Kuka maksaa jos varattoman vanhemman hautajaiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "anne"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Käsittääkseni sossu ei hoida jos lapsella itsellään on varaa maksaa ne hautajaiset.

Mutta jos säkin olet varaton, niin sitten.

Toisaalta Suomessa ketään ei jätetä hautaamatta eli jos et ota asiaa hoitaaksesi viranomaiset hautaavat.

En voisi itse jättää omia vanhempia hautaamatta.

Kammottavaa jos vanhemmat eivät merkitse mitään lapsille vaan kyselllään kuka hoitaa hautauskulut kun itse eivät halua hoitaa. Sen sitä saa kun hoitaa lapset ja antaa niille kaiken mitä vaan pystyy ja sitten kun tulee aika että hekin jotain antavat takaisin niin eipä penniäkään tipu. Hävettää teidän puolesta kun itse ette taida ymmärtää edes.

Kammottavaa jos vanhemmat eivät merkitse mitään lapsille vaan kyselllään kuka hoitaa hautauskulut kun itse eivät halua hoitaa. Sen sitä saa kun hoitaa lapset ja antaa niille kaiken mitä vaan pystyy ja sitten kun tulee aika että hekin jotain antavat takaisin niin eipä penniäkään tipu. Hävettää teidän puolesta kun itse ette taida ymmärtää edes.

No ei se aina noin mene, että vanhemmat ovat hyvin lapsia kohdelleet. Hautaus maksaa ja jos oikeasti vaikka välit pahasti rikki niin ei kukaan sinne kappelin kylmiöön iäksi jää. Kyllä kunta hoitaa hautauksen.

Taitaa löytyä ihan liikaa myös niitä vanhempia jotka ei oo antaneet lapsilleen muuta kuin henkistä ja/tai fyysistä pahoinpitelyä, turvattomuutta, tasapainottoman mielenterveyden ja huonon itsetunnon.

Luuletko, että esim. jokainen välillä vanhempiensa luota huostaanotettu, ja jälleen sinne palautettu lapsi haluaa olla vanhempiinsa missään yhteydessä näiden eläessä? Saati sitten alkaa muistella vanhempaa tämän kuoleman jälkeen ja käyttämään rahojaan tähän.

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija

Noh, omalla kohdalla molemmat vanhemmat meni mun ollessa tosi nuori. Ei mulla ollut sellaisia rahoja. Ja kyllä minäkin muistaakseni soitin jonnekin ja kysyin että mitä pitää tehdä.
En näe että siinä olisi mitään hävettävää.

Mut tosi ikävää jos sun lähipiirissä ollut jotakin tällästä.

no ei kaikki vanhemmat ole "kaikkiansa antaneet" lapsellensa. Pahimmassa tapauksessa ikuisia traumoja. Alkoholistit, nistit, pedot...

Mutta siis, mikäli vanhempi on varaton, hautausavustusta saa kunnan sossusta. Tietyn euromäärän, eli tyyliin 300e/arkku, 100e/kuljetukset jne. En enää muista tarkkoja summia kun oman isän hautajaisisita on jo kaksi vuotta. Itse ne tosin joutui ensin maksamaan ja sossusta sai perunkirjoituksen jälkeen laskuja vastaan nämä omalle tilille. Mutta jos pesässä on yhtään omaisuutta, niin ne joutuu ensin käyttämään hautajaiskuluihin. Ja esim vainajan tilin varoja voi pesänhoitaja käyttää hautajaiskulujen maksamiseen jo ennen perunkirjoitusta.

[QUOTE="anne";27140304]Joudummeko minä ja sisareni maksamaan isämme ja äitimme hautajaiset kun heillä ei ole rahaa?
entä kun en aio suostua maksamaan?[/QUOTE]

ei hätiä mitiä, sossu korvaa hautauskulut, ainakin ennen korvasi. Perunkirjat (eräänlainen tilinpäätös vainajan varoista ja veloista täytyy toimittaa verottajalle ja pesän osakkaille, muistaakseni 3kk määräajassa). Tähän voi joutua hakemaan apua oikeusaputoimistosta, mutta heillä on sitten tulorajat, auttavat vain pienituloisia. Perunkirjat voi myös tehdä itse. Ei ole tähtitiedettä, mutta omien voimien mukaan.

Voimia

Alkuperäinen kirjoittaja Down siftaaja kotiäiti;27140828:
Noh, omalla kohdalla molemmat vanhemmat meni mun ollessa tosi nuori. Ei mulla ollut sellaisia rahoja. Ja kyllä minäkin muistaakseni soitin jonnekin ja kysyin että mitä pitää tehdä.
En näe että siinä olisi mitään hävettävää.

Mut tosi ikävää jos sun lähipiirissä ollut jotakin tällästä.

Ja seuraavalla kerralla luen aloituksen huolellisesti, ennenkun otan kantaa :D

Käsittääkseni sossu maksaa kun sinne laittaa hakemuksen kuolleen nimellä. Ainakin näin muistelisin kuulleeni, itse en koskaan siinä tilanteessa ole ollut, mutta naapuri muistaakseni on.

Meillä anopin hautaukseen haettiin ja saatiin kunnalta hautausavustus.

Itsellemme maksettavaa jäi erotusta hieman "kauniimpaan" arkkuun ja tarjoilujen verran.
Anoppi oli täysin varaton, vain yksinkertainen irtaimisto ja velkaa jäi jäljelle.
On oikein hyvä että tuo mahdollisuus on; Meillä toinen oli tuolloin osa-aikatyössä ja toinen vanhempainvapaalla, joulu tulossa ja rahat tiukilla.
Hyvä, että saimme jotenkin muistotilaisuuden järjestettyä.

