Jos tekisin tilauksesta täytekakkuja, mitä hinnaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja liian halvallako
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en tee ns. kavereille kakkuja vaan tilauksesta ihan kelle vaan. Kotitekoisia kakkuja, ainakaan minun tekemiä ei voi verrata kaupan kakkuihin, Ero ku yöllä ja päivällä minun hyäkseni.
Ei tarvita mitään erikoislupia tehdäkseen kakkuja kotikeittiössä.

Jaa-a..jonkinsortin virasto oli kaverilleni sanonut että konditoriatuotteiden valmistukseen yritysluonteisesti on oltava asumistiloista erillään oleva tila jossa erillinen jäähdytyslinjasto yms.
Eli suosittelen ottamaan yhteyttä ja selvittelemään asiaa.

• Tykkää
Reactions: möhköwantti
Alkuperäinen kirjoittaja möhköwantti;27141100:
ota sitten huomioon että joku saattaa tulla kyselemään hygieniapassia ja tarkistamaan tilat.

Voihan. Haluatteko tahallaan olla hankalia vai mistä nyt tuulee, ilmeisesti siitä että ette tiedä. Olen nämä asiat jo kysynyt ja ne ok.
Kysyin hinnoista en muusta

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;27141102:
Jaa-a..jonkinsortin virasto oli kaverilleni sanonut että konditoriatuotteiden valmistukseen yritysluonteisesti on oltava asumistiloista erillään oleva tila jossa erillinen jäähdytyslinjasto yms.
Eli suosittelen ottamaan yhteyttä ja selvittelemään asiaa.

nii vuonna yks ja kaks

Mä en tee ns. kavereille kakkuja vaan tilauksesta ihan kelle vaan. Kotitekoisia kakkuja, ainakaan minun tekemiä ei voi verrata kaupan kakkuihin, Ero ku yöllä ja päivällä minun hyäkseni.
Ei tarvita mitään erikoislupia tehdäkseen kakkuja kotikeittiössä.

Onko sinulla varmaa tietoa tästä? Evira ilmoittaa, että satunnaisesti myyntiin tekevän ja esim torilla myytävien leivonnaisten tekoon ei tarvitse ilmoittaa elintarvikehuoneistoa, mutta lasketaanko muka enää yrittäjää satunnaisesti tekeväksi?

Voihan. Haluatteko tahallaan olla hankalia vai mistä nyt tuulee, ilmeisesti siitä että ette tiedä. Olen nämä asiat jo kysynyt ja ne ok.
Kysyin hinnoista en muusta
hassua että toisilla paikkakunnilla on erisäännöt kuin toisilla:whistle:
teen meinaan itsekin tilauskakkuja ym. tosin minulla on koulutus ja kortit löytyy ja luvatkin on asianmukaiset.

• Tykkää
Reactions: Tapiontytär
Myös paikkakunta vaikuttaa aika olellisesti hintoihin, eli vertaa oman kaupunkisi konditorioihin. Sekin on aika oleellista, kuinka hienoja/hyviä kakkuja teet. Ainakin itse ostaisin mielummin konditoriasta kun joltain "epämääräiseltä" kotikeittäjältä, jollei sitten se kotikokki tekisi todella paljon parempia kakkuja. Kotikokit eivät kuitenkaan maksa veroja, ja esim. tuotteiden säilytys voi olla hieman haastellista.

nii vuonna yks ja kaks

Vuosi oli 2011.

Ei kukaan varmasti tässä nyt koita ilkeillä mutta ihan tosissaan vaikuttaa siltä ettet nyt ole asioista perillä.
Okei, jos mä nyt sit koitan jaksaa selittää tähän omaakin kokemustani. Olen palstailemassa kännykällä, joten ei ole kovin pitkään viitsinyt kirjoitella.
Mulla oli pyhä tarkoitus perustaa kesäkahvila tuohon naapurin ihanaan makasiinin. Otin jo kaikenmaailman luvista selkoa ja kävi ilmi että kahvia mä siellä voisin myydä, sen lisäksi jotain valmista kahvileipää, mutta jos oisin itse halunnut jotain sinne leipoa, olisi tarvittu niin isot muutostyöt että en alkanut sitä sitten enempää selvitellä. Päädyin että tilaisin kahvileivät konditoriasta.
Kahvilaa ei tullut kun tila ehdittiinkin jo vuokrata toisaalle. Mutta vissisti mulle jäi mieleen että yritys ei voi valmistaa mitään syötäväksi tarkoitettua oman kodin keittiössä.

