Kastekeskustelu papin kanssa kotona, muutama kysymys..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mieti etukäteen mitä virsiä haluat kastetilaisuuteen ja tietysti lapsen nimi.;-)

Mitäs muuta siellä puhuttiin...
Pappi valmisteli meillä kastepuheen tämän keskustelun pohjalta.
Puhuimme avoimesti (vauvaa oli toivottu vuosia) ja kyllä kyyneleet kiiltelivät usein silmissä itse kasteen aikana, kun koko seurakunta kuuli, että meidän suurin toive on käynyt toteen. POSITIIVISESSA MIELESSÄ SIIS!

Puhuttiin odotuksista, vanhemmuudesta, kasvatuksesta.

Tarjosin papille kahvia ja pullaa.

Onnea pikkuisesta!

Ei tarjottu kahvia. Käytiin läpi kastetilaisuus, valittiin virret (pappi kertoi, mitkä ovat yleensä kastevirsiä ja niistä valittiin), pappi kysyi nimen ja tiedot kummeista. Esikoisen kastepapilla oli "puheripuli" ja oli täällä yli 2,5 h eikä millään meinannut poistua, kuopuksen pappi oli paikalla 30 min, jossa käytiin perusasiat läpi.

On tarjottu kahvia ja pupellettavaa ellei sitten ole sattunut ruoka-aikana jolloin tarjottu ruokakin.
Ennalta mietitty mitkä virret ja mahdolliset muut ohjelmanumerot haluttu mukaan (ja mitä ei) ja se, mihin seurakuntana kummit kuuluvat.

Ei kovin monimutkaisia juttuja.
Ihan vain tutustumista ja seurustelua se ollut.

Mielene jäänyt yksi papi joka vaihtoi siinä keskustelunlomassa vaipat tyttärentyttärelleni sillä aikaa, kun itse imetin omaa kuopustani. Siitä tuli olo, että on pappi paikallaan - tajuaa arjen.

:)

• Tykkää
Reactions: HaaveissaPulla
Niinjuu, kummien koko nimet, seurakunnat joihin kuuluvat ja henkilötunnukset piti olla.

Ja virsiä meillä "Taivaanisä suojan antaa" ja "Maan korvessa...". Tuo jälkimmäinen oli miehen toive, itse olin etukäteen ajatellut että ei ainakaan sitä.:D Enpä kehdannut siinä alkaa tuota puhumaan kun mies sen heti ekana rääkäisi kun pappi kysyi toiveita.
Kastejuhlan jälkeen eräs vieras sanoi, että hän huomasi meidän vauvan kastejuhlassa että se taitaa olla enemmän hautajaisbiisi.
No, mitäpä nuista. Kauniit kastajaiset oli.

Virsinä meillä on ollut joka kerta: Ystävä sä lapsien ja Jumalan kämmenellä
Muuten sovittiin papin kanssa tilaisuuden kulusta (lukeeko joku sukulainen/tuttava raamatusta jotain vai pappi, mikä on sisarusten rooli jne jne)
Ja kyllä meillä myös "pappi sai taas kahvia juodakseen"....

Me oltaisiin tarjottu papille jotain suuhun, mutta ei halunnut. Kannattaa antaa mahdollisuus kieltäytyä, koska voi olla just tulossa edellisestä kahvitilaisuudesta. Mukavia keskusteltiin ja virret valittiin. Meillä oli virsinä Jumalan kämmenellä ja Suojelusenkeli.

Meillä on virsinä ollut jokakerta ystävä sä lapsien ja jumalan kämmenellä. Ja joka kerta tulee itku siinä kohdassa, että suojaa äitiä ja isää, heille elin päivää lisää.

Kastekeskustelussa käydään läpi kastetilaisuuden kulku, usein myös valitaan virret. Valmistautumiseksi riittä, kun tietää kummit ja kummien kotiseurakunnat.

Papille voi tarjota kahvit, mikään pakko ei ole. Kieltäytymisen mahdollisuuskin on suotavaa.
Toimituskeskustelut on iso osa papin työtä, eli kahvia on tarjolla ehkä liiankin usein.

Myös papilta voi kysyä virsiehdotuksia. Virsikirjassa on oma osionsa "kastevirsiä", lisäksi lastenvirsiä käytetään kastetilaisuuksissa paljon. Jos virret ei ole tuttuja, osaa ammattitaitoinen pappi kyllä ehdottaa myös sellasia vaihtoehtoja, missä on kastehenkiset sanat, mutta käytetymmistä virsistä tuttu sävel.

Niinjuu, kummien koko nimet, seurakunnat joihin kuuluvat ja henkilötunnukset piti olla.

Ja virsiä meillä "Taivaanisä suojan antaa" ja "Maan korvessa...". Tuo jälkimmäinen oli miehen toive, itse olin etukäteen ajatellut että ei ainakaan sitä.:D Enpä kehdannut siinä alkaa tuota puhumaan kun mies sen heti ekana rääkäisi kun pappi kysyi toiveita.
Kastejuhlan jälkeen eräs vieras sanoi, että hän huomasi meidän vauvan kastejuhlassa että se taitaa olla enemmän hautajaisbiisi.
No, mitäpä nuista. Kauniit kastajaiset oli.

Missä sotu tarvitaan? Meillä riitti kummeilta etunimi,sukunimi ja kotiseurakunta. Eikä meiltäkään kummeina kysytty kun nimi ja seurakunta.

Yhteistyössä