12v tyttö,mekat,lomamatka. Tamponiko??

• Viestiketjun aloittaja "äiskä"
  • Ensimmäinen viesti
Meillä siirrettiin 13-veen kuukautisia lomamatkan ajaksi keltarauhashormoneilla. Soitto tk ja lääkäri kirjotti reseptin. Tytöllä ei ollut vielä kovin säännöllisiä kuukautisia, mutta neljä päivää ennen reissua ruvettiin syömään hormonit, ja 10 pvän kuuri oli. Loppu just kun tultiin reissusta. Ja parin kolmen päivän päästä alkoivat kuukautiset normaalisti.
Tamponia ei ollut vielä kokeillut eikä ollut oikein halukaskaan kokeilemaan, vaikka isosisko lievästi painosti, todettiin että tämä on helpompi keino ja tyttö näitä itsekin halusi.

"harmi"
Mulla on ollut kaikenlaisa menkkaongelmia nuorena. Keltarauhashormonit eivät oikein pelittänyt ja gynekin teki sisätutkimuksen, kun kouluterveydenhoitaja hänelle lähetti. Toivon tosiaan, että tyttärelläsi vaikuttaa se hormoni niin, että menkat siirtyy eikä sitä sisätutkimustakaan tehtäisi, jos se pelottaa. Mä en pystynyt myöskään tamponeja käyttämään neitsyenä, joten sekin voi joillekin olla hankalaa. Tsemppiä!

nohuh huh
Oletteko te hulluja? Kuka oikeasti antaa noin pienelle lapselle jotain hormonihoitoja, ja ihan vain kuukautisten tähden?!?
Huomaa että emännät ovat omat aivonsa pehmittäneet tunkemalla elimistöönsä ulkopuolisia hormoneja, ei järjen hiventäkään.

,,,,
Oletteko te hulluja? Kuka oikeasti antaa noin pienelle lapselle jotain hormonihoitoja, ja ihan vain kuukautisten tähden?!?
Huomaa että emännät ovat omat aivonsa pehmittäneet tunkemalla elimistöönsä ulkopuolisia hormoneja, ei järjen hiventäkään.
Samaa ajattelin ihan järkyttyneenä. Hormoneja 13-vuotiaalle lomamatkan takia, huh huh. Kukaan ei voi tietääkään mitä sivuvaikutuksia tulee kymmenien vuosien päästä... mutta hei, pääasia että pääsi uimaan ilman tamponeja!

Kaikki me ollaan oltu 12 v tyttöjä, mutta kuinka monella on ollut jo kuukautiset tuon ikäisenä ?
Me keskusteltiin tyttären kanssa vaihtoehdoista ja hän halusi noita pillereitä. En tehnyt päätöstä itse.
Musta tuo oli luontevin vaihtoehto tilanteessa, jossa kuukautiset oli uus juttu, ja tamponien käyttö vielä alkuvaiheessa, ja vähän pelottavakin asia aralle tytölle, ja hygieniasyistä tamponin käyttö kuumissa olosuhteissa, huonoissa pesumahdollisuuksissa ei tuntunut hyvältä.
Nyt reissusta on aikaa, ja tyttö käyttää tamponeja menkkojen aikana.

"vieras"
Jotenkin kauhea ajatus, että 12-vuotiaalle tamponi.. omalleni en suosittelis/ehdottais, vaikka hänellä menkat onkin jo alkaneet. Mulla alkoi 14-vuotiaana ja pari vuotta meni, että edes harkitsin tamponia.

"pai"
Omakohtaisen kokemuksen perusteella suosittelisin myös kuukautisten siirtoa. Olin juurikin 12- vuotias, kun kesken lomamatkaa alkoi kuukautiset (ei olleet siis ensimmäiset, mutta kierto oli silloin hyvin epäsäännöllinen). Ostettiin pienimpiä mahdollisia tamponeja, mut en mä niitä osannut käyttää, vaikka itkua vääntäen yritin. Kyllä siinä oli loma aikalailla pilalla :( Myöhemmin siirrettiin kuukautisia jo ennen reissua, ja oli kyllä huomattavasti parempi ja helpompi vaihtoehto nuorelle tytölle. Ja sai rauhassa nauttia lomasta.

