Pyhäkoulua päiväkodissa, mrrrr

"vieras"
[QUOTE="...";27071745]Ymmärrätkö, että jos laitat lapsesi ulkopuolisen hoitoon, niin nämä ihmiset voivat selittää lapsellesi päivät pitkät ihan mitä itse pitävät oikeana. Siihen suhteutettuna tuo satunnaisesta seurakunnan tilaisuudesta friikkaaminen on suhteetonta.[/QUOTE]

No miksi se satunnainen seurakunnan tilaisuus on siis niin tärkeä? Ja et vastannut kysymykseeni: miksi seurakunta haluaa sen tilaisuuden tulla järjestämään, jos eivät koe sillä olevan lapsen kehitykseen ja uskoon mitään vaikutusta?
 
Harvoin päiväkodin pyhäkoulutkaan ovat hartauksellisia. Mutta jos ei halua lapsensa tietävän mitä rukous on tai mikä on Jumala tai mikä Jeesus, niin edelleen sanon: sinullakin on mahdollisuus estää lastasi näkemästä tai kuulemasta opetusta kyseisistä asioista. Ja sen jälkeen käsittelet asiat sillä tavalla, mikä sinulle on sopivaa.

Miksi on vaikeaa ottaa vastuu puolueettomasta uskontokasvatuksesta omiin käsiin?
Uskonnonvapauden kannattajat toki ottavat lapsensa pois hartauksellisista menoista ja hoitavat uskontokasvatuksen itse. Me kysymmekin, että miksi maassa, jossa (ehkäpä sitten näennäisesti) vallitsee uskonnonvapaus, ei tilanne voisi olla se, että tunnustukseton uskontokasvatus olisi kaikille yhteistä, ja sitten jokaisen uskontokunnan edustaja voisi itse ottaa sen vastuun omasta uskonnostaan omiin käsiin? Eikä sitä vastuuta tarvitsisi edes ottaa kokonaan itse, vaan päiväkoditkin voisivat hyvin tehdä yhteistyötä seurakunnan kanssa, sen ei vaan tarvitse kuulua siihen perusohjelmaan ja kaikille.

Sanoit juurikin sen "ota vittu ne penskat pois sieltä X:stä ja älä valita", vaikkakin kauniimmin.

Mistä lähtien puutteelliseen opetukseen puuttumisen on voinut kumota sanomalla "opeta itse"? Ja miksi ihmeessä niin monet kuvittelevat että puolueeton uskontokasvatus tarkoittaisi sitä, että lapsi ei tiedä mitä rukous tai Jumala on? Onko nämä asiat oikeasti niin arkoja, että niitä ei voi edes hetkeä pohtia muulta kannalta kuin siltä omalta?

On turhauttavaa yrittää keskustella näistä asioista, kun hartausopetusta kannattavat tuntuvat uskovan, että kaikki eri mieltä olevat potevat jotain uskontofobiaa ja luulevat, että lapset räjähtää kappaleiksi jos kuulevat Jeesuksesta. Kotonaankin varmaan hakataan Darwinin Lajien synnyllä otsaan jos erehtyy sanomaan jotain uskontoon viittaavaa...
 
Viimeksi muokattu:
"Puhkarhu"
Oikeastiko tänä päivänä on suurikin huolenaihe vakaumuksellinen uskontokasvatus? :eek: Itse olen pyhäkoulut käynyt ja muistini mukaan kerhoissa, pk:ssa ja koulissa uskontoa opetettiin "totuutena". Vanhempani ei olleet uskonnollisia, isovanhemmat kyllä. Luin mummolassa lasten raamattua ja iltarukous luettiin kotona. Uskonnon muistan tuoneen ennen kaikkea turvaa. Jollain lailla sitä piti samaan tapaan totena kuin muumejakin.

