Imetyskeskusteluissa ei saisi sanoa pahaa sanaakaan korvikkeista, vihjaisustakin pillastutaan. Nyt sanon kuitenkin,

vrs
"Raskauden alussa ja lopussa tota lääkettä ei saa syödä, joten silloin on mieski päässy näkee, mitä tää pahimmillaan on. Haki mut tieltä makaamasta, ku halusin bussin liiskaavan mut jne."
Niin? Kirjotukseni on monesti sekavaa ja sopivasti pätkimällä sen saa kuulostamaan muulta, kuin oli tarkoituksenani.

Ymmärrätkö mikä ero siinä on, puhuuko asioista yleisellä tasolla vai hyökkääkö jotakuta kohti henkilökohtaisesti? Kannattaa olla varovainen, ettei mene kunnianloukkauksen puolelle, siinä kun voi olla ikäviäkin seurauksia.
 
"pop"
[QUOTE="krista";26919313]Mä olen aloittajan puolella. Nykyäjan äidit on niin itsekkäitä, että lopettavat heti sen imettämisen jos pikkusen sattuu tai maito ei nouse heti. Tai koska rinnat alkavat riippua.
SITÄ MAITOA RIITTÄÄ KUN SYÖ JA IMETTÄ TIHEÄSTI. Naureskelen salaa aina niille mammoille jotka sanovat, että maidon tulo vaan loppui. Ja sehän ei VAAN VOI LOPPUA YHTÄKKIÄ. Idiotismia.[/QUOTE]

Voi kauhistus mitä tekstiä. Ei tarvitse sen enempää tehdä imetystukityötä kuin auttaa äitejä vaikka maitolaiturilla ratkomaan imetyspulmia, kun ymmärtää että todellisuus on usein aivan toinen. Toki on äitejä jotka tekevät päätöksen kevyin perustein, mutta sitten on se iso osa joka ei todellakaan tee. Kun vierestä seuraa sitä tappelua, mikä ei todella rajoitu pieneen kipuun vaan esimerkiksi vaivoihin kuten toistuviin rintatulehduksiin, sammakseen, kuukautisten alkamiseen nopeasti tai niiden tiheään toistumiseen, tai siihen miten äiti käyttää kaikki resurssinsa puolentoista tunnin välein pumppaamiseen vauvan ollessa osastolla jne. tajuaa, miten kamalalta tuntuu tuon tyylinen puhe. Se loukkaa. Se loukkaa vielä enemmän äitejä, jotka eivät kertakaikkiaan pysty syystä tai toisesta imettämään, sinulle voisi olla tervettä kokea näistä hyvin todellisista pulmista edes pieni osa.
 
"vieras"
Niin? Kirjotukseni on monesti sekavaa ja sopivasti pätkimällä sen saa kuulostamaan muulta, kuin oli tarkoituksenani.

Ymmärrätkö mikä ero siinä on, puhuuko asioista yleisellä tasolla vai hyökkääkö jotakuta kohti henkilökohtaisesti? Kannattaa olla varovainen, ettei mene kunnianloukkauksen puolelle, siinä kun voi olla ikäviäkin seurauksia.
En ottanut tuota pätkää esille, missä puhuit tuosta bussi-jutusta. Mutta käsittääkseni olet niin itse kirjoittanut avoimesti avoimelle palstalle, ja jonkun ketjun lainaaminen, tai osan lainaaminen, ei ole kunnianloukkaus, etenkin kun ITSE olet niin palstalle kirjoittanut, jota joku sitten tänne kopioi. Lisäksi nimimerkin kunniaa ei voi loukata. Kannattaa muistaa, mitä tänne itsestään kertoo. Kaikki on luettavissa.

Eri asia esim. jos kerron että "xxxxxxxx xxxxxxxx (koko nimi) on töissä Vantaan Prismassa ja varastaa tavaraa tai jotain tuonne päin.
 
