Murrosikä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Katy Johanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin, eivät varmaan aina selviäkään. Kai sen pitää olla kasvun paikka sille vanhemmallekin,
vaikka minusta se tuo kyllä esiin itsestänikin pahaisen kakaran.

( provosidun aivan liian helposti, ja sekös teiniytyvää huvittaa, joka lisää ärtymystäni ja ja ja )

Aika monet meistä ovatkin menettäneet järkensä siinä lasten murrosiän tutinoissa.

Mutta kun siitä kaikesta on selvitty - lapsen murrosiästä ja oman järjen menetyksestä - elämä on muuttunut paaaaaaaljon helpommaksi!!!!

Oma murrosikäni on kyllä mullekin se suurin pelotin, enkä osaa sitä vasten ollenkaan näköjään maltillisesti peilata,vaikka luulisi sen vahvistaneen sellaista uskoa, että pahimmistakin seinään pään hakkaajista voi kasvaa ihan kohtalaisen kelvollisia ihmisiä.

Enkä osaa oikein asettua siihenkään asemaan, että nyt se mitään ymmärtämätön olenkin minä.

apua... ja mä tuskailen täällä uhmiksen ja pikkutaaperon kanssa...mitä sitten kun murkkuikä alkaa? Välillä tuntuu että aikuismainen ja järkevä käytös on todellakin hakusessa jo nyt toisinaan ja sitten kaduttaa jälkeenpäin, että miten voin äitinä käyttäytyä näin. No, oppia ikä kaikki. Onneks siihen murkkuikään on vielä jokunen vuosi aikaa, itsellekin kasvaa vanhempana =)

Enkä osaa oikein asettua siihenkään asemaan, että nyt se mitään ymmärtämätön olenkin minä.

Mina koitin kovasti pitaa mielessani sita asiaa etta 'nykyajan' murrosikaisilla on aivan erilainen elama kuin meilla oli aikoinaan. Eli tappelun aiheet vanhempien kanssa, kaveripiirin tekemiset, koko yhteiskunta ja sen 'tarjonta' on aivan eri sfaareissa kuin 'silloin ennen'. Alkutaipaleella koitin tarjoilla sita etta kylla tiedan milta tuntuu, mutta sitten pikku hiljaa ymmarsin etta en tieda ollenkaan milta tuntuu - juuri siita syysta etta elama nuorilla on nyt niin kovasti erilaista. Ja sanoin taman kanssa sitten suoraan pojille - etta en voi omasta kokemusesta ymmartaa. Etta tama murrosika on heille uutta, ja minulle uutta, ja yhdessa taytyy sita opetella. Huomasin etta heidan asenteessaan minuun oli hieman muutosta taman keskustelun jalkeen - jotenkin en ollut olevinani enaa se ihminen joka tietaa ja osaa kaiken, on kokenut kaiken, ja antaa vaan neuvoja ja ohjeita. Jatin heille sen oven auki etta ihminen minakin vaan olen ja opettelen elamaa samalla tavalla kuin he.

..... vaikka joistain asioista kuitenkin nyt satun tietamaan enemman kuin he....

ja äiti saa hermostua, kiukutella ja välillä vähän raivotakkin, ihan kuten se teinikin saa..välillä menee molemmilla överiksi, mut tärkeintä on kuitenkin niinä (ehkä harvoina =) ) seesteisinä hetkinä muistuttaa sitä lasta et se on rakas ja tärkeä.

• Tykkää
Reactions: Katy Johanna

Yhteistyössä