Opiskelut alkoi taas, olen käyttänyt kaikki opintotukikuukaudet ja töitä ei ole löytynyt, mistä saan rahaa elämiseen?

• Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
No joo, eiköhän tämänkokoiselle perheelle pitäisi kaksiota isompi olla... mutta ei todellakaan sovita kaksioon, eikä sellaista tai yksiötäkään ole tarjolla.

Ja tuli vasta äsken tietooni että täytyy palata kouluun.
No, kysyt sieltä sossusta, ei se ota jos ei annakaan :) Hienoa kuitenkin, että haluat saattaa opintosi loppuun, nyt kyse on enää siitä, oletko valmis tinkimään muista asioista siksi aikaa, että valmistut.

No voi prkl! Totta kai tekisin sitä hemmetin lisätyötä mutta ei ole tarjolla. Miksi se on niin hemmetin vaikea ymmärtää? MENISIN TÖIHIN JOS NIITÄ OLISI TARJOLLA!

Ja vielä viikko sitten en tiennyt meneväni nyt syksyllä takaisin koulun penkille istumaan, tämä tuli yllättäen kun sain tietää, että enempää jatkoaikaa tutkinnon suorittamiselle ei tule. Enpä ole ehtinyt tonnikaupalla rahaa laittaa säästöön tässä viikon aikana. Oli meillä matkaa varten säästettynä rahaa mutta se on käytetty jo muuhun pakolliseen menoon.

Jos olisin sun mies niin varaisin ajan velkaneuvojalle, jotta tuo ulosottosumma saatais pienemmäksi. Tosin 2500 bruttotulosta käteen jäävä netto, ei päätä huimaa.

"vieras"
Nyt soitat heti aamulla soskuun, ne sinun opintosi täytyy suorittaa loppuun ja siinä varmasti sosku voi auttaa. yleensä asiakkaalle annetaan muutama kuukausi aikaa etsiä halvempaa asuntoa, sen aikaa voitte saada toimeentulotukea. varaa soskuun aika ja esitä siellä kaikki tulo- ja menotiedot. kyllä se siitä :) Saatteko asumistukea? se täytyy hakea myös. anteeksi virheet kirjoitan puhelimella.

.,.
Sosuun hakemaan toimeentultukea. Jos sulla on mahdollisuus saada muita tukia, sossusta kyllä ohjataan hakemaan niitä. Mutta silti elämiseen, nyt heti samanatien, sieltä pitää saada normein mukainen tuki.

vuokralla asuja
[QUOTE="huokaus";27115884]asutte jossain tuppukylässä ja 104 neliöinen asunto maksaa 1000 euroa kuussa. Teitä on kyllä kusetettu ja lujaa!! Saahan sitä pyytää, mutta kuka hullu maksaa. No, te tietysti ja nytkin vaikeuksia saada ruokaa niin mietitään lisää lapsia kun kummallakaan vanhemmista ei ole vielä edes koulutusta :O uskomatonta...vain tällä palstalla![/QUOTE]

Tervetuloa todellisuuteen. Täällä Toijalassa esim. 4h+k rivarin, 96,5 neliötä, vuokra 1015 €/kk. Lisäksi vesimaksu 15 €/hlö. Kolmio 865 € + ne vesimaksut. Ja nämä vuokrat entisissä kunnan vuokra-asunnoissa, jotka on myyty Kunta-asunnoille. Muita isoja vuokra-asuntojen tarjoajia ei täällä olekaan, loput ovat yksityisten asuntoja.

Ap tietysti voisi asua kaksiossakin, mutta tonni reilun sadan neliön asunnosta ei todellakaan ole poikkeuksellista.

Ja mistä vetoa, että nyt on lähihoitaja opiskelija kyseessä :)
Mitenkä niin? Mistä ihmeestä tuon oikeen keksiit?

Koska ap kirjoottaa, että tukikuukaudet on loppunu niin kyllä mä oletan, että kysees on amk:s tai yliopistos opiskeleva. Noissa ku on rajootettu sitä tukikuukausien määrää, mutta ei toisella asteella oo.

Eli lisää viisaita kommentteja sulta?

just
Ihmisillä on tosi suppee kyky nähdä asioita. Siis muita kuin toi oma napa. Tosi metkaa, et monet nälvii kun jokkut pahasuiset teinikakarat, jos joku kysyy apua vaikeaan tilanteeseen. Tilanteita on niin erilaisia, ja ei kaikki vietä semmosta hulppeeta elämää, et on hyvä palkka, velattomat talot ja kaikki asiat täydellisesti. Silti nekään, jotka joutuu kyseleen apua esim vaikeassa taloudellisessa tilanteessa, ei oo YHTÄÄN sen huonompia ihmisiä kuin muutkaan. Joskus oikein kuvottaa ihmisten itsekeskeisyys ja tapa mollata niitä, joilla ei kaikki asiat ole yhtä hyvin kuin itsellä. Sairasta.

Mut ap, sun kannattaa kyllä hakee toimeentulotukee (jos et ole vielä hakenut). Myös diakonilta seurakunnasta voi saada apua, joskus jopa apua vuokranmaksuun tai muihin laskuihin, jos tilanne on hetkellisesti paha. Ja sit voi saada osto-oikeuslappuja ruokakauppaan. Kannattaa kysyä, apu se on pienikin apu. Ja kannattaa tosiaan Kelasta selvittää toi mahdollisuus saada lisää opintotukioikeuskuukausia.

