Meidän poika on sitten varmaan ainoa ekaluokkalainen joka ei osaa lukea!

  • Viestiketjun aloittaja "Heli"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="vieras";27091079]

Naurahtelee kuulemma usein kun kehuskellaan miten meidän oppi lukemaan 4-vuotiaana jne. kaikkea typerää.[/QUOTE]
Ei meidän 4 vuotiaana lukemaan oppimaan opettaja ainakaan naurahdellut. Antoi tytön pitää pulpettikirjana parisatasivuista kirjaa, kun monella muulla oli kuvakirja, missä oli muutama sana. Nuo pulpettikirjat olivat sellaisia kirjoja, mitä aina välillä luettiin koulussa. Paremminkin kehui tytön laajaa sanavarastoa, mistä näkee, että hänelle on luettu ja hän on lukenut monipuolisesti.
 
miuh
[QUOTE="vieras";27091262]Ei meidän 4 vuotiaana lukemaan oppimaan opettaja ainakaan naurahdellut. Antoi tytön pitää pulpettikirjana parisatasivuista kirjaa, kun monella muulla oli kuvakirja, missä oli muutama sana. Nuo pulpettikirjat olivat sellaisia kirjoja, mitä aina välillä luettiin koulussa. Paremminkin kehui tytön laajaa sanavarastoa, mistä näkee, että hänelle on luettu ja hän on lukenut monipuolisesti.[/QUOTE]

Joo, mustakin toi oli tosi omituinen kommentti. Sitäpaitsi ei meillä ainakaan ole minua itseäni opetettu enkä minäkään lastani opettanut, niin vain itsekseen opimme lukemaan neljävuotiaina. Välillä tuntuu siltä, että olisko pitäny jotenkii yrittää estellä tota muksua, ettei se olis oppinu lukemaan, kun yllättävän moni toteaa, että "mitä järkeä on opettaa lapsi jo tuossa iässä lukemaan" tms. ihmettelevää kommenttia.
 
miuh
[QUOTE="Sanna";27091196]Meidän lapsen luokalla noin puolet osaa lukea.

Enemmän minua huolestuttaa ne tapaukset, jotka eivät osaa vielä ajaa pyörällä. Tuttavapiirissä on pari ekaluokkalaista, joilla on yhä apupyörät käytössä.[/QUOTE]

Hmm, mielenkiintoinen huoli sinullakin. Osaatko jotenkin perustella, että miksi pyörällä ajo olisi jotenkin tärkeämpi taito kuin lukutaito? Tai että lapsen "pitäisi" jonkin ihme kaavan mukaan oppia ensin ajamaan pyörällä ja sitten vasta lukemaan? Ymmärtääkseni usein on niin, että lapsi kehittyy ensin joko motorisesti tai sitten kielellisesti eli esim. aikaisin puhumaan oppinut oppii myöhemmin kävelemään tai toisinpäin (ja juu-u, tottakai on poikkeuksiakin). Sama homma tuossa, toinen oppii hyvinkin aikaisin lukemaan, toinen taas pyöräilemään.
 
-.-
Kyllä ajat ovat muuttuneet, yhä pienemmiltä lapsilta vaaditaan enemmän ja enemmän.

Itse muistan omalta ekaluokaltani, että meitä oli iso 26 oppilaan luokka, ja vain kaksi osasi lukea tullessaan kouluun. Itse kangertelin lukemisen kanssa, ja oikeinkirjoituksessa oli myöhemmin hankaluuksia. Ylä-asteelle tultaessa olin kuitenkin luokkani parhaita äidinkielessä.

