Säästätkö rahaa tilille vai käteisenä purkkiin tms? Jos säästät?

Kolikot tyhjennän kukkarostani säästöpossuun.
Hätätapauksia varten säästän tilille.
Pidempiaikaista säästämistä onkin sitten rahastot ja suora osakesijoittaminen.
Säästän myös maksamalla asunto- ja kesämökkilainaa pois.

"säästäjä"
Säästäminen on mulle tosi tärkeää. Oltuani töissä pankissa, mietin joskus, miksi ihmiset eivät säästä paljoakaan?! Säästämisessä ei ole isosta asiasta kyse. Uskon, että aivan jokaisella on mahdollisuus siihen. Pitää vain laittaa pieni tai isompi osa sivuun heti, kun raha tulee tilille. Ja kun se tapahtuu automaattisesti, on se kuin maksaisi jonkun pakollisen menon. Jos tulot ovat pienet niin yllättävät menot tuntuvat todella kovilta. Jos on yhtään laittanut pahanpäivän varalle niin niistä selviää helpommin. En olisi koskaan pankkineuvojan pienellä palkallani selvinnyt yllättävistä menoista, ellen olisi pistänyt joka kk rahaa pientä määrää sivuun, summan ei siis ole pakko olla iso. Etenkin puhun naisena naisille, eihän se raha ole itseltä pois jos itselleen säästää...

vvgt
Kolikot tippuu lasten possuihin jotka sitten tyhjätään pankkiin heidän tileilleen. Miehen kassa meillä on yhteinen säästötili johon aina laitetaan "ylimääräisiä pahanpäivän varalle" Käytetään sitten mihin kulloinkin. Viimeksi ostettiin auto säästörahoilla :)

[QUOTE="vieras";26914130]Laittelen seteleitä kirjojen väliin, löytyypähän aina silloin tällöin iloisia yllätyksiä.[/QUOTE]

Meillä myös kahisevaa kirjojenvälissä. Samoin anoppilassa. Kehottivat meitä pläräämään kaikki niteen läpi, jos heille sattuisi jotain :D

Mutta yleensä kyllä tilille säästetään. Nyt on ollut aika hiljaista säästörintamalla, kun en ole töissä. Jonkin verran on sukanvarressa pahanpäivän varalle ja hyvä niin. Sähkölaitos juuri muisti meitä 1000€ tasauslaskulla :snotty:

"vieras"
[QUOTE="Vieras";26912176]Säästän Seligsonin indeksiosuusrahastoihin. Minimitalletus useimmissa 1e[/QUOTE]

Sama täällä. Aina kun säästän rahastoihin käytän Seligsonia. Pienet kulut ja toimiva sijoituspolitiikka.

Kolikot menee kolikkokippaan - isompia kolikoita tulee otettua tarvittaessa parkkimittariin.

Tililtä säästän S-pankkiin. Jos käyttötilille jää laskujen maksun jälkeen esim. 689,43€ niin siirrän sieltä vähintään tuon 89,43€. S-tililtä tulee sitten käytettyä yllätysten tai isompien hankintojen vuoksi. Viimeksi laitoin koko lomarahan tuonne talteen =)

....
Sekä että.
Tilitä tilille heittelen satasia, ja purkkiin pistän 1- ja 2-euroset. Niitä on nyt joitain satasia kertynyt keväästä. Sit minulla on kans jemma minne säästän "turhia" viiskymppisiä. Eli siis olen ottanut tomaatista niitä reissuille mukaan ja ne on lopulta jäänyt tuhlaamatta.

Pikkuhiluja annan suosiolla kaupan kassalle silloin kun on hiljaista (ei jonoja). Välillä myyjien ilme ihan kirkastuu kun heittää kasan 5- ja kymmensenttisiä nenän eteen :D

Me laitetaan aina palkkapäivänä 300-500e säästötilille. Mutta kuten joku tuossa mainitsi, ehkä pitäisi keksiä joku parempi vaihtoehto säästöille kuin perus säästötili. En vaan oo jaksanu aiheeseen perehtyä sen enempää ainakaan vielä. Mitään tiettyä kohdetta ei oo, kunhan on pahan päivän varaa tai jotain sellaista.