Ja tsemppiä. Koittakaa kestää yli vaikeiden aikojen! :)

"vieras"
Ensinnäkin: miehen veroprosentti niin alas kuin voi, ettei tule mätkyjä. Ja sitten tarkastatte sen osuuden, joka menee niihin maksamatta jäätyihin juttuihin. Kun siinäkin pitäis olla se suojaosuus, joka varmasti on nelihenkisellä perheellä enemmän, kuin 1200e.

Toimeentulotukilain mukaan teille pitäisi jäädä vuokran, sähkön ja veden jälkeen n. 1100 euroa ruokaan, vaatteisiin, puhelinlaskuihin, käsikauppalääkkeisiin yms. Sossu maksaa noiden lisäksi myös julkisen terveydenhuollon käyntimaksut sekä reseptilääkkeet.

neap
Ulosoton suojaosuus: "Velallinen + 2 elatuksen varassa: 1118,10 €" ap:ta ei lasketa tuossa elatuksen varassa olevaksi.

AP:lle: Olet jo saanut muutamia hyviä vinkkejä täältä. Ihan ekaksi menet sossuun selvittämään asiaa ja laitat miehen sopimaan ulosoton kanssa osuuden pienentämisestä. UO-viranomaiset ovat yleensä halukkaita auttamaan ihmisiä, vaikka se ei siltä tunnukaan. Voivat tilapäisesti jopa jättää ulosmittaamatta esim. parin kuukauden ajan.
Sossussakin voivat auttaa tilapäisesti, kun saat vaan selvitettyä sinne, että niiden avun avulla pääsisit kohta töihin.

Etsi aktiivisesti sitä pienempää asuntoa. Minä esimerkiksi olisin valmis asumaan vaikka kaksiossa sen yhden vuoden, jos tilanteemme olisi tuollainen.

"..."
käy ihmeessä työkkårissa. Minä aloitan aikuisopiskelun tammikuussa. Koska olen nyt liiton rahalla, työkkårista sanottiin, liitto maksaa mulle koulutus tuen jos en töitä sää... Kuuluuko mihinkää liittoon? Kysy sieltä. Kai nostatte asumistukea?

"vieras"
mulle tuli se yliopistojen uudistus mieleen, kun ei saakaan loputtomiin siellä listoilla valmistumatta roikkua
Jep, tästä varmaankin on kyse jos kerran yhtäkkiä tullut tietoon, että opinto-oikeus loppuu. Sitä en kyllä millään ymmärrä, että jos kerran normaalisti tullaan oikein hyvin toimeen niin miten ei ole saatu mitään säästöön eikä ole tajunnut kuin ilmeisesti viikko ennen kuin koulu alkaa että sinne oikeasti pitää mennä? Kyllähän nyt tuosta yliopistouudistuksestakin on kauemmin jo tietty.

........
[QUOTE="koo";27115763]Luottotiedottomana vuosikymmenen ajan. Nyt asunto pois ja muutto kaksioon tai kolmioon. Kuinka pitkäksi ajaksi tarvitset rahaa eli kuinka kauan opintoihin menisi? Voisiko sukulaisilta lainata? Ehdottomasti itse muuttaisin väliaikaisesti pienempään. Tuleehan häätö kai muutenkin, jos tulot noin pienet.[/QUOTE]

Kerroppa mistä se pienempi asunto pierastaan,jos niitä ei ole..Tai sitten on mutta jonot on pitkiä...
Ja miks joka jumalan ketjuun tulee joku valopää ehottamaan tota lainaa sukulaisilta..

"kerttu"
[QUOTE="vieras";27117887]Pötyä. Helsingissä hyväksytään yhdelle henkilölle yli 700 euron vuokra ja neljälle henkilölle noin 1200 euroa.[/QUOTE]

Niin, mutta kun ap ei asu helsingissä, eikä lähelläkään pääkaupunkiseutua. Hän on itse näin sanonut. Joten silloin voidaan poissulkea pois kaikki etelän isot kaupungit Tampereen alapuolelta. Joten ihmettelen minä vaan, että millainen luxusasunto heillä on, kun vuokra on yli tonnin ja kyseessä kuitenkin joku pienempi paikkakunta keski- tai pohjoissuomessa. Me esim. asutaan 30 kilometriä Oulusta ja naapurissa on vuokralaiset alle 5 v vanhassa omakotitalossa, ja neliöitä on hieman yli 100. Ja silti heilläkin on vuokra VAIN 800 euroa. Että miten helkkarin hieno asunto ap:llä on, kun tuollaista vuokraa maksaa? Oikeesti, vaihda se asunto pienempään. Vai keskeytätkö ennemmin opinnot ja kituuttatte ilman ruokaa, kuin että asuisitte vaikka yksiössä vuoden? Toki minä sitä kaksiota olen ehdottanut, mutta itse muuttaisin vaikka yksiöön tuossa tilanteessa, jos olis pakko valita opintojen keskeytyksen ja ruoattomuuden tai asunnon pienuuden väliltä.

Yhteistyössä