Pk:ssa lapsen täytyy kätellä hoitajaa lähtiessä ja sanoa "kiitos tästä päivästä"! Muualla samaa?

• Viestiketjun aloittaja naurettavaa
  • Ensimmäinen viesti
naurettavaa
Lapsi aloitti eskarin eri päiväkodissa kuin missä on aiemmin ollut. Tuli kyllä täytenä yllätyksenä että kotiin lähtiessä ei riitä kun sanoo heippa vaan aina ryhmän hoitaja tulee kättelemään ja sanoo "kiitos tästä päivästä".

Siis eihän missään työpaikallakaan kätellä työpäivän jälkeen ja kiitetä että kiitos työkaverit tästä työpäivästä.

Ihan ihme tapa mun mielestä! Suorastaan naurettavaa, vaan minkäs teet eihän tollasesta kehtaa mennä sanomaan :D

"vieras"
Kokemusta on kahdesta eri päiväkodista ja molemmissa on kätelty aamuisin sanoen huomenta ja lähtiessä myöskin. Tuollaisia kiitoksia ei ole tarvinnut kyllä sanoa. Se kättäly on tavallaan merkki siitä, että vastuu vaihtuu vanhemmalta hoitajalle ja taas takaisin.

:DD
Lapset halaa pph:ta kun lähtevät kotiin.. ei tietty pakoteta mut kun pyytää antamaan halin niin menevät. Välilä vaan moikataan ja vilkutetaan. Joskus ovat kai lähteneet sanomatta mitään. (äiti sitten sanoo heippa)

har
Kyllä meidänkin lasten päikyissä on aina kotiin lähtiessä kätelty. Juurikin sen takia että hoitaja on varmasti huomannut että lapsi on poistumassa. Jos huutaa heipat portilta niin se voi jäädä huomaamatta ja kohta on suuretsinnät käynnissä kun ei lasta löydy mistään.

"diu"
Mun mielestä tosi kiva tapa. ainakaan kukaan ei lähde pk:sta huomaamatta. Ja moniko on myöhemmin ujostellut/arastellut kättelyä? Sen arkipäiväistäminen (ja muiden hyvien tapojen) on ihan jees.

Meidän pojan pk:ssa (silloin kun poika oli siellä ) on tapana kätellä ja sanoa heippa. Nyt poika jatkaa tuota samaa tapaa koulun iltiksessä. Iltiksen "sedälle" tuo taitaa olla uusi juttu, mutta jääpähän hällekkin paremmin mieleen että poika lähtee pois kun kättelevät.

"Heh"
Ihan normaali käytäntö ja hyvä sellainen. Miksi ei voisi kiittää siitä, että ovat pitkän päivän hoitaneet? Eivät ne hoitajat kiitosta liikaa saa, älä huolehdi siis. Kyllä minä kiitän virkailijoita, kaupantätiä jne. Miksi en siis myös lapseni hoitajaa joka tekee arvokasta ja vastuullista työtä. Hyvä, että lapsi oppii kauniit käytöstavat. Jos tuo on naurettavaa mielestäsi niin sinä olet tainnut jäädä ilman niitä hyvien tapojen opetusta...

"vieras"
Eskarissa oli tuo käytössä. Lähtiessä käteltiin ja sanottiin heipat silmiin katsoen. Mun mielestä hyvä, että tapakasvatusta on.

Ei me työpaikalla toisiamme kätellä aamuisin tai iltapäivisin mutta asiakkaita kätellään heidän tulleessaan ja palaverin päätyttyä. Tuolle nuoremmalle väelle sekin vaan tuntuu olevan ihan ufoa ja pitää mennä neuvomaan ihan kädestä pitäen miltei jokaiselle käytöstapoja |O!

"hoitaja"
ei koskaan korosteta liikaa ja mnella lapsella ei ole kättelystä mitään käsitystä...sekin on jäänyt "yhteiskunnan" opetettavaksi. Ja kuten joku mainitsi..myös turvallisuuskysymys, kukaan ei lähde huomaamatta... eikä hoitajan tarvitse pohtia että oliko "kalle" haettu, kuka haki vai livistikö aidan yli olmille teilleen!

"Kifa"
Onpa ihan hirveää kun ihan käytöstapoja vaaditaan... Kun itse olin koulussa niin ala-asteella piti ruoan jälkeen käydä keittiöntädeille niiata niksauttamassa ja sanoa kiitos ruoasta. Kaipa tuostakin nykyään nostettaisiin haloo.

"vieras"
Mun mielestäni tuo tapa on oikeasti sen varmistamista, että hoitajat varmistavat kuka on lähtenyt. Ei jää huomaamatta tai tule epäselvyyksiä. Käytännön seikka siis ensisijaisesti. Toisaalta siinä samalla voi opetella hyviä tapoja, mikäs sen kätevämpää.

Silloin sikainfluenssan aikaan siirryttiin monissa pk:ssa siihen "vältämme kättelyä"-linjaan, ehkä sitä vois nyt elvytellä. Tosin meillä on tälläkin viikolla ollut pk:ssa 3 lasta mukaanlukien omamme eli ei varmaan kukaan kyllä jää huomaamatta "lähtöhässäköissä" :D Aamulla molemmat muut lapset (ja täti) tulee katsomaan että jokos se poika ois riisunut ulkovaatteet ja valmis leikkimään.

"mamma"
Meidän päiväkodissa lapsi kiittää päivästä ja nähdään huomenna, tai maanantaina. Ja kädestä pitäen kiitetään. Poika on siten oppinut sanomaan käsipäivää ja kiittää myös ruuasta kädestä pitäen :) On näin saanut suurta suosiota varsinkin vähän varttuuneempien sukulaisten keskuudessa :D
Ihan kaunis tapa minusta, tosin kättelyhän on vanhanaikaista, mutt silti. Poikien ei tarvii sentää enää kumartaa eikä tyttöjen niiata :D

hrt
Meillä on edelleen kättelykielto voimassa sen sikainfluenssaepidemian jälkeen. Ennen epidemiaa käteltiin kotiin lähtiessä ja sanottiin heipat, mutta kiittäminen päivästä on mun mielestä tekopyhää. Entä jos se päivä on ollut lapsella pahimman luokan känkkäpäivä tai on ollut kiusaamista tms. Ei paljoa varmaan nappaa kiitellä päivästä.

Yhteistyössä