Meidän poika on sitten varmaan ainoa ekaluokkalainen joka ei osaa lukea!

• Viestiketjun aloittaja "Heli"
  • Ensimmäinen viesti
"pah"
[QUOTE="Sanna";27091196]Meidän lapsen luokalla noin puolet osaa lukea.

Enemmän minua huolestuttaa ne tapaukset, jotka eivät osaa vielä ajaa pyörällä. Tuttavapiirissä on pari ekaluokkalaista, joilla on yhä apupyörät käytössä.[/QUOTE]

Älä ole turhaan huolissas. Mun lapsi ei lue sujuvasti eikä pyöräile sujuvasti. Enkä silti ole huolissani.

"hiphei"
ei osannut meidänkään tyttö lukea kun ekalle meni, ei siis yhtään, hyvä kun kirjaimia tunnisti, kummasti vaan syyslomaan mennessä lukutaito oli jo sujuvaa :)
ei ekalle mentäessä tarvitse vielä osata lukea, kyllä se lapsi siitä oppii viimeistään kevääseen mennessä.

Lukemaan oppiminen on kuitenkin aika yksilöllistä. Itse osasin lukea ja tavuttaa jo viiden vanhana. Poika oppi lukemaan just ennen ku koulu alko, ja tyttö osas lukea viiden vanhana. Likka (ekalla) harjottelee nyt tavuttamista (hitsi ku se senkin tuntu oppivan niin nopeesti) ja lukee sit erillisistä monisteista tarinoita (jotka nekin tuntuu olevan liian helppoja kun on jo vuoden kaks lukenu pitkiä kirjoja...) Mutta haasteita tytöllä on kirjottamisessa, käsiala on aika lennokasta. Vaikuttaa varmaan sekin kun on vasuri. Mutta siis, pointti on se, että jokainen oppii omaan tahtiinsa asioita, ja tukiopetus tai pienryhmämuotoinen opetus on vaan hyvä juttu :)

Minun poika oli 6v kun meni ekalle luokalle ja ei todellakaan osannut edes jouluun mennessä lukea oli tukiopetuksessa ja tavuharjoituksissa.Tuntui että arvaili vaan tavuja ja oli oikeasti aivan toivotonta.Sitten vasta keväällä himpun verran ennen koulun loppumista alkoi ihan yhtäkkiä lukemaan ja lukee kuulema paremmin kuin monet koulutoverinsa jotka ovat lukeneet jo kauan sanoi opettaja.Joten ymmärrän ap huolesi mutta kyllä se vaan niin on että lapset oppii.Toiset ennemmin ja toiset myöhemmin :hug:

"mmm"
Itse olen oppinut lukemaan viisi vuotiaana, muistan vielä miten, maitopurkki oli pöydällä, ja yhtäkkiä tajusin, mitä siinä lukee:) sitteen luinkin kaikkia mahdollisia juttuja kiihtyvällä innolla, ja kouluun mennessäni osasin siis lukea kirjoja sujuvasti. Mutta tavaamaan oppiminen kesti minulta pitkään, jotenkin en ymmärtänyt, miksi muut vaan "änkkäsivät" niitä kirjaimia, kun itse heti näin, että siinä lukee esim. aurinko... tukiopetusta sain tavuttamiseen. Omista lapsista yksi on osannut lukea ennen kouluun menoa, vaikka kaikkien kanssa on käyty kirjastossa samalla lailla, ja heille on luettu. Minulla siis kolme lasta.

Lukihäiriöinen
"Opin lukemaan" kolmannella. Vieläkin luen hitaasti ja tulee kirjoitusvirheitä, mutta eipä se elämää ole liikaa haitannut :) nyt opiskelen ammattikorkeakoulussa ja olen mielestäni luokkani fiksuimpia :)

[QUOTE="mmm";27096042]Itse olen oppinut lukemaan viisi vuotiaana, muistan vielä miten, maitopurkki oli pöydällä, ja yhtäkkiä tajusin, mitä siinä lukee:)[/QUOTE]

Maitopurkista minunkin ekaluokkalaiseni lukeminen lähti, kesällä ennen eskaria :)

En millään voi uskoa että ekaluokkalaisella tarjotaan TUKIopetusta, jos ei syyskuussa osaa lukea. Täällä ne ovat normaaliopetuksessa, jotka eivät osaa lukea, ja sitä mukaa kun oppivat, siirtyvät "lukuryhmään". Tukiopetusta annetaan silloin, jos ei pysy normaalin opetussuunnitelman tahdissa, ja on aivan täysin normaalia että ekaluokan syyskaudella ei osaa lukea, eikä se ole mikään syy tukiopetukseen. Tietysti se mutkistaa asioita, jos luokassa suurin osa lukee ja muutama ei, mutta silloinkaan ei minusta pidä mennä niiden lukijoiden tahdissa ja järjestää tukiopetusta koulupäivän jälkeen ei-lukijoille. Se antaa lapselle mielikuvan, että hän on epänormaali jos ei osaa vielä lukea.

9v esikoiseni luokalla kaksi osasi lukea kouluun mennessä. Omani oppi juuri ennen joulua, ja nyt lukee sujuvammin kuin muutamat kaverinsa.

Ja pyöräilystä vielä, niin kyllä meillä jo eskarissa vaaditaan pyöräilytaitoja ilman apupyöriä ja kaikki sen ovat oppineet kun vanhemmat viitsivät käyttää aikaansa opetukseen...
Miten eskarissa VAADITAAN ilman apupyöriä polkemista? Ei täällä ainakaan pyöriä käytetä eskarissa. Omat, arat lapseni ovat oppineet polkemaan ilman apupyöriä ennen koulunalkua. Aikaisemmin pakottaminen ei olisi tuonut mitään tulosta, koska pyörä olisi jäänyt yksinkertaisesti käyttämättä, jos siinä ei olisi ollut apupyöriä. Onneksi meillä ei ole ollut tuollaista natsi-eskariopea, joka vaatii lapsilta asioita, joihin kaikki eivät ole valmiita.

"Vierailia"
Meillä poika ekallaluokalla ja eikä viellä lue kuin pikkasen eikä kirjoita.Muuten urheilullinen ja osaa piirtää,uidä ym.Nyt sykogia tutkii koulussa mistä johtuu ettei lue viellä.
Johtuuko pojalla et äiti kävin eritiskoulua ja menin 8v.aloitin kouluun kun ei ollut 7v.viel koulukypsä syn. tammikuussa.Kävin 10 asti erityiskoulussa ja normaali amiksen ja jonkuun umuun koulun.Lukupäätä mulla ei ole.Nyt olen 44 pystyn elämään normaali elämää ja toimittamaan asioita ja kaksattamaan 2 lasta Mistä johtuu ettei poika viel lue siitäkö ettei ole kiinostunnut?Se mikä kiinostaa oppii tosta vain.Huolestunnut äiti.

"vieras"
Meidän 2lk poikaa ei voisa siis vähempää kiinnostaa ja sehän näkyy niissä taidoissa. Ollaan tehty palkkio taulu, että saatais poika kiinnostumaan lukemisesta ja koulusta ylipäätään.

Yhteistyössä