Rikas mies ja köyhä vaimo - tuhon tie?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirkonrotta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kirkonrotta

Vieras
Peruskuvio on tämä: mieheni on varakas (mun silmissä rikas, mutta ei sikarikas) ja minä olen se köyhä vaimo. Miehen tulot ovat mukavat ja perintöäkin on saanut hulppeasti. Itsellä on pienet tulot ja lapsi edellisestä liitosta (minimielatustuella). Miehelläkin on 2 aikuista lasta edellisestä liitosta.

Ongelma on siinä, että mies on ruvennut piikittelemään siitä, etten pysty osallistumaan kaikkiin peruskustannuksiin. Maksamme molemmat samansuuruiset summat asuntolainaa, mutta mies maksaa vedet ja sähköt. Itse maksan omat henk.koht. kuluni ja lapseni kulut velan päälle. Lapsi ei ole enää pikkulapsi, ja kulut ovat kasvaneet... Itselleni ei käytännössä jää pikkupalkasta juuri mitään käteen. Vaatteet olen jo kauan hankkinut kirppareilta.

Mies piikittelee minua siitä, ettei minulla ole "koskaan rahaa." Pahimmalla hetkellä otin häneltä lainaa, huikeat 1000 e, ja siitä saan kuulla. Lapsen kesäleirien takia otin kulutusluottoa, sillä mieheltäni en voi lainata, kun en jaksa kuunnella vinoilua.

Riidat rahasta ovat pahoja ja tämän kuukauden aikana ne ovat toistuneet joka toinen päivä. Alan olla aika uuvuksissa, koska tämä syö jo omaa jaksamistani. Yritän vain jotenkin pärjätä mutta ottaa voimille, kun mies nalkuttaa jo ruuasta ja veden kulutuksestakin. En pysty ostamaan ruokaa samalla tavalla kuin hän, vaan joudun todella katsomaan hintalappuja ja ostamaan tarjouksesta (ihan normaalia kai?).

Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta. Miten kävi? Itsellä on ruvennut olemaan sellainen olo etten jaksa jatkuvaa piikittelyä enää kauan. Olen kyllä sanonut tämän. Mies on silloin ollut "katuva" piikittelystään, mutta ei ole mennyt kuin hetki, kun se alkaa taas alusta. Vähän jo masentaakin.

Toi on ihan perseestä. Jos ukkos olis fiksu niin osaisi ihan jopa laskea mihin sun rahat riittää ja mihin hänellä on varaa. Kuulostaa pihiltä paskiaiselta josta en välttämättä haluaisi tietääkään muuta. Jos teillä on ns. vakava suhde niin ei sillon mitään vesilaskuja ruveta vinkumaan jos ei kyseessä ole oikeasti sanomisen paikka (toinen lotraa kohtuuttomasti tms).

Mun mies ei ollut varakas, mutta ansaitsi monin verroin enemmän kuin minä. Meillä homma ei toiminut. Mies oli koko ajan katkera siitä, että hänen kaikki rahansa menevät perheen elättämiseen ym. Niihän ne menivät minunkin rahani, mutta kun miehen mukaan niillä ei ollut mitään merkitystä. Ja meillä siis oli tai on kolme yhteistä lasta, mutta niin se liitto vain kaatui siihen, kun perhe-elämä maksoi liikaa. No, maksaa se nytkin, kun elarit juoksee tulojen mukaan... Ja sekös se nyt sitten taas harmittaakin...

En ymmärrä.

Olette pariskunta ja asutte yhdessä.

Ja silti on ihan täysin erilliset rahat, eikä mies ilmeisesti lapsenkaan kustannuksiin osallistu, vaikka muka uusperhe olette.

Älä alistu tuollaiseen. Ei pariskunnalla voi eikä saa olla asiat siten, että toisella heistä on paljon korkeampi elintaso kuin toisella.