Että enpä jaksa kovin vakavasti suhtautua tuon opetuksen vaikutukseen. Osaan kotona kuitenkin asiat selittää omien vakaumusteni mukaisesti. Lapset pelkää milloin pimeää, milloin muumien mörköä tai äitin kuolemista tai sitten sitä ylösnoussutta ruumista. Vanhemmat ja muut aikuiset on sitä varten että selittävät sitten lapselle, mistä on kyse. Itse uskon tavallani. Kuulun kirkkoon, mutta en usko raamatun olevan totuus. Pikemmin vertauskuvia (vähän niin kuin opettavaiset eläinsadut tyyliin... ;) ) Oma lapseni on osallistunut seurakunnan tilaisuuksiin ja iloisesti selitti koulun alkaessa: "siellä uskonnon tumneilla varmaan kerrotaan niist ä jumalista. Herkuleksesta ja muista." :D Oli katsonut siis disneyn herkules leffan, johon tietämys jumalasta rajoittui. Vaikka siis on useampaan kertaan käynyt seurakunnan kerhoissa ja kirkon tilaisuuksissa päiväkodin kanssa.

Enempi olisin huolissaan netin ja telkkarin välittämästä "tiedosta" ja maailmankuvasta jonkun muutaman vaivaisen uskonnontunnin sijaan....
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27071691]Kyllä minun elämälläni on tarkoitus ilman mitään jumaluuksiakin. Sääli, että oma elämäsi olisi tyhjää ja turvatonta ilman mielikuvitusolentoja.[/QUOTE]


Niinhän sä luulet :) joulupukki, pääsiäispupu jne. ovat aika sisältörikkaita otuksia elämässä ja niiden avulla saa ikuisen elämän hyvin nopeasti, eikö?? ei nyt kiva väittelyksi laittaa, mutta te uskontovastaiset ihmiset ootteko edes perehtynyt elämän syvimpiin asioihin ja ottanut asioista selvää?vai onko se niin paholaisen työtä että vastustatte vaan periaatteesta mitään mistään tietämättä Jumalaa???? sielunvihollinenkin taitaa olla teille aika vieras tapaus. Suosittelen lämpimästi edes hieman perehtymään Jumalaan ja Jeesukseen ennenkuin hylkäätte asian.
 
[QUOTE="vieras";27071607]Ja kukahan tässä on yrittänyt vääntää kaikkia samaan muottiin?? EIHÄN SINNE USKONNOLLISIIN JUTTUIHIN OLE PAKKO OSALLISTUA!!!

Voi ..ttu oikeasti, miten joku voi olla noin tyhmä. Joo, laitanpas lapseni uskontokasvatukseen ja sitten sekoan täysin, kun lapseni sattuu kuulemaan Jumalasta. :LOL:[/QUOTE]

Jouluna kirkkoon ja pari kertaa vuodessa seurakunnan hörhöä puoli tuntia on aivan eri kuin opettaa jotakin rukoilemista. Vai olisiko susta ok, jos sanotaan että tutustutaan vähän vaan yleisellä tasolla juutalaisuuteen ja muslimien kulttuuriin ja sitten sun skidi alkaa kumarrella ja lauleskella jotakin diipadaapaa. Niin et näe eroa kun kyse on omasta uskonnostasi, mutta ehkä krishnalaisuuden kohdalla jo alkaisi tökkiä. Miksi poika rukoilee vaikka yhtäään seurakunnantädin aamua ei ole vielä ollut? Ehkä en kuullut vielä kaikkea mitä uskontokasvatukseen kuuluu.
 
[QUOTE="Puhkarhu";27071803]Oikeastiko tänä päivänä on suurikin huolenaihe vakaumuksellinen uskontokasvatus? :eek: Itse olen pyhäkoulut käynyt ja muistini mukaan kerhoissa, pk:ssa ja koulissa uskontoa opetettiin "totuutena". Vanhempani ei olleet uskonnollisia, isovanhemmat kyllä. Luin mummolassa lasten raamattua ja iltarukous luettiin kotona. Uskonnon muistan tuoneen ennen kaikkea turvaa. Jollain lailla sitä piti samaan tapaan totena kuin muumejakin.