"vieras"
Käsittämättömän suppea-alaista ajattelua. Vai ei nykyäidit osaa imettää... itse imetin ensimmäsitä lastani vuoden, korviketta sai kerran tai kaksi koko aikana. Toisen lapsen kanssa asiat eivät menneet samalla tavalla. Neuvolassa painostettiin käyttämään korviketta, kun vauvan paino ei noussut riittävästi. Kai minun imetystaitoni sitten katosi siinä jossain välissä. Korviketta käytettiin imetyksen rinnalla ja siitä johtuen lapsi ei jonkin ajan kuluttua enää huolinut rintaa. Väkisin sitä oli aika vaikea tunkea suuhun.
 
"pop"
On olemassa ihmisiä, jotka eivät tiedä korvikkeen haittoja. Paljonkin. Moni imetysmyönteinenkin antaa välillä korviketta alusta asti, kosta "niin vaan on tapana tehdä" tms, eivätkä oikeasti tiedä minkä riskin siinä ottavat. Korvikkeita pitäisi parantaa, tutkimista tehostaa jne, mutta miksi yritykset maksaisivat vaivan, kun kauppa käy jo nyt?
Tämä on totta. Mutta sinun kirjoituksesi on niiden joukossa, joka ei saavuta oikeen ketään: imetystukihenkilöt karsastavat sitä aivan kuten muutkin sen fanaattisuuden takia. Samalla vaivalla olisit voinut kertoa asiallisesti faktoista ja jättää syyllistämisen sikseen. Olisit voinut kertoa, miten suurimmalle osalle edes terveydenhuollon henkilökuntaa ensikorvikkeen riskit eivät ole selvillä.
Olisit voinut asettua, kuten kerrot ajattelevasi, väärin opastetun äidin puolelle ja kertoa miten harvalle äidille kerrotaan korvikkeen vaikutuksesta suolistoon (jo yhden kerran, loppuelämän kestävästä vaikutuksesta) kun lisämaitolupaa kysytään, tai miten samoille äideille annetaan kuva että nykyaikaiset korvikkeet ovat hyvin lähellä äidinmaitoa ominaisuuksiltaan. Äitien kevyesti tekemät päätökset (silloin, kun ne todella ovat näitä, eivätkä niitä raastaen tehtyjä päätöksiä mitä minä päivittäin kohtaan) pohjaavat mielikuviin äidinmaidon ja korvikkeen kevyestä erosta ja korvikkeen turvallisuudesta. Riskeistä olisi voinut kertoa niiden oikeilla nimillä, asiallisesti kuten asiat ovat.

Nimittämällä monen lapsen päivittäisen ruoan paskaksi, et tule tekemään maailmassa mitään hyvää, tai muutakaan tekemisen arvoista.
 
vrs
[QUOTE="vieras";26919816]En ottanut tuota pätkää esille, missä puhuit tuosta bussi-jutusta. Mutta käsittääkseni olet niin itse kirjoittanut avoimesti avoimelle palstalle, ja jonkun ketjun lainaaminen, tai osan lainaaminen, ei ole kunnianloukkaus, etenkin kun ITSE olet niin palstalle kirjoittanut, jota joku sitten tänne kopioi. Lisäksi nimimerkin kunniaa ei voi loukata. Kannattaa muistaa, mitä tänne itsestään kertoo. Kaikki on luettavissa.

Eri asia esim. jos kerron että "xxxxxxxx xxxxxxxx (koko nimi) on töissä Vantaan Prismassa ja varastaa tavaraa tai jotain tuonne päin.[/QUOTE]

Varoitin vain, että miettii vähän, miten pitkälle menee. Ei kannata hirveesti lähteä sanomiani vääristelemään ja seuraavaksi laittaa tänne nimeäni ja osoitettani, koska se ON jo kyseenalaista toimintaa. Nää on NIIN nähty. Kokemuksesta puhun.
 