• Tykkää
Reactions: Bonaire ja Micosa
Toi on ihan perseestä. Jos ukkos olis fiksu niin osaisi ihan jopa laskea mihin sun rahat riittää ja mihin hänellä on varaa. Kuulostaa pihiltä paskiaiselta josta en välttämättä haluaisi tietääkään muuta. Jos teillä on ns. vakava suhde niin ei sillon mitään vesilaskuja ruveta vinkumaan jos ei kyseessä ole oikeasti sanomisen paikka (toinen lotraa kohtuuttomasti tms).

Kyllä se palkkani tietää, mutta ei sitten mene jakeluun mitä siitä jää verojen ja velkojen jälkeen käyttöön. Sain kyllä tästä idean laittaa tämän paperille ja näyttää sille, jos se vähän konkretisoisi tilannetta. Ja olet oikeassa, pihi se onkin, ja näyttää jostakin syystä pihimmäksi muuttuvan. Ainakin mitä tulee yhteiselämäämme. Omat lapset saavat toki ruhtinaalliset kuukausirahat opintoihinsa, ettei tarvitse ottaa opintolainaa tai mennä kesätöihin :). Ihan hyvä, että saavat, toki. Meillä sen sijaan lasketaan, kumpi on viimeksi ostanut maitopurkin :laugh:

Jos olette naimisissa, niin on puolison elatusvelvollisuus. Eli se kumpi tienaa enemmän, maksaa enemmän, samassa suhteessa perheen elatus kuin tulot, ei todellakaan puolet ja puolet. Luepa avioliittolakia, siellä se sanotaan. Jos taas olette avoliitossa, niin mitään elautusvelvollisuutta ei ole.

Kyllä se palkkani tietää, mutta ei sitten mene jakeluun mitä siitä jää verojen ja velkojen jälkeen käyttöön. Sain kyllä tästä idean laittaa tämän paperille ja näyttää sille, jos se vähän konkretisoisi tilannetta. Ja olet oikeassa, pihi se onkin, ja näyttää jostakin syystä pihimmäksi muuttuvan. Ainakin mitä tulee yhteiselämäämme. Omat lapset saavat toki ruhtinaalliset kuukausirahat opintoihinsa, ettei tarvitse ottaa opintolainaa tai mennä kesätöihin :). Ihan hyvä, että saavat, toki. Meillä sen sijaan lasketaan, kumpi on viimeksi ostanut maitopurkin :laugh:

täh. no omat lapset ovat omat lapset.

Mun mies ei ollut varakas, mutta ansaitsi monin verroin enemmän kuin minä. Meillä homma ei toiminut. Mies oli koko ajan katkera siitä, että hänen kaikki rahansa menevät perheen elättämiseen ym. Niihän ne menivät minunkin rahani, mutta kun miehen mukaan niillä ei ollut mitään merkitystä. Ja meillä siis oli tai on kolme yhteistä lasta, mutta niin se liitto vain kaatui siihen, kun perhe-elämä maksoi liikaa. No, maksaa se nytkin, kun elarit juoksee tulojen mukaan... Ja sekös se nyt sitten taas harmittaakin...

Justiin näin! Mies on katkera juuri tästä, että HÄNEN rahansa menevät elämiseen. Hän ei suostu näkemään sitä, että niin menevät minunkin rahani (koska niitä on niin vähän). Katkeruutta lisää se, että syydän rahaa lapseeni (myönnän, että syydän - kun ainoa on, niin ennemmin sitä ostaa lapselle vaatteet "oikeasta kaupasta" ja itselle vaikka UFFista :)). Yhteisiä meillä ei ole. Vaikea uskoa ett' tämäkään liitto toimisi ellei mies tosiaan tee asennoitumisessaan täyskäännöstä...