Että enpä jaksa kovin vakavasti suhtautua tuon opetuksen vaikutukseen. Osaan kotona kuitenkin asiat selittää omien vakaumusteni mukaisesti. Lapset pelkää milloin pimeää, milloin muumien mörköä tai äitin kuolemista tai sitten sitä ylösnoussutta ruumista. Vanhemmat ja muut aikuiset on sitä varten että selittävät sitten lapselle, mistä on kyse. Itse uskon tavallani. Kuulun kirkkoon, mutta en usko raamatun olevan totuus. Pikemmin vertauskuvia (vähän niin kuin opettavaiset eläinsadut tyyliin... ;) ) Oma lapseni on osallistunut seurakunnan tilaisuuksiin ja iloisesti selitti koulun alkaessa: "siellä uskonnon tumneilla varmaan kerrotaan niist ä jumalista. Herkuleksesta ja muista." :D Oli katsonut siis disneyn herkules leffan, johon tietämys jumalasta rajoittui. Vaikka siis on useampaan kertaan käynyt seurakunnan kerhoissa ja kirkon tilaisuuksissa päiväkodin kanssa.

Enempi olisin huolissaan netin ja telkkarin välittämästä "tiedosta" ja maailmankuvasta jonkun muutaman vaivaisen uskonnontunnin sijaan....[/QUOTE]

Niin sitten tulee nämä: "minulle on ihan sama, miksi muut jaksaa välittää" ja "maailmassa on suurempiakin murheita". Oikea loistoargumenttien kokoonpano tässä ketjussa...
 
"Puhkarhu"
Niin ja puhuupa pappakin lapselle suuna päänä siitä, että karkit on myrkkyä ja kaikki kaupasta ostettu ruoka (myös peruna, porkkana jne.) on myrkkyä. Vain itse kasvatettu luomu on kelvollista ravinnoksi. Olen sitten vaan kotona oikonut pojalle, että pappa uskoo näin olevan ja me uskotaan vähän eti lailla. Ja sitten olen kertonut oman käsitykseni ruuasta ja lisäaineista yksinkertaistettuna lapsen ikätasin mukaan. Kyllä se asenne ja suhtautuminen tulee kotoa, jos kotona vaan viitsitään asioista keskustella.
 
"..."
[QUOTE="vieras";27071793]No miksi se satunnainen seurakunnan tilaisuus on siis niin tärkeä? Ja et vastannut kysymykseeni: miksi seurakunta haluaa sen tilaisuuden tulla järjestämään, jos eivät koe sillä olevan lapsen kehitykseen ja uskoon mitään vaikutusta?[/QUOTE]

No mitä väliä, oikeasti. Lapsista on varmaan vain hauskaa, kun on vähän vaihtelua päiväkodin arkeen. Ja jos lapset ovat tyytyväisiä, miksi vanhempien pitää tehdä asiasta väkisin iso ongelma?
 
[QUOTE="vieras";27071813]Suosittelen lämpimästi edes hieman perehtymään Jumalaan ja Jeesukseen ennenkuin hylkäätte asian.[/QUOTE]
Mä väitän perehtyneeni uskontoasioihin jopa enemmän, kuin moni uskovainen itse on...mutta ilman niitä jeesussävytteisiä silmälaseja toki.

Mua kiinnostaa uskonnot oikeastaan aika paljonkin, tieteellisessä mielessä.
 
[QUOTE="vieras";27071748]Täytyykin sitten ehdottaa, että siskoni muslimimies tulee pitämään päiväkotiin tunnustuksellisen oppitunnin islamista ja naapurin jehovantodistaja seuraavalla viikolla samoin. Tämä on sinusta varmaan ihan ok, koska ei ne lapset yhdestä kerrasta pilalle mene.

