Te jotka ette asu omassa asunnossa (ok-talo jne) !

• Viestiketjun aloittaja Tuhatkaunotar
  • Ensimmäinen viesti
Siksi koska asumme ulkomailla emmeka viela ole ostaneet taalta asuntoa. Suomessa meilla kaksi asuntoa (toinen sijoitusasunto, toinen koti), ja niissa molemmissa vuokralaiset. Jos menisimme nyt Suomeen asumaan, niin ainakin jonkin aikaa oltaisiin vuokralla siellakin.

"vieras"
No en asu itse vuokralla vaan omistusasunnossa rivitalossa, mutta keroon vuokraavan ystäväni kommentit vuoka-asumisesta.
On ihanaa ettei se ole sitovaa, voi lähteä nopeasti jos haluaa.
Voi asua asuinalueilla joilla ei ikinä olisi varaa omistaa asuntoa/taloa.
Valinnanvaraa on paljon.
Ei joudu ikinä tekemään pihatöitä. Eikä korjaustöitä. Jos joku menee rikki, niin nostaa luurin ja joku ukko tulee korjaamaan.
Ikinä ei tule reilusti rahaa vaativia remontteja ja lainataakka ei paina hartioita.

Ehkä voisi tiivistää kahteen sanaan, Vapaus ja Helppous.

• Tykkää
Reactions: Salla07 ja samanta
"vieras"
Ja ilman takaajia, ilman luottotietojakin pitäisi periaatteessa saada lainaa. Riittää kun vaan sanoo että maksan 100k. lainasta varmuudella 30k. takaisin, loput sitten katsotaan uudelleen. :)

Saraldo
Lasketaanko omaksi asunnoksi sellainen, mistä pankki omistaa vielä suurimman osan? Veikkaan, että suurimmalla osalla omistusasunnoissa asuvista on se tilanne, etteivät itse vielä omista asuntoa/taloa, vaan ovat asuntovelkaisia. Onhan se asunto tietysti käytännössä oma, vaikka lainaa olisikin, mutta jos siis oikein tarkkoja ollaan, niin "oma" tarkoittais sitä, ettei ole siitä kellekään mitään velkaa, eikö :)?

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
"vieras"
Kun ostaa velkarahalla asunnon itselleen ei se tarkoita sitä että siitä ei voisi muuuttaa pois, tai kun siihen jotain muutoksia tekee se maksaa omaisuuksia. Kalliimmaksi se tulee vuokralla asua kuin maksaa omaksi asuntoa, rivarissa vielä sekin että huoltofirmat ne yleensä lumet puskee reiteiltä pois, kuistin edestä tietenkin itse ja jos lamppu palaa tarviiko siihen soittaa huoltomies. Jos sähkökiukaaseen vastukset vaihdat tarvii siihen joka tapauksessa sähköasentajan. En näe vieläkään mitään hyötyä asua vuokralla ja maksaa tyhjyyteen sitä vuokraa.

"vieras"
[QUOTE="ta-daa";27086271]edelliseen vuokra-asuntoomme tuli hometta,onneksi ei ollut omistusasunto,päästiin muuttamaan siitä heti pois.[/QUOTE]

Niin ja nyt on hyvä kun ei tarvi olla kotivakuutusta ollenkaan.

näin
Tänän luin et Fiva vaatii et pankit rahoittaisi suoralla pankkilainalla vain 80% ja 20% pitää olla omaa rahaa.

Siinä monen kompastuskivi. Laitappa säästöön 20 000e tuosta vaan.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja näin;27086313:
Tänän luin et Fiva vaatii et pankit rahoittaisi suoralla pankkilainalla vain 80% ja 20% pitää olla omaa rahaa.

Siinä monen kompastuskivi. Laitappa säästöön 20 000e tuosta vaan.
Näin sen pitääkin olla, liian helposti lainoja antavat pankit on kusessa parin vuoden päästä kun ei saa lainojaan takaisin.

Asun vuokralla, koska ei ole rahaa muuhun. Olen aina ollut vain lyhyissä pätkissä töissä, työttömänä, opiskellut, äitiyslomalla, kotihoidontuella, nuista ei paljoa säästöön laitella.
Oma haaveissa, ehkä näiden opiskelujen jälkeen jo saumaa päästä kunnolla töihin ja alkaa säästään omaan.

muahahhaa
Lasketaanko omaksi asunnoksi sellainen, mistä pankki omistaa vielä suurimman osan? Veikkaan, että suurimmalla osalla omistusasunnoissa asuvista on se tilanne, etteivät itse vielä omista asuntoa/taloa, vaan ovat asuntovelkaisia. Onhan se asunto tietysti käytännössä oma, vaikka lainaa olisikin, mutta jos siis oikein tarkkoja ollaan, niin "oma" tarkoittais sitä, ettei ole siitä kellekään mitään velkaa, eikö :)?

asiaa voi tarkastella
[QUOTE="vieras";27086289]Kun ostaa velkarahalla asunnon itselleen ei se tarkoita sitä että siitä ei voisi muuuttaa pois, tai kun siihen jotain muutoksia tekee se maksaa omaisuuksia. Kalliimmaksi se tulee vuokralla asua kuin maksaa omaksi asuntoa, rivarissa vielä sekin että huoltofirmat ne yleensä lumet puskee reiteiltä pois, kuistin edestä tietenkin itse ja jos lamppu palaa tarviiko siihen soittaa huoltomies. Jos sähkökiukaaseen vastukset vaihdat tarvii siihen joka tapauksessa sähköasentajan. En näe vieläkään mitään hyötyä asua vuokralla ja maksaa tyhjyyteen sitä vuokraa.[/QUOTE]

Muista myös korot. Eli ei se ihan omaan pussiin mene omaakaan maksaessa + mahd hoitovastikkeet/rempat jne. Ja vaikka maksaisikin loppujen lopuksi jotain enemmän, maksamme mielellämme siitä että on turvallista asua näin. Työtä omassa paljon enemmän sekä homeongelmat omassa niskassa.
En näe monestikaan mitään järkeä siinä että mahdollisimman nopeasti otetaan iso laina ja hypätään tuon tuosta pankin asuntoon miettimättä edes kunnolla riskejä, moni onkin siihen kaatunut. Pitäisi vähän harkitemmin ottaa niitä lainoja ja säästää mahd paljon ennen lainan ottamista.

Kaikille se ei ole paras vaihtoehto vaikka olisi kuinka suuret tulot.

Keittiönoita
Ymmärrän kyllä jos on hölmöillyt ja menettänyt luottotiedot. Mutta te muut? Miksi vuokralla?
Mä asun omassa, mutta tyttäreni asuu vuokralla, vaikka omistaakin velattomankin kerrostaloasunnon ja puolisonsa omakotitalon. Syynä se, että kerrostaloasunto on yksiö ja omakotitalo ei ole Suomessa. Heillä on tulevaisuus vielä auki ja tällä hetkellä ei ole mielekästä myydä olemassa olevia asuntoja ja ostaa niillä rahoilla uutta, koska eivät tiedä vielä sitäkään, mihin maahan tulevaisuudessa muuttavat. Vuokralla asuminen on siis heille tilapäinen ratkaisu siihen asti, kunnes tekevät pysyvämpiä ratkaisuja asumisensa suhteen.

Yhteistyössä