Alkuperäinen kirjoittaja möhköwantti;27141210:
hassua että toisilla paikkakunnilla on erisäännöt kuin toisilla:whistle:
teen meinaan itsekin tilauskakkuja ym. tosin minulla on koulutus ja kortit löytyy ja luvatkin on asianmukaiset.

Miksi sä oletat että minulla ei ole?
Paikkakuntakohtaisista säänöistä e tiedä,mutta täällä kaupungin elintarvikeiranomainen o tämän asian miulle kertout. Kävin jopa hänen luonaan ja kerroin millainen juttu o kyseessä.

[QUOTE="alma";27141232]Myös paikkakunta vaikuttaa aika olellisesti hintoihin, eli vertaa oman kaupunkisi konditorioihin. Sekin on aika oleellista, kuinka hienoja/hyviä kakkuja teet. Ainakin itse ostaisin mielummin konditoriasta kun joltain "epämääräiseltä" kotikeittäjältä, jollei sitten se kotikokki tekisi todella paljon parempia kakkuja. Kotikokit eivät kuitenkaan maksa veroja, ja esim. tuotteiden säilytys voi olla hieman haastellista.[/QUOTE]

No jotkut varmaan tekee noi,mutta miä en. Miulla on pieni erillinen keittiö missä teen kakkuja ja ne on kaikki erillään miun omasta huushollistani.
Säilytän kakut kylmässä kuten kuuluu :D

Mun mielestä sun hinnat ei tosiaankaan kuulosta kalliilta! Päin vastoin, mun mielestä voisit hyvin pyytää enemmän, koska meneehän nyt kakun valmistamiseen aikaa. Jos siis sulle jää 41e täytekakusta tarvikkeiden jälkeen 26e josta maksat verot niin eihän sulle paljon jää tuntipalkaksi. Olisin itse ainakin valmis maksaa hyvästä täytekakusta enemmän. Esim. 60-70e. :) Itse käsityöläisyrittäjänä tosin osaan ehkä enemmän arvostaa toimintaasi kuin jotkut muut.

No jotkut varmaan tekee noi,mutta miä en. Miulla on pieni erillinen keittiö missä teen kakkuja ja ne on kaikki erillään miun omasta huushollistani.
Säilytän kakut kylmässä kuten kuuluu :D

Ok, sitten vähän eri asia. Tuosta aloituksesta sai vaan vähän sellaisesen kuvan, että joku kotiäiti on keksinyt alkaa väsäämään kakkuja keittokomerossaan :-)
Mutta jos olet ihan ammattilainen ja laatu on hyvä, niin sitten kannattaa verrata sen oman paikkakunnan hintoihin, ja myydä vähän halvemmalla. Oletan, ettei sinulla kuitenkaan mitään valmista asiakaskuntaa ole? (vai menikö taas veikkaus pieleen)

No tuota hintaa voi sitte tarkistaa ku esiksi lähtee käyntii tai jos lähtee. Sitäkään kun ei tiedä koskaan.
Ajattelin lähinä,et aloittaisi sellaisilla hinnoilla millä saisi asiakkaista ja jos se o hyvä niin jatketaa niin tai sitten tehdään muutoksia.

Se on kysynnän ja tarjonnan laki. Ap laskee, mikä olis sellainen hinta, millä hän viitsisi kakun tehdä myyntiin ilman, että ottaa päähän liian pieni kate. Sitten hän ilmoittelee näitä hintoja potentiaalisille asiakkaille ja katsoo, meneekö kakut kaupaksi sillä hinnalla. Jos ei mene, niin ap keksii itselleen muun elinkeinon. Jos menee, niin voi tietenkin kokeilla korottaa hintoja, mutta jossain vaiheessa tulee raja vastaan, jolloin ei taas enää mene kaupaksi.

Tyhmähän sellainen olisi, joka tarjoaisi kakkuja myyntiin hinnalla, joka ei vastaa omia odotuksia katteesta.

