Kasvissyöjät olisi kysymys

En ole kasvissyöjä, mutta olen törmännyt hiukan samantyyliseen ongelmaan.
Olen nimittäin tomaatti allergikko (joo ei ole sama kuin vegaanius...) ja muutaman kerran olen asiallisesti kysynyt onko jotain valmisleipää mahdollista saada ilman tomaattia. Vastauksena hyvin usein tullut "No, ota se tomaatti pois sielt välist ja syö sitten" Onneksi se tomaatti ei ole ehtinyt niitä mehujaan valuttaa koko sämpylään päivän aikana.
Samaa on tapahtunut sitrushedelmien kanssa. Baarissa tilaat jääveden ni jotkut nakkaa sinne sitruuna viipaleen, joo ymmärrän logiikan kyllä, mutta jos pyydän uuden veden ilman sitruunaa niin ei siitä tarvihe mulle suuttua, allergioilleni kun en vaan voi mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;27107997:
Söisin varmaan leikkeleineen, koska pyrin myös siihen, että mitään ruokaa ei heitetä pois vaan sen takia, että olen kasvissyöjä. Ehkä en sitten ole oikea kasvissyöjä? En tiedä, ne määritelmät on muutenkin vähän hataria pseudo-semi-pesco-lakto-ovoineen.

Itse voin sanoa että en siihen leipään saati leikkeleeseen koskisi.

Lapselleni kävi niin koulussa, että tarjottiin eväänä sämpylää jossa oli kinkkua. Opettaja käski vain ottaa kinkkusiivun pois.
Oiskohan sama voitu tehdä muslimille?

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27108148:
Itse voin sanoa että en siihen leipään saati leikkeleeseen koskisi.

Lapselleni kävi niin koulussa, että tarjottiin eväänä sämpylää jossa oli kinkkua. Opettaja käski vain ottaa kinkkusiivun pois.
Oiskohan sama voitu tehdä muslimille?

Tiedän opettajana, että näin on käynyt, monesti. Ja sitten kasvissyöntiin: eli en söisi kyseistä leipää.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;27107997:
Söisin varmaan leikkeleineen, koska pyrin myös siihen, että mitään ruokaa ei heitetä pois vaan sen takia, että olen kasvissyöjä. Ehkä en sitten ole oikea kasvissyöjä? En tiedä, ne määritelmät on muutenkin vähän hataria pseudo-semi-pesco-lakto-ovoineen.

Kiitos, tästä kommentista. En tarkoita, että vegaanien pitäisi syödä lihaa, vaan tuosta pointista koskien ruuan pois heittämistä.

Mun lapset ovat sekasyöjiä, mutta niinhyän mä olen joutunut tekemään useinkin 20 vuoden lihattomuuden aikana.

Siis ottamaan kinkun pois. Monesti etenkin matkoilla. Jos ei ole karsea nälkä jätän syömättä.

Viimeksi muokattu:
Ei olla kasvissyöjiä, mutta lapset ei syö sianlihaa.

Ja pari kertaa on ollut niin, että leivässä on ollut kinkkua, lauantaimakkaraa tms. On sitten vaan otettu se pois. Ei se satu :xmas:, ei se tapa, ei se edes vahingoita.

Ei olla kasvissyöjiä, mutta lapset ei syö sianlihaa.

Ja pari kertaa on ollut niin, että leivässä on ollut kinkkua, lauantaimakkaraa tms. On sitten vaan otettu se pois. Ei se satu :xmas:, ei se tapa, ei se edes vahingoita.

Ei tosiaan satu tai tapa. Mutta oma yökötysreaktio on niin vahva, etten voi syödä. Monesti olen miettinyt, että niin paljon helpommalla pääsisi jos voisi vapaasti syödä kaikkea. Friteeratut torakat siinä missä porkkanat ja naudan paistinkin. Matkoilla varsinkin tämä helpottaisi elämää niin paljon. Mutta olen aina ollut niin nirso ruuan suhteen. Välillä se menee ihan överiksi...

No, ensinnäkin pitäisin tuollaista erittäin moukkamaisena. En tietenkään söisi leipää, eikä söisi lapsenikaan. Jos joku ei ymmärrä miksi, niin miettikää asia näin: söisittekö itse leivän, jonka päällä olisi ollut vaikka paskaa, kunhan se olisi vaan nostettu siitä ensin pois? Itselleni se kinkkuviipale tai makkaranpala tuntuisi suunnilleen yhtä oksettavalta.

• Tykkää
Reactions: röppö
Mitä pahaa siinä nyt sitten oli jos kyse ei ole allegiasta ? Kauheen herkkähipiäistä sakkia nykyään kaikki !

Koska ruokailun ei kuulu olla oksettava ja epämiellyttävä tapahtuma, mitä se minulle olisi, jos söisin jotain, joka olisi ollut tuolla lailla kosketuksessa lihan kanssa ja jossa myös maistuisi se liha. Se maku ja haju nimittäin tarttuvat.