"vieras"
No, meidän kuopus on käyttänyt tamponeja aina, 13-vuotiaasta asti. Siteitä vain öisin. Olemme tehneet 2-3 viikon kaukomatkoja joka vuosi ja kun perheessä on 3 naista niin aina jonkun kuukautiset tahtovat osua just matkan ajaksi. Kuopus on siis pärjännyt tamponeilla ja kävi uimassakin niin. Esikoinen taas ei käytä koskaan tamponeja kun tuntuvat epämiellyttävältä. Mutta kantsii varmaan kysyä tytön omaa ja terkkarinkin mielipidettä. Toisaalta tuossa iässä kuukautiset voivat tulla aika epäsäännöllisestikin joten ehkä käy tuuri eikä niitä tulekaan just loman aikana :)

PS. Meillä on ollut isompi ongelma kuukautisten kivuliaisuus. Muistan lentomatkan Thaimaahan kun tyttö istui kippurassa 13 tuntia ahtaassa lentokoneen penkissä ja itki. Mikään ei auttanut koska hänelle määrätyt lääkkeet otettin sillä kertaa liian myöhään. Oli kyllä yhtä tuskaa tuo lentomatka.

Mä oon käyttänyt tamponia ekoista menkoista alkaen siihen saakka kunnes tutustuin kuukautiskuppiin esikoisen syntymän jälkeen. Musta ne veriset rätit vaan oli niiiiin kuvottavia että en voinut kuvitellakaan käyttäväni niitä.

Mä suosittelen ensihätään että kokeilee opetella käyttämään tamponia tai kuukautiskuppia, niitäkin saa pienempääkin kokoa. Jos ei tämä luonnistu ni sit seuraavana keinona se kuukautisten siirto.

hhm
Mun mielestä tuo siirtäminen ja hormonit ei tuossa tilanteessa ole mikään turha juttu. Kyllä tuon ikäisenä pitkään odotettu loma on aikalailla pilalla, jos uiminen ja muu kiva riehuminen jää vuodon ja kipujen takia välistä. Sen lisäksi pitää sitten vielä pelata suojien kanssa - jotka kuitenkin ovat aika uusi juttu - vieraissa ja erilaisissa tiloissa ja tilanteissa.

Enkä jaksa uskoa, että juuri noilla nimenomaisilla hormoneilla olisi mitään tekemistä minkään mahdollisen myöhemmän haittavaikutuksen kanssa. Naisen elämässä joutuu tahtomattaankin alttiiksi niin monenlaisille hormoniryöpyille, etten usko yhden kuurin kehon "omaa" hormonia tuntuvan missään. Sitä paitsi kun kuukautiskierto pyörii, keho on periaatteessa yhtä "valmis" "lisä"hormoineihin (eli menkkojen siirtämiseenkin) kuin koska tahansa myöhemminkin.

Ja itse en syö edes ehkäisypillereitä, joten en tosiaankaan ole mikään hormonivalmisteiden puolestapuhuja. Välillä noille siirtämisille on kuitenkin tarvetta - turha tuota "toimenpidettä" on demonisoimaan käydä.

kokemuksesta
Itse olin 13v lomamatkalla ja kuukautiset osuivat juuri siihen ajankohtaan. Enkä edes uskaltanut asiasta perheelle mainita, siteitäkään ei ollut matkassa mukana. Ja koko loma oli täyttä helvettiä, taisin pilata muidenkin loman.
Siksi siis sanon... jos tamponia ei ole ennen käytetty, tai sen käyttäminen ei tunnu mielekkäältä vaihtoehdolta, suositelen ehdottomasti kuukautisten siirtämistä! Tyttösi nauttisi lomasta varmasti täysin eri tavalla kun ei tarvitsisi kuukautisista huolehtia!

Kyllä varmaan suurin osa kirjoittajista täällä on joskus ollut 12-vuotias tyttö. Sillä erotuksella, että ainakaan minun aikanani ei annettu teinitytöille turhanpäiväisiä hormonihoitoja.
Se on sitä samaa keltarauhashormonia jota kehossa muutenkin on jo naisilla. Eikä kyse ole mistään hormonihoidosta vaan siitä että pidetään kotvanen kroppaa sillein ettei kierto käynnisty vaan sitten kun tabletteja ei enää oteta. Silti sanosin että pari pikku nappia päivässä tilapäisesti ei oo kamalaa ja saa lapsi nauttia lomasta.

menkkarit
Voi kun olis hoksannut ennemmin, niin olis siirtänyt jo nämä edelliset menkat. Ilman muuta kannattaa kysäistä asiasta lääkäriltä kuitenkin. Tamponi ihan ok, mutta vaatii pientä harjoitusta ensin että sen saa paikoilleen. Asettimellinen tamponi paras siihen touhuun alkuun.