En jaksanu lukea koko ketjua mutta mun mielipiteeni on että äidinmaito on se paras ja luonnollisin vaihtoehto mutta korvike on sitte hyvä kakkonen. Ihan terveiltä ja hyvinvoivilta nuo korvikkeellakin kasvanet näyttää.Jos mä vertaan mun täysimetettyjä lapsia kavereiden korvikelapsiin niin ei niissä mitään eroa ole.
 
vrs
[QUOTE="pop";26919883]Tämä on totta. Mutta sinun kirjoituksesi on niiden joukossa, joka ei saavuta oikeen ketään: imetystukihenkilöt karsastavat sitä aivan kuten muutkin sen fanaattisuuden takia. Samalla vaivalla olisit voinut kertoa asiallisesti faktoista ja jättää syyllistämisen sikseen. Olisit voinut kertoa, miten suurimmalle osalle edes terveydenhuollon henkilökuntaa ensikorvikkeen riskit eivät ole selvillä.
Olisit voinut asettua, kuten kerrot ajattelevasi, väärin opastetun äidin puolelle ja kertoa miten harvalle äidille kerrotaan korvikkeen vaikutuksesta suolistoon (jo yhden kerran, loppuelämän kestävästä vaikutuksesta) kun lisämaitolupaa kysytään, tai miten samoille äideille annetaan kuva että nykyaikaiset korvikkeet ovat hyvin lähellä äidinmaitoa ominaisuuksiltaan. Äitien kevyesti tekemät päätökset (silloin, kun ne todella ovat näitä, eivätkä niitä raastaen tehtyjä päätöksiä mitä minä päivittäin kohtaan) pohjaavat mielikuviin äidinmaidon ja korvikkeen kevyestä erosta ja korvikkeen turvallisuudesta. Riskeistä olisi voinut kertoa niiden oikeilla nimillä, asiallisesti kuten asiat ovat.

Nimittämällä monen lapsen päivittäisen ruoan paskaksi, et tule tekemään maailmassa mitään hyvää, tai muutakaan tekemisen arvoista.[/QUOTE]

Sinäkös se positiivista esimerkkiä osaatkin antaa! :flower:
 
"pop"
[QUOTE="argh";26919445]sairaalassa pikkukeskosen paino punnitaan ennen ja jälkeen imetyksen, tarkkuusvaakalla. Ja keskosvauvan kanssa ei ole varaa alkaa leikkiä. Tilanne ei ole millään muotoa sama kuin normaalipainosena syntyneen imijän kanssa.[/QUOTE]

Keskosvauvan kanssa ei todella ole samallalailla varaa, tästä siis en ole ollenkaan erimieltä. Mutta syöttöpunnitukset ovatkin sitten toinen juttu. Normaaliaikaisen vauvan kanssa yksi punnitus ei kerro kovinkaan paljon mitään. Punnituksia pitäisi tehdä ainakin viisi samana päivänä, jotta siitä saisi mitään osviittaa-resurssipula ja tiedonpuute johtavat tässäkin vääriin johtopäätelmiin.

Keskosen kanssa viiteen perättäiseen punnitukseen, saati vaikkapa kymmeneen, ei todella aina ole varaa.
 
Mä tiän, että äidinmaito on parasta, mutta aina se imetys ei onnistu. Ei onnistunu likan kans, mutta 1½kk likka sai pelkkää äidinmaitoa pullosta. Eli en heti ottanu sitä korviketta käyttöön. Pumppaamalla maidontuotanto ei vain pysy kasvavan lapsen tahdis ja maidontulo hiipuu. Pakko oli lopulta antaa korviketta, että vauva saa tarpeeksi syödäkseen.

