Huolestuttaisiko teitä tällaiset 9v. lapsen puheet ruuasta ja painosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kipa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kipa"

Vieras
Lapsi on normaalipainoinen ja saa kotona tavallista ruokaa. Meillä on säännölliset ruoka-ajat.

Lapsi on nyt jonkun aikaa puhunut, että on ylipainoinen, maha pömpöttää, on läskiä jne. Eikä voi kuulemma syödä mitä vain ku ne lihottaa. Haluaisi välillä olla syömättä, mutta en anna periksi. Lapsi kuitenkin syö ihan hyvin kun ruokaa annetaan.

Nuo puheet vain alkaa huolestuttamaan. :(

Kyllä huolestuttaisi jonkin verran. Etenkin jos lapsi ei oikeasti ole lihava. Minä puhuin tuollaista tuon ikäisenä, mutta olin oikeasti ylipainoinen jonkin verran ja olisin toivonut kunnollista apua oikeanlaisen ruokavalion opettelemiseen.

Onko lapsen kaverpiirissä joku joka joutuu jatkuvasti kuulemaan äitinsä omista paino-ongelmista? Tai puhutko niistä itse?

Naapurin 8 v. lapsi olisi halunnut punnita meidän 7 v. tytön... tyttöni ei oikein innostunut ajatuksesta ja punnitus jäi sikseen. Lapset kopoivat vanhempiensa käytöstä ja heijastelevat sitä sitten kaveripiiriinsäkin.

[QUOTE="vieras";27061807]Saitko jotain kriisiapua vai miten puheesi kiellettiin?[/QUOTE]
???

En saanut mitään apua eikä mun puheita kielletty, eikä kai otettu vakavastikaan. Teini-ikään kun ehdin puhkesi syömishäiriö+masennus. Siihen sain psykiatrisessa sairaalassa ja perhetukikeskuksessa hoitoa.

[QUOTE="vieras";27062007]Miksi ei 9 v. saisi jo ajatella omaa parastaan?[/QUOTE]

Omaa parasta on se, että ei haluaisi syödä normaalia ruokaa? Kertoo ettei välillä syö koulussa mitään.

Lapsi on normaalipainoinen ja liikkuu aika paljon eli miten paino voisi nousta ylipainon puolelle.

[QUOTE="vieras";27062007]Miksi ei 9 v. saisi jo ajatella omaa parastaan?[/QUOTE]

Sekö on paras ettei halua syödä? Kasvava lapsi jolla ei edes ole painossa ongelmaa. Yks tällanen parhaan ajattelija 9-10v lopulta päätyi hoitoon. Sekin alkoi siitä että valitteli mahaa ja muka liikaa painoa jne. Huolestuisin kyllä jos laps alkas puhua ja ois syömättäkin.

Parastaan?

Jos normaalipainoinen lapsi valittelee ylipainoaan, ei se todellakaan ole hänen parastaan.

[QUOTE="Kipa";27061742]Lapsi on normaalipainoinen ja saa kotona tavallista ruokaa. Meillä on säännölliset ruoka-ajat.

Lapsi on nyt jonkun aikaa puhunut, että on ylipainoinen, maha pömpöttää, on läskiä jne. Eikä voi kuulemma syödä mitä vain ku ne lihottaa. Haluaisi välillä olla syömättä, mutta en anna periksi. Lapsi kuitenkin syö ihan hyvin kun ruokaa annetaan.

Nuo puheet vain alkaa huolestuttamaan. :([/QUOTE]

Mä olin jotain kymmenen kun aloin ekan kerran kiinnittään huomiota painooni, ja muistan puhuneeni laihdutuksesta yms. Murrosikäisenä olin anorektikko, ja aikuisiällä oksensin. :( Entisenä syömishäiriöisenä kehoittaisin sinua kiinnittämään huomiota. Huolestuisin.

[QUOTE="vieras";27062238]Miten suhtaudut omaan painoosi?[/QUOTE]

Mä olen reilusti ylipainoinen ja mä oikeasti vain olen. Mä hyväksyn itseni tällaisena kuin olen ja jos saan painun tippumaan niin sitten se tippuu. Koskaan en puhu lapselle painonpudotuksesta.

Yhteistyössä