Täällä puhutaan pettämisestä virheenä, joka pitäisi voida antaa anteeksi.
Jälkimmäisestä osasta olen tavallaan samaa mieltä. Mun mielestä olisi hölmöä heittää x yhteistä vuotta metsään ja rikkoa (pienten) lasten perhe yksittäisen pettämisen takia. Siitä huolimatta, että se on mun mielestä hölmöä, mulle kyllä kävis niin, koska kuten jo aiemmin kirjoitin, tunnen itseni niin hyvin, että en vaan pääsisi yli siitä.
Mitä taas tulee ajatusmaailmaan, että pettäminen on virhe ja sitä nyt vaan sattuu, en oikein ymmärrä. Ei kukaan housut kintuissa vahingossa kompastu sen vieraan naisen jalkojen väliin. Kyllä se pettäminen on ihan tietoinen teko ja valinta. Jos petetään kännissä, niin se viinan kittaaminen on ollut se valinta. Kyllä meillä ainakin miehen kanssa on puhuttu asiasta niin paljon, että molemmat tietää, että siinä kohtaa kun mennään sitä 'virhettä' tekemään tehdään tietoinen valinta rikkoa se oma perhe. Eli en mä kyllä voi mitenkään nähdä, että se joka ei anna anteeksi on se perheen rikkoja suhteessa, jossa molemmat on alusta asti tienneet, että pettämistä ei voida (syystä tai toisesta) antaa anteeksi. Ja tämä siis pätee sellaisiin pettämisiin, joissa varsinaisesti ei ole omassa suhteessa mitään vikaa, kunhan vaan ei osattu vastustaa sitä naapurin Pirkkoa.
Mitä sitten tulee sellaiseen pettämiseen, joka tehdään sen takia, että omassa suhteessa on asiat vituillaan, niin siinä yleensä on lähtökohtaisesti kyse jostain muusta kuin pettämisestä. Mä toivon ja uskon eläväni suhteessa, jossa ongelmat selvitetään ennen kuin ne menee niin pahoiksi, että ainoa vaihtoehto on lähteä pettämään. Ja silloinkin jos se puoliso mielummin menee pettämään kuin yrittää selvittää ongelmat omassa suhteessaan, se on mun nähdäkseni aika selvä valinta.
Elämässä tulee vastaan tilanteita, joita ei osaa ennakoida, mutta mä en pysty keksimään sellaista realistista skenaariota, jossa mä pettäisin tai jossa voisin antaa anteeksi miehen pettämisen (vaikka ehkä haluaisinkin). Ja mä siis puhun omasta suhteestani. Siitä miten mä näen pettämisen siinä valossa minkälainen suhde mulla on. Kaikki suhteet on omanlaisia ja ihmiset erilaisia, joten joku muu voi nähdä pettämisen virheenä ja antaa sen sellaisena anteeksi.