Kyllä mä tämän asian kestän, että ihan turha väittää etten oo sinut asian kans. Silti mua ärsyttää imetysfanaatikot. Ärsyttääs vaikka olisin täysimettäny 6kk ja imettäny lasta yhteensä kolme vuotta. Eikä imetyksen onnistuminen saisi musta mitää fanaatikkoa asian suhteen enkä paasaasi muille asiasta. Ei se paasaaminen mitään auta vaan saa ihmiset vain perääntymään. Ei mua jaksa kiinnostaa ruokitaanko lapsi äidinmaidolla vai korvikkeella, kunhan ruokitaan ja muutenkin huolehditaan lapsesta. Täs maailmas on monia lapsia joiden pienin murhe on se, että heidät on mahdollisesti ruokittu korvikkeella.

Jos saan lisää lapsia, niin toki yritän imettää, mutta ei mun elämä siihen lopu jos homma ei onnistu. Imetys ei oo mikää autuaaksi tekevä asia tai merkki täydellisestä äitiydestä. Äitiyteen tarvitaan paljo muutaki ja lapsen ruokinta on vain yks osa sitä.

Ennemmin kannattaas huolestua siitä, että jotkut lapset saa lähinnä eineksiä kotona ruuaksi. Tai pahimmillaan saatu ruoka on pelkästään se koulus saatu ruoka. Viikonloput ja lomat on tuskaa ku ruokaa ei oo. Koulus ei valiteta ruuasta vaan sitä syödään hyvällä ruokahalulla, toisten lasten valittaes ku ruoka on pahaa. Tuollaasen rinnalla vauvana saatu korvike on pieni paha.
 
vrs
[QUOTE="pop";26920006]Kas, ei kovemmat huomion keinot, edes hyvän asian eteen siis maistu silloin, kun omalle kohdalle sattuu?[/QUOTE]

Meni vähän ohi, kun en tosiaan mitään Suurta Totuutta yrittänykään kirjoittaa, enkä varsinaisesti edes käännyttä tai valistaa ketään tms. Blogin teksti oli vaan vastaus siihen, kun on toistuvasti eri yhteyksissä pyydetty perustelemaan se, miksi pidän korviketta huonona ravintona.
 
"vieras"
Varoitin vain, että miettii vähän, miten pitkälle menee. Ei kannata hirveesti lähteä sanomiani vääristelemään ja seuraavaksi laittaa tänne nimeäni ja osoitettani, koska se ON jo kyseenalaista toimintaa. Nää on NIIN nähty. Kokemuksesta puhun.
Eihän tämä tyyppi vääristellyt, vaan lainasi suoraan ketjusta, mitä ITSE olit kirjoittanut :O . Se on toki törkeää, jos tänne joku sun koko nimesi laittaa.

Muistan silti siitä kimppakiva-ketjusta, että naureskelit, kun moni kauhisteli, että etkö pelkää, että joku sinut tunnistaa, että "kaikki tietävät sinun ja sinun taustasi ja sinua ei haittaa, vaikka joku lukisi kimppakivaketjun ja tietäisi kyseessä olevan sinä" Jotain tuonne päin. Jos et halua, että sinut joku tunnistaa, kannattaisi hieman miettiä, paljonko täällä itsestään kertoo ja paljastaa. Näin ihan neuvona. Moni osaa laskea 1+1
 
"pop"
Tuo ei ollut vääristelyä vaan suora lainaus.
Sitä kutsutaan kiusaamiseksi, oli miten oli. Ja en nyt puhu kenties sinusta pelkästään, vaan kaikista jotka tähän samaan hyvin halpaan mykistämisen keinoon pyrkivät.

