Ongelma, jonka pelkään hajoittavan koko perheen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pailakka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pailakka

Vieras
Olen erittäin rakastunut mieheeni. Minulla on hänen kanssaan hyvä olla. Hänen seurassaan voin olla sellainen kuin olen ja hänen kanssaan voin jakaa melkein kaiken elämässäni, ilot ja surut, kaikki elämän värit. Hänen seurassaan koen itseni rakastetuksi, kauniiksi aikuiseksi naiseksi. Hän on huolehtivainen, meillä on tasa-arvoinen parisuhde, jossa molemmilla on mahdollisuus toteuttaa itseään ja unelmiaan. Lapsista ja kodista pidetään yhdessä huolta jne.

Ongelma on siinä, että hän ja esikoiseni, varhais murkkuikäinen edellisestä suhteestani, eivät oikein tule toimeen keskenään. Tilanne pahenee vuosi vuodelta. Toisaalta mieheni ottaa häntä huomioon. Heillä on yhteinen kausittainen harrastus, johon hän panostaa, mutta mutta mutta.
Hän puuttuu nykyään lapsen jokaikiseen asiaan. Minusta tuntuu, että hän on koko ajan kritisoimassa ja jos hänellä on jotain sanottavaa lapsesta, niin se tulee negatiivisessa sävyssä. Sanoo häntä piloille lellityksi jne. Huomauttelee hänelle jatkuvasti pikku asioista. Pahin kaikista, koen, että hän ei kohtele esikoista ja perheen nuorempia, hänen lapsiaan, tasapuolisesti.

Nyt joku kiva palstailija varmasti viisastelee, että ei ikinä alkaisi suhteeseen miehen kanssa, joka ei sovi yhteen hänen lapsensa kanssa ja lapsen onni menee etusijalle. Niin, no en olisi alkanut minäkään, jos minulla olisi ollut kristallipallo. Alussahan he tulivat hyvinkin keskenään toimeen. Lapsi oli vasta kolmen, kun he tapasivat. Ei heidän suhteessaan ollut ongelmia vielä moneen vuoteen. Saimme avomieheni kanssa lisää lapsia. Ei heidän suhteessaan silloinkaan mitään suurta ongelmaa ollut. Nämä asiat ovat muuttuneet pikkuhiljaa, pala palalta vuosien aikana.

Lapseni ei ole oikein hyväksynyt miestäni sen jälkeen, kun hänen biologinen isänsä tuli enemmän kuvioihin mukaan. Eromme jälkeen hän näki lastaan hyvin epäsäännöllisesti. Toisinaan oli aikoja, kun hän halusi säännölliset tapaamiset, mutta ei kyennyt niitä pitämään. Paljon rikottuja lupauksia ja paljon murhetta. Monta terapiaistuntoa, jossa lapsen hylätyksi tulemisen pelkoa ja vaikeaa isäsuhdetta yritettiin hoitaa. Pitkä juttu. Mutta lyhennettynä niin, että lapseni alkoi jossain vaiheessa hyljeksimään avomiestäni ja kapinoimaan häntä vastaan. Mieheni ei osannut suhtautua siihen vaan tilanne on nyt tämä mikä on.

En halua erota, rakastan miestäni. Tai, jos asiat olisivat toisin ja meillä ei olisi yhteisiä lapsia, joille hän on hyvä isä, ottaisin sydänsurut vastaan, laittaisin lapseni etusijalle ja paiskaisin miehen kamppeineen ulos. Mutta nyt en voi ajatella vain yhtä asiaa, vaan kokonaisuutta. Millä saisin tämän sotkun selväksi, ilman, että perheeni hajoaa.

Olisko joku tukiyksikkö paikkakunnalla mihin olis mahdollista mennä keskustelemaan? Kouluterveydenhuollon kautta esim.?

Tai sit sun pitää ihan vaan nostaa kissa pöydälle kotona ja ottaa lapsi ja mies erikseen tai yhdessä puhutteluun ja kertoa että asia ei voi jatkua näin.

[QUOTE="äiti";27002166]Voisiko tämän vanhemman lapsen biologinen isä ottaa hänet luokseen asumaan?[/QUOTE]

Tai jos sillä miehellä on eksä, ottaisko se sen luokseen asumaan?

Tuossa ei välttämättä ole nyt kyse siitä, että mies kritisoi sinun lastasi ja kohtelee omia bio-jälkeläisiään paremmin. Kyse voi ollakin siitä , että mies kohtelee teiniä erilailla kuin pikkuisempia ja niin sinäkin varmaan äitinä teet, muttet kiinnitä asiaan niinkään huomiota.