[QUOTE="alma";27141387]Ok, sitten vähän eri asia. Tuosta aloituksesta sai vaan vähän sellaisesen kuvan, että joku kotiäiti on keksinyt alkaa väsäämään kakkuja keittokomerossaan :-)
Mutta jos olet ihan ammattilainen ja laatu on hyvä, niin sitten kannattaa verrata sen oman paikkakunnan hintoihin, ja myydä vähän halvemmalla. Oletan, ettei sinulla kuitenkaan mitään valmista asiakaskuntaa ole? (vai menikö taas veikkaus pieleen)[/QUOTE]

Hyvi pieni mikä nyt tietty koostuu kavereista ja kavereiden kavereista :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;27141237:
Vuosi oli 2011.

Ei kukaan varmasti tässä nyt koita ilkeillä mutta ihan tosissaan vaikuttaa siltä ettet nyt ole asioista perillä.
Okei, jos mä nyt sit koitan jaksaa selittää tähän omaakin kokemustani. Olen palstailemassa kännykällä, joten ei ole kovin pitkään viitsinyt kirjoitella.
Mulla oli pyhä tarkoitus perustaa kesäkahvila tuohon naapurin ihanaan makasiinin. Otin jo kaikenmaailman luvista selkoa ja kävi ilmi että kahvia mä siellä voisin myydä, sen lisäksi jotain valmista kahvileipää, mutta jos oisin itse halunnut jotain sinne leipoa, olisi tarvittu niin isot muutostyöt että en alkanut sitä sitten enempää selvitellä. Päädyin että tilaisin kahvileivät konditoriasta.
Kahvilaa ei tullut kun tila ehdittiinkin jo vuokrata toisaalle. Mutta vissisti mulle jäi mieleen että yritys ei voi valmistaa mitään syötäväksi tarkoitettua oman kodin keittiössä.

Sulla ei varmaankaa katsota sitä pieimuotoiseksi yritystoimminnaksi ja siksi muutostyöt.
Mä olisin voinut tehdä vaikka omassa keittiössä näin se tarkastaja miulle sanoi. Miulla tietty plussana se,että on erillien keittiö olemassa.

[QUOTE="Eee";27141419]Se on kysynnän ja tarjonnan laki. Ap laskee, mikä olis sellainen hinta, millä hän viitsisi kakun tehdä myyntiin ilman, että ottaa päähän liian pieni kate. Sitten hän ilmoittelee näitä hintoja potentiaalisille asiakkaille ja katsoo, meneekö kakut kaupaksi sillä hinnalla. Jos ei mene, niin ap keksii itselleen muun elinkeinon. Jos menee, niin voi tietenkin kokeilla korottaa hintoja, mutta jossain vaiheessa tulee raja vastaan, jolloin ei taas enää mene kaupaksi.

Tyhmähän sellainen olisi, joka tarjoaisi kakkuja myyntiin hinnalla, joka ei vastaa omia odotuksia katteesta.[/QUOTE]

Tyhmää toki,mutta tyhmää on laittaa huippuhinatkaan. Sillä kostilla karkotetaa asiakkaat ja se ei todellakaann ole tarkoitus. Raha on kuitenki se mikä puhuu ennen kun on palvelusta kokemusta.

[QUOTE="vieras";27141128]Nämä ovat kyllä melko ylihintaisia. Tilasin itse juuri juhliin todella hyvät voileipäkakut. 15 hengen maksoi 31 euroa ja 25 hengen 39 euroa.[/QUOTE]

Ja väität tietenkin vielä että tuosta on verotkin maksettu.
Mä teen oikeasti hyviä kakkuja ja nytkin laskin, että 8 munan täytekakkuun menee pelkkiin aineksiin jo lähemmäs 20 euroa. Voileipäkakkuun menee n. 40 euroa ja se on n. 15 hengen.

Laske tarvikkeet+bensat mitä menee kauppareissuun. Jos tuplaat tarvikehinnan, on aika kohtuullinen hinta, ja saat jotain itekin.
En lähtis myymään eka halvalla..vaikee sit nostaa hintoja ;) Ite pyydän 50-80euroo kakusta joka on n 20hengelle. kyllä asiakas maksaa jos tuote on kaunis ja hyvänmakuinen. Jostain konditoriosta ku hakee tollasen kakun nii ei selvii alle 70:llä. Voileipäkakun duunaamiseen menee useita tunteja - ei sitä noin-vaan kasata.
Onnea väsäilyyn!!

Yhteistyössä