Ketjun aihe, muistanette, oli korvikkeen vaarallisuudesta puhuva blogiteksti. Toisen ihmisen yksityiselämän vaikeuksien vetäminen siihen, taas on paitsi vyönallelyömistä myös äärimmäiseen surkeaa argumentointia.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
vrs
Ennemmin kannattaas huolestua siitä, että jotkut lapset saa lähinnä eineksiä kotona ruuaksi. Tai pahimmillaan saatu ruoka on pelkästään se koulus saatu ruoka. Viikonloput ja lomat on tuskaa ku ruokaa ei oo. Koulus ei valiteta ruuasta vaan sitä syödään hyvällä ruokahalulla, toisten lasten valittaes ku ruoka on pahaa. Tuollaasen rinnalla vauvana saatu korvike on pieni paha.
Vauvana saatu ravinto luo pohjaa loppuelämälle, se EI ole pikkujuttu. Toisaalta, jos noin haluaa ajatella, on kaikki pikkujuttuja sen rinnalla, että maailmassa on oikeasti nälkää näkeviä lapsia. Jotkut saa sentään kouluruokaa, toiset ei puhdasta vettäkään.
 
[QUOTE="vieras";26919457]No jos ei löydy suoraa lainausta, niin eikö se riitä, että sanoo korvikkeen olevan paskaa? Onko sun mielestä hyvä äiti sellainen, joka antaa lapselleen paskaa? Ihmepuolustelua taas..[/QUOTE]
Ylitulkitse, lue rivien välistä, kehitä omia johtopäätöksiäsi, ja loukkaannu. Loukkaannu ihmeessä, oikein verisesti. Syyllisty.

Se kannattaa aina.

Mä en jaksa sellaista harrastaa. En, vaikka esikoiseni onkin kasvanut pääasialla tuolla, mitä vrs paskaksi kutsui.
 
AntiFanaatikko
Sun ulosantis on niin järkyttävän huonoa, etten jaksanut edes loppuun lukea. Mutta, se on sinun mielipiteesi, pidä se itselläsi :) Itse jouduin lopettamaan imettämisen solusalpaajalääkityksen aloittamisen takia, minun oli oikeasti pakko tai minulle olisi käynyt todella huonosti ja lapsi olisi jäänyt ehkä ilman äitiä. Mieti vähän ensin, kirjoita sen jälkeen.
 
vrs
[QUOTE="vieras";26920048]Eihän tämä tyyppi vääristellyt, vaan lainasi suoraan ketjusta, mitä ITSE olit kirjoittanut :O . Se on toki törkeää, jos tänne joku sun koko nimesi laittaa.

Muistan silti siitä kimppakiva-ketjusta, että naureskelit, kun moni kauhisteli, että etkö pelkää, että joku sinut tunnistaa, että "kaikki tietävät sinun ja sinun taustasi ja sinua ei haittaa, vaikka joku lukisi kimppakivaketjun ja tietäisi kyseessä olevan sinä" Jotain tuonne päin. Jos et halua, että sinut joku tunnistaa, kannattaisi hieman miettiä, paljonko täällä itsestään kertoo ja paljastaa. Näin ihan neuvona. Moni osaa laskea 1+1[/QUOTE]

Minusta se on vääristelyä, jos irroittaa pari lausetta kontekstistä ja jatkaa inttämistä, vaikka niiden alkuperäinen kirjoittaja yrittää korjata väärinkäsitystä.

Ja kyllä, tutut tunnistavat minut kyllä. Kirjoitan nikillä, joka on yhdistettävissä minuun, jos jaksaa vähän kaivella. MUTTA jos googleen laittaa ristimänimeni, ei nikkiäni, tai niitä arkaluontoisempia juttuja mitä sillä olen kirjoittanut, löydä. Ja näin haluaisin sen olevan jatkossakin.
 
Vauvana saatu ravinto luo pohjaa loppuelämälle, se EI ole pikkujuttu. Toisaalta, jos noin haluaa ajatella, on kaikki pikkujuttuja sen rinnalla, että maailmassa on oikeasti nälkää näkeviä lapsia. Jotkut saa sentään kouluruokaa, toiset ei puhdasta vettäkään.
Ei voi olla todellista. Joo äidinmaito on parasta, mutta ei sitä lasta helvetti vieköön ruokkimatta jätetä jos imetys ei onnistu!!! Etkö sä tajua tuota???????????
 

Yhteistyössä