"vieras"
[QUOTE="Juuli";26912181]Purkkiin säästän ettei sossu saa tietää rahoista.[/QUOTE]

Tutkiiko sossu tosiaan jokaisen asiakkaan kohdalla kaikki pankit, josko löytyy
muita tilejä kuin minkä on ilmoittanut? Vai onko vaan urbaanilegendaa?

Pitääkin tehdä tästä oikeen oma aloitus :)

"maniokki"
Sekä että. Tilille siirrän palkasta, "purkkiin" kotona säästän saamiani käteisiä (esim. lahjaksi), ei viitsi viedä pankkiin talletettavaksi.
Kolikot saa lapsi laittaa lippaaseensa.

"vieras"
Sekä että. Siis kun saan lahjaksi rahaa (juu, tätä harrastetaan meidän suvussa, viimeksi sain 20 euroa nimipäivänä, sitä ennen sain muuten vaan 50 euroa mummolta) jemmaan ne purkkiin. Säästötilille siirrän joka kuukausi rahaa ja rahastoon lähtee 40 euroa kuussa. Kunnolla päästiin säästämään vasta tuossa alkuvuodesta, kun saatiin molemmat töitä, sitä ennen on säästetty vähän vähemmän. Tällä hetkellä on säästössä kolmisen tonnia, kun käytettiin muutama tonni autoon. Nyt säästetään remonttiin, parin vuoden päästä pitäisi päästä aloittamaan...

"teija"
Opiskelijana en pysty isoja summia säästämään. Perussäästötili on käyttötilin lisäksi. Käyn töissä opiskelun lomassa parina viikonloppuna kuukaudessa, kun opintotuki ei ole mikään järin suuri.

Säästötilille menee automaattisesti 10€/kk ja lisäksi itse siirrän palkasta ison osan säästöön joka kuukausi. Lisäksi laitan kolikot lippaaseen ja sen tyhjennän kerran-kaksi vuodessa säässtötilille. Suht hyvä palkkaisesta kesätyöstä laitoin noin 1500€ säästöön. Viimeksi kun tarkistin säästötiliä nettipankissa, niin saldo näytti pikkusta vaille 2700€ :D

Säästötilillä ei ole sen kummempaa tarkoitusta, nyt ovat säästössä pahan päivän varalle. Tosin keväällä ostin säästetyillä rahoilla uuden moottorisahan edellisen sanottua työsopimuksen irti.

"teija"
On kyllä lähihoitajilla aika järeät työkalut...
heheh, ei kuiteskaan tullut hoitajan töihin vaan ihan kotikäyttöön polttopuiden sahaamiseen :)

Vaikka minulla ei ole ollut kuin reilun vuoden vasta säästötili, niin olen huomannut että niistä on ollut iso apu hätätilanteissa. Ja kun tulevaisuudesta ei koskaan tiedä mitä tapahtuu....

Ja olen puhunut kaverin kanssa että lähdetään ulkomaille sitten valmistumiseni jälkeen, joka olisi jo ensi kesänä tai syksyllä, joten siinä suhteessa pitää säästää. Koira on myös tarkoitus hankkia jossain vaiheessa.

Käyttötilin ohella on säästötili, jonne siirrän satunnaisesti pieniä summia. Se on "pahan päivän" varalle tarkoitettu. Kolikkopossun vien 1-2 vuodessa tyhjennettäväksi S-tilille, joka on tehty vauvaa varten.

Turkilmas
Mä olen monisäästäjä :D. Mulla on 2 henkilökohtaista säästötiliä ja siirrän rahaa kumpaankin. Toisesta maksan välillä laskuja tai nostan ruokaostoksiin. Toiselle tilille säästään irtiottoja varten. Ne rahat on siis puhtaaksi omaksi huviksi silloin kun huvittaa :).

Lisäksi säästän purkkiin sekä kolikoita että seteleitä.

Keskitän ostoja S-tilille ja siihen tiliin ei kosketa. Paitsi kesällä, se on perheen lomarahasto.

Sitten pidän vielä veroprosenttia aina tarkoituksella vähän korkeammalla, jotta saan veropalautuksia.

Tästä aloituksesta tuli mieleen kysymys: millaisia summia ja miksi ajaksi olette siirtäneet korkeakorkoiselle kasvutilille? Mietin pitäiskö laittaa sekä omaa että poikien rahaa kasvamaan.

Yhteistyössä