[QUOTE="vieras";26935443]Jos olette naimisissa, niin on puolison elatusvelvollisuus. Eli se kumpi tienaa enemmän, maksaa enemmän, samassa suhteessa perheen elatus kuin tulot, ei todellakaan puolet ja puolet. Luepa avioliittolakia, siellä se sanotaan. Jos taas olette avoliitossa, niin mitään elautusvelvollisuutta ei ole.[/QUOTE]

Joo, olen kuullut tuosta. Mutta jos miehelle menisin tuosta sanomaan, niin taas vetäisi herneet... Mielestään se jo elättää minua, sillä halparuokaostoksiani tyyliin silliä ja uusia perunoita ei oikein lasketa miksikään...Velat maksamme siis tosiaan 50-50.

Oletteko naimisissa? Lain mukaanhan puolisoilla on elatusvelvollisuus toisistaan. Jos olette avoliitossa, en siltikään ymmärrä, miksi pitää olla noin erilliset rahapussit etenkin kun tulot ovat todella erisuuruiset. Tuntuu kurjalta puolestasi, että joudut "kituuttamaan", vaikka puolisosi on varakas. Omasta lähipiiristäni löytyy myös tällainen esimerkki (vaimo pienituloinen, mies rikas), ja kiukuttaa kun vaimo laskee pennosia ja pihi ukko istuu rahakirstun päällä eikä osallistu välttämättä edes ruokakuluihin.

Meillä mies tienaa moninkerroin enemmän kuin minä, mutta rahat ovat yhteiset eikä meillä lasketa kumpi tuhlaa enemmän tms. Tosin mies välillä vinoilee että minä olen niin pihi että pieraisenkin sisäänpäin x) mutta siis jos yhdessä asutaan ja eletään, yhteistä pitäisi olla myös rahat, ellei ole sitten sovittu ja molemminpuolin tyytyväisiä siihen, että kumpikin elää omilla tuloillaan.

Miksi muutit miehen kanssa yhteen? Kummallakin on kuitenkin omat huollettavansa?

Mä en ymmärrä täällä sitä asennettä. Että jos ukko ei elätä. lähen kävelemään. :o Meilläkin mies tienaa enemmän kun minä. Ja pitäkööt penninsä. Asutaan vuokralla koska minun tulot ei riitä lainanmaksuun. jäte kuluihin.. yms. jos se ei miehenne sovi, saa sitten itse lähteä. Vuokraan ja muihin laskuihin riittää rahat niin että ei pitäisi urputtaa. Näin vuokralla asuttaessa. Ja jää jotain itellekkin. Ettei alasti tarttee kulkea. :)

Meillä on kaiken aikaa mies tienannut enemmän kuin minä, ja kaiken aikaa maksanut kulujakin enemmän kuin minä. Asiasta ei ole edes tarvinnut keskustella, se on vain aina mennyt näin. Ihan reilua kai kun yhteistä taloutta pyöritetään. Meillä on vain yhteisiä lapsia.

Jos mies ei osallistu vapaaehtoisesti lain mukaisiin velvoitteisiin, sinulla on mahdollisuus hakea tuomioistuimelta eli käräjäoikeudelta elatusapua, jota miehesi määrätään maksamaaan vaikka asuttu yhdessä. Éhkä ensin kannattaa hankkia kirjastosta vaikka kirja Aarnio, Kangas: Perhevarallisuusoikeus (2010) ja alleviivata sieltä se kohta missä asia varsin selvästi sanotaan ja näyttää se miehelle. Jos ei elatusvelvollisuuttaan hoida, niin ero.

[QUOTE="Hmm";26935555]Meillä on kaiken aikaa mies tienannut enemmän kuin minä, ja kaiken aikaa maksanut kulujakin enemmän kuin minä. Asiasta ei ole edes tarvinnut keskustella, se on vain aina mennyt näin. Ihan reilua kai kun yhteistä taloutta pyöritetään. Meillä on vain yhteisiä lapsia.[/QUOTE]

Ap:llä on hieman toisenlainen tilanne.

Yhteistyössä