Eli loppu hyvin, kaikki hyvin ilman tukiopetuksia. Silloin elettiin aikoja jolloin kukaan ei puuttunut mihinkään, vaikka ehkä olisi pitänytkin.
 
eskariope
Yli kymmenen vuoden työkokemuksella voi sanoa, että kymmenestä lapsesta noin 4 osaa lukea kouluun mennessään ja noin yksi ennen eskaria. Koulussa opettajalla on kyllä ammattitaitoa eriyttää lapset tasoryhmiin lukutaidon perusteella ja jos lastenne aapista vilkaisette niin kirjakin on suunniteltu siten:)

Ja pyöräilystä vielä, niin kyllä meillä jo eskarissa vaaditaan pyöräilytaitoja ilman apupyöriä ja kaikki sen ovat oppineet kun vanhemmat viitsivät käyttää aikaansa opetukseen...
 
"vieras"
Lapsen koulussa ekat luokat (2 kpl, yhteensä 40 lasta) yhdistettiin ja jaettiin uudelleen kolmeen eri ryhmään. Niihin jotka lukevat, niihin jotka melkein lukevat ja niihin jotaka eivät lue.

Ryhmät muodostettiin lukutuntien ajaksi, joka ryhmä pystyi etenemään oman osaamistason mukaisesti.
 
mama the strange
[QUOTE="vieras";27091079]Kysyin tätä ystävältäni joka ekaluokkaa opettaa ja hän on vakaasti sitä mieltä ettei lapsia pitäisi opettaa kotona/päiväkodissa lukemaan tai kirjoittamaan.
Usein ne opetetaan "väärin" ja uuden tavan opettelu vaikeutuu.

Naurahtelee kuulemma usein kun kehuskellaan miten meidän oppi lukemaan 4-vuotiaana jne. kaikkea typerää.[/QUOTE]

Öööh... Miten voi oppia lukemaan tai kirjoittamaan väärin? Ja mitä nauramista siinä on, jos joku oppii lukemaan 4-vuotiaana? Joku vaan oppii itsestään, niinkuin joku toinen on vaikkapa lahjakkaampi liikunnallisesti ja todella hyvä piirtämään.

Oma 6-vuotiaani on jo vuoden lukenut sujuvasti, mutta piirtäminen ei edelleenkään kovin hyvin suju.
 
"vieras"
Kyllä ajat ovat muuttuneet, yhä pienemmiltä lapsilta vaaditaan enemmän ja enemmän.

Itse muistan omalta ekaluokaltani, että meitä oli iso 26 oppilaan luokka, ja vain kaksi osasi lukea tullessaan kouluun. Itse kangertelin lukemisen kanssa, ja oikeinkirjoituksessa oli myöhemmin hankaluuksia. Ylä-asteelle tultaessa olin kuitenkin luokkani parhaita äidinkielessä.

Eli loppu hyvin, kaikki hyvin ilman tukiopetuksia. Silloin elettiin aikoja jolloin kukaan ei puuttunut mihinkään, vaikka ehkä olisi pitänytkin.
Edelleenkään ei ekaluokalla vaadita syyskuussa lukutaitoa... oma lukunsa on vanhemmat, jotka preppaavat jo pientä lasta...
 
Meidän ekaluokkalaisen luokassa tosi moni osaa jo lukea. Poika ei vielä, mutta nopeasti on ainakin jo tavut ym. alkaneet muodostua. Kyllä opettajilla vaan se taito on, että kaikki lukemaan oppivat...myös ne jääräpäisimmät tapaukset :)
 
"Vieras"
[QUOTE="Heli";27090665]Hyvähän se on. Mietin vaan, että onko pojassa joku vika kun muut on niin kiinnostuneita ja poikaa ei jaksa kinnostaa. Eskarissa kyllä kaikki sujui todella hyvin.[/QUOTE]

Oppii kun on herkkyyskausi.
 
Yli kymmenen vuoden työkokemuksella voi sanoa, että kymmenestä lapsesta noin 4 osaa lukea kouluun mennessään ja noin yksi ennen eskaria. Koulussa opettajalla on kyllä ammattitaitoa eriyttää lapset tasoryhmiin lukutaidon perusteella ja jos lastenne aapista vilkaisette niin kirjakin on suunniteltu siten:)
Tämän eskariopen näkemys sekä lapsista että koulusta on lohdullinen kaikille meille äideille.