Sori lapsellista kirjoitustani, mutta varmasti ymmärrät, kun omasi taso ei juuri siitä poikennut.[/QUOTE]

Tää olis mun mielestä oikeastikin hyvä idea. Saisivat tasapuolisen käsityksen miten eri uskontoja harjoitetaan. Päivä sinne tänne tekee varmasti ihan hyvää. Päivä krishnaa, päivä taolaista ajattelua! Jee!
 
varhaiskasvattaja
[QUOTE="vieras";27071692]Saako varhasikasvatuksessa opetus olla tunnustuksellista?[/QUOTE]

Jos uskontokasvatuksessa epäilyttää jokin seikka, ilmoita ihmeessä, että lapsesi ei osallistu. Ainakin kaupungissamme varhaiskasvatuksen uskontokasvatus saa nojata ja nojaa vahvasti ev.luterilaisuuteen.

Espoon uskontokasvatuksesta sanottua: "Uskontokasvatusta toteutetaan juhlapyhiin liittyvinä teemoina sekä koulun ja seurakunnan yhteisissä tapahtumissa. Uskontokasvatuksen tavoitteena on käsitellä uskontoon liittyviä sisältöjä ja tutustua uskonnollisiin juhliin. Sen puitteissa käsitellään myös ihmisen koko elinkaari erilaisine perhejuhlineen. Uskontokasvatuksen tavoitteena on tuoda turvallisuuden tunnetta ja toivoa sekä antaa rohkeutta pohtia eettisiä arvoja"

Tutkielma erään toisen kaupungin uskontokasvatuksesta:"Opinnäytetyössäni sain selville, että uskontokasvatusta toteutetaan päiväkodeissa lukuisin eri menetelmin. Näitä ovat esimerkiksi seurakuntien edustajien tai päiväkodin työntekijöiden järjestämät pyhäkoulu- tai hartaushetket, hengelliset laulut ja avoin uskonnollis- ja eettissävytteinen keskustelu. Uskontokasvatusta järjestetään niin säännöllisesti erityisesti uskontokasvatukselle varatuissa tuokioissa kuin arjenkin keskellä esimerkiksi lapsen kysyessä uskonnollissävytteisen kysymyksen. Eri uskontokuntiin kuuluvat ja uskontokuntiin kuulumattomat huomioidaan vanhempien toiveesta järjestämällä korvaavaa toimintaa uskonto-kasvatuksen ajaksi"
 
"vieras"
Uskonnonvapauden kannattajat toki ottavat lapsensa pois hartauksellisista menoista ja hoitavat uskontokasvatuksen itse. Me kysymmekin, että miksi maassa, jossa (ehkäpä sitten näennäisesti) vallitsee uskonnonvapaus, ei tilanne voisi olla se, että tunnustukseton uskontokasvatus olisi kaikille yhteistä, ja sitten jokaisen uskontokunnan edustaja voisi itse ottaa sen vastuun omasta uskonnostaan omiin käsiin? Eikä sitä vastuuta tarvitsisi edes ottaa kokonaan itse, vaan päiväkoditkin voisivat hyvin tehdä yhteistyötä seurakunnan kanssa, sen ei vaan tarvitse kuulua siihen perusohjelmaan ja kaikille.

Sanoit juurikin sen "ota vittu ne penskat pois sieltä X:stä ja älä valita", vaikkakin kauniimmin.

Mistä lähtien puutteelliseen opetukseen puuttumisen on voinut kumota sanomalla "opeta itse"? Ja miksi ihmeessä niin monet kuvittelevat että puolueeton uskontokasvatus tarkoittaisi sitä, että lapsi ei tiedä mitä rukous tai Jumala on? Onko nämä asiat oikeasti niin arkoja, että niitä ei voi edes hetkeä pohtia muulta kannalta kuin siltä omalta?

