12v tyttö,mekat,lomamatka. Tamponiko??

• Viestiketjun aloittaja "äiskä"
  • Ensimmäinen viesti
"äiskä"
alkoi keväällä menkat ja ne nyt melko säännöllisesti tullut. laskettiin että taitaa olla etelän matkamme aikana ensi kuussa :(

voiko tuon ikäiselle jo ajatella tamponia?! mutta menee koko loma siltä pilalle jos ei pääse uimaan, vesipuistoihin ym.

Ei varmaan kauheen mukavaa ole 12-vuotiaalle tamponia ehdottaa mutta toisaalta tuo menkkojen siirtäminenkin jotenkin tuntuu luonnottomalta noin nuorelle..
Voisko kysyä vaikka koulun terkkarilta asiasta et mitä kannattaa tehdä?

"äiskä"
niin, noilla pillereillä itselläkin joskus siirretty mutta tuntuu hurjalta ne hormonitkin noin nuorelle, ja onko varmaa että siirtyy...

milläs lääkärillä pitäis sitten käydä? ei kai gynelle jo tuon ikäisenä?

Mulla on ollut tuon ikäisenä menkat lomamatkalla ja todellakin se oli perseestä. Tamponia suosittelisin ainakin kokeilemaan, muutenkin. Kysyisin kyllä lääkärin mielipidettä tuohon siirtämiseenkin. Eihän se joo luonnollista ole, mutta onko siinä sitten jotain sellaisia riskejä mitä ei kannattaisi ottaa.

[QUOTE="äiskä";26969835]niin, noilla pillereillä itselläkin joskus siirretty mutta tuntuu hurjalta ne hormonitkin noin nuorelle, ja onko varmaa että siirtyy...

milläs lääkärillä pitäis sitten käydä? ei kai gynelle jo tuon ikäisenä?[/QUOTE]
Ihan tk-lääkärikin voi reseptin kirjoittaa. Mutta toimikaa pikaisesti, että tyttö ehtii aloittamaan tabut tarpeeksi ajoissa.

Hormoneja 12-vuotiaalle: kuulostaa toki hurjalta, mutta lyhytaikaisesta käytöstä kuitenkin kyse.

• Tykkää
Reactions: Zarppa
[QUOTE="äiskä";26969835]niin, noilla pillereillä itselläkin joskus siirretty mutta tuntuu hurjalta ne hormonitkin noin nuorelle, ja onko varmaa että siirtyy...

milläs lääkärillä pitäis sitten käydä? ei kai gynelle jo tuon ikäisenä?[/QUOTE]
No gynelle veisin, hänellä kuitenkin asiantuntemusta alalta. Tuskin se mitään sisätutkimuksia alkaa tekeen kumminkaan, joten ei se sen kummempi käynti ole varmaan kuin muukaan lääkärikäynti.

"eee"
Ennemmin mä 12-vuotiaalle tamponin antaisin kuin hormoneita :O
Kummalliset prioriteetit täällä ihmisillä!
Miksi tamponi kuulostaa teistä huonolta asialta 12-vuotiaalla?

"mä"
olisin suositellut siirtämään edellisiä kuukautisia mutta ei taida enää ennättää. Jos ei ole käyttänyt hormoneja, niin matkan aikaan en siirtäis noilla. Tamponit mukaan ja voi uida ja olla bikineissäkin.

"vieras"
Monella menkkojen aikaan pahoinvointia, turvotusta, runsasta vuotoa. Kannattaa tosiaan siirtää. Itse siirsin ensimmäisen kerran 12 v. Kuten Anatolia sanoi, lyhytaikaisesta hormonihoidosta ei mitään haittaa. Ja ps. itse en ole koskaan halunnut käyttää tamponia, kaikki eivät pidä niistä!

• Tykkää
Reactions: Anatolia
"vieras"
Lisäksi tamponia joutuu vaihtamaan tiuhaan, joka kerran kun nousee altaasta. Keltarauhashormonia lääkäri määrää ja menkat voi siirtää. Ei ole mitään haittaa nuorelle.

hhm
Jos muistelen aikaa kun olin kaksitoista, niin hormonit ja siirtäminen olisi todella paljon tamponia (ja sen opettelemista, muistamista, "varomista" ja miettimistä) pienempi paha. Itse en myöhemminkään teininä osannut/pystynyt/halunnut tamponia edes käyttää, enkä oikein tykkää vieläkään.

Hormonit tytölle vaan. Kyse on lyhyestä ajasta ja suht pienestä määrästä - ja tuleehan niitä hormonihyppäyksiä ja -lääkkeitäkin elämässä kumminkin. :)

Suosittelen minäki siirtämään kuukautisia,lyhyestä ajasta kuitenkin kyse kuten yllä tulikin jo. Koska eihän se taattu ole,että sen tamponin käyttö edes onnistuu. Tk lääkäriltä kuuri ja saa tyttökin nauttia matkasta. Useimmille ei tule mitään oireita siirrosta ja siirtäminen onnistuu :) Ja lääkäri varmaan on kirjoittamatta reseptiä,jos pitää sitä pahana vaihtoehtona.

"vieras"
Mulla on myös siirretty menkkoja 13-vuotiaana. Se on kuitenkin lyhyt aika, mikä niitä hormoneja syödään. Ainut sivuoire oli, että siirron jälkeiset menkat oli sit ihan törkeen kivuliaat.. En päässyt edes sängystä ylös moneen tuntiin.

Tamponia en ainakaan itse olisi halunnut enkä kyllä pystynytkään käyttämään noin nuorena. Ja ajatelkaa nyt, mitä 12-v ajattelee siitä, että joku pötkylä pitäisi tunkea emättimeen. Kun (toivottavasti!!) sinne ei tuossa iässä mitään muutakaan vielä mene.. Ja itse en pystynyt käyttämään tamponia ollenkaan ennen synnytystä. Heti tamponin laiton jälkeen alkoi aivan kamala alavatsakipu, joka helpotti kun tamponin poisti. Vasta synnytettyäni ei tule enää kipua. Eli ei välttämättä sovi kaikille.

Mutta jokainen on yksilö. Ap, suosittelisin kysymään suoraan tytöltäsi kumpi kuulostaa paremmalta. Jos haluaa siirtää menkkoja, soita terkkariin. Terkkarin lääkäri voi laittaa reseptin. Jos haluaa käyttää tamponeja, niin kannattaa opetella niiden käyttö jo reippaasti ennen lomamatkaa.

uyt
Siirrätte menkkoja hormonien avulla. Omalta tyttäreltäni on siirretty pari kertaa just matkojen vuoksi. Reseptin on saanut soittamalla ja kertomalla syyn, että miksi niitä siirretään.

-
[QUOTE="vieras";26970543]Tamponia en ainakaan itse olisi halunnut enkä kyllä pystynytkään käyttämään noin nuorena. Ja ajatelkaa nyt, mitä 12-v ajattelee siitä, että joku pötkylä pitäisi tunkea emättimeen.[/QUOTE]

En mä ainakaan ajattelut siitä mitään sen kummempaa.

Yhteistyössä