Mutta jos samasta ketjusta poimitaan myös luokanopettajasta kertova kommentti "Naurahtelee kuulemma usein kun kehuskellaan miten meidän oppi lukemaan 4-vuotiaana jne. kaikkea typerää." - huh huh, millainen ammattietiikka opettajalla. Enpä luottaisi siihenkään, että on eriyttämistaidot hyppysissä. : /
 
"elli"
Itsehän hätäilin samaisen asian vuoksi vuosi sitten. Meille esikouluvuoden aikana hoettiin useasti ettei kouluun mennessä TARVITSE SITTEN OSATA LUKEA. Ja kun koulu alkoi niin tuntui että kaikki muut osaa lukea, mutta meidän poika ei. Kirjaa mentiin vauhdilla eteenpäin ja pelkäsin ettei poju pysy perässä ollenkaan.
Noh, nyt ollaan tokalla ja poika lukee edelleen todella hitaasti. Kaksoiskonsonanttien kanssa on vaikeuksia. Tukitunteja on 2 viikossa. Muuten koulu ja elämä sujuu. Matikassa poika on tosi hyvä ja muuten on innostunut koulusta.
 
Älkää uskoko kaikkea
[QUOTE="vieras";27091079]Kysyin tätä ystävältäni joka ekaluokkaa opettaa ja hän on vakaasti sitä mieltä ettei lapsia pitäisi opettaa kotona/päiväkodissa lukemaan tai kirjoittamaan.
Usein ne opetetaan "väärin" ja uuden tavan opettelu vaikeutuu.

Naurahtelee kuulemma usein kun kehuskellaan miten meidän oppi lukemaan 4-vuotiaana jne. kaikkea typerää.[/QUOTE]

Mä en ymmärrä, jos osaa niin osaa lukea. Piste. Ja samanhan se on miten se oppii, kunhan oppii. Ihme hörhötystä nykypäivänä. Keksitään joka toinen vuosi uusia tapoja kirjoittaa kaunokirjaimia, laskujärjestyksiä ja nykyään ilmeisesti vielä lukemaankin opetetaan jollain "uudella" tavalla, mitä vanhemmat ei osaa. Ja miksi? vain siksi, että samoja oppikirjoja ei voi käyttää montaa vuotta ja että kustantajat saa myyntiä aikaiseksi. Sitten selitetään että uudet tutkimukset osoittavat sitä ja tätä pälä pälä. Juu niin varmaan. Ihmiset on oppineet lukemaan kautta aikojen ihan sillä perinteisellä tyylillä. MIhin se muka yks kaks muuttuisi??
 
Munkaan poika ei vuosi sitte osannu lukea ja kävi tukiopetuksessa. Kotona kun treenattiin niin se homma oli niin onnetonta että mä ajattelin ettei se opi ikinä sitä taitoa. Jouluun mennessä se kuitenkin luki ja nyt tokaluokkalaisena se lukee jo paksuja romaaneja.
 
"ope"
Opetan ekaluokkalaisia ja ihmettelen kovasti sitä, että 14 oppilaan luokasta vain 3 eivät lue ja hekin ovat aivan hilkulla! Odotin, että luku olisi ollut toisin päin. Nyt kun luku on kuitenkin näin ja on mahdollista käyttää erityisopettajaa, niin juurikin siitä syystä annan sen resurssin näille jotka eivät vielä lue vaikkei heillä siis mitään mihinkään oppimisvaikeuksiin viittaavaa olekaan.
 
"vieras"
Mun sisko oppi lukemaan vasta tokaluokalla, vaikka sai tukiopetusta. Hänellä todettiin sitten lukihäiriö.

Itse opin 5-vuotiaana lukemaan ja ekaluokalla oli todella turhauttavaa!
 