Mulle itselleni oli vaikee paikka kun mies alkoi nuhtelemaan (mun) vanhempia lapsia ikävään sävyyn. Sanoin siitä miehelle ja se vastasi että ne on hänenkin rakkaita lapsia ja hän saa heitä kasvattaa. Mulle tuli siinä vaiheessa ahaa-elämys, tajusin että isän rooliahan se siinä tekee ja ongelma oli mun korvien välissä, sillä muksutkaan ei pitäneet miehen nuhteluita mitenkään ahdistavina, ainakaan sen enempää kuin minunkaan tekemänä.

• Tykkää
Reactions: chef
Onko se ihan oikeasti niin, että mes kohtele lasta eriarvoisesti...ja johtuuko se todella siitä, ettei lapsi ole miehen oma?

Vai voisiko kyse olla siitä, että esimurkut osaa olla välillä...no melko rasittavia. Enkä pidä sitä minään ihmeenä, jos heitä tuppaa aika-ajoin katselemaan hyvinkin negatiivissävytteisten lasien läpi.

Huomaan nimittäin itsessäni, kaikkien lasteni biologisena äitinä ollessani, että esimurkku saa mut helposti raivon valtaan. Aivan erillätapaa, kuin mitä nämä perheen pienet. On kausia, jolloin näen hänet nimenomaan ylilellittynä kakarana, joka luulee olevansa prinsessa. Ja sanon tämän silloin myös ääneen...aivan kuten miehesikin.

Esikoisella on tiukimmat säännöt ja häneltä toisaala odotetaan eniten...koska hän on jo sen ikäinen, että sääntöjen on oltava melko jämäkät ja on asioita joita häneltä voi ja pitääkin jo odottaa. Tietyllä tapaa hän siis on erilaisessa asemassa...joskaan ei sentään eriarvoisessa.

Miehen kanssa tosin voisi keskustella siitä, että hän antaisi hieman lapselle tilaa ja että ainakin tällä hetkellä sinä olisit se, joka ottaa hieman enemmän kasvatusvastuuta lapsesta. Josko se toisi hieman hengähdystaukoa lapsen ja isäpuolen väleihin.

• Tykkää
Reactions: Tapiontytär
Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;27002192:
Tuossa ei välttämättä ole nyt kyse siitä, että mies kritisoi sinun lastasi ja kohtelee omia bio-jälkeläisiään paremmin. Kyse voi ollakin siitä , että mies kohtelee teiniä erilailla kuin pikkuisempia ja niin sinäkin varmaan äitinä teet, muttet kiinnitä asiaan niinkään huomiota.

Mulle itselleni oli vaikee paikka kun mies alkoi nuhtelemaan (mun) vanhempia lapsia ikävään sävyyn. Sanoin siitä miehelle ja se vastasi että ne on hänenkin rakkaita lapsia ja hän saa heitä kasvattaa. Mulle tuli siinä vaiheessa ahaa-elämys, tajusin että isän rooliahan se siinä tekee ja ongelma oli mun korvien välissä, sillä muksutkaan ei pitäneet miehen nuhteluita mitenkään ahdistavina, ainakaan sen enempää kuin minunkaan tekemänä.

Juuri tätä hain tuolla omallakin tekstilläni :)

Mikset anna lastasi huostaan? Minä voisin aivan hyvin harkita lapsen antamista myös nyksän eksälle.

Ei saatana näitä uusperhekuvioita, kun ensin rakastutaan eikä nähdä hormonien hyrräykseltä ollenkaan elämää eteenpäin. Sitten itketään, kun kakka on jo housussa.

Toisen lapsi on aina toisen lapsi eikä voi vaatiakaan, että ulkopuolinen suhtautuisi häneen kuin omaansa.

Miksi on heti muutettava yhteen ja leikittävä kotia? Eikö seurustelukaveri riitä?

itsekin äitipuolena menetän hermoni samalla tavalla miehen ekaluokkalaiseen lapseen kuin meidän leikkiikäiseen. Kun yhdessä perheessä asutaan, ei voi olla mitään nappia mikä saisi minut sietämään "toisen" lasta enemmän.

