotona, eikä nämä kaksi asiaa sulje toisiaan pois. Iltapäivät ja illat ja viikonloput ovat meillä perheen kanssa vietettävää aikaa, mutta ulkoilut, leikit yms. lapsi tekee muiden, ikäistensä kanssa. Mitä hallaa minä lapselleni tällä toiminnalla aiheutan?

Öö, millä helketin ilveellä tituleeraat itseäsi kotiäidiksi, jos lapsesi on päivät hoidossa? Etköhän ole vaan ihan tavallinen työtön ihminen.

Tyhmä kysymys mutta mitä se osittainen hoitovapaa tarkoittaa? Maksetaanko siitä jotain korvausta?

Meillä Ruotsissa voi säästää vanhempainpäiviä ja ottaa niitä sitten vaikka ulos päivän viikossa tehden 4-päiväistä työviikkoa. Silloin lasta ei saa laittaa päivähoitoon tuona päivänä. Muuten on oikeus myös lyhentää työaikaa jolloin tuolta lyhennetyltä ajalta ei saa korvausta. Silloin voi halutessaan viedä lapsen hoitoon.

Itse tein 60%:sta työviikkoa (3pv/vko töitä) ja palkkani lisäksi Kelalta osittaisen hoitovapaan tukea noin 70e/kk. Eihän sillä juuri mitään tee, mutta parempi kuin ei mitään :) Ja munkin mielestä lapsi on sitten myös kotona, kun äiskä/iskä on kotona, muuten ei saa tuota korvausta.

[QUOTE="vieras";27144755]Öö, millä helketin ilveellä tituleeraat itseäsi kotiäidiksi, jos lapsesi on päivät hoidossa? Etköhän ole vaan ihan tavallinen työtön ihminen.[/QUOTE]

No ihan puhtaalla omallatunnolla tituleeraan. Nyt hoidan vastasyntynyttä pikkusisarusta, mutta jo raskausaikana poika oli tuon ajan hoidossa, koska oli siihen tottunut. Ei aina kannata tuijottaa sitä, mistä lapsi jää paitsi jos ei ole kotihoidossa, vaan myös sitä, mitä extraa hän saa kun saa olla päivät päiväkodissa muiden lasten ja mukavien hoitajien kanssa! Miksi ylentäisin itseni joksikin superkasvattajaksi, enkä luottaisi että joku muukin osaisi hoitaa lastani ihan vastaavan hyvin tai jopa paremmin. En ole mikään askartelija-paskartelija, joten minusta on vain mukava "ulkoistaa" nämä puuhat jollekin muulle. Me teemme lapsen kanssa yhdessä sitten sellaisia asioita jotka ovat minulle luontevampia. Ja silti ihan aidosti koen olevani oikein hyvä äiti.

[QUOTE="Meikäläinen";27144837]No ihan puhtaalla omallatunnolla tituleeraan. Nyt hoidan vastasyntynyttä pikkusisarusta, mutta jo raskausaikana poika oli tuon ajan hoidossa, koska oli siihen tottunut. Ei aina kannata tuijottaa sitä, mistä lapsi jää paitsi jos ei ole kotihoidossa, vaan myös sitä, mitä extraa hän saa kun saa olla päivät päiväkodissa muiden lasten ja mukavien hoitajien kanssa! Miksi ylentäisin itseni joksikin superkasvattajaksi, enkä luottaisi että joku muukin osaisi hoitaa lastani ihan vastaavan hyvin tai jopa paremmin. En ole mikään askartelija-paskartelija, joten minusta on vain mukava "ulkoistaa" nämä puuhat jollekin muulle. Me teemme lapsen kanssa yhdessä sitten sellaisia asioita jotka ovat minulle luontevampia. Ja silti ihan aidosti koen olevani oikein hyvä äiti.[/QUOTE]

En minä päivähoitoa vastaan ole, oma lapsenikin on hoidossa mutta se nyt johtuu siitä, että itse olen töissä. Ja kun toinen lapseni syntyy, niin esikko jatkaa osa-aikaisena hoidossa, jotenkin tuota äippäloma-aikaa en kyllä laske silloin kotiäitiydeksi jos toinen on kuitenkin hoidossa.

[QUOTE="Ninna";27144555]Onko tällaista oikeasti????????? Jotkutko vie lapsen hoitoon kun itsellä ei töitä kun on osittaisella hoitovapaalla???????? Otetaan silloin omaa aikaa lapsesta?[/QUOTE]

No ei kaikissa työpaikoissa anneta lyhentää työaikaa osittaisella hoitovapaalla siten että on yksi ylimääräinen vapaa vaan monissa on lyhennettävä päivittäin eli tehtävä 6 työpäiväna ma-pa- pakkohan sen lapsen on olla silloin ma-pe hoidossa...

Meillä on poika hoidossa välillä ma-pe välillä vähemmän, välillä 6h päiviä ja välillä 8h sitten haetaan takautuvasti alennus päivähoitomaksuun jos kolmen kuukauden aikana kertyy "vapaapäiviä" tarpeeksi. Ja meinaan muuten huomenna viedä pojan hoitoon vaikka itsellä vapaata. Ollaan nyt tehty aika pitkään niin että aina kun mies on kotona minä olen töissä ja toisinpäin, alkaa jo vähän väsyttää että aina on vain toinen vanhempi kotona. Kohta on taas reilu 2 viikkoa yh elämää kun mies ulkomailla töissä. Eli joo otan omaa aikaa ja vien pojan hoitoon.

[QUOTE="vieras";27144808]Itse tein 60%:sta työviikkoa (3pv/vko töitä) ja palkkani lisäksi Kelalta osittaisen hoitovapaan tukea noin 70e/kk. Eihän sillä juuri mitään tee, mutta parempi kuin ei mitään :) Ja munkin mielestä lapsi on sitten myös kotona, kun äiskä/iskä on kotona, muuten ei saa tuota korvausta.[/QUOTE]

Saahan. Ei kaikki ole osittaisella niin että tulee "vapaapäiviä". Toisilla työpäivät lyhentyy esim parilla tunnilla ma-pe ja koko viikon olet töissä.

Muiden tukien vaikutus

Osittaista hoitorahaa voi saada samanaikaisesti lasten yksityisen hoidon tuen kanssa. Osittaista hoitorahaa ei voi saada, jos vanhempi hoitaa lasta itse ja saa kotihoidon tukea. Osittaisen hoitorahan voi saada, vaikka lapsi on kunnan järjestämässä päivähoidossa. Vanhempainpäiväraha taas estää osittaisen hoitorahan saamisen. Osittaista hoitorahaa ei myöskään makseta, jos olet sairauslomalla yli 4 viikkoa. Lyhyt sairausloma ei vaikuta tukeen.

Kela - Osittaisen hoitorahan määrä ja maksaminen

Olen osittaisella hoitovapaalla ja teen 6h työpäivää. Poika on koulussa ja iltapäiväkerhossa. Hän lähtee sieltä samaan aikaan muiden tänne suuntaan tulevien kanssa ja olen kotona kun hän tulee kotiin. Joskus saatan olla paljonkin aikaisemminen enkä ota siitä mitään sen suurempaa stressiä. Jos joku muu kokee sen häiritseväksi niin tulkoo kertomaan.

Yhteistyössä