ONGELMA: kuinka paljon 20 hengen tiimissä tulee sairaspoissaoloja? Vastailkaa kiitos :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

*

Vieras
Hei!

Olen saanut työpaikan sihteerinä. Työni on osa-aikainen ja sijaistan noin 20 hengen tiimiä. Eli kun tästä tiimistä joku on sairaana, minä teen hänen työt. Nyt mietin, että kuinkahan paljon TODENNÄKÖISESTI noita sairaspoissaoloja tulee olemaan. Tähän kysynkin teiltä ajatuksia. Mitä luulette, kun tiimissä on 20 työntekijää ja minä tarvitsisin töitä noin 3 päivää viikossa, että saan ruokaa lapsilleni. Onko todennäköistä, että töitä riittää vai alanko etsimään toista työtä rinnalle? Niin, tämä on ihan spekulaatiota ja ehkäpä todennäköisyyslaskentaa, mutta en itse sitä osaa :)

Meillä on työvuoroja 23 ja AINA on vähintään 2 kerrallaan pois, usein enemmänkin. Toissaviikolla oli yhtäaikaa 8 sairauslomalla. Kiva repiä työntekijöitä mistä vain saa.

Riippuu ihan alasta. Siistissä sisätyössä on varmaan vähemmän poissaoloja.

Jos keskimääräinen poissaoloaika on 1 vko + lomat eli 6 vkoa per hlö per vuosi, niin sijaistat vuodessa sairaspoissaoloja 20 viikkoa. työssäolo-% on 38 eli noin 2 pv viikossa. Pikamatikalla.

Sairauspoissaolojen määrä on muistaakseni keskimäärin 3,5%. En jaksa laskea, kuinka monta työpäivää tuosta tulisi, mutta varmasti osaat itsekin.
Ongelmahan sinun kannaltasi on tietysti se, että usein moni on sairaana samaan aikaan, ja sitten taas pariin vikkoon ei kukaan.

Aivan :) Mutta lomia ihmiset pitävät samaan aikaan kesäisin, joten en pysty kaikkia sijaistamaan. Tämä siis vähentää tuon tarpeen määrää. Tämä on kyllä aika hankala tilanne sillä kauaa en pysty katselemaan tilannetta jos töitä on vain silloin tällöin. Joten siis kun löydän toisen työn rinnalle, kuinkas sitten toimitaan jos/kun tulee päällekkäisiä töitä kummastakin työpaikasta? Meneepä hankalaksi.

Onko työkavereilla pieniä lapsia? Jos on, niin lapset sairastavat aika paljon ja poissaoloja voi tulla runsaastikin. Työpaikalla voi olla joku, jolla on poissaoloja usein jonkun tietyn vaivan vuoksi. Tällainen henkilö voi hyvin työllistää viikon tai jopa kaksi kuukaudessa. Mutta tällaisia työntekijöitä ei välttämättä ole 20 hengen joukossa. Normityöntekijät sairastavat suht vähän. Heillä voi mennä jopa vuosia ilman yhtäkään poissaoloa.

Olen siis jatkossa kahden työn loukussa! Ja kummankin työpaikan pomot ottavat nokkiinsa jos en pääse heidän työkeikalleen, koska olen juuri toisessa paikassa töissä.

3-3,5% on keskimääräinen sairaspoissaolomäärä. Nopsasti laskettuna tuolla porukalla sijaistettavia päiviä olisi vuodessa 220 tuntia (3% mukaan, lomakuukausi laskettu pois)

Meillä on kanssa n.20 hlöä töissä ja oikeastaan aina joku on sairaslomalla, tosin meillä on fyysisesti rasittava työ eli varmasti helpommin ollaan pois kuin sihteerit.

Miten sun työaika on määritelty sopimuksessa? Kai siellä joku keskimääräinen työaika on? Vai ootko sä joka aamu tavallaan päivystämässä, jos vaikka joku sairastuis? Ei sitä ihan mihin tahansa kannata suostua.

Jokaisesta työpätkästä tulee oma työsopparinsa. Aika hankalan tuntuinen juttu. Mutta pitää katsella miten homma toimii ja miettiä sitten mitä tehdä jos menee vaikeaksi.

Vielä piti kommentoida, että en todellakaan aio olla päivystämässä. Enhän saa lastanikaan yhtäkkiä päiväkotiin saman päivän aikana ja minulla on liuta lapsia, joten ei onnistu samana päivänä koskaan. Seuraavana ehkä sitten....jos enää on tarvetta. Nyt alkaa hiukan masentaa tämä työkuvio kyllä :(

Kuulostaa kyllä aika ihmeelliselle systeemille. Voihan se olla, että käytännösä toimiikin ihan hyvin. Älä siis vielä masennu, jos työ itsessän on kiinnostava. Ja voihan se olla, että joku on jäämässä vaikka äitiyslomalle pian.

Ja hei, mitäs sitten jos tällainen työkuvio ei toimikaan. Jos löytäisin toisen työpaikan ja tekisin sinne säännöllistä osa-aikatyötä. Tällöin saisin soviteltua päivärahaa Kelalta, mitä kyllä saan myös tässä alkavassakin työssä. Mutta jos itse lopetan tämän kyseisen työn niin napsahtaako päivärahaan karenssi??? Toisaalta tässä tapauksessa varmasti minut "pelastaa" se, että tosiaan jokainen työpätkä (oli se yhden päivän tai kaksi viikkoa) on omalla työsopimuksella. Eikös? Eli en ole minäkään mitenkään sitoutunut tähän työhön sen enempää?

Ei syytä masentua. Ainakin saat jalkasi oven väliin ja jos onnistaa, niin voi olla vakituisempi työ tiedossa piankin. Mun eka työpaikka alkoi tuuraajana. Luvassa oli siis epämääräinen määrä työtunteja. En ehtinyt olla työssä viikkoakaan, kun yksi työntekijä joutui lopettamaan perhesyiden vuoksi ja sain vakituisen kokoaikaisen työpaikan.

Tuota olen itsekin ajatellut, että ehkäpä joku on jäämässä pois jossain vaiheessa. Tosin, itse en vielä muutamaan vuoteen halua tehdä kokoaikaista työtä, mutta jossain vaiheessa tietysti kyllä :) Olipas ihanan lohdullinen viesti, kiitos!

Päiväkoti-ikäisellä lapsellani on kyllä päiväkotipaikka, mutta isommat lapseni eivät myöskään ole isoja enkä voi tosta vaan häippästä koulupäivän aikana kotoa. Seuraavaksi päiväksi kyllä jo pääsen.

Eli siis tässä tulevassa työssäni on muutama ongelmakohta. 1) ei tiedä etukäteen kuinka monta tuntia viikossa ja kuukaudessa saan. 2) Tunteja voi tulla siis joko liian vähän tai vastaavasti liikaa omiin rajoituksiini nähden. 3) Palkka/kuukausi on epämääräinen. 4) Työkeikat tulevat lyhyellä varoitusajalla ja samana päivänä en voi reagoida normaalisti mitenkään.

Hetken siis katson tilannetta, millaiseksi se vakiintuu ja sitten täytyy etsiä muita töitä jos ei ala sujumaan omalta kannaltani hyvin. Uskon kyllä, että löydän muitakin töitä kohtuu ajassa.

Yhteistyössä