On turhauttavaa yrittää keskustella näistä asioista, kun hartausopetusta kannattavat tuntuvat uskovan, että kaikki eri mieltä olevat potevat jotain uskontofobiaa ja luulevat, että lapset räjähtää kappaleiksi jos kuulevat Jeesuksesta. Kotonaankin varmaan hakataan Darwinin Lajien synnyllä otsaan jos erehtyy sanomaan jotain uskontoon viittaavaa...
Oi, kuinka hyvin kirjoitettu <3
 
[QUOTE="Hoitaja";27071872]Viekää lapsenne pph hellään huomaan.
Siellä ei ole milloinkaan uskonnollista kasvatusta.[/QUOTE]

Täkäläiset pph:t käyvät pesueineen seurakunnan perhekerhossa (ja siellä on mm. alkuhartaus ja loppurukous, tms uskonnollista juttua).

Olisi aika ikävää, jos veisin lapseni pph:lle, kieltäisin uskontokasvatuksen, eikä ryhmän muut lapsetkaan enää pääsisi kerhoon. Eikö?
 
"..."
[QUOTE="vieras";27071748]Täytyykin sitten ehdottaa, että siskoni muslimimies tulee pitämään päiväkotiin tunnustuksellisen oppitunnin islamista ja naapurin jehovantodistaja seuraavalla viikolla samoin. Tämä on sinusta varmaan ihan ok, koska ei ne lapset yhdestä kerrasta pilalle mene.

Sori lapsellista kirjoitustani, mutta varmasti ymmärrät, kun omasi taso ei juuri siitä poikennut.[/QUOTE]

Edelleen, en usko, että lapset laittaisivat pahakseen vaan ihan mielenkiintoista olisi heille.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;27071817:
Jouluna kirkkoon ja pari kertaa vuodessa seurakunnan hörhöä puoli tuntia on aivan eri kuin opettaa jotakin rukoilemista. Vai olisiko susta ok, jos sanotaan että tutustutaan vähän vaan yleisellä tasolla juutalaisuuteen ja muslimien kulttuuriin ja sitten sun skidi alkaa kumarrella ja lauleskella jotakin diipadaapaa. Niin et näe eroa kun kyse on omasta uskonnostasi, mutta ehkä krishnalaisuuden kohdalla jo alkaisi tökkiä. Miksi poika rukoilee vaikka yhtäään seurakunnantädin aamua ei ole vielä ollut? Ehkä en kuullut vielä kaikkea mitä uskontokasvatukseen kuuluu.
Jos antaisin luvan uskontokasvatukseen ja asuttaisiin vaikka Irakissa, niin en todellakaan olis järkyttynyt jos lapseni osais rukoilla Allahia. Oletko nyt oikeasti noin tyhmä? En muutakaan selitystä sun kummasteluille nyt kyllä keksi, sori vaan.
 
[QUOTE="...";27071820]Jos haluat varjella lapsiasi kaikilta, jotka ajattelevat asioista eri tavalla kuin sinä itse, niin ei auta muu kuin hoitaa ne lapset itse.[/QUOTE]

Missäs näin väitettiin? Sinä ilmaisit, että päiväkodissa puhuttaisiin muutakin soopaa päivät pitkät. Väitän, että joku muukin siinä kohtaa puuttuisi siihen kuin minä :D

Ei ole mitään syytä käpertyä ja eristäytyä, vaikka sinä koetkin sen ainoaksi vaihtoehdoksi. Voi myös vaikuttaa asioihin. Päiväkodilla on aika iso rooli, koska siellä aikuisilla on lapsiin suuri vaikutus. Siksi sitä säädellään ja kontrolloidaan. Kyllä, on merkitystä mitä aikuiset siellä puhuvat.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
ei-uskonnollinen vieras
[QUOTE="vieras";27071813]Niinhän sä luulet :) joulupukki, pääsiäispupu jne. ovat aika sisältörikkaita otuksia elämässä ja niiden avulla saa ikuisen elämän hyvin nopeasti, eikö?? ei nyt kiva väittelyksi laittaa, mutta te uskontovastaiset ihmiset ootteko edes perehtynyt elämän syvimpiin asioihin ja ottanut asioista selvää?vai onko se niin paholaisen työtä että vastustatte vaan periaatteesta mitään mistään tietämättä Jumalaa???? sielunvihollinenkin taitaa olla teille aika vieras tapaus. Suosittelen lämpimästi edes hieman perehtymään Jumalaan ja Jeesukseen ennenkuin hylkäätte asian.[/QUOTE]