Itseasiassa olen lapsipuolta kohtaan hellempi komentamisessa kuin omilleni koska minusta tuntuu että negatiivinen reaktioni otetaan aina vihana lasta kohtaan. Ja voin myöntää että koululaisen päänaukominen ottaa ajoittain enemmän hermoon kuin leikkikäisen tempaukset. Varmaan sen takia pienen kanssa on helpompaa kun omansa tuntee läpikotaisin ja häntä kohtaan on niitä äidillisiä tunteita.

kyllähän äidillä saa hermot mennä omiin lapsiin, mutta äitipuolen pitää omistaa loputon pinna :( siitä sitten kannan huonoa omaa tuntoa ja huomaan olevani varovaisempi suustani mutta eihän kukaan jaksa omassa kodissaan varpaillaa olla koko ajan. Jotenkin hullunkurista kun pienempi saa osakseen kovaakin komennusta niin kuin pitää ollakin kun vanhempi ajetaan ihan hermoromahduksen partaalle. ja sitten isommalle EI USKALLA olla niin äksy, vain sen takia kun ei ole hänen äiti. vaikka ihan samalla tavalla ärsyttää käytöksellään. argh!

Mutta nykyään olen yrittänyt ottaa sen asenteen että minun katon alla minä komennan niin kuin haluan, KAIKKIA lapsia. Muuten ei homma toimi. Ja varmasti isomman kanssa käydään erilaisia tappeluita kun pienempien ja siksi se näyttää vihalta kun komentajana on äiti/isäpuoli .

Mikset anna lastasi huostaan? Minä voisin aivan hyvin harkita lapsen antamista myös nyksän eksälle.

Ei saatana näitä uusperhekuvioita, kun ensin rakastutaan eikä nähdä hormonien hyrräykseltä ollenkaan elämää eteenpäin. Sitten itketään, kun kakka on jo housussa.

Toisen lapsi on aina toisen lapsi eikä voi vaatiakaan, että ulkopuolinen suhtautuisi häneen kuin omaansa.

Miksi on heti muutettava yhteen ja leikittävä kotia? Eikö seurustelukaveri riitä?

No tuota, olimme yhdessä kolme vuotta, ennen kuin teimme lisää lapsia.
Tässä olen nyt vähän ehtinyt rauhoittua ja jutella miehenkin kanssa.

Kyllähän siinä on aika lailla se ongelma, että pojan käytös saa miehen ärsyyntymään ja väsymään niin paljon, että hänellä jää tuollainen ikävä ärtynyt käytös "päälle". Siihen kun lisää minun tapani ylireagoida, niin soppa on sitten valmis. Lapsen aikaisempien vaikeuksien vuoksi minulla on tapana siloitella hänen tietänsä vähän liiankin kanssa. Kyllä tämä tästä, kunhan molemmat muistavat silloin tällöin muistuttaa toisiaan realiteeteistä.

Kuulostaa siltä että miehesi kasvasttaa teinipoikaa juuri niin kuin tenipoikia pitää kasvataa eli tiukalla kurilla. Ongelmia aiheuttaa pojan biologinen isä. Tilanne ratkeaa jos annat täyden tuen nykyiselle meihellesi.

Meillä on vain biologisia lapsia, mutta samankaltainen ongelma. Mielestäni mieheni moittii vanhinta lasta liikaa. Mies ei jotenkin ymmärrä vanhimman lapsen luonnetta, koska luonne on niin erilainen kuin hänellä itsellään. MIes on tempperamenttinen ja innostuva ja saa kaikenlaisia päähänpistoja. Poika taas on rauhallinen ja harkitseva. Muuta ratkaisua en ole keksinyt kuin en, että olen puhunut miehelleni pojan erilaisesta luonteesta ja siitä, ettei poika toimi samalla tavalla kuin hän itse.

[QUOTE="vieras";27003963]Meillä on vain biologisia lapsia, mutta samankaltainen ongelma. Mielestäni mieheni moittii vanhinta lasta liikaa. Mies ei jotenkin ymmärrä vanhimman lapsen luonnetta, koska luonne on niin erilainen kuin hänellä itsellään. MIes on tempperamenttinen ja innostuva ja saa kaikenlaisia päähänpistoja. Poika taas on rauhallinen ja harkitseva. Muuta ratkaisua en ole keksinyt kuin en, että olen puhunut miehelleni pojan erilaisesta luonteesta ja siitä, ettei poika toimi samalla tavalla kuin hän itse.[/QUOTE]
Lisäksi olen kertonut miehelleni sedästäni, joka aina jaksoi moittia ja haukkua omia lapsiaan, vaikka heissä ei ollut mitään sen kummempaa. Sitä oli ikävä kuunnella. Sanoin, että en halua, että meillä on samanlaista.

Yhteistyössä