Itse en ole kasvissyöjä,mutta ymmärtäisin jos jäisi leipä syömättä.
Se lihahan on siinä leivällä "levännyt",kyllä siitä jää makuja jne..

Vähän sama,kuin antaisi lautasellisen makkarakeittoa eteen ja sanoisi: "nouki makkarat pois".

En söisi. Lapseni saisi syödä, jos tahtoisi. Minusta on epäkohteliasta alkaa tyrkyttämään minulle sopimatonta ruokaa noin. Leivän tarjoaminen on ok vaikka siinä on lihaa välissä. Aikuinen ihminen osaa kyllä itse ottaa sen lihan välistä pois, mikäli leivän syöminen on sitten hänelle ok. En myöskään mielelläni grillaa samalla grillillä kasviksiani kuin missä paistellaan samalla possua tai kanaa. Folionyytit ovat yhteisgrilleissä pop.

Minusta tärkeintä on, ettei kasvissyöjävieras loukkaannu tarjotusta kinkkuleivästä, eikä tarjoaja siitä, että kasvissyöjä kieltäytyy siitä. Myös hyvät käytöstavat ovat kaiken a ja o. Kieltäytyäkin voi niin monella tapaa.

No en todellakaan söisi.

Siinä on kuitenkin sen lihan jättämä maku, mikä maistuu kasvissyöjän suuhun ihan mädäntyneeltä.

Lisäksi olisi erittäin suuri riski joutua tippaletkun jatkoksi. Olen kinkkusuikaleen (tai jonkun muun ruokaani eksyneen) takia yrjönnyt pariin kertaan ensin 10h, sitten joutunut nesteytettäväksi. Paistan kasvikset eri pannuilla/grillillä, pidän eri leikkuulaudat ym. normaalia ruokahygieniaa yllä kotonani. En kylläkään juurikaan tee muillekaan mitään liharuokia, mutta joskus joku muu tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;27119360:
No en todellakaan söisi.

Siinä on kuitenkin sen lihan jättämä maku, mikä maistuu kasvissyöjän suuhun ihan mädäntyneeltä.

Lisäksi olisi erittäin suuri riski joutua tippaletkun jatkoksi. Olen kinkkusuikaleen (tai jonkun muun ruokaani eksyneen) takia yrjönnyt pariin kertaan ensin 10h, sitten joutunut nesteytettäväksi. Paistan kasvikset eri pannuilla/grillillä, pidän eri leikkuulaudat ym. normaalia ruokahygieniaa yllä kotonani. En kylläkään juurikaan tee muillekaan mitään liharuokia, mutta joskus joku muu tekee.

Onko sulla kissa?

Mä söisin, musta tollasen sanominen on huonoa käytöstä, mutta en nyt silti tuosta loukkaantuisi. Syön joskus poikaystävän kanssa pizzan puoliksi ja jos siinä on vaikka salamia, noukin ne vain pois ja annan poikaystävälle. Ymmärrän kyllä myös jos joku ei söisi kyseistä leipää.

Alkuperäinen kirjoittaja röppö;27119213:
Vähän sama,kuin antaisi lautasellisen makkarakeittoa eteen ja sanoisi: "nouki makkarat pois".

Mulle on joskus ammoisina aikoina tarjottu tällaista keittoa. Olin kuulemma nirso, kun ei kelvannut. Ilman makkaroita keittohan on kuin mikä tahansa kasviskeitto (joka on siis tehty lihaliemeen ja jossa on keitetty lihaa...)

No joo, siinä oli kyllä oikeassa, että olen nirso. Myönnettäköön.

Joskus pari vuotta sitten olisi jäänyt leipä syömättä, mutta nykyään voisin syödä jos nälkä olisi. Ja lapseni söisi leivän, sillä hän ei ole kasvissyöjä.

Uskoisin etten voisi syödä saati koskea leipään vaikka sen kinkun ottaisikin pois. Meinaan siihen leipään taatusti on jäänyt sen kinkun haju/maku. Lihan maun ja hajun vuoksi aikoinaan aloin kasvissyöjäksi, joten mulle se on tärkeä juttu.

Lapselle (on vielä pieni) voisin tehdä niin että ottaisin sen kinkun pois ja antaisin syödä sen muun leivän jos ei ole muuta vaihtoehtoa leipään. Lapselle se tuskin on niin vaarallista :D

Olin lapsuuden ja nuoruuden (n.22v asti) kasvissyöjä. Söin keitot niin etä jätin makkarat syömättä, leivältä jätin kinkun lautaselle jne.. Lihan mausta en pidä erityisesti edelleenkään, mutta ei se koskaan ole niin paljon häirinnyt, että maistaisin sen lihaliemi saisi oksetuksen aikaan tms (ehkä en ollutkaan sitten täysin kasvissyöjä). Samalla tavalla "luovien" syö moni kasvisruokailija ystävänikin. Meitä on moneen junaan näköjään :)

Yhteistyössä