"Josa"
Mä olen aina käyttänyt tamppooneja ja 12v. tyttönikin niitä jo käyttänyt. Siteet on niin ällöjä eikä ne pidä. Ja kaikkia mahdollisia merkkejä testattu.
Matkan ajaksi suosittelen siirtoa.

---
Ihania selityksiä täällä. Ei se mitään hormonihoitoa ole, jos lapselle syötetään hormoneita. Kun onhan naisessa muutenkin vaikka mitä hormoneita :)

Itse alkuperäiseen aiheeseen: tällaisessa asiassa kannattaa varmaankin kuunnella tyttöä itseään. Monelle tamponi/kuukuppi on ihan luonnollinen asia kuukautisten alusta pitäen, toisille taas ei. Itse taipuisin syöttämään synteettistä hormonia tuon ikäiselle viimeisenä keinona, jos loma olisi muuten ihan täysin pilalla.

---
Se on sitä samaa keltarauhashormonia jota kehossa muutenkin on jo naisilla. Eikä kyse ole mistään hormonihoidosta vaan siitä että pidetään kotvanen kroppaa sillein ettei kierto käynnisty vaan sitten kun tabletteja ei enää oteta. Silti sanosin että pari pikku nappia päivässä tilapäisesti ei oo kamalaa ja saa lapsi nauttia lomasta.
Ei ole samaa keltarauhashormonia, jota keho tuottaa. Netistä löytyy tietoa jos kiinnostaa. Ja kyllä hormonihoidosta on kysymys, jos ihmisen elimistöön pistetään ylimääräistä hormonia.

hhm
Ei ole samaa keltarauhashormonia, jota keho tuottaa. Netistä löytyy tietoa jos kiinnostaa. Ja kyllä hormonihoidosta on kysymys, jos ihmisen elimistöön pistetään ylimääräistä hormonia.
Tottakai se itse tuote on synteettinen, sehän on pilleri.

Silti se jäljittelee yhden niistä hormoneista toimintaa, joka kuukautiskiertoa muutenkin säätelee - ja jota keho siis jo tuottaa.

Ja minusta kuuri ja hoito ovat eri asioita, nyt kyseessä on hormonikuuri - lyhytkestoinen ja ohimenevä.

Tottakai ylimääräisillä hormoneilla voi olla haittavaikutuksia, mutta - ihan oikeasti - kyse on muutamasta päivästä ja suht pienistä määristä. Hieman suhteellisuudentajua siis. Oikeita hormonihoitoja voidaan kuitenkin monenlaisista syistä -sairaudet, ehkäisy - vetää vuosiakin aika isoilla annoksilla. En sano, että se olisi järkevää tai ettei siitä voisi olla haittaa, mutta valtaosa niihin turvautuvista naisistakin selviää ilman hoidoista aiheutuvia ongelmia.

Koko elämäänsä tuskin yksikään (länsimainen) nainen onnistuu synteettisiä(kään) hormoneita välttelemään.

"vieras"
Mulla itsellä alkoi kuukautiset reilu kymmenen vuotiaana. Ja olin 11 tai just täyttäny 12 kun mentiin pitkään odotellulle kylpylälomalle ja kuukautiset alkoi ekana päivänä siellä. Ei mahtanu mitään, ostin tamponeja, ne ei tuntunut hyvälle joten en uinut koko lomalla. Ja ei ollu maailman loppu vaikka aika vesipeto olinkin muuten. tehtiin kaikkea muuta kivaa siellä ja ihan kiva loma oli.
Että en olis omankaan kohdalla ekaks siirtämässä tai tekemässä asiasta ongelmaa. Kuukautiset on elämää ja kyllä ne aika monta kertaa elämässä sattuu " ei niin hyvään aikaan".

Lunatic
[QUOTE="eee";26970292]Ennemmin mä 12-vuotiaalle tamponin antaisin kuin hormoneita :O
Kummalliset prioriteetit täällä ihmisillä!
Miksi tamponi kuulostaa teistä huonolta asialta 12-vuotiaalla?[/QUOTE]

Miksi 12-vuotiaan pitäs työntää jotain alapäähänsä. Tuntuu vastenmieliseltä ajatukselta.
Kyllä minä ainakin ostan tytölleni siteitä, kun menkat alkaa. En käytä itsekään tamponeita.

Yhteistyössä