Niin siis mitä yrität sanoa tuolla pääsiäispupulauseella?

Olen opiskellut teologiaa. Uskonnot kiinnostavat minua teoreettisella tasolla. Olen siis perehtynyt uskontoihin sekä jumaliin ja paholaishahmoihin, luultavasti jopa enemmän kuin sinä.

Olen myös pohtinut elämän syvimpiä asioita ja ottanut asioista selvää, mutta toisin kuin sinä, minun löytämäni vastaukset eivät olleet luokkaa "Jumala 4ever!!!!!!!!!!!!".
 
varhaiskasvattaja
Espoon uskontokasvatuksesta sanottua: "Uskontokasvatusta toteutetaan juhlapyhiin liittyvinä teemoina sekä koulun ja seurakunnan yhteisissä tapahtumissa. Uskontokasvatuksen tavoitteena on käsitellä uskontoon liittyviä sisältöjä ja tutustua uskonnollisiin juhliin. Sen puitteissa käsitellään myös ihmisen koko elinkaari erilaisine perhejuhlineen. Uskontokasvatuksen tavoitteena on tuoda turvallisuuden tunnetta ja toivoa sekä antaa rohkeutta pohtia eettisiä arvoja"
Tuo sama pätee pitkälti myös päiväkoteihin, vaikka tuossa on määritelty koulun alaluokkien uskontokasvatusta.
 
"vieras"
[QUOTE="...";27071847]No mitä väliä, oikeasti. Lapsista on varmaan vain hauskaa, kun on vähän vaihtelua päiväkodin arkeen. Ja jos lapset ovat tyytyväisiä, miksi vanhempien pitää tehdä asiasta väkisin iso ongelma?[/QUOTE]

No just. Et sitten vieläkään vastannut :) Mutta juu, mitäs millään väliä...Ja seurakuntahan juuri käy päiväkodeilla vain piristämässä lapsien arkea.

Eli sun puolesta päiväkodissa saa vaikka joka päivä muslimi opettaa omaa uskontoaan tunnustuksellisesti, kunhan lapsellasi on mukavaa ja on tyytyväinen. Miksi sinä siitä vanhempana tekisit ongelmaa.
 
Huh. Onneksi asun maassa, jossa kaupunkien ylläpitämissä tarhoissa ei ole uskontokasvatusta. Tietty on myös kirkkojen tarhoja, mutta sellaiseen en olisi lastani ikänä laittanut.

Meidän tarhassa ei siis ole minkäännäköistä uskontokasvatusta, ruokarukousta eikä uskonnollisia lauluja. Ei minkään uskonnon. Joulujuhla lapsilla on keskenään, mutta siitäkin on uskonnollinen symboliikka poistettu.

Koulussa vasta alkaa uskonnon opetus. Peruskoululaisilla (1.-4. luokka) se on valitettavasti usein tunnustuksellista, ainakin evankelisilla ja katolisilla. Monessa koulussa uskontoa opettavat jopa seurakunnan papit. Hyvä puoli on taas, että uskonnon opetuksesta peruskoulussa voi kieltäytyä. ;)

Sitten jatkokoulussa (kolmea eri tasoa) viidenneltä luokalta ylöspäin voi valita joko uskonnon tai etiikan opetuksen. Meidän lapsukainen sitten aikoinaan kai menee etiikan tunneille.
 

Yhteistyössä