"ope"
Mun kokemuksen mukaan ekaluokkalaisista noin kolmannes osaa lukea, kolmannella lukutaito on tuloillaan ja loput ovat alkuvaiheessa. Kaiken kaikkiaan ekaluokkalaiset ovat hyvin heterogeeninen ryhmä ja erot tasaantuvat ajan myötä. Suurin osa opettajista osaa eriyttää oppilaita hienosti ja monesti oppilaat jaetaankin ryhmiin lukutaidon mukaan, jotta pystytään parhaiten opettamaan jokaista sen hetkisellä taitotasollaan. Ekaluokkaisilla myös saattaa taidot kehittyä nopeaan, kun kaikki loksahtaa kohdalleen. Tuosta lukemaan oppimisesta ennen eskaria vielä sen verran, että joillakin itse oppineista lapsista, kirjoittaminen tuottaakin vaikeuksia, koska heillä eivät tavurajat ole selvät.
 
"Vieras"
Kirjaimiin ja äänteisiin tutustuminen on parasta eskarissa siihen verrattuna että käytäisiin vaan päivähoidossa. Jos lapsella on herkkyyskausi, hän oppii vähällä vaivalla ja ilman stressiä ja kotiläksyjä. Jos taas ei opi silloin, asiat ovat koulussa jo ennestään vähän tuttuja.
 
"Vieras"
Kyllä ajat ovat muuttuneet, yhä pienemmiltä lapsilta vaaditaan enemmän ja enemmän.

Itse muistan omalta ekaluokaltani, että meitä oli iso 26 oppilaan luokka, ja vain kaksi osasi lukea tullessaan kouluun. Itse kangertelin lukemisen kanssa, ja oikeinkirjoituksessa oli myöhemmin hankaluuksia. Ylä-asteelle tultaessa olin kuitenkin luokkani parhaita äidinkielessä.

Eli loppu hyvin, kaikki hyvin ilman tukiopetuksia. Silloin elettiin aikoja jolloin kukaan ei puuttunut mihinkään, vaikka ehkä olisi pitänytkin.
on eskarin ja opetussuunnitelman ansiota , että niin monet osaavat lukea. Ei heiltä ole muuta vaadittu kuin istua ja kuunnella kun käydään läpi äänteet ja kirjainten nimet. Pikkuisen harjoittelua kerran viikossa.
 
"vieras"
[QUOTE="ope";27093758]Tuosta lukemaan oppimisesta ennen eskaria vielä sen verran, että joillakin itse oppineista lapsista, kirjoittaminen tuottaakin vaikeuksia, koska heillä eivät tavurajat ole selvät.[/QUOTE]

Täytyy myöntää, ettei meidän 4 vuotiaana lukemaan oppinut osannut tavuttaa, mutta sekin taito tuli vaivatta, kun joutui kuitenkin kuuntelemaan sen muiden tavauksen. Oli sentään jotain uutta opeteltavaa ensimmäisellä luokalla.
 
[QUOTE="vieras";27091262]Ei meidän 4 vuotiaana lukemaan oppimaan opettaja ainakaan naurahdellut. Antoi tytön pitää pulpettikirjana parisatasivuista kirjaa, kun monella muulla oli kuvakirja, missä oli muutama sana. [/QUOTE]
Ei nauranut meidän 5-vuotiaana lukemaan oppineenkaan opettaja. Pulpettikirjana lapsella oli "oikeita kunnon kirjoja", ei nääs ihan riittäneet ne lisätehtävämateriaalit mitä parhaiten lukevien ryhmälle annettiin (yksi- tai kaksisivuisia monisteita joissa lyhyt tarina).

En muista oman opettajanikaan nauraneen, mä opin 4-vuotiaana lukemaan.

Ei minua opetettu, enkä itse opettanut lastani, me molemmat vaan opittiin.
 

Yhteistyössä