Mun äidin hautajaiset maksoi sosu. Hautakiven ja kukat, arkkuun laiton jne. Pienen kuolinilmoituksen.
Se oli Viimeinen toimeentulotuki äidilleni, hän sai muutenkin toimeentulotukea joka kuukausi, kuten alkkikset yleensä.

Ei se montaa sataa varmaankaan maksa jos tuhkaatte isänne.

Hautaus tuhkauksella maksaa enempi. Joudut jokatapauksessa ostamaan arkun plus tietysti uurnan.

Itse sain äidin hautauskuluihin sosiaalitoimistolta avustuksen, kun tein hakemuksen äidin nimellä. Loput jäi itselle maksettavaksi ja kyllä sitä melkoinen summa kertyi (työttömänä olin silloin vielä) vaikka kahvituksen hoiti ystäväni ja hautakivi saatiin tutun kautta.

Hautaus tuhkauksella maksaa enempi. Joudut jokatapauksessa ostamaan arkun plus tietysti uurnan.

Itse sain äidin hautauskuluihin sosiaalitoimistolta avustuksen, kun tein hakemuksen äidin nimellä. Loput jäi itselle maksettavaksi ja kyllä sitä melkoinen summa kertyi (työttömänä olin silloin vielä) vaikka kahvituksen hoiti ystäväni ja hautakivi saatiin tutun kautta.

Me ei pidetty kahvitilaisuutta lainaan ja mun ei tarvinut maksaa muuta kuin perheeni matka sinne hautajaisiin. ( ei asuttu samalla paikakunalla)

Äitini hautajaisin tulee tkylä ymärsivät, kun sanoin että erilistä kahvitilaisuutta ei ole, jokainenhan voi keittää kahvit kotonaan .

Äitini hautajaisin tulee tkylä ymärsivät, kun sanoin että erilistä kahvitilaisuutta ei ole, jokainenhan voi keittää kahvit kotonaan .

Auts, tää on kyllä niin merkillinen ajatus kaikkiaan. Ymmärtäminen on ihan ok, mutta tuo että kotona voi keittää kahvit. No totta mooses voi. Ylioppilasjuhlissakin voi varmaan sanoa, että keittäkää ne kahvit kotona, jokainen siihen pystyy. Tai sitten Rollolainen ilmaisee itseään jotenkin merkillisesti.

Vaikka itselläni ei varaa ollutkaan, niin pyrin tuolloin toteuttamaan äidin toiveet hautauksesta ja kahvituksesta.

Yksi äidin toiveista oli päästä hautaan Ruotsiin, sitä en kyllä pystynyt toteuttamaan. Toinen toive oli päästä mummun ja pappan kanssa samaan hautaan niin se järjestyi paljon helpommin.

Kahvituksesta äiti ei halunnut mitään prameaa. Veljelleen oli kertonut, että halusi tarjottavan voileipiä ja niitä sitten tehtiin.

Perunankukkia äiti tahtoi hautakimppuunsa, muttei niitä enää ollut niin vietiin haudalle niitä sitten seuraavana vuonna.

[QUOTE="vieras";27146028]Auts, tää on kyllä niin merkillinen ajatus kaikkiaan. Ymmärtäminen on ihan ok, mutta tuo että kotona voi keittää kahvit. No totta mooses voi. Ylioppilasjuhlissakin voi varmaan sanoa, että keittäkää ne kahvit kotona, jokainen siihen pystyy. Tai sitten Rollolainen ilmaisee itseään jotenkin merkillisesti.[/QUOTE]
no oliisnhan voinut juhlatilaisuden voinut järjestää meilä kotona, jonenoli matkaa noin75 km, tuskin kovin moni oliis lähtenyt sinne.
Minuta kutienkin hautajaiset on aivan eri kui ylioppilasjuhlat. toki ylppäreissä tarjottavaa on.
suurin osa hautajaisvieraista oli äidin siskoja puolisoinen ja siskojen lapsia+ me omat lapset ja lapsenlapset. vieraita oli enintään 30.
äidin asunnolle en olisi juhlia järjestänyt koska se ei olut siinä kunnossa että sinne olisin voinut menä ja hautajasiviueraiss aoli mukana äidin entinen miesystävä, jota ei varmasti tä nykyinen oliis siishen kotiin päästänyt

Vaikka itselläni ei varaa ollutkaan, niin pyrin tuolloin toteuttamaan äidin toiveet hautauksesta ja kahvituksesta.

Yksi äidin toiveista oli päästä hautaan Ruotsiin, sitä en kyllä pystynyt toteuttamaan. Toinen toive oli päästä mummun ja pappan kanssa samaan hautaan niin se järjestyi paljon helpommin.

Kahvituksesta äiti ei halunnut mitään prameaa. Veljelleen oli kertonut, että halusi tarjottavan voileipiä ja niitä sitten tehtiin.

Perunankukkia äiti tahtoi hautakimppuunsa, muttei niitä enää ollut niin vietiin haudalle niitä sitten seuraavana vuonna.

meidän äiti sanoi että ei mua tarvii muista ku olen haudassa, muistakaa kun olen elossa. ja hän aina sanoi, että ku hän kuolee hänet voi kietoa mustaan jätesäkkiin ja heittää vaika katuojaan. Hänelle oli aivan sama minkälaiset hautajaiset hänelle järjestetään, ei hän iitä kuitenkaan olis näkemässä