Imetyskeskusteluissa ei saisi sanoa pahaa sanaakaan korvikkeista, vihjaisustakin pillastutaan. Nyt sanon kuitenkin,

vrs
[QUOTE="vieras";26924951]Sitä, että myönnät olevasi väärässä. Ja nythän jo keskustelet. Ja jännä nähdä, että jos joku esittää faktoihin perustuvan vastaväitteen, joka omasi kumoaa, niin yhtäkkiä aletaan nälviä ja puhua palstaharmaista, kohta vedät esiin perskärpäset :D Voisko joku musta nyt siteerata mua, olen se joka puhuu passiivisesta tupakoinnista ja kumoaa vrs:n väitteet siitä, että korvikkeen anto lapselle on haitallisempaa kuin passiivinen tupakointi. Kirjoitin myös tuon kohdan, missä sanon että joidenkin tutkimustulosten mukaan passiivinen tupakointi on jopa vaarallisempaa kuin aktiivinen, joten vrs:n mukaan näin ajateltuna lapsen on turvallisempaa polttaa tupakkaa kuin juoda korviketta.[/QUOTE]

Noup, ei onnistu. Haluat käsittää sanomani väärin, enkä usko, että millään mitä sanomani tueksi sinulle esittäisin, olisi mitään merkitystä. Thus, turha vaiva. En edes jaksa korjata sinua siinä, missä menit pieleen, enkä avata sanomaani sen kummemmin. Missä kohtaa Sinä olet antanut lähdeviitteesi ja linkit niihin tutkimuksiin, joita oletan sinun lukeneen.

For the record, EN sanonut, että lapselle pitäisi tunkea rööki suuhun. Sinä sanoit niin. Minä sanoin, että tupakoivan äidin on tupakasta huolimatta parempi imettää, kuin antaa korviketta.
 
Kyllä varmasti kaikki tietävät, että oman lajin rintamaito on nisäkkäiden jälkeläisille parasta mahdollista ravintoa. Ihmisille lehmänmaitoproteiini ei sitä ole. Imetys antaa vauvalle arvokkaita vasta-aineita, lisää sekä aidin että lapsen kiintymyssuhdetta ja psykososiaalista hyvnvointia, auttaa painonhallinnassa, kohdun supistumisessa sekä tuottaa oksitosiineja ja endorfiineja, joista jälkimmäinen suojaa äitiä synnytyksenjälkeiseltä masennukselta. Näin ulkomuistista alkuun.

Uskoakseni näitä faktoja on täällä kuitenkin sodaksi asti jauhettu jo yli 10 vuotta, joten itse kätilönä ja ehdottomana rintaruokinnan puolestapuhujana olen valmis myös tuomaan esiin sen tosiasian, että on oikeasti tilanteita, jolloin rintaruokinta ei ole mahdollista. Mihin sen rajan sitten vetää, onkin toinen juttu. On helppo perustella, että "maito vaan loppui". Koskaan se ei vaan itsekseen lopu kuin seinään, ellei ole kyse vakavasta sairaudesta kuten esim. kilpirauhashäiriöistä, prolaktiinintuotannon häiriöistä tai kasvaimesta. Tyypillisin imetyksen lopettamisaika on vauvan ollessa n. 10 viikon ikäinen, ja imetyksestä luopuvat äidit raportoivat lähes säänönmukaisesti maidon "vain yhtäkkiä loppuneen". No, siihen ikään sijoittuu vauvan suuri kasvupyrähdys, ja imeminen voi olla jonkin aikaa lähes tauotonta. Äidit väsyvät siihen, antavat rinnalle korviketta ja pian voittopuolisesti korviketta, kunnes maito todella kokonaan loppuu. Äidin oman aktiivisen toiminnan ansiosta. Tämän syynä on usein imetysohjauksen ja -tuen puute. Normaalitilanteessa lapsi osaa "tilata" maitoa tarpeitaan vastaavan määrän, ja hän tekee sen nimenomaan stimuloimalla rintaa eli imemällä käytännössä puolen tunnin välein ympäri vuorokauden kasvupyrähdystensä aikana. Jos äiti tätä ei jaksa, on korvike helppo vaihtoehto. Kuitenkaan ei pitäisi silloin väittää, että maito vain itsekseen loppui.

Imettäminen on helpompaa, turvallisempaa, terveellisempää ja huolettomampaa, JOS sen viitsii opetella. Sitten voi myös kantaa selkä vääränä korvikelaatikoita, desinfioida tutteja, pulloja, sekoitella jauheita ja luukuttaa mikrossa, nousta monta kertaa yössä keittiöön tuttipullorumbaan... ja joku vielä vakavalla naamalla väittää, että se on helpompaa! Huh!:D
 
Viimeksi muokattu:
vrs
[QUOTE="vieras";26923887]No, jos näinkin olisi, niin mitä ihmettä se muille kuuluu? Vaikka olisi niin, että äiti ei imetä kun pelkää rintojen rupsahtavan, niin mitä ihmettä se muille kuuluu? Typerää munkin mielestä, mutta kun eipä mikään laki pakota imettämään jos ei vaan halua.[/QUOTE]

Kuuluu, koska verorahoillamme rahoitamme mm terveyspalvelut, joiden kustannukset pienenisivät rutkasti, jos edes lähes kaikki äidit imettäisivät ja lapset eivät saisi korviketta.
 
"vieras"
Korvikkeen antaminen on vauvalle haitallisempaa, kuin passiivinen tupakointi. Äidin tupakointi raskausaikana taas on jotain niin sanoinkuvailemattoman typerää, itsekästä ja vastuuntunnotonta, etten edes kykene keskustelemaan aiheesta (just nyt)...
Siis tässä kerrot, että korvikkeen antaminen on haitallisempaa kuin passiivinen tupakointi.


Kumpaa suositellaan tupakoivalle äidille, imetystä vai korviketta?
Kurkkaa googlesta.
Ja tässä oli sun perustelu siihen. Ihan samalla linjalla jatkoin vain itsekin, että koska passiivinen tupakointi joidenkin tutkimusten mukaan on vaarallisempaa kuin aktiivinen (Terveysinfo - 744 ja Tupakan päästä nouseva savu luultua vaarallisempaa :: Terveyskirjasto) niin silloinhan lapsen on terveellisempää pistää rööki suuhun, kuin juoda korviketta.
 
Kuuluu, koska verorahoillamme rahoitamme mm terveyspalvelut, joiden kustannukset pienenisivät rutkasti, jos edes lähes kaikki äidit imettäisivät ja lapset eivät saisi korviketta.
Perusteletko nuo terveydenhuoltokustanukset? Mitä tarkalleen ottaen tarkoitat, ja mitkä kustannukset ovat suoraan johdettavissa korvikkeenkäyttöön?

Itse olen vuosia tehnyt yliopistolla aiheen parissa työtä, ja tiedän esim. alkoholiliitännäisten sairauksien vuosikuorman, menetetyt elin- ja työvuodet sekä mm. TULE-sairauksien ja mielenterveysongelmien väestötason lastin veronmaksajille. Tiedän myös erikoissairaanhoidon- ja perusterveydenhuollon välisen tehtäväjaon, kansanterveyslain sekä hoitotakuun. Myös korvattavuusluokitukset em sairauksien hoitoon käytettävissä lääkkeissä ovat tuttuja, plärään niitä rekistereitä alvariinsa. Kuitenkin tuo korvikkeenkäytöstä johtuva suora kustannuserä veronmaksajille on melko suoraviivainen syytös ilman tutkimusta. Onko sinulla sellainen tiedossa? Linkitä ihmeessä tai kerro, kuka sen on tehnyt! Tuossa yleistyksessäsi on sekoittavat tekijät varmaan eliminoitu pois... kuten siis korvikeruokintaan yleisimmin siirtyvien äitien sosioekonominen asema jne.?
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Kuuluu, koska verorahoillamme rahoitamme mm terveyspalvelut, joiden kustannukset pienenisivät rutkasti, jos edes lähes kaikki äidit imettäisivät ja lapset eivät saisi korviketta.
Ja missä on tehty tutkimuksia (perustuen tällä kertaa lääketieteeseen), että korvikelapset käyttävät rutkasti enemmän terveyspalveluja kuin imetetyt? Jos jonkun verran käyttävätkin, niin tiesitkö että niistä korvikkeistakin maksetaan veroja?
 
Ainut asia mitä aina ihmettelen näissä keskusteluissa on se että ei myönnetä imetyksen loppumisen todellisia syitä. Tottakai on ihmisiä joilla loppuu maito vaikka imettäisi 24/7 ja ei edes katsoisi tuttiin/pulloon päin, mutta totuus on kuitenkin se että suurinosa näistä "maito vain loppui" selittäjistä on antanut jo viikkoja korviketta, eikä ole imettänyt muuta kuin silloin tällöin.
Tottakai vauvalle pitää antaa lisämaitoa jos se ei kasva kunnolla, mutta vain neuvolan ohjeella ei niin että nyt tuntuu siltä että vauva tarvii korviketta, vaan niin että käyttää vauvan puntarilla neuvolassa ja sitten katsotaan tarviiko vauva lisää ruokaa vai ei. Lisämaito ei myöskään tarkoita sitä että annetaan pullo iskälle/mummulle ja lähdetään itse pois, vaan ensin imetetään ja sitten jos tarvii niin lisää pullosta.
Totuus on myös se että sitä maitoa ei tule jos skipataan syöttöjä eli lähdetään vauvan luota pois tai annetaan isän syöttää pullosta, kyllä se isä kerkeää sitä vauvaa syöttää ihan tarpeeksi sitten kun kiinteitä aletaan syödä ja aikuisen ihmisen pitäisi myös käsittää että sitä vauvaa ei voi jättää yöhoitoon tai pidemmäksi ajaksi päivällä, koska maitoa ei tule jos ei imetä.

Eli suurimmallaosalla äideistä joilla "loppui maito", maidon loppuminen johtui vain ja ainoastaan äidin itsekkyydestä, halusta lähteä kuntosalille/kavereille/baariin/miehen kanssa lomalle tai halusta nukkua pitkään tai ihan vaan päästä irti siitä vauvasta.
Tää on mullakin ainut asia mikä ottaa päähän.
Miten voi olla mahdollista, että isolla osalla imettävistä äideistä maidon tulo vaan loppui/hiipui? Kun kuitenkin se perusjuttu on, että mitä enemmän imettää sitä enemmän maitoa tulee...
Varmasti on tapauksia, missä maito on oikeasti vaan loppunut tai imetys ei edes ole lähtenyt käyntiin esim. vauvan terveydentilan takia.

Ja mulle on aivan sama imettääkö muut vauvojaan vai antaako korviketta MUTTA mua ärsyttää, että niitä oikeita syitä vääristellään (siis minkä takia imetys on lopetettu). Monilla äideillä on niin huonosti tietoa imetyksestä, niin sitten maidon tulo kun hiipuu lopetetaan heti imetys, kun nyt sitä maitoa ei enää tule... Kun ollaan kuultu muilta äideiltä että niin se maidon tulo vaan loppui. vaikka tossa tilanteessa ois vaan pitänyt lisätä sitä imettämistä.

Jos äiti on sinut omien ratkaisujensa kanssa voi sanoa niille fanaatikoille vaan että "lopetin imetyksen".
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
"minna"
Kyllä, imettäneenä ja korvikkeen antajana täytyy sanoa että korvikkeen anto on helpompaa,mies pystyy auttamaan,ei tarvi keskellä kauppakeskusta kaivaa rintaa esiin ja isommalla lapsella ei tarvi olla pulloja koko aikaa keittämässäkään. Imetin rintakumilla,siinä vasta homma! kumia sai olla keittämässä,mukava jossain kahvilassa alkaa kumia asettelemaan rintaan ennen kuin voi imettää. Eiköhän ne nykyajan korvikkeet ihan hyviä ole..
 
"mona"
Kuuluu, koska verorahoillamme rahoitamme mm terveyspalvelut, joiden kustannukset pienenisivät rutkasti, jos edes lähes kaikki äidit imettäisivät ja lapset eivät saisi korviketta.
Ei oo todellista!!!

Sovittaisko sitten että kaikki perinnöllisiä sairauksia (myös astmaatikot ja allergikot) sairastavat jättäisivät lapset tekemättä, niin saatais kunnolla ksutannukset alas.. Ite oon ollu korvikkeella, samoin omat lapseni, toinen kokonaan, toinen osittain. Ja eipä ole terveyspalveluita kuormitettu (ne harvat kerrat käyty yksityisellä). Toisin kuin taas ystäväni astmaatikko/allergikkoperhe, vaikka lapset ja vanhemmat on täysimetetty.
 
"zip"
Kuuluu, koska verorahoillamme rahoitamme mm terveyspalvelut, joiden kustannukset pienenisivät rutkasti, jos edes lähes kaikki äidit imettäisivät ja lapset eivät saisi korviketta.
Tällä logiikalla myös se kuuluu meidän kaikkien päätettäväksi, tulisiko odottavan äidin tehdä abortti, jos lapsella todetaan ultrassa jokin vammaisuus. Vammaisiin lapsiin sitä meidän verorahoja meneekin! (Tämä tuli aika kärjistettynä; mielestäni on jokaisen itse päätettävissä(, jos sellaiseen tilanteeseen joutuu), että haluaako tähän maailmaan synnyttää vammaisen lapsen).
 
"zip"
[QUOTE="zip";26925156]Tällä logiikalla myös se kuuluu meidän kaikkien päätettäväksi, tulisiko odottavan äidin tehdä abortti, jos lapsella todetaan ultrassa jokin vammaisuus. Vammaisiin lapsiin sitä meidän verorahoja meneekin! (Tämä tuli aika kärjistettynä; mielestäni on jokaisen itse päätettävissä(, jos sellaiseen tilanteeseen joutuu), että haluaako tähän maailmaan synnyttää vammaisen lapsen).[/QUOTE]

Myös 40+v naisille tulisi tehdä sterilisaatio, kun riskit raskaudessa kasvaa= verorahojen menoa!
 
"vieras"
Kuuluu, koska verorahoillamme rahoitamme mm terveyspalvelut, joiden kustannukset pienenisivät rutkasti, jos edes lähes kaikki äidit imettäisivät ja lapset eivät saisi korviketta.
Lisäksi lailla kiellettäisiin ylipaino, tupakointi, alkoholi, urheilu (urheiluvammat, tsiisus mikä menoerä!) jnejnejne. Get the point? Lisäksi mt-ongelmista ja muista sairauksista kärsiville lapsentekokielto, voi periytyä ja lääkitysten ja muiden takia äidin tulee juosta ylimääräisissä tutkimuksissa, se jos mikä syö verorahoja!
 
Kuuluu, koska verorahoillamme rahoitamme mm terveyspalvelut, joiden kustannukset pienenisivät rutkasti, jos edes lähes kaikki äidit imettäisivät ja lapset eivät saisi korviketta.

Jaa. Sitten sinulle varmaan kuuluu ja mieltäsi ahdistaa moni muukin asia. Jos noin tekee pahaa nähdä kaupassa korvikehyllyt niin varmaan on kamalaa nähdä myytävänä alkoholia, tupakkaa, kaikkea makeaa tai rasvaista epäterveellistä naposteltavaa? Ärsyttää tuttavien/naapureiden/työkavereiden ylipaino, epäterveelliset elintavat, sairaudet jne.
 
"miumau"
On niitä äitejä jotka eivät yksinkertaisesti halua imettää ja sitten on niitä äitejä jotka haluavat imettää mutta imetystietoa/tukea ei ole saatavilla tarpeeksi, mistä johtuu sitten nämä käsitykset esim. että maidontulo loppuu yhtäkkiä.

Itse voin kertoa "hyvän" imetystä tukevan tarinan, toisen lapsen synnytettyä synnärillä lastenlääkäri määräsi että vauvalleni täytyy antaa lisämaitoa 3 tunninvälein n. 40ml, tämä määräys ilman hyvää lääketiteellistä syytä!! Jos olisin kuunnellut tietämättömyyttäni lääkäriä ni siihen ois saman tien loppunu mun imetys. Suomessa on ihan hevonperseestä koko imetysneuvonta ja sitten vielä syyllistetään tuoreita äitejä jotka ei osaa/tiedä.
 
"vieras"
Minä halusin antaa imetyksen lisäksi korviketta kun lapsi kasvoi, ihan sen takia että minulla sattui olemaan muutakin elämää kuin lapsi. Maailma muuttuu ja kehitys kehittyy, en elä kuten muinaisajalla muutenkaan, miksi siis en olisi käyttänyt apuvälineitä lapseni ruokkimiseen?
 
vrs
Jaa. Sitten sinulle varmaan kuuluu ja mieltäsi ahdistaa moni muukin asia. Jos noin tekee pahaa nähdä kaupassa korvikehyllyt niin varmaan on kamalaa nähdä myytävänä alkoholia, tupakkaa, kaikkea makeaa tai rasvaista epäterveellistä naposteltavaa? Ärsyttää tuttavien/naapureiden/työkavereiden ylipaino, epäterveelliset elintavat, sairaudet jne.
Rehellisesti sanottuna, kyllä, moni noista asioista ärsyttää minua. Minusta esim karkkia ei pitäisi myydä ruokakaupassa, vaan erillisessä liikkeessä, kuten alkoholia vain alkossa. En kuvittele sen olevan kovinkaan toteutettavissa oleva toive, mutta toisaalta, toivon myös lottovoittoa, eikä sekään kovinkaan realistista ole.

Lihavat ihmiset, siis oikeasti sairaalloisen lihavat, käyvät myös hermoon tietyissä tilanteissa; esim bussissa, jos joutuu viereen istumaan ja tila on vähissä. Ärsyttää ihmisten tiedostamattomuus valintojensa seurauksista ja ärsyttää sekä muiden että oma laiskuus ja saamattomuus.

Minusta kertakäyttövaipat pitäisi kieltää ja vvv:n olla oletusarvo, silti itse muumivaipatin lapseni yli puolet ajasta. Minusta korviketta pitäisi saada vain apteekista ja mieluiten vain reseptillä, mutta sekään ei ole toteuttamiskelpoinen ajatus tässä yhteiskunnassa. Pidän tavan korviketta ala-arvoisena ravintona ja silti olen sitä itsekin lapselleni antanut, tilanteessa jossa en muuhun pystynyt.
 
Niin onkin. Mutta koska imetys voi olla rankkaa, uuvuttavaa, raivostuttavan sitovaa ja mitä vielä, sitä ei viitsi opetella. Minäkään en ekalla kerralla viitsinyt enkä osannut.
Näinpä. Jokainen toki itse määrittelee oman jaksamisensa tason.

Ehkä hieman tarkoitushakuinen termi tuo "viitsiminen" kun kyse on kuitenkin jostakin kokonaisvaltaisemmasta, joten parempi olisi puhua äidin/perheen jaksamisesta.
 
  • Tykkää
Reactions: Madicken04
Scarlett harmaana
Rehellisesti sanottuna, kyllä, moni noista asioista ärsyttää minua. Minusta esim karkkia ei pitäisi myydä ruokakaupassa, vaan erillisessä liikkeessä, kuten alkoholia vain alkossa. En kuvittele sen olevan kovinkaan toteutettavissa oleva toive, mutta toisaalta, toivon myös lottovoittoa, eikä sekään kovinkaan realistista ole.

Lihavat ihmiset, siis oikeasti sairaalloisen lihavat, käyvät myös hermoon tietyissä tilanteissa; esim bussissa, jos joutuu viereen istumaan ja tila on vähissä. Ärsyttää ihmisten tiedostamattomuus valintojensa seurauksista ja ärsyttää sekä muiden että oma laiskuus ja saamattomuus.

Minusta kertakäyttövaipat pitäisi kieltää ja vvv:n olla oletusarvo, silti itse muumivaipatin lapseni yli puolet ajasta. Minusta korviketta pitäisi saada vain apteekista ja mieluiten vain reseptillä, mutta sekään ei ole toteuttamiskelpoinen ajatus tässä yhteiskunnassa. Pidän tavan korviketta ala-arvoisena ravintona ja silti olen sitä itsekin lapselleni antanut, tilanteessa jossa en muuhun pystynyt.
Kyllä kuulostaa vaikialta sun olos ja elämises...
 
Imettäjä
En ole lukenut kaikkia 12 sivua mutta pakko vaan kommentoida että kyllä se munkin mielestä on hiukan "nykynaisen" ongelma kun ei imetä. Mietin vaan että mites äidit ennen korvikkeita onnistuivat siinä? Totta varmaan että joskus lapsi kuoli mutta epäilenpä että kovinkaan usein ei niin käynyt sen takia ettei lapsi olisi saanut ruokaa. Nykyään äitien vaan pitäisi saada jatkaa omaa elämäänsa JA sadda lapsi ja silloin ei ehdi keskittyä imettämiseen....lapsen pitäisi viihtyä jossain leluhässäköissä, nukkua omassa huoneessa, saada vaikka mitä virikkeitä vaikka lapsenn ei ensi kuukausien aikana kuuluisi olla missään muualla kuin äidin vieressä...en usko että entisajan äidit kovinkaan paljon vaatineet "omaa aikaa", jumppia pari kertaa viikossa yms....

Tiedän että monia ärsyttää tämä kirjoitus mutta mua ärsyttää että ei voida edes vauvan ensikuukausiksi keskittyä vain ja ainoastaan siihen vauvaan (ja tietty vanhempiin lapsiin) ja unohtaa hetkeksi se oma elämä. Vauva on vauva niin pienen hetken ja saa perusturvallisuuden ensimmäisen vuoden aikana. Imetys on yksi osa tästä ja läsnäolo toinen iso asia.

Minä olen imettänyt kaksosia ja heidän ollessa 3, vauvaa vaikka olen pitkiä aikoja yötä päivää yksin lasten kanssa kun mies ajaa rekkaa ja voin kertoa ettei se ihan yksinkertaista aina ollut mutta sinnikyyden ansiosta onnistui. Tottakai se välillä vaati tiheän imun aikaan 15-20 imetystä vuorokaudessa/lapsi ja se on asia jota monet ei jaksa mutta en oikein halua uskoa että maito vaan loppuu jos todella imettää aina kun vauva haluaa....
 
  • Tykkää
Reactions